Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusowe nowości od ostatniego kwartału 2009 r.

10.01.2010

Tagi: tabor, Irex, Meteor, Elbud, Rudpol-opa, Lazar, PKM Jastrzębie-Zdrój, PKM Czechowice-Dziedzice, PKM Gliwice, PKM Sosnowiec, PKM Świerklaniec, PKM Jaworzno, PKM Katowice, PKM Tychy, PKM Olkusz, V-Bus – Dodał: Jakub Jackiewicz

Z nowym rokiem nadrabiamy zaległości. Czas na informacje o taborze autobusowym. W ostatnim kwartale 2009 r. i na początku 2010 r. pojawiło się sporo autobusów – zarówno nowych, jak i używanych sprowadzonych z kraju i zagranicy.


Autobusów fabrycznie nowych lub też wcześniej demonstracyjnych naliczyliśmy 18 sztuk, z czego aż 11 z nich reprezentuje Irex i Meteor. Wśród nich są dwa testery – Irisbus Citelis 12M nr 600 oraz Irisbus Crossway 12LE nr 625. Ten pierwszy najprawdopodobniej nadal jest tylko wypożyczony, podobnie jak Mercedes Conecto nr rej. GD 4374W, które zresztą i tak wysłane zostały do Kielc w zastępstwie za wypożyczone stamtąd solarisy. Oprócz nich flotę jaworznicko-sosnowieckiego konsorcjum wzbogaciły jeszcze cztery egzemplarze modelu Crossway 12LE (nry 672, 673, 677 i 678). Dwa z nich kursują na linii 25 z Będzina do Wojkowic, a dwa kolejne na linii E-1 z Tychów do Katowic.

fot. T. Sojdafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. T. Kumorfot. T. Sieniek
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Oprócz produktów francuskiego koncernu pojawiły się dwa wyroby ukraińskiego Bogdana. Jeden z nich (A601.10 nr 669) znalazł swoje miejsce na linii 605 w Mikołowie, a drugi (nieco mniejszy A501.10 nr 671) kilka razy pojawił się na liniach w Chrzanowie i Będzinie.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Przegląd nowości w tej firmie uzupełnia midibus BMC MidiLux C nr 668, eksploatowany w Będzinie oraz Mercedes Conecto nr 667 kursujący od początku października w Bytomiu (i czasami w Chrzanowie).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Bogdan trafił również do Elbudu Jaworzno. Od października firma ta eksploatuje minibus A092.02, który otrzymał nr 30.

fot. J. Sobota
Spośród prywatnych przewoźników należy wspomnieć jeszcze o firmie Rudpol-opa Ruda Śląska, która w końcu zakupiła brakujący jej autobus zgodny z wymaganiami przetargowymi. Jest nim Solaris Urbino 12 nr 06. Tym samym do Warbusa zwrócony został wypożyczony wcześniej MAZ 203.

fot. J. Sobota
Tymczasem największą niespodziankę sprawiła firma Apolinarego i Marcina Lazarów z Zendka. Kojarzyła się dotychczas z leciwymi jelczami i DAB-ami – nieco nowszymi, lecz również nie pierwszej młodości. Tymczasem pod koniec grudnia na trasę wyjechał Jelcz M121 z nrem 0809. Eksploatowany pojazd w 2009 roku opuścił Zakłady Napraw Samochodów w Solcu Kujawskim i jest najprawdopodobniej egzemplarzem powstałym na bazie jednego ze szkieletów nadwozia, jakie pozostały w fabryce w Jelczu po jej likwidacji. Prezentowany był na targach Transexpo w Kielcach we wrześniu 2009 r., a kolorystyka nadwozia wskazuje, że przewidziany był pierwotnie dla przedsiębiorstwa w Inowrocławiu.

fot. J. Sobota
Komunalne PKM-y wypadają dużo skromniej. PKM Jastrzębie-Zdrój zakupił dwa kolejne Solarisy Urbino 12 nr 243 i 244. Solaris, ale Urbino 10, pojawił się także w PKM Czechowice-Dziedzice i otrzymał nr 01.

