Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

PKM Gliwice nabył ex-testowe volvo

25.11.2009

Tagi: tabor, PKM Gliwice – Dodał: Sławomir Nadolski

W poniedziałkowe popołudnie, 23 listopada 2009 r. zawitał do Gliwic oczekiwany od kilku tygodni kolejny autobus - volvo 7700, który został zakupiony przez PKM z własnych funduszy.


Ex-tester (rocznik 2008), który pojawił się na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej został przemalowany w barwy zakładowe przedsiębiorstwa i otrzymał także kolejny numer taborowy - 79. Tym samym wzbogacił skromną rodzinkę pojazdów tej marki (autobusy oznaczone numerami 4 - 8 jeżdżą już od ponad dziesięciu lat).

Należy nadmienić, że pojazd ten, posiadający silnik spełniający normy emisji spalin Euro IV oraz klimatyzację całego wnętrza, był już w Gliwicach testowany we wrześniu br. (oznaczony był wtedy numerem 995).

Liniowego debiutu nowego zakupu PKM Gliwice można się spodziewać jeszcze w tym tygodniu. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na zakup 21 fabrycznie nowych autobusów - 17 przegubowych i 4 krótkich. Nowe autobusy powinny się pojawić na zajezdni wiosną 2010 roku.

fot. J. SobotaVolvo 7700Volvo 7700

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

greg napisał(a):

Podoba mi się rozplanowanie drzwi (środkowa fotografia). Tak rozmieszczone drzwi spełniają znacznie lepiej swoje zadanie aniżeli w Solarisach i Manach, w których środkowe drzwi znajdują się tuż przed tylną osią.

25.11 23:27:13

butthead napisał(a):

Tak, ale poniekąd przez taki układ jest dość ciasny w środku (zobacz na TWB zdjęcie wewnątrz tego wozu).

26.11 00:35:15

andrzejh69 napisał(a):

zamiast inwestowac w tramwaje to w autobusy.. a ponoć pieniędzy nie było na zabawkę.

26.11 11:05:01

wurcel napisał(a):

nie "z własnych funduszy" tylko z pieniędzy podatników marnowanych na ustawianych przetargach.

26.11 12:24:24

GLIWICZANIN napisał(a):

"W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na zakup 21 fabrycznie nowych autobusów - 17 przegubowych i 4 krótkich. Nowe autobusy powinny się pojawić na zajezdni wiosną 2010 roku."

Cały czas się likwiduje Ikarusy, zlikwidowano heblowate tramwaje... jak dobrze, że Gliwice się unowocześniają i pozbywają starych rupieci. :)

26.11 13:38:12

greg napisał(a):

@butthead: Wyjaśnię Ci problem:
We Wrocławiu miałem możliwość przejechania się także odmianą przegubową Volvo i mam odmienne zdanie. Volvo jest jedyną firmą produkującą autobusy z prawdziwego zdarzenia na rynek polski, ponieważ pozostałe firmy bagatelizują ten problem wstawiając czwarte drzwi do wersji zaprojektowanej na troje drzwi(mowa o przegubach). W efekcie sami dealerzy Mana czy Solarisa śmieją się z tego, że upór klientów w naszym kraju pokonywany jest poprzez najprostsze rozwiązanie stosowane obecnie czyli wbudowanie czwartych drzwi. Bardzo często dodają, że czwarte drzwi to uboższa część europy i scheda odziedziczona po Ikarusach. (Oczywiście w europie zachodniej 4-drzwiowe przeguby także są spotykane, ale stanowią one małą część taboru). Skutkiem tego w Solarisie np. z zabudową wieżową (a takie są KZK GOP), w tyle wozu, brak jest miejsc stojących nie mówiąc o siedzących, ale są czwarte drzwi w odstępie od trzecich o niecałe 1,5 m. Ja pytam po co i komu? A jeśli mowa o ciasnocie to nie dostrzegłeś jej tam czasem?

26.11 14:59:58

butthead napisał(a):

Co do projektu volvo to zgoda, nie brakuje przynajmniej poręczy w oczywistych miejscach, co się przytrafia w solarisach i mercedesach. Trudno jednak wyobrazić sobie sprawną wymianę pasażerów w trzydrzwiowym przegubowcu - szczególnie we Wrocławiu, przy występujących tam na(prze-)pełnieniach. Oczywiście, fajnie jest jeśli wszyscy w autobusie siedzą i wtedy można na rzecz większego komfortu z czwartych drzwi zrezygnować. Takie są właśnie standardy na Zachodzie. Polecam przy okazji spróbować we Wrocławiu z siedzenia na końcu autobusu wysiąść trzecimi drzwiami ;)

26.11 17:00:40

Hannes napisał(a):

@GLIWICZANIN.
Chcesz zobaczyć nowoczesną komunikację miejską z prawdziwego zdarzenia? To przyjedź do Warszawy. Komunikacja średnio tańsza od tego co oferuje KZK GOP a jakość usług po prostu 10 razy lepsza.
A ekscytacja kupionym jednym albo dwoma autobusami (i to używanymi, podkreślam) przy likwidacji linii tramwajowej jakos dziwnie pasuje mi dziwnie do klaki pana Frankiewicza.

