Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Po cięciach w rozkładzie kolej traci pasażerów

27.08.2009

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 28.08.2009 r.


Aż o 160 tys. spadła w ostatnim czasie liczba pasażerów pociągów osobowych w naszym regionie! Wojewódzcy urzędnicy i PKP Przewozy Regionalne nie mają sobie nic do zarzucenia. - To wszystko przez coraz lepsze drogi - odpowiadają.


Na początku tego roku doszło do prawdziwej rzezi pociągów regionalnych w naszym województwie. Z dnia na dzień z rozkładu zniknęło 140 połączeń, wśród nich nie tylko te składy, które woziły jedynie powietrze, ale także pociągi, z których korzystało mnóstwo pasażerów.

Obywatelski Komitet Obrony Kolei Województwa Śląskiego postanowił sprawdzić, jak te cięcia odbiły się na kondycji PKP Przewozów Regionalnych, i poprosił Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego finansujący przewozy regionalne o dane dotyczące liczby pasażerów.

Okazuje się, że w ciągu ostatniego roku liczba podróżnych w naszym regionie spadła aż o 160 tys.! Tego nikt się nie spodziewał. - Transport nie znosi próżni. Większość pasażerów rozczarowana ofertą PKP przesiadła się do autobusów i prywatnych samochodów. Kolej już nigdy ich nie odzyska - alarmuje Krzysztof Kuś z OKOKWŚ.

Tymczasem wojewódzcy urzędnicy bagatelizują problem. Zapewniają, że mniejsza frekwencja to nie wina cięć w rozkładzie jazdy, ale splot "kilku czynników". Jakich? Tego, niestety, nie wyjaśniają. - Pewnie Marsjanie, halny w górach albo krasnoludki - kpią miłośnicy kolei i dodają, że wystarczy porównać dane z poszczególnych kwartałów, by zobaczyć, że to cięcia pociągów spowodowały spadek liczby podróżnych.

Krzysztof Radomski, zastępca dyrektora do spraw handlowych Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP, przyznaje, że liczba pasażerów w naszym regionie spadła, ale zapewnia, że to tendencja ogólnopolska. - Zmiany w rozkładzie jazdy nie miały z tym nic wspólnego, bo zlikwidowaliśmy tylko nierentowne pociągi, w których jeździło po siedmiu, ośmiu pasażerów - przekonuje dyrektor Radomski. Twierdzi też, że na odpływ pasażerów wpływ miał głównie kryzys gospodarczy, bo mniej ludzi rusza się z domów, a także rozwój dróg w naszym regionie. - Powstaje DTŚ, jest autostrada A4, za chwilę będzie autostrada A1. Część podróżnych zrezygnowała z naszych usług i przesiadła się do samochodów - uważa dyrektor.

Kolej nie zamierza jednak tanio skóry sprzedać. W staraniach o nowych pasażerów chce wykorzystać specyfikę aglomeracji katowickiej. - Tylko my docieramy tak szybko do centrów miast, dlatego wspólnie z KZK GOP chcemy zsynchronizować rozkłady jazdy pociągów i autobusów. Tak żeby łatwo było się przesiadać - wyjaśnia dyrektor Radomski.

Co na to podróżni? Wszyscy, którym opowiadaliśmy o tych planach, uważają, że to tylko czcze obietnice. Bo aby taka operacja się udała, kolej musiałaby stworzyć nowy rozkład jazdy od podstaw. Tymczasem, jak niedawno informowała "Gazeta", nowy rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać od grudnia, będzie tylko powieleniem istniejącego rozkładu. Jedyną nowością będzie wprowadzenie stałego taktu, czyli równych odstępów czasu w kursowaniu pociągów na trasie Tychy Miasto - Katowice, gdzie jeżdżą nowoczesne flirty. W dni robocze flirty mają jeździć co 30 minut, w dni wolne od pracy - co godzinę.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Wojtek napisał(a):

Cięcia spowodowane drogami... Porażka!
To ciekawe co będzie jak otworzą A1?! Kolejne cięcia, bo droga nowa?
Pozostaje jedynie w tym chorym kraju zaprzestać budowy i remontów dróg, by kolej mogła jako tako funkcjonować...

