Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zmiany w komunikacji nocnej w Katowicach

14.09.2010

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, nocne – Dodał: Jakub Jackiewicz

Już od dwóch tygodni funkcjonują zmiany w nocnych kursach autobusów w Katowicach. Zmiany polegające na przesunięciu przystanków początkowych w rejon ul. Mickiewicza, korekcie godzin odjazdów i uruchomieniu kilku dodatkowych kursów wprowadził KZK GOP w odpowiedzi na koncepcję nowej sieci komunikacji nocnej opracowanej przez Portal WPK i Stowarzyszenie Moje Miasto.


W naszej koncepcji proponowaliśmy zamiast dotychczasowych kursów nocnych uruchomienie 13 nowych linii nocnych (oznaczonych od N-1 do N-13), zarówno tramwajowych jak i autobusowych. Trasy nawiązywały do dotychczasowych linii, jednak były zmodyfikowane w zależności od warunków danej trasy. Obejmowały połączenia centrum Katowic z wszystkimi dzielnicami oraz większość głównych połączeń innych miast ze stolicą województwa, przede wszystkim postulowane od dawna przez pasażerów linie nocne łączące Katowice z Gliwicami i Dąbrową Górniczą. Autobusy i tramwaje odjeżdżać miały o jednakowej porze, cyklicznie co godzinę i umożliwiać przesiadki w punkcie węzłowym w centrum Katowic. Rozkłady jazdy zoptymalizowane były również pod kątem rozkładów jazdy linii dziennych, uwzględniały łączenia i przedysponowania w celu efektywnego wykorzystania taboru.

» Czytaj więcej o koncepcji komunikacji nocnej w ramach projektu "Moda na centrum"

KZK GOP, od początku zdecydowanie przeciwny jakimkolwiek zmianom, ugiął się nieco pod presją mediów i władz Katowic. Postanowił wprowadzić niektóre proponowane zmiany. Ich bilans w porównaniu ze stanem sprzed zmian wypada oczywiście pozytywnie dla pasażerów, jednak porównując do potencjalnych możliwości wypada dość blado.


Zrealizowano postulat, aby autobusy nocne odjeżdżały z jednego zespołu przystanków - rejonu ul. Mickiewicza, Stawowej i Piotra Skargi. Godziny odjazdów zostały zmodyfikowane i większość kursów rozpoczyna się 40 minut po pełnej godzinie - od 23 do 3. Przyjazdy są ok. 10 minut wcześniej. Na niektórych trasach uruchomiono dodatkowe kursy.

KZK GOP uznał, że nie ma możliwości zmiany oznaczenia linii nocnych na proponowane przez nas (N-x). Zdecydowano się dopisać literę N do numeru linii dziennej i w ten sposób wydzielić kursy nocne w rozkładach jazdy dla pasażerów. Trasy linii pozostały jednak w większości bez zmian (nie licząc przystanku końcowego w centrum Katowic). Jedynie linię 77N wycofano z Janowa, linia 657N we wszystkich kursach obsługuje pętlę Ligota Akademiki i Kokociniec, a linia 672N wjeżdża na Giszowiec.

Od 1 września wprowadzono więc nowe rozkłady jazdy, które objęły następujące linie:
- 7N: Katowice Mickiewicza - Zabrze Goethego (1 para kursów) i Katowice Mickiewicza - Kochłowice Rynek (1 para kursów),
- 30N: Katowice Mickiewicza - Przełajka (3 pary kursów),
- 76N: Katowice Mickiewicza - Wesoła Kopalnia (3 pary kursów),
- 77N: Katowice Mickiewicza - Wesoła Kopalnia (2 pary kursów),
- 130N: Katowice Mickiewicza - Halemba (4 pary kursów),
- 297N: Katowice Stawowa - Osiedle Odrodzenia (5 kursów okrężnych),
- 657N: Katowice Stawowa - Panewniki Owsiana (5 par kursów),
- 672N: Katowice Stawowa - Wesoła Kopalnia (1 para kursów) i Katowice Stawowa - Murcki Rynek (2 pary kursów)
- 830N: Katowice Stawowa - Bytom Dworzec PKP (5 par kursów, jedna para przez Łagiewniki),
- 905N: Katowice Stawowa - Mikołów Dworzec PKP (1 para kursów),
- 906N: Katowice Piotra Skargi - Giszowiec Kolista (1 para kursów),
- 908N: Katowice Piotra Skargi - Sosnowiec Urząd Miasta (6 par kursów),
- 911N: Katowice Piotra Skargi - Czeladź Wojkowicka (3 pary kursów).


