Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusy przestaną wjeżdżać do centrum Katowic

08.09.2009

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Przemysław Jedlecki,
Gazeta Wyborcza, 08.09.2009


Gliwice rezygnują z tramwajów, ale Katowice wydadzą na ich modernizację dziesiątki milionów złotych. Urzędnicy już zapowiadają, że niedługo do centrum miasta wjedzie o wiele mniej autobusów.


Nadal nie wiadomo, jak ostatecznie potoczą się losy planu modernizacji tramwajów w metropolii. W sobotę informowaliśmy, że z wartego ponad 758 mln zł projektu wycofała się Ruda Śląska. Jako jeden z powodów prezydent Rudy podał decyzję Gliwic, które zrezygnowały z tramwajów.

- Sytuacja jest zła, a nawet bardzo zła. Decyzja Gliwic wpłynęła na pogorszenie sytuacji finansowej Tramwajów Śląskich, a bez udziału Rudy Śląskiej projekt nie będzie miał sensu. Mam nadzieję, że sytuacja finansowa Rudy poprawi się i że będzie mogła uczestniczyć w projekcie - mówi prezydent Katowic Piotr Uszok i szef rady nadzorczej TŚ. Podkreśla, że metropolię można zbudować, realizując właśnie takie projekty.

Na razie Katowice zapowiadają modernizację większości linii tramwajowych w mieście. W ciągu kilku najbliższych lat remonty pochłoną 250 mln zł. Część tej kwoty wyłoży miasto, reszta pochodzić ma z unijnych dotacji i z kasy TŚ. Priorytetem mają być linie w kierunku Sosnowca.

Arkadiusz Godlewski, wiceprezydent Katowic, dodaje, że skoro miasto inwestuje w tramwaje, to będzie ograniczać linie autobusowe tam, gdzie to możliwe. - Komunikacja między dużymi miastami musi się opierać na połączeniach szynowych. Tam, gdzie będzie pociąg lub tramwaj, będziemy rezygnować z autobusów - mówi Godlewski. Jako przykład takiego rozwiązania podaje flirty, które kursują między Tychami i Katowicami.

Władze Katowic zapowiadają, że przy głównych wjazdach do miasta powstaną centra przesiadkowe autobus-tramwaj. Od strony wschodniej takie centrum będzie na Zawodziu, a od zachodniej na wysokości hipermarketu Auchan przy DTŚ-ce. Centra powstaną najwcześniej za dwa lata. Część autobusów jadących z innych miast zakończy tam kurs i do śródmieścia nie wjedzie. - Dlaczego mamy płacić za autobusy, skoro inwestujemy w tramwaje - wyjaśnia Uszok.

To niejedyny argument. Urzędnicy nie ukrywają, że tramwaje mają być ratunkiem przed zakorkowaniem centrum miasta. Budowa galerii handlowej na placu Szewczyka, zapowiadana od dawna przebudowa alei Korfantego i rynku jeszcze utrudni poruszanie się w Katowicach. - Realizacja tych projektów spowoduje znaczne ograniczenia w dojeździe do ścisłego śródmieścia. Najbardziej skutecznym i szybkim sposobem dotarcia do centrum będzie dojazd tramwajem - przyznaje prezydent.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

KBS napisał(a):

brzmi ciekawie ! :) jestem ciekaw czy wypali, swoją drogą to mi się podoba w Katowicach, bo tramwajem naprawdę przez centrum się idzie łatwiej przedostać niczym innym jak tramwajem.

08.09 18:39:09

Bertoldo napisał(a):

Widać, że prezydent Uszok myśli logicznie i zdroworozsądkowo. Dba o jakość życia w swoim mieście i zdrowie jego mieszkańców. Nie to co prezydent Gliwic, który kieruje miasto na boczny tor i pod prąd światowym trendom. Niestety świetlane czasy Gliwic minęły i stały się one zwykłym szarym miastem cofającym się w rozwoju. Trudno się dziwić jak prezydent bardziej nadaje się na sołtysa niż na prezydenta dużego miasta. Nie słucha nikogo i wszystko wie najlepiej, a kto mu podskoczy z otoczenia ten długo miejsca nie zagrzeje (dlatego mało kto podskakuje).Szkoda, bo to zawsze było miasto z wielkim potencjałem:-(

08.09 20:52:06

Iznogud napisał(a):

Uszok dobrze gada. KBS też ma rację - jeśli do centrum - to z niektórych kierunków najwygodniej jest tramwajem. Jednak trzeba pamiętać, że do tej pory władze Katowic nie poradzili sobie z centrum przesiadkowym na Zawodziu - miało być piękne, nowoczesne, a jak wygląda - każdy wie...

Brakuje jeszcze tylko linii wzdłuż al. Roździeńskiego, żeby w razie gigantycznego korka, jakie często się tam zdarzają, ludzie mogli wsiąść do tramwaju. Ale to już chyba za 50 lat...