fot. A. Ciepluchfot. A. Ciepluchfot. J. Sobota

Ex-testowe autobusy znalazły swoje miejsce w Gliwicach i Sosnowcu. O gliwickim Volvo 7700 nr 79 już pisaliśmy (» czytaj więcej). PKM Sosnowiec wzbogacił się tymczasem o Jelcza M121M z 2008 roku. Autobus ten najpierw pojawił się w kolorystyce żółto-czerwonej w październiku 2009 r. na parotygodniowych testach, a przed końcem roku przemalowany już w firmowe barwy zawitał do zajezdni Zagórze, gdzie nadano mu numer 098. Jest to najprawdopodobniej jeden z kilku ostatnich autobusów wyprodukowanych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych (» zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Autobusy używane tradycyjnie zaskakują różnorodnością. Oprócz tych sprowadzonych z bliższych lub dalszych zakątków świata na drogach pokazało się kilka pojazdów, które wcześniej odstawione były w zakamarkach zajezdni. Do takich autobusów należy MAN NG272 nr 659 z Ireksu o którym już wspominaliśmy na naszych łamach. Sprowadzony z Mobilisu Bydgoszcz w pierwszej połowie roku wyjechał na trasę na początku grudnia.

fot. J. Sobota
Drugim takim przypadkiem jest Ikarus 260.02 nr rej. SPI 97JE należący do Leszka Sochy z Piekar Śląskich. Ten pochodzący z 1988 roku pojazd, jeżdżący dawniej zapewne gdzieś w ówczesnym NRD, sprowadzony został z miejscowości Horodyszcze koło Chełma w 2006 roku i od tego czasu przechodził remont. W jego wyniku wzbogacił się o siedzenia z Ikarusa 412 i nową atrapę z przodu. Swoją premierę miał 4 listopada w komunikacji zastępczej za tramwaj. We flocie przewoźnika zastąpił innego Ikarusa – 260.04 nr rej. SPI H414, który trafił na złom.

fot. J. Jackiewicz

Duch zlikwidowanego w 2006 roku PKM-u Bytom nadal krąży nad parkiem taborowym naszych przewoźników. Właściciela zmieniły dwa ex-bytomskie pojazdy. Pierwszym z nich jest Neoplan N4014NF nr 7910, który z nowym numerkiem 0808 kursuje u Lazara. A drugim jest Jelcz M11 nr 7325. Ten autobus, po likwidacji PKM Bytom, przekazany został do Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu, gdzie służył za pojazd socjalny. Teraz trafił do Sochy.

fot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz

Jedne autobusy są przywracane do życia, inne dla odmiany stają pod płotem. Niektóre zapewne jeszcze będą wozić pasażerów, ale pozostałe zostaną już tylko dawcami części. Do Meteora trafił Jelcz M125M z MPK Włocławek. Czwarta wyprodukowana „Dana”, gdyż pod taką nazwą handlową je sprzedawano (później zmienioną na „Vecto”) dołączy do swoistej kolekcji tych autobusów w Meteorze – jeżdżą tu już przecież dwa takie pojazdy: pierwszy i trzeci w kolejności produkcji (nry odpowiednio 867 i 866). Wóz o numerze 866 przeszedł remont w 2007 roku, a obecnie na trasę powrócił (po około 5-letnim postoju) wóz o numerze 867.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tymczasem na części przeznaczony został jeden z dwóch Neoplanów N4011NF zakupionych przez PKM Świerklaniec. Pochodzące z 1994 roku pojazdy otrzymały numery 0906 i 0907zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej). PKM w listopadzie wprowadził ponadto do eksploatacji dwa inne pojazdy – MAN-a NG272 nr 0904 (rocznik 1991, ex PKM Tychy) i Mercedesa O405N nr 0905 (rocznik 1993). Nieco wcześniej, w październiku, na trasie pojawił się trzeci (i ostatni) Neoplan N4014NF pochodzący z PKM Bytom, wóz o numerze 0822 (ex 7904).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Dwa PKM-y zaopatrzyły się w dość pokaźną liczbę autobusów marki MAN trzeciej generacji. Mowa o PKM Jaworzno (trzy wozy – nry od 256 do 258, wszystkie z 1999 roku) i PKM Katowice (sześć wozów – nry od 268 do 273, roczniki od 1998 do 2001). Wszystkie te autobusy przed wyjazdem przemalowano w stosowne barwy firmowe. W Katowicach jeżdżą też dwa pojazdy wypożyczone z Forbusu Bydgoszcz. Są to dwa MAN-y NL283 – jeden „zwykły” (nr 410, ex 22) i drugi w wersji Lion’s City (nr 409, ex 06).