Jak więc widać kursów przybyło na liniach 130N (+2), 297N (+1), 657N (+1), 672N (+1), 830N (+1), 908N (+1), 911N (+1). Na wszystkich liniach zmieniono godziny odjazdów - odjeżdżają z centrum 40 minut po pełnej godzinie, lecz z wyjątkami. Tylko 297N i 908N mają odjazdy o każdej godzinie (od 23 do 3, 908N nawet jeszcze o 4:40). 657N i w jednym kursie 911N jadą 5 minut później.

Uruchamiane rok temu z pompą linie 905 i 906, mające być podstawą nocnej komunikacji w Katowicach, nie zmieniły się niczym, poza zyskaniem literki N w oznaczeniu. Dalej wykonywać będą po jednej parze kursów i na dodatek tylko w weekendy, skorygowano tylko godzinę odjazdu.

Nie zrealizowano postulatu uruchomienia nocnych kursów w relacji Katowice-Dąbrowa Górnicza i Katowice-Gliwice. Mieszkańcy Zagłębia apelują do władz swoich gmin o wydłużenie linii 908N czytaj więcej). W dyskusji pojawia się argument finansowy, choć to tylko kilka kursów dziennie. Tymczasem warto zauważyć, że linia 908N już dziś wykonuje niepotrzebne kursy dublujące się z ostatnimi bądź pierwszymi kursami linii dziennych.

Jedną z największych porażek wprowadzonych zmian jest zupełny brak uwzględnienia tramwajów. Tramwaje po Katowicach (jak i po całym regionie) kursują w nocy, na niektórych trasach wożą nawet sporo pasażerów. Tymczasem zmiany na nocnych liniach autobusowych wprowadzono w zupełnym oderwaniu od istniejących kursów tramwajowych. Utrzymano, a nawet rozszerzono funkcjonowanie linii 830N, choć dubluje na całej trasie linię tramwajową 6. Nie skorygowano rozkładów jazdy linii 13, 16, czy 20, które jeżdżą przez centrum Katowic, obsługują dodatkowe relacje (nieobsługiwane w części przez nocne autobusy), ale dalej odjeżdżać będą poza taktem obowiązującym dla autobusów. Nadal wykonywane będą kursy linii 14 i 15 zaczynające się w Zawodziu (bez wjazdu do centrum miasta), które wożą powietrze i pojedynczych pracowników zajezdni.

W systemie nie uwzględniono też pojawiających się przed północną ostatnich kursów linii dziennych. Przykładowo o 23:42 z Katowic odjeżdża autobus linii 840, a o 23:47 nieco utajniony autobus linii 831 (zjazd z linii 27, w internecie dopisany do rozkładu jazdy tej właśnie linii). Chwilę wcześniej w centrum pojawiają się też inne autobusy (m.in. na linii 51, czy 61), które można wykorzystać do wykonania kursów na liniach nocnych i włączyć do systemu.

Nazywanie wrześniowych zmian w komunikacji nocnej "rewolucją" jest mocno na wyrost. Dobrze się stało, że cokolwiek drgnęło, pasażerowie na niektórych trasach otrzymali lepszą ofertę. Na pozostałych oferta pozostała dalej kiepska (np. na trasie 30N, czy przede wszystkim 905N i 906N). Nadal jednak jest bardzo wiele do zrobienia, aby nocna komunikacja w Katowicach odpowiadała aspiracjom metropolitalnym tego miasta. Niezbędne jest również objęcie jednolitym systemem całej sieci komunikacyjnej, a nie tylko kilku połaczeń w Katowicach.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

adas napisał(a):

Brakuje mi w artykule informacji o zepsutych skomunikowaniach tj. 830N z 19 i 623 oraz 7N z 617 (o tylu wiem).

14.09 12:48:46

P Śl napisał(a):

Po co chcesz dopisywac do nocek te smieci po 23 ( jeszcze jest 5tka) ? Czepiajac sie szczegolow to 657 w pierwszym kursie z Panewnik jedzie totalnie na skroty.
Z tym dublowaniem 908 to chyba troche przesadzasz. Wieczorem to nie ma sie z czym dublowac, a rano to co najwyzej ostatni powrot z Sosnowca, bo wczesniejsze albo z 807 obslugujace inne rejony w Sosnowcu, a 808 jedzie w 15 minutowej roznicy czasu. Dodajac, ze obsluguja obszar o bardzo duzym zageszczeniu i ze to juz po 4tej godzinie to nie ma w tym nic zlego.
905 to wedlug mnie powinno sie skoordynowac z 657 i zamiast jednego kursu zrobic 2 kursy. Jakos 0:20 i 2:20 albo dorzucic drugi autobus i co godzine to samo.

14.09 14:23:30

butthead napisał(a):

Nie chodzi tylko o mechaniczne dopisanie literki "N" na końcu, tylko wykorzystanie wozów plątających się późną porą po okolicy, które mogłyby wykonać kursy w ramach sieci "nocnej" - gdyby takową jakoś bardziej kompleksowo chcieć stworzyć.