08.09 21:43:21

Dizel napisał(a):

Brawo Uszok!!! Chociaż jedno miasto naszej coraz bardziej zapyzialej aglomeracji ma normalnego włodarza. Oby tylko to co mówi teorii równie dobrze udało sie zrealizować w praktyce. Ja tylko przypoomnę remont wiaduktu sokolskiej, kiedy to linie 5, 168 i 860 skomunikowano na pętli słonecznej z tramwajami. TAMTEN EKSPERYMENT SIE UDAŁ!!! Oczywiściue w pierwszych dniach nie było łatwo i bylo duzo wpadek, ale po dograniu szczegolików wszystko było ok. I w tym kierunku powinna sie rozwijac komunikacja, w centrach miast tramwaje, a autobusy na dalekich trasach.

08.09 22:22:40

meteor51 napisał(a):

"Budowa galerii handlowej na placu Szewczyka, zapowiadana od dawna przebudowa alei Korfantego i rynku jeszcze utrudni poruszanie się w Katowicach."
Zaraz...mamy sobie ułatwiać czy utrudniać życie?

09.09 00:14:16

Tysiąclatek napisał(a):

No proszę... Nie spodziewałem się tego po swoim prezydencie... Jak dotąd to mistrz propagandy więc trzeba brać te słowa po lekku, aczkolwiek pomysł wydaje się być sensowny i przemyślany. Po co nam w centrum Katowic smrodzące autobusy jak tramwaj może je skutecznie zastąpić :)Dodać do tego szybkie pociągi do Gliwic i Katowice będą miały najlepszą komunikacje w regionie. Szkoda mi tylko gliwiczan...

09.09 02:54:09

Lukas napisał(a):

Jak dobrze pamiętam to centrum przesiadkowe miało być już 3 lata temu na Zawodziu

09.09 09:38:14

lgor napisał(a):

@Dizel No moim zdaniem zakończenie kursowania 5,168 i 860 na Słonecznej byłoby nieporozumieniem zważywszy że zmuszono by ludzi do przesiadki na odcinku dwóch przystanków w porównaniu do obecnej trasy. Tutaj robi się wszystko od d... strony. To nie autobusy trzeba wycofać z centrum lecz samochody. To pod użytkowników samochodów trzeba zrobić centra przesiadkowe.

09.09 11:23:12

Krzysiek napisał(a):

Racja, powinno sie ograniczac w miastach ruch samochodowy, zachecac mieszkancow do korzystania z komunikacji miejskiej - nawet bylbym za tym zeby posiadacze aut mieli znizki na przewoz autobusem/tramwajem/trolejbusem/pociagiem na terenie calej aglomeracji. Ale i tak nic z tego nie bedzie, ja juz w to nie wierze - pod koniec roku kupuje auto i bede juz mial wszystko gdzies bo za taka komunikacje to ja dziekuje:/

09.09 12:01:44

Iznogud napisał(a):

Tylko ciężko będzie przekonać kogoś, kto dojeżdżał wygodnym autkiem, z klimą, miękkim fotelem i fajnym kawałkiem mp3 w tle na przesiadkę do dusznego, ciasnego (czasem też śmierdzącego moczem i psującego się) środka komunikacji miejskiej, kursującego raz na 30 minut...
NO, chyba, że rzeczywiście centrum zostanie całkowicie zamknięte dla aut. Ale to chyba nierealne - nie wyobrażam sobie np. kierowników jakiegoś banku w drogich garniturach, stojących na Piotra Skargi z narkomanami i pijaczkami, a potem telepiących się zdezelowanym ikarusem...

09.09 14:52:41

MKM Shadow napisał(a):

Na początku niech wymienią tramwaje i torowiska, zbudują w SENSOWNYCH MIEJSACH nie jak pod Auchanem, centra przesiadkowe a poźnie tną!

09.09 15:46:43

greg napisał(a):

"...Tam, gdzie będzie pociąg lub tramwaj, będziemy rezygnować z autobusów...
To jest kluczowe zdanie, dlatego popieram tego typu inicjatywy i życzę pomysłodawcom przedstawionego przedsięwzięcia dużo sukcesu i jak najszybszej realizacji tego projektu.

09.09 16:57:51

km_w_likwidacji napisał(a):

Z chęcią jezdziłbym KM do roboty w centrum katowic tylko NIE MA SENSOWNEGO POŁĄCZENIA (ruda śl wirek). Te co są to śmiech na sali - albo 3x dłużej albo czekanie po 15 min na przesiadkę (oczywiscie o ile przyjedzie) Dlatego kupiłem auto i jeżdze nim choć to z wielu względów dla mnie nieekonomiczne (o ekologii nie wspomnę) Jednak jechać 2 x 20-30 min a 2x 50-100 to jest różnica. To co robi KZK i nasze kochane gminy to jedna wielka parodia

09.09 19:35:21

Dizel napisał(a):

@Igor - podczas przebudowy wiaduktu na Sokolskiej, te linie tak własnie jeździły - i tak jak napisałem wtedy zdalo to egzamin, chcialem tylko podkreslic ze takie nowosci da sie odpowiednio wprowadzic.