fot. K. Ziołofot. K. Zioło
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Kończąc wątek PKM-ów należy wspomnieć o PKM Tychy, gdzie kontynuowana jest tradycja eksploatowania wypożyczonych czasowo dość egzotycznych modeli autobusów. Tym razem pasażerowie mają okazję korzystać z Volvo B10MA z nadwoziem Berkhof ST2000NL. Wcześniej korzystali z niego mieszkańcy Luksemburga. Ze względu na dużą liczbę miejsc siedzących i wąskie drzwi utrudniające wymianę pasażerów przegubowiec z numerem 042 kursuje najczęściej na linii E-2 Tychy-Gliwice.

fot. J. Sobota
Ostatni z omawianych PKM-ów, ten z siedzibą w Olkuszu, w ostatnim okresie zaczyna powoli zmieniać swój tabor pamiętający w przeważającej części czasy WPK. Po wygraniu przetargu na obsługę linii 450 sprowadzone zostały dwie Scanie OmniCity CN94UB (nr 327 i 328). Autobusy wyprodukowano w 1999 roku i wcześniej eksploatowane były m.in. w Helsingborg i Göteborgu.

fot. K. Ziołofot. J. Sobota

Inni prywatni przewoźnicy nie pozostają w tyle. Z uwagi na kończące się "zasoby", zauważyć można znaczące zmniejszenie liczby sprowadzanych MAN-ów drugiej generacji. Największe ciekawostki to:
- Gépébus Oréos 55, rzadko spotykany francuski midibus u pani Kurkowskiej spod Olkusza,
- Mercedes Citaro O530 sprowadzony z Danii przez firmę Natan spod Chrzanowa,
- dość oryginalne minibusy w miejskich wersjach w postaci Renault Master z nadwoziem Omni Nova MaxiRider (Natan), Renault Master z nadwoziem Bewa Access 75 (Sioła-Trans) oraz Auwärter Microstar Multimax (Gaba-Trans),
- Renault PR100.2 w firmie TAS Piekary Śląskie oraz Renault PR112 u Henryka Zagozdy,
- midibus MAN NM223 w firmie Stanpaul-bus z Mysłowic,
- Renault Agora 12M w żorskim V-Busie (tradycyjnie ex Vetter Zörbig)

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. A. Ciepluch

Oprócz wyżej wymienionych pojazdów odnotowano następujące „nowości”:
- Solaris Urbino 15 w Transgórze Mysłowice (ex Veolia Warszawa),
- MAN-y NL202 lub NL222 w Ireksie Sosnowiec i Polkarze Kraków,
- MAN-y NG272 lub NG312 w Nowak Transport (trzy sztuki) i Transgórze Mysłowice,
- w V-Busie jeden Mercedes O405 i trzy O407,
- w PUP/Sed-Baz Czeladź po dwa Mercedesy O405GN i O405N,
- Neoplany: dwa N4010NF w Natanie i jeden N4009 w V-Busie,
- standardowy Mercedes Sprinter u Krzysztofa Pawelca.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. T. Sieniek
fot. A. Ciepluchfot. D. Oczadłyfot. A. Ciepluch
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. A. Ciepluchfot. J. Sobota

Nasi przewoźnicy również pozbywają się taboru sprzedając go innym przedsiębiorcom lub wysyłając na złomowisko.