26.11 17:01:42

greg napisał(a):

@...Trudno jednak wyobrazić sobie sprawną wymianę pasażerów w trzydrzwiowym przegubowcu...
To może inaczej, bo zbaczasz z tematu i przechodzisz na inny, a ja nie chcę rozmawiać o trzydrzwiowych tylko czterodrzwiowych (a takie są we Wrocławiu):
Jestem przeciwny usytuowaniu drzwi, jeśli odległość pomiędzy nimi jest mniejsza aniżeli 1,5-1,7m ponieważ obieg i wymiana pasażerów jest dużo mniej sprawna niż w usytuowaniu odstępów pomiędzy drzwiami większych od wskazanych powyżej. Volvo tę zasadę wdrożyło, szanując swojego wschodniego klienta. Pozostali producenci natomiast stosują tanie chwyty marketingowe na które nasi odbiorcy się zgadzają. W normalnym toku rzeczy taką karoserię należałoby "przekonstruować", ale to wymaga sporych nakładów finansowych i nie tylko. Tylko Volvo było na to stać, dlatego w moim odczuciu zasługują na uznanie.

26.11 18:08:28

Winnie the Pooh napisał(a):

@Hannes: Wydatki Warszawy na KM średnio na mieszkańca są kilkukrotnie wyższe, niż wydatki Gliwic. Trudno więc się dziwić, że jakość też jest lepsza.

26.11 18:40:07

butthead napisał(a):

@greg: Ano, volvo akurat przezornie zaprojektowało przeguba z nieco dłuższą przyczepą ;) Jednak nie zgodzę się, że te czwarte drzwi wstawione "na siłę" w modelach innych producentów nie są pomocne - w szczycie na samej tylko przestrzeni przy wejściu i bezpośrednio obok w (wąskim) przejściu może się nazbierać tylu pasażerów, że w wersji trzydrzwiowej siedzieliby chyba sobie na kolanach.

26.11 19:56:50

MANIAC SCAT napisał(a):

GLIWICZANIN@: przestań bluznić "Synu"!!!

26.11 20:58:26

Crazy. napisał(a):

@MANIAC SCAT a ty przestań narzucać swoje zdanie ,"Synu". @GLIWICZANIN ma rację!

26.11 21:12:31

Hannes napisał(a):

@Winnie the Pooh.
Wydatki Warszawy są kilkukrotnie wyższe? A dlaczego ? Może dlatego, że się w Warszawie docenia rolę komunikacji zbiorowej po prostu, bo jak się przeliczy budżet Gliwic i Warszawy na jednego mieszkańca, to Warszawa ma ten budżet większy raptem o połowę, a nie kilkukrotnie! To powinno dawać do myślenia o tym - JAK sie wydaje pieniądze na Śląsku.

26.11 22:17:33

Buscoholic napisał(a):

@butthead:
w pełni popieram, dla potwierdzenia polecam sobotni bądź niedzielny poranny kurs (6:54 z Bytomia) linii nr 820 w kierunku Katowic. Przestrzeń przy ostatnich drzwiach w części przegubowej to prawdziwy agregat pasażerski, przy zastąpieniu tej przestrzeni siedzeniami w układzie prostopadłym do burty pojazdu, zmieściłaby się tam może połowa tych osób. Przy zabudowie równoległej (np. w manach) zapewne niewiele więcej plus bardzo wątpliwa przyjemność przy przeciskaniu się do wyjścia.

Będąc w Belgii widziałem autobus przegubowy Van Hool, który posiadał jedną parę drzwi w części przegubowej umieszczoną w miejscu tradycyjnych czwartych w omawianych solarisach, drugie drzwi przesunięto bardziej do tyłu w stronę mechanizmu przegubu, dzięki czemu odległości między wejściami miały niemal identyczną długość. Tylna część przegubu miała charakter niskopodłogowej rzeźni kosztem oczywiście wysokiej podłogi w środkowej części pojazdu. Takie rozwiązanie, mimo że dalekie od nowoczesnych standardów, wydaje się być nadzwyczaj racjonalne przy wymianie pasażerów przy jednoczesnym zapewnieniu dużej ilości miejsc stojących w trakcie przewozu.