09.09 20:55:56

Lestek napisał(a):

Pomysł dobry. Tylko nie podoba mi się, że Godlewski argumentuje wycofanie autobusów Flirtami, które Katowice akurat zupełnie olały. Ale pomysł bardzo mi sie podoba.

09.09 21:23:34

viator napisał(a):

@Dizel: Nie powołuj się tak bardzo na Słoneczną, bo to była prowizorka. Wcale nie funkcjonowało dobrze tak jak piszesz...

10.09 07:18:49

Kysu napisał(a):

Dobrze ,niech wywalą cały ruch kołowy z centrum Katowic.Zauważyłęm że Uszok zaczyna coś pozytywnie działać w tym kierunku.Jeszcze dobrze jakby przywrócili bezkolizyjne krzyżowania na 6-stce,to expressem z CHorzowa do Katowic się dojedzie.

10.09 13:15:29

lgor napisał(a):

@Dizel Jakoś nie wierze że pasażerowie tak chętnie korzystali z tej przymusowej przesiadki poczas remontu. (Pewnie większość nie mogła doczekać się zakończenia owego remontu). Pasażerowie chcą bezpośredniej komunikacji z centrum Katowic. To co serwuje pan prezydent Katowic jest chore bo zamiast poprawiać komunikacje miejską chce się ją ograniczać co powoduje odchodzenie od niej pasażerów. Jeśli dojazd ma się opierać na przesiadkę to bez sensu jest trzymanie takiego czartera w postaci linii 5.
Centra przesiadkowe robi się pod taki system by zostawić auto wsiąśc do tramwaju autobusu czy pociągu i dojechac do miejsca docelowego. Tylko że ten trawmaj pociąg autobus jeżdzą innymi trasami a nie obok siebie (jak u nas w przypadku tramwaju i autobusu)

10.09 21:12:08

viator napisał(a):

Igor, mniej tu chodzi nawet o samą ideę centrów przesiadkowych, a praktykę (czyli politykę UM Katowice). O centrach przesiadkowych w Katowicach mówi się chyba już od 10 lat, natomiast nic się nie robi by one powstały i kończy się tak jak na Zawodziu.
W ogóle czy w ciągu ostatnich lat zrobiono cokolwiek by poprawić komunikację tramwajową w tym mieście?

Dlatego bicie braw Uszokowi budzi we mnie tylko pusty śmiech.
No, ale ciemny lud wszystko kupi, jak to ktoś mawiał...

11.09 09:57:55

Lechukce napisał(a):

Poroniony pomysł. Ciągłe przesiadanie się do tramwajów to głupota no i płaćmy jeszcze więcej za bilety, które i tak kosztują za dużo. Do tego wydłuży się czas podróży. Po prostu brawo gratuluję ;/ Może niech ograniczą ruch samochodów, a komunikację autobusową zostawią w spokoju...

11.09 19:48:26

Łuki napisał(a):

Nie wiem po co wycofywać autobusy z centrum skoro można nimi bezpośrednio dojechać z obrzeża miasta lub innych miast.Moim zdaniem powinno powstać więcej lini autobusowych łączących bezpośrednio i szybko ze sobą miasta a nie jakieś durne centra przesiadkowe które w sumie rzeczy kosztują nas wszystkich więcej czasu i pieniędzy.Najpierw to trzeba się wziąść za modernizację już istniejących lini i zadbanie o komfort podrózy i wcale tu niejest powiedziane że tramwaj i autobus muszą się nawzajem wykluczać a już najlepiej to zamknąć ruch dla samochodów w centrum wzorem cywilizowanych miast europejskich.

12.09 18:59:28

Łuki napisał(a):

P.S a tak apropo "centrtum przesiadkowego" na zawodziu to pasażerowie mają go już serdecznie dość i woleli by poróciła dawna komunikacja bo to co się tam niekiedy dzieje to jest poprostu żałosne. gratuluje rozsądku KZK GOP które tak wspaniałomyślnie uprzyjemnia nam życie i kasuje za bilety.......

12.09 19:15:46

timin napisał(a):

ten pomysl jest chory przesaidac sie tylko w kółko jeśli naprzyklad ktoś jedzie z sosnowca centrum do siemianowic przez katowice

13.09 15:28:20

Serd napisał(a):

Spokojnie, Bertoldo. To co napisałeś o Gliwicech to wszystko prawda, ale to się może jeszcze zmienić. Wszak zbliża się 8.11. ...

14.10 21:52:15


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!