Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wiosenny kalejdoskop przetargowy KZK GOP

21.06.2011

Tagi: przetarg, KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tegoroczna wiosenna runda przetargowa w KZK GOP obejmuje szereg różnych postępowań. Ich przegląd podzieliliśmy na kilka odcinków. W pierwszym omówimy warunki stawiane oferentom oraz spojrzymy w przeszłość i porównamy z tym co działo się kilka lat temu.


We wszystkich postępowaniach zastosowano tym razem jednolite parametry pojemności taboru – typ B to więcej niż 91 miejsc, a typ C to więcej niż 140 miejsc. Jedynie tabor M w każdym z dwóch postępowań ma inną pojemność (na 937 co najmniej 22 miejsca, na 969 co najmniej 25 miejsc). Wszędzie wymagane są wyświetlacze elektroniczne. Za każdym razem (nie licząc minibusów) wymagany jest także tabor niskopodłogowy.

Największą grupę postępowań stanowią linie pozostałe w spadku po PKM Bytom. Bytomskie przedsiębiorstwo 1 lipca 2006 r. postawione zostało w stan likwidacji (obecnie trwa postępowanie upadłościowe). Linie rozdano przewoźnikom w trybie „z wolnej ręki”, a w 2007 roku ogłoszono przetargi i podpisano 4-letnie umowy, które właśnie się kończą.

Sezon bez pakietów jest sezonem straconym, więc i tym razem taki poskładano. Cztery lata temu prawie wszystkie linie były poddawane rozstrzygnięciom przetargowym osobno (najwyżej po dwie łączone ze sobą), a tylko jedna grupa linii niepowiązanych ze sobą rozkładowo tworzyła pakiet (127, 167, 183, 227 i 623 – łącznie 16 autobusów, czyli i tak relatywnie niewiele). Teraz do tej grupy „doklejono” kilka kolejnych – 39, 121, 139 i 201. Mają one ze sobą niewiele wspólnego (co najwyżej to, że wjeżdżają do Rudy Śląskiej), a jeszcze mniej mają wspólnego z pozostałymi liniami z pakietu. Łącznie zestaw obejmuje więc 9 linii autobusowych, obsługiwanych przez 31 autobusów. W poprzednim rozdaniu wymagania na poszczególnych liniach były mocno zróżnicowane (począwszy od braku wymogu niskiej podłogi i dopuszczenia starych autobusów po naprawach głównych na linii 39, przez standardowe wymogi roczników 1991-94 na większości zadań, po niskopodłogowe przegubowce z 1996 roku na linii 623). Linie obsługiwało wielu przewoźników (pakiet – konsorcjum PKM Tychy, Transgór Mysłowice i Delta Świętochłowice, 39 i 121 – konsorcjum Benedykt i Łukasz Nowak Nowe Chechło, 139 – Polak Chorzów, a 201 – Rzemyk Zbrosławice), którzy kierowali do obsługi linii różnorodny tabor, najczęściej używane niskopodłogowce ściągnięte z Europy Zachodniej, ale także wysokopodłogowe jelcze M11 i 120M (głównie Delta), jak również dość często niezgodne z wymogami przetargu autobusy (to głównie grzechy Transgóru).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

W tegorocznym rozdaniu wymagania są dość zawiłe:
- 19 autobusów typu BN – z czego 4 mają być względnie nowe (nie starsze niż z 2007 roku), a pozostałe mają być nie starsze niż z 1996 roku, 6 z nich (4 nowsze i 2 starsze) ma mieć urządzenia do dynamicznej informacji pasażerskiej, autobusy mają mieć dwoje podwójnych drzwi,
- 12 autobusów typu CN – z czego 4 mają być nowe (rocznik 2011), a pozostałe mają być nie starsze niż z 1996 roku, podobnie jak w taborze BN 6 z nich (4 nowe i 2 starsze) ma mieć urządzenia do dynamicznej informacji pasażerskiej; autobusy pierwotnie miały mieć troje drzwi.