Nowych właścicieli znalazły m.in.:
- dość oryginalny Autosan H6-56 nr 14 z drzwiami z Jelcza M11 sprzedany przez Elbud Jaworzno do przewoźnika z powiatu łaskiego,
- Autosan A1010T nr 832 z Meteora sprzedany do jednego z ośrodków szkolenia kierowców w Chrzanowie,
- dwa Jelcze 120M nr 260 i 291 sprzedane przez PKM Jastrzębie-Zdrój do PKS Pszczyna,
- DAB 15-1200C nr S-30145 sprzedany przez PKS Gliwice,
- dwa MAN-y NL202 nr 25 i 28 od Krzysztofa Pawelca, które wróciły z wypożyczenia do MPK Kielce.

fot. J. Sobotafot. K. Zioło
fot. D. Oczadłyfot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Nastąpiła również cała seria kasacji Jelczy M11 oraz Ikarusów 260 i 280 (w PKM Katowice, Gliwice, Sosnowiec, Świerklaniec i Olkusz). W PKM Katowice 17 grudnia 2009 r. zakończono ostatecznie eksploatację Jelczy M11, wycofane z ruchu zostały wszystkie pojazdy tego typu (017, 038, 046, 2066, 2227 i 2291).

fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. P. Wacławekfot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. K. Bojdafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. A. Muthfot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

PKM Tychy skasował DAB-a 15-1200C nr 198, którego nie udało się sprzedać, a także zwrócił do pośrednika wypożyczone wcześniej MAN-y NG272. Irex skasował dwa Jelcze – 120M nr 01 (tym autobusem zaczynał karierę na liniach KZK GOP) i PR110 nr 04, a w Meteorze wycofano z ruchu Jelcza M11 nr 813. W poszczególnych przedsiębiorstwach sporo autobusów stoi też odstawionych lub jest w trakcie rozbiórki.

fot. J. Sobotafot. T. Kumor
fot. T. Sieniekfot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Należy odnotować jeszcze fakt, że trzy Ikarusy 260 wypożyczone we wrześniu 2009 r. z PKM Gliwice do MPK Częstochowa o których pisaliśmy w poprzednim przeglądzie taborowym (» czytaj więcej) wróciły do Gliwic chwilę później, ani razu nie wyjeżdżając na linie. Częstochowskie przedsiębiorstwo uznało jednak, że nie ma sensu przystosowywać ich do jeżdżenia w ich mieście.

fot. W. Liberda
Wśród taboru technicznego jedna nowość - PKM Katowice zakupił używany samochód ratownictwa drogowego MAN F2000 32.463. Otrzymał numer 012A.

fot. J. Sobota
Na koniec przeglądu taborowego lista testerów:
- Bogdan A092.80 (Elbud Jaworzno, listopad),
- MAZ 203 (PKM Jaworzno, listopad),
- Solbus SM12 (PKM Jaworzno i PKM Katowice, listopad),
- Solbus SM18 (PKM Gliwice, listopad),
- Jelcz M121 CNG (PKM Tychy, wrzesień),
- MAZ 206 (PUP Czeladź, październik » zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

fot. J. Sobota, T. Sojda, K. Zioło, T. Kumor, T. Sieniek, A. Ciepluch, D. Oczadły,
W. Liberda, A. Muth, P. Wacławek, K. Bojda, J. Jackiewicz.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

rafalu18 napisał(a):

Widzę, że portal wyraźnie odżył. Oby tak dalej, trzymam kciuki ;)

10.01 18:07:49

Serd napisał(a):

Zapomnieliście jeszcze dodać w liście testerów tego szarego Solbusa SM18 testowanego w PKM Gliwice.