14.09 20:33:03

arjelca napisał(a):

1. dlaczego do tychow nie ma nocnej linii?
2. KZK GOP uznał, że nie ma możliwości zmiany oznaczenia linii nocnych na proponowane przez nas (N-x). jak to nie ma? co stoi na przeszodzie?

14.09 22:38:05

M11 napisał(a):

Ze zmianą oznaczenia na N-x chodzi pewnie o konieczność rozpisania nowych przetargów na obsługę NOWYCH (bo takimi wówczas te linie się staną) linii. A tak zostało po staremu, a N jest tylko oznaczeniem kursu wariantowego :)

15.09 06:26:49

memphis napisał(a):

M.in. tak to tłumaczy KZK GOP, jednak nie jest to prawdą, bo oznaczenie handlowe nie musi mieć wiele wspólnego z opisem przedmiotu zamówienia. Swego czasu w Gdyni zmieniano oznaczenia nocek z 4xx na Nxx i nie było żadnych nowych przetargów. Zresztą linia 870 też przez kilka lat była obsługiwana bez przetargu, jako wariant 840, a jakoś oznaczenie miała inne. Takich przykładów jest więcej.

15.09 09:03:24

PKM Gliwice` napisał(a):

PKM Tychy oferuje kursy z Katowic do Tychów (nocne kursy 1, niestety tylko w wekkendy) Ciekawe czemu KZK GOP odrzucił możliwość kursów na Gliwice i Dąbrowę Górniczą...

15.09 09:15:18

P Śl napisał(a):

Z tymi oznaczeniami nie ma zle. Jakby to ponazywac po kolei to raz po co jesli jedzie podobna droga co jakas dzienna, a dwa potem kazdy sie bedzie zastanawial czy tu czy tam jechalo N5 czy N6.

15.09 10:44:51

butthead napisał(a):

Lepiej jak jedzie autobus w ogóle bez tego oznaczenia z numerkiem dziennym, bo niedasie ;)

15.09 14:22:19

Poppolityk napisał(a):

Od pierwszego października w weekendy (piątek, sobota, niedziela) zostanie uruchomionych 5 par autobusów na trasie Sosnowiec Centrum - Dąbrowa Górnicza Centrum. Na pewno będą kursować do końca roku. Informacja z dzisiejszego spotkania z prezydentem Gocyłą.

15.09 14:50:53

kojot napisał(a):

Ta numeracja nocna miała by sens gdyby w tych autobusach obowiązywała inna taryfa (albo jechały by inną trasą). Ale nadawanie innego numeru 840 tylko dlatego że jedzie o 23:42 jest niepotrzebnym wprowadzaniem zamieszania. Poza tym nie wiem czy w takim wypadku nie trzeba by było dawać nowego pozwolenia na obsługę linii.

15.09 15:31:08

memphis napisał(a):

Większość z obecnych nocek (tych z N w oznaczeniu) różni się trasą od dziennego odpowiednika. Taka nocka po trasie 840 też się będzie różnić, bo powinna obsługiwać wszystkie przystanki po drodze.

15.09 16:11:04

Łukasz G. napisał(a):

Popieram Kojota. Jak jest ta sama trasa to te N tworzy dodatkowy burdel. Kursy wariantowe przecież nie są oznaczane z reguły jakoś nadzwyczajnie, więc na przykład trasa do dworca może być oznaczona jako wariantowy kurs do Stawowej (na przykład). W rozkładzie na dworcu informacja że ten i ten bus o tej i o tej godzinie odjeżdża z Stawowej (przykładowej) i jedzie tą samą (bądź inną, opisaną) trasą. Problem? Jakby linia była CAŁKOWICIE inna, tj miała zupełnie inną trasę to o wprowadzeniu N MOŻNA DYSKUTOWAĆ, chyba że byłaby inna taryfa.

15.09 16:14:31

azs napisał(a):

A może WIZZ AIR uruchomi jeszcze linie nocne?

15.09 21:19:28

taki sobie napisał(a):

I sklepy nocne,szkoły nocne, muzea, urzędy, do parku, na basen, do pracy... spać będziemy w dzień:)

16.09 20:22:59

Hannes napisał(a):

Komunikacja nocna w GOP to jest smiech konia.
Pojedzcie do Warszawy i tam zobaczcie, jak to dziala, jak ulozone sa rozklady, ich rytm, trasy itd

17.09 19:38:21

Cichy napisał(a):

dlaczego nie ma żadnego linii N na Piekary Śl.??? Powinno byc połączenie kazdego miasta z kazdym np. bytom piekary katowice gliwice itd.

18.09 18:41:54


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!