Już po ogłoszeniu postępowania zmodyfikowano parametry taboru CN – dopuszczono wyłącznie autobusy przegubowe mające czworo drzwi. Przydział taboru do linii jest podobny do obecnego (jedynie z linii 201 znika jeden przegubowiec – dziś są dwa, a będzie tylko jeden). Autobusy z urządzeniami dynamicznej informacji pasażerskiej mają kursować na liniach 39 i 623.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Pozostałe linie są w takich zestawieniach jak 4 lata temu. Zmieniły się nieco wymagania:
- 96: 2 autobusy typu BN, nie starsze niż 2006 rok (poprzednio: 1996 rok)
- 146: 2 autobusy typu BN i 3 autobusy typu CN, nie starsze niż 2000 rok (poprzednio: 3 BN i 5 CN, 1993 rok, obecnie zmieniono nieco alokację taboru i w dni robocze kursuje więcej krótkich autobusów)
- 169, 176: 4 autobusy typu BN, nie starsze niż 2000 rok (poprzednio: 1993 rok)
- 280: 5 autobusów typu BN, nie starszych niż 2006 rok i 2 autobusy typu CN, nie starsze niż 2011 rok (z trojgiem drzwi pierwotnie, a po modyfikacji specyfikacji mają mieć czworo drzwi) (poprzednio 6 BN i 2 CN, z czego po cztery 2006 i 1993 rok)
- 608, 708: 3 autobusy typu BN, nie starsze niż 2010 rok (poprzednio 2005 rok)

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Jak widać wymagania nieco wzrosły, choć jak zwykle popełniono nieco błędów. Najpoważniejszym jest wymaganie fabrycznie nowych niskopodłogowców (de facto przegubowych, bo nie ma jednoczłonowych z czterema drzwiami) na szczytowe zadania (kursujące tylko w dni robocze) na linii 280. Równolegle bowiem, na ważnej linii 146 wymaga się taboru o 11 lat starszego, a nawet zastępuje go taborem krótkim. Drugi problem to linie 608 i 708. O podniesienie wymagań przetargowych wnioskował burmistrz Radzionkowa – argumentował, że „obecnie autobusy linii 608 i 708 nie są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a emisja spalin przekracza dopuszczalne normy”. Tymczasem 4-lata temu wymagano prawie nowego taboru (maksymalnie 1-rocznego), PKM Świerklaniec obsługujący te linie zgłosił do obsługi trzy niskopodłogowe solarisy – dwa Urbino 12 z 2006 roku i jednego Urbino 10 z 2005 roku, które z niewielkimi przerwami kursowały na stałe na tych liniach. Dzisiaj zastępuje się je znów prawie nowymi autobusami (te z poprzedniego rozdania już nie spełniają wymagań). W porównaniu z krótkim okresem umów – zaledwie 36 miesięcy (na linii 96 – 33 miesiące) oznacza to problemy dla przewoźników i wzrost kosztów (albo nadmierne cięcie kosztów wewnątrz firmy, czyli oszczędności na taborze i kierowcach). Urządzenia do dynamicznej informacji pasażerskiej wymagane są tylko na liniach 608 i 708.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Dotychczas wymienione linie obsługiwali Polak Chorzów (96), konsorcjum Transport Benedykt Nowak i Lucky Cars Łukasz Nowak (dawniej Nowak Transport Łukasz Nowak, 146), Irex Sosnowiec (169, 176), PKS Gliwice (280) i PKM Świerklaniec (608, 708).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

W ostatnich miesiącach KZK GOP przeprowadził też kilka innych postępowań przetargowych. Na liniach 86 i 286 wymagano dwóch autobusów typu BN, nie starszych niż z 2010 roku, wyposażonych w dwoje podwójnych drzwi i urządzenia do dynamicznej informacji pasażerskiej. Przetarg odbył się po zerwaniu umowy z firmą Henzago, od 16 grudnia 2010 r. obsługiwał je tymczasowo PKS Gliwice.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Linia 165 jest bohaterką aż czterech postępowań – w tym trzech już zakończonych, choć głównie nie rozstrzygniętych. Do końca kwietnia 2011 r. obsługiwał ją Tadeusz Powichrowski, który wygrał ogłoszony 4 lata temu przetarg i obsługiwał ją pięcioma autobusami, które wówczas były prawie nowe (formalnie 5 MAZ-ów 103, w praktyce zamiast jednego kursowała Karosa B951E), wówczas nie wymagano nawet taboru niskopodłogowego. Od 1 maja 2011 r. miał linię obsługiwać przewoźnik, który znów podstawi nowe autobusy (wymagano 5 pojazdów z 2011 roku, z trojgiem podwójnych drzwi i urządzeniami do dynamicznej informacji pasażerskiej). Przetarg unieważniono, gdyż najtańsza oferta przekroczyła założenia KZK GOP. W kolejnym podejściu zmniejszono wymagania – 2 spośród 5 autobusów mogą być nawet z 2000 roku. W międzyczasie próbowano wybrać operatora na okres 5 miesięcy (do czasu rozstrzygnięcia przetargu), wymagano 5 autobusów nie starszych niż z 2006 roku, jednak nie było w ogóle chętnych. Obecnie linię obsługuje Andrzej Kłosok na podstawie zamówienia „z wolnej ręki”.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. M. Bul