10.01 18:13:11

memphis napisał(a):

Racja, dzięki za spostrzeżenie, już uzupełnione :)

10.01 20:06:11

Dramat napisał(a):

I PKM Sosnowiec o.Zagórze sobie sprawił już dobry czas temu pogota takiego jak jest w Gołonogu (bodajze Citroen Jumper
na zagórzu ma numer #025A ;]
Pozdrawiam oby coraz wiecej tych artykulów ;)

10.01 20:14:41

camo napisał(a):

Witam serdecznie, prosilbym o zmiany w bazie taboru PKM TYCHY;
- sprzedaż wozów Mercedes #301,303
- prosiłbym dopisać z kolei Fiat Seicento nr.rejestracyjny ST 22120 jako nadzór ruchu, oraz Fiat Ducato ST 62803 rok produkcji 2008r. jako pomoc techniczna.
Pozdrowienia

10.01 20:18:10

tymon napisał(a):

i maz jeszcze do pkm jaworzno trzeba dopisac;)

10.01 20:22:58

Grzesiu-z1 napisał(a):

Brakuje nowości w cieszyńskiej komunikacji, a mianowicie Solarisa Urbino 10.

10.01 20:51:39

memphis napisał(a):

Cieszyn jest jednakże poza naszym obszarem działania :)

10.01 21:31:21

lgor napisał(a):

A tester Scanii w PKM Gliwice i PKM Sosnowiec ?
Ciekaw jestem czy w ogóle Irex jakieś Solarki nowe zakupi. W końcu zgłosił je na linie 25.

10.01 21:44:06

xloloox napisał(a):

Podam dla informacji, że Irisbus Citelis, testowany przez Irex znalazł nowego właściciela, mianowicie kupił go Mobilis dla oddziału swojej firmy w Krakowie

10.01 21:49:10

P Śl napisał(a):

W zdjęciach testowych macie 2 zdjęcia SM12 zamiast Maza 206.

10.01 21:57:00

memphis napisał(a):

@PŚl: Jedno SM12 jest z Jaworzna, drugie z Krakowa. Zdjęciem MAZ-a nie dysponujemy.

@Igor: Scania była wspomniana w artykule we wrześniu.

@xloloox: dzięki za info.

10.01 22:01:17

markus napisał(a):

Warto by też uaktualnić tabor PKM Olkusz. Na zdjęciach widzimy m.in. Ikarusy 260 #247 i #1561, Jelcza M11 #2653, które są w rozsypce a w bazie taboru figurują jakby były jeszcze w pełni sprawne. Pewnie i kilka innych autobusów już pewnie nie istnieje albo stoją gdzieś na placu ich wraki. Chodzi mianowicie o kilka innych Ikarusów 260 i Jelczy M11. Jak ktoś ma jakąś orientację na temat tych pojazdów niech napisze.

10.01 23:46:51

greg napisał(a):

Jelcz M121 z nrem 0809 w kolorach KM Inowrocławia to raczej chyba składak? Ciekaw jestem czy w tabeli "marka pojazdu" w dowodzie rejestracyjnym widnieje nazwa Jelcz?
Jeśli ktoś zna odpowiedź to będę wdzięczny.
Pozdrawiam

11.01 01:59:28

Wełniak napisał(a):

#markus: nie Ikarusy 260, tylko 280.26. Kiedyś PKM je poskracał.

11.01 11:57:52

adamos napisał(a):

Brakuje informacji nt używanych dwóch Citaro G zakupionych przez Transgór Rybnik. :)

11.01 20:18:33

markus napisał(a):

Dziękuję za uwzględnienie mojej prośby i zrobiono aktualizację bazy PKM Olkusz. #Wełniak dziękuję za informację co do Ikarusów. Ja wiem, że były to kiedyś 280.26 ale teraz figurowały w bazie taboru jako 260.04.

11.01 21:25:43

memphis napisał(a):

Proszę bardzo :) Choć brak informacji z pierwszej ręki utrudnia uzupełnianie danych. Bylibyśmy wdzięczni za dodatkowe informacje, np. daty kasacji.

11.01 21:31:47


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!