26.11 23:16:41

greg napisał(a):

@butthead:
...volvo akurat przezornie zaprojektowało przeguba z nieco dłuższą przyczepą ;)...
Wcale nie z dłuższą przyczepą!
Długość pojazdu przegubowego jest w naszym kraju regulowana przepisami. Skąd takie twierdzenie?
Długość pojazdu jest podobna jak w innych markach tylko inaczej rozplanowane są drzwi (nazwijmy je symetrycznie).
...że w wersji trzydrzwiowej...
Ja swoje a Ty swoje. Nie dogadamy się. Szkoda. Pas

26.11 23:17:22

andrzejh69 napisał(a):

greg dobrze i mądrze piszesz.. a wiesz ze pierwsze SU18 miały trzecie drzwi zaraz za przegubem (patrz Gdynia) i te odstępy były prawidłowe? Więc dlaczego później zostały one przesunięte do tyłu? Zachodni klient był ważniejszy od polskiego?

27.11 07:46:54

Konrad Sieradzki napisał(a):

podobają mi się w nim te ciut lepsze okna od tych co są w solarisach ;)

27.11 09:03:32

MANIAC SCAT napisał(a):

Crazy@ a Ty nie majacz.

27.11 13:06:00

camo napisał(a):

Zgadzam się z twierdzeniami, iż 3 drzwi wystarczy w przegubowcach. Lepiej jest wygospodarować więcej miejsca na siedzenia niż stosować takie rozwiązanie jak w Solarisach na polski rynek, które sprawdzają się jak 5 koło u wozu. Wogóle moim zdaniem zabudowa wiezowa silnika jest niezbyt sensowna i praktyczna. Po co komu niska podłoga w tylnich drzwiach, i tak przecież nikt tam z wózkiem nie będzie się przeciskał, bo nawet nie ma go gdzie postawić. A wracając do nowego nabytku to sugerowałbym usunięcie tych kołpaków, ponieważ wyglądają dosyć tandetnie jak w wozach cyrkowych. Gorzej nawet niż w SU

27.11 21:33:05

Egon napisał(a):

@camo: W Solarisach te czwarte drzwi jeszcze ujdą, o wiele gorzej wygląda to w MANach. Trzydrzwiowe są jakieś takie bardziej "naturalne", układ siedzeń z tyłu aż się prosi o wstawienie w środek stolika do szkata ;-) W czterodrzwiowych robi się gigantyczna klatka schodowa, bo gdzieś ten silnik trza zainstalować.

28.11 00:25:42

butthead napisał(a):

@greg: ...dłuższą przyczepą, a krótszym ciągnikiem. Skrót myślowy ;) Wiadomo, że musi się to mieścić w dopuszczalnych normach, więc tylko tymi proporcjami można manewrować. Porównując V7000A z O530G różnica w ustawieniu środkowej osi to według dostępnych mi danych aż ok. 70 cm: http://images48.fotosik.pl/... Jedyne, co można zrobić to faktycznie przesunąć trzecie drzwi bezpośrednio za przegub, w miejscu okna. Jeśli się przyjrzeć schematowi przegubowca trzydrzwiowego, to trzecie drzwi są w tym samym miejscu. Także zagadnienie jest jak widać bardziej złożone, no i potwierdza się Twoja teoria że volvo ma lepszy projekt na nasz rynek ;)

30.11 00:03:10

greg napisał(a):

@butthead:W pełni się z Tobą zgadzam.

30.11 07:38:06

wkurzony napisał(a):

Oj GLIWICZANIN ty to zawsze masz pomysła.
Zlikwiduj stare heble w postaci starszych osób. W mieście będą tylko młodzi, którzy tak uwielbiają sport, że aby godzinę poćwiczyć jadą autem z pod samych drzwi pod inne same drzwi. Będzie wtedy tak fajnie, że w ogóle KM będzie niepotrzebna.
No a po drugie. Cieszysz się że zlikwidowano tramwaje w gliwicach, a spójrz na Warszawę. Tam 13N jeżdżą jeszcze i nikt nie narzeka.

30.11 10:09:16

Konrad Sieradzki napisał(a):

a dzisiaj Volvo jeździł na A4 ;o dziwne.. nie słyszałem nic o EEV w nim ;|

30.11 20:05:51

butthead napisał(a):

O wymogach na A4 już wszyscy zapomnieli, zresztą już niebawem ani jeden autobus na tej linii nie będzie musiał tej normy spełniać.

30.11 21:46:25

marko napisał(a):

tramwaje TAK autobusy NIE !!!!!!!!!!!!!

01.12 13:06:25

Przemek napisał(a):

Wkurzony zauważ, że w stolnicy jeździ też całkiem sporo ikarusów, a co do 13N to i owszem ale jeżdżą one po takich torowiskach o jakich "szybki" tramwaj K-ce - Bytom może tylko pomarzyć. Ja obawiam się tylko o stan gliwickich solniczek po kilku następnych miesiącach jeżdżenia ulicami Dolnych Wałów i Wieczorka. Na tych ulicach można by testować zawieszenia nie tylko w.w. autobusów.

01.12 21:38:13


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!