27.08 21:29:00

spin napisał(a):

"Powstaje DTŚ, jest autostrada A4, za chwilę będzie autostrada A1"
nie no cięcia z powodu dróg których jeszcze nie ma. Oni mają ludzi za kretynów czy co?

28.08 02:02:30

Rekin napisał(a):

Nie wiem, jaki sens ma utrzymywanie jakichś dyrektorów do spraw handlowych w PKP PR - przecież kiepskie rozkłady jazdy świadczą o tym, że ci ludzie nie mają pojęcia o konstrukcji oferty przewozowej.

28.08 08:52:56

P Śl napisał(a):

To wszystko przez coraz lepsze drogi.. a coraz gorsze tory, zapomnieli dodac.

28.08 10:19:16

chógo bos napisał(a):

Dziwie sie ludzia ktorzy jezdza autobusami od pętli do pętli. Wczoraj jechalem pociągiem z Gliwic do Bytomia w ok 20 min. Dla porównaiana autobus jedzie 50 min. Pociąg lepszy, wygodniejszy, szybszy.

28.08 13:22:21

daru napisał(a):

Co ma DTŚ i A4 (wschód - zachód) z likwidowanymi liniami północ południe

28.08 19:25:58

podlesianin napisał(a):

Mnie naszło parę ciekawych myśli a może pytań. Co to jest firma Drabas, co to są minibusy na linii Katowice Kraków i Cieszyn inne podobne pewno mógłbym wymieniać. Ja to nazwie po imieniu nieudolności PKP albo celowe dorabianie się na tej że nieudolności jak kto woli. Przecież nie czarujmy się PKP traci pasażerów na własne życzenie a może o to chodzi żeby się rozwijały inne firmy na ich barkach? A najlepsze jest to że widzą teraz co się dzieje i sobie wymyślili współprace z KZK GOP jak dawno powinni współpracować ale chyba do PKP PR nadchodzi fala zwolnień nieudolnych dyrektorów coś chcą pokazać że robią. Do mnie w każdym bądź razie ta firma jest fatalnie zarządzana czas wymieniać dyrektorów taka moja rada.

28.08 21:06:16

Iznogud napisał(a):

Nie, no to już jest KPINA! Na Zachodzie władze stają na głowie, aby jak najwięcej ludzi przesiadło się z samochodów do komunikacji miejskiej i pociągów! A tu takie dekle, z rozbrajającym uśmieszkiem, stwierdzają, że pasażerów ubywa, bo drogi są coraz lepsze! Wcześniej szp.p. Alodia zapodała podobne stwierdzenie, że ludzie wolą kupić starego grata, niż jechać autobusem. No to co, jak dociągną już DTŚ do Gliwic, to zlikwiduje się linię kolejową i parę autobusów (m.in. 870)?

do chógo bos: nasi samorządowcy są uczuleni na pojazdy szynowe, ot co...

28.08 21:09:28

MARIANO napisał(a):

Takkkkk. Wszystko wina kryzysu... To, że tacy ludzie jak ten "pan od lepszych dróg" siedzą na takich stnowiskach to jest kryzys! Kolej zawsze miała "szczęście" do mądrych głów, a teraz będzie współpracowała z KZK GOP, organizacją niezwykle "uczoną" i znaną w całym kraju...Niestety upadek komunikacji i kolei na Śląsku jest bliski!

29.08 10:35:32

ik 280 napisał(a):

Ciekawe, jak już zlikwidują cały ruch osobowy na Śląsku, może zostanie parę na trasie Częstochowa Gliwice, to co, dalej będą dodtawać 100 mln. dotacji?

29.08 11:05:38

Dominik napisał(a):

Ja jestem przykladem z tego artykułu, dojeżdżam z Zawiercia do Mysłowic (autem), bo jak mam inaczej dojechać ? W wakacje nie jeżdżą pociągi do/z Zawiercia - bo po co. Przesiadka w Szopienicach - tragedia - rozkład jest tak ułożony, że zawsze 5 min wcześniej ucieka pociąg i trzeba czekać w uroczym miejscu 40min. Wysiąść w D.G. na 35 lub w Sosnowcu na 150 - owszem można i co płacić 2 bilety miesięczne ? Nie ma sensu... Taniej stać w korkach na S1.