Linia 880 to zaledwie jeden autobus kursujący w dni robocze. Dotychczas obsługiwał ją Irex Sosnowiec, kolejny przetarg obejmuje obsługę linii tylko przez 24 miesiące. Wymagany był autobus nie starszy niż z 2006 roku, wyposażony w dwoje podwójnych drzwi i urządzenia do dynamicznej informacji pasażerskiej.

fot. J. Sobota
Linie S-6, S-7 i S-8 to już nieliczne z bezpłatnych linii hipermarketowych organizowanych przez KZK GOP. Kursują na zlecenie centrum handlowego Auchan w Sosnowcu i obsługiwane są przez 2 autobusy (jeden na S-6, a drugi na przemian na S-7 i S-8). Obsługuje je Krzysztof Pawelec. Co ciekawe, Auchan zleca też Pawelcowi obsługę innych linii z tego marketu, jednak już bez pośrednictwa KZK GOP (trudno dociec dlaczego tak jest). W kolejnym przetargu wymagano niskopodłogowców nie starszych niż z 2000 roku, z dwojgiem podwójnych drzwi.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Na koniec dwie linie minibusowe. Linia 969 w Siewierzu obsługiwana była dotychczas przez Meteora Jaworzno. W nowym przetargu wymagano jednego pojazdu typu M (nie dłuższy niż 8 metrów i posiadających co najmniej 25 miejsc), który ma być wyposażony w jedne drzwi automatyczne oraz wyświetlacze. Wyprodukowany ma być nie wcześniej niż w 2001 roku. Linia 937 w Katowicach kursuje od niedawna (uruchomiono ją od 15 listopada 2010 r.) i dotychczas obsługiwał ją Murgór-Trans Katowice. Poprzednio wymagano rocznika nie starszego niż 2002, a teraz wymogiem jest rok 2003. Pojazd ma być wyposażony w dwoje drzwi (w tym jedne otwierane automatycznie przez kierowcę) oraz wyświetlacze. Umowa zawarta zostanie tylko na 18 miesięcy (na 969 standardowo na 36 miesięcy).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Większość postępowań już rozstrzygnięto. Szczegóły złożonych ofert i zgłoszonego taboru omówimy w kolejnych dniach, w następnych artykułach. Teraz tylko zestawienie wybranych najkorzystniejszych ofert:
- 39, 121, 127, 139, 167, 183, 201, 227, 623: konsorcjum Pawelec Biechów, Kłosok Żory, Aska Żory (od 1 lipca)
- 86, 286: PKS Gliwice (jeździ już od 1 maja)
- 96: Aska Żory (od 1 lipca)
- 146: konsorcjum Nowak Transport Nowe Chechło, Meteor Jaworzno (jeździ od 1 czerwca)
- 165: Kłosok Żory (w trybie „z wolnej ręki” od 1 maja do 30 września)
- 280: konsorcjum PKS Gliwice, PKM Świerklaniec (od 1 lipca)
- 608, 708: Polak Chorzów (od 1 lipca)
- 880: Meteor Jaworzno (jeździ od 1 maja)
- 937: Intrans Sosnowiec (od 1 lipca)
- 969: Lucjan Brożek Ruda Śląska (debiut w KZK GOP, jeździ już od 1 czerwca)
- S-6, S-7, S-8: Pawelec Biechów (od 1 lipca)