29.08 17:09:21

marcin napisał(a):

Za połączenie SKM Katowice-Tychy płacimy wszyscy. Spójrzcie ile zniknęło pociągów gdy uruchomili tą relację - coś za coś. to jedyny plus całej działalności śląskich kolei i myślą że tym zostanie zatarte całe zło. już mi te flirty bokiem wyłażą, na razie tylko raz miałem okazję jechać tym pociągiem. a województwo śląskie to nie tylko Katowice z GOP'em ale i Rybnik, Bielsko i Częstochowa !!!

29.08 21:25:19

SP45-116 napisał(a):

A u nas liczba pasażerów rośnie. Mamy wspólny bilet a przewoźnicy mają za mało jednostek i ludzie wręcz zostają na peronie. Pomijam, że w Warszawie wychodzi się raczej na peron, niż na pociąg bo ten śmiga z częstotliwością tramwajową.
Pozdro ze Stolicy!!!

30.08 13:52:53

do SP45-116 napisał(a):

Słuchaj, nie porównuj zacofanego GOP-u do Warszawy, Krakowa, Poznania, Gdańska, (etc...) bo tymi miastami zarządzają ludzie, którym zależy na dobrej komunikacji miejskiej (a więc i na dobrym wizerunku). I przejazd przez Warszawę metrem, tramwajem czy pociągiem to CZYSTA PRZYJEMNOŚĆ, nawet w szczycie. A u nas włodarze dbają głównie o własne kieszenie i wille, a to, czy pociąg pojedzie raz na dwie czy raz na cztery godziny, to już im zwisa.

30.08 21:12:03

Armia Poznan napisał(a):

Po prostu 1 wrzesnia sie zbliza...

31.08 22:03:39

pasażer (mroczny) napisał(a):

Czyżby ktoś przygotowywał grunt takiej np. DB

02.09 14:56:11

obeznany napisał(a):

Gdyby DB było zainteresowane, to już dawno temu mogłoby wymieść wunsatych kulejorzy z podwórka...

02.09 16:41:20

Arek napisał(a):

obeznany- niestety mylisz się i to grubo póki co DB nie ma prawa świadczyć usług na terytorium RP według tych samych zasad co PKP gdyż tak samo jak w wypadku Poczty Polskiej, Polska wywalczyła monopol na wyłączne ich usługi bodajże do 2012 lub 2013r. Ja tylko czekam na ten moment jak upadnie PKP i wejdą inni przewoźnicy z Europy wtedy coś się w końcu zmieni

03.09 15:20:43

@Arek napisał(a):

Już niedługo Polska będzie musiała udostępnić torowiska kolejowe dla innych przewoźników. Takie są wymogi UE. O ile dobrze pamiętam, to już za rok.

04.09 10:41:40

Kysu napisał(a):

Kolej się juz broni ofertami tanich połączeń miedzymiastowych.Od kiedy zaczęły jeździć tanie busiki do Olkusza to kolej wprowadziła na tani bilet Katowice - Olkusz.

04.09 14:29:58

butthead napisał(a):

Szkoda tylko, że pociągów nie wprowadziła, żeby potencjalni pasażerowie mogli z owego biletu skorzystać w porach pasujących nie tylko kolejarzom...

04.09 17:51:00

aso napisał(a):

@butthead: Sprawa jest bardziej złożona. Z busikami łatwo nie wygrasz, bo łamią szereg przepisów i nawet jest to częściowo widoczne na monitoringach miejskich, ale jeszcze trzeba chcieć to zobaczyć :-)) W momencie, gdy raz opanowali jakąś trasę, są niczym gangrena - pomoże tylko amputacja :-))

04.09 19:16:56

F. Kiepski napisał(a):

A w Zachodniopomorskim kolej funkcjonuje najlepiej w Polsce.

09.01 15:16:18


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!