Oznacza to duże przetasowania w obsłudze linii. Nowak stracił 39 i 121 (11 autobusów), pozostał tylko na 146 (bardziej duchem niż ciałem, bo jeżdżą tylko autobusy Meteora). Polak stracił 96 i 139 (5 autobusów), ale zyskał 608 i 708 (3 autobusy). Tadeusz Powichrowski zakończył obsługę 165 (5 autobusów) i nie podchodził do nowego przetargu, pozostały mu więc tylko zadania w konsorcjum z Omnitechem (linie 57, 80 i 288). Wśród przewoźników KZK GOP nie zobaczymy już Delty Świętochłowice (ostatnio 3 autobusy w ruchu na liniach 127, 167 i 227), Rzemyka (5 autobusów na linii 201), a także PKM Tychy (4 zadania na linii 623), stracił także Transgór (5 zadań na 183 i 623). Największą niespodzianką jest zwycięstwo konsorcjum Pawelca, Kłosoka i Aski w przetargu na pakiet bytomski. Aska zdobyła także pierwsze samodzielną linię, czyli 96. PKM Świerklaniec 3 zadania na liniach 608 i 708 zamienił na 2 na linii 280 (w konsorcjum z PKS Gliwice). Linie 169 i 176 zostały w rodzinie (Irex zamienił się w Meteora). Pierwsze zadanie w KZK GOP zdobył Lucjan Brożek – przewoźnik z Rudy Śląskiej (wygrał 969), obecny od pewnego czasu na liniach MZK Tychy. Jaki tabor i jakie stawki zaproponowali poszczególności oferenci przedstawimy w kolejnych dniach.

Ogłoszono także przetarg na obsługę linii w ramach tzw. pakietu będzińskiego – to linie 16, 24, 28, 40, 42, 61, 79, 91, 99, 104, 107, 125, 200, 269, 616, 716, 721, 722, 800, 818, 904N i 928. Szerzej o tym postępowaniu napiszemy w odrębnym artykule.

fot. J. Jackiewicz

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

68544 napisał(a):

ten przetarg na pakiet bytomski to jedna wielka porażka !

21.06 17:43:02

ps-man napisał(a):

Porażka, porażka. Na 608 i 708 praktycznie nówki, a - nie umniejszając tym liniom - ważniejsze strategiczne dla miast linie z pakietu mogą być obsługiwane nawet przez 15-letnie trupy...

Ale lepszy Pawelec, Kłosok i Aska niż to co obecnie się dzieje, co zawdzięczamy głównie Transgórowi.

21.06 19:10:22

68544 napisał(a):

Już na 177 Delte był widział, bo PKM Katowice, może i tabor lepszy ma, ale jakoś przyjechać autobus nie umi :/ a teraz tylko czekać żeby Transgór "odczepił się z linii 155, 255

21.06 21:10:02

iks napisał(a):

Wow. Świerklaniec w Gliwicach.

21.06 21:41:05

seba napisał(a):

kurde:/ ja chciałem zobaczyć na 623 PKM Gliwice z PKM Świerklaniec:(

21.06 21:51:26

Kurek 91 napisał(a):

Świerklaniec już jeździł po Gliwicach, obsługując nieistniejące już linie 701 i 703 do gliwickiej Areny. :)

22.06 01:26:35

seba napisał(a):

PKM Świerklaniec już śmigał w Gliwicach na 701 i 702, a kiedyś kiedyś na 112.

22.06 05:53:46

Maciej napisał(a):

Sprostować trzeba że umowę na 86, 286 wypowiedziało HENZAGO z winy KZK GOP a nie jak napisałeś " po zerwaniu umowy z HENZAGO"
Zanim coś napiszesz to sprawdź jak jest.

22.06 09:00:57

memphis napisał(a):

Tak, umowę wypowiedziało Henzago - przyczyn nie będziemy rozstrząsać, bo pasażerowie widzieli co się działo na liniach. Innymi słowa umowa KZK GOP z Henzago została zerwana.

22.06 09:39:02

Piotrek napisał(a):

Wzrusza mnie to maniakalne podejście do niskiej podłogi. Ja jestem zadowolony, kiedy wsiadam do wysokopodłogowca, można się poczuć jak w normalnym pekaesie (w końcu jak się jedzie godzinę, to wygoda jednak coś znaczy). Najbardziej lubię daby i różne kosmoloty z transgóru. Ich najbardziej szkoda. To były prawdziwe perełki, chociaż na ich widok różni "miłośnicy" niskiej podłogi dostawali padaczki. Fajne są też te wyremontowane ikarki z Gliwic, wreszcie z wygodnymi siedzeniami.

23.06 18:50:34

Orzegow napisał(a):

Jo tam sie na busach nie znom, ale jak te 701, 702 z Meteora sa rocznik 2000, to Jo jest farorz z Orzegowa.

27.06 21:38:16


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!