Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP: przetargi w I kwartale 2009 r.

24.04.2009

Tagi: przetarg, KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

Od początku roku KZK GOP ogłosił i rozstrzygnął kilka postępowań przetargowych na obsługę linii autobusowych. Zobaczmy co czeka pasażerów.


Na wstępie pewne wyjaśnienie. Prawo zamówień publicznych oraz praktyka jego stosowania ewoluuje i pewne rzeczy ulegają zmianie. Nie trzeba już fizycznie posiadać taboru do obsługi linii w chwili składania oferty - wystarczy dołączyć pisemne zobowiązanie innego podmiotu do dostarczenia pojazdu (użyczenia, sprzedaży, czy po prostu wyprodukowania).

» Czytaj więcej w artykule "Rewolucja w przetargach? Wszystko zależy od KZK GOP"

W ślad za nowelizacją ustawy, KZK GOP wprowadził zmiany w specyfikacjach przetargowych, a oferenci zaczęli korzystać z tego udogodnienia. Jednocześnie z tabeli w której wpisuje się tabor oferowany do obsługi linii (załącznik do specyfikacji) zniknęły kolumny z numerem rejestracyjnym i ewidencyjnym - z naszego punktu widzenia jest to drobne utrudnienie, stąd prezentowane poniżej autobusy są czasami jedynie przykładowymi pojazdami, a niekoniecznie tymi konkretnymi jakie przewoźnik zamierzał zgłosić do kursowania na linii. Przypominamy, że wszystkie podawane stawki są cenami netto (bez podatku VAT).

Linia 222

Jeszcze w ubiegłym roku ogłoszono przetarg na obsługę linii 222 kursującej w Siemianowicach Śląskich. Z kronikarskiego obowiązku przypomnijmy jak przebiegał. Wymagano dwóch autobusów typu A (nie dłuższe niż 10 metrów i posiadające co najmniej 60 miejsc), wyprodukowanych nie wcześniej niż w 1996 roku. Ciekawostką jest odpowiedź na zapytanie jednego z oferentów dotyczące tego, czy można zgłosić autobus dłuższy niż 10 metrów i spełniający wszystkie pozostałe wymagania. KZK GOP odpowiedział, że absolutnie nie.

Linią zainteresowało się dwóch przewoźników. Pani Joanna Kałek z Żor, działająca pod firmą "Aska" zaproponowała jeżdżenie za 3,22 zł. Korzystając z nowych możliwości prawnych zadeklarowała, że linię będzie obsługiwać dwoma 10-metrowymi MAN-ami z 1996 roku (wpisano oznaczenie typu "469"), które zobowiązał się udostępnić Aurex-Truck z Katowic (czyli komis znajdujący się przy ul. Gliwickiej na granicy z Chorzowem).

Drugi oferent, który ostatecznie wygrał przetarg to Transkom Piekary Śląskie. Za stawkę 3,00 zł zaproponował solbusa B9,5 (rocznik 2005, jeżdżacy od nowości w Transkomie z numerem 30) oraz autosana A1010M (rocznik 2000, otrzymał później numer boczny 05). Ten drugi pojazd zobowiązał się dostarczyć (i później faktycznie tego dokonał) Zakład Handlu i Transportu "Razbi" z miejscowości Rudna w woj. dolnośląskim.

6 stycznia 2009 r. ogłoszono wynik, a nowa umowa z Transkomem zaczęła obowiązywać od 1 marca 2009 r. i będzie tak trwać przez 48 miesięcy. Na linii zasadniczo kursują oba zgłoszone pojazdy, choć jelcze 120M/PR110 też nie są rzadkością.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Linia 250

Kolejnym przetargiem, którego rozstrzygnięcie już przełożyło się na kursujący autobus, to linia 250. Ta skromna linia obsługująca centrum handlowe M1 w Zabrzu przyciągnęła aż 9 oferentów. Być może spowodowały to niskie wymagania - raptem jeden autobus niskopodłogowy typu B, nie dłuższy niż 12 m, posiadający co najmniej 91 miejsc i nie starszy niż z 1996 roku.

Spośród złożonych ofert jedna została odrzucona i nie była rozpatrywana. Była to jednocześnie najbardziej "egzotyczna" oferta, złożona przez firmę "Avotour" Barbary Zelek z miejscowości Mokrzyska w gminie Brzesko. Pani Zelek zaoferowała stawkę 3,18 zł i autobus MAN NL223 z 1998 roku który w razie wygranej sprzedałaby jej firma dafa z Bydgoszczy (» Zobacz ofertę sprzedaży i zdjęcia tego autobusu na stronie firmy dafa).

Kolejne oferty przedstawiamy od najdroższej:
- Rudpol-opa Ruda Śląska: stawka 3,37 zł, autobus Solaris Urbino 12 z 2006 roku (własny, z numerem 06) (» Zobacz zdjęcie tego autobusu w galerii Solaris Club)

- Nowak Transport Łukasz Nowak z Nowego Chechła: stawka 3,35 zł, autobus Mercedes-Benz O405N z 1996 roku (użyczony przez ojca, Benedykta Nowaka, nr 012)

fot. J. Sobota
- PKS Gliwice: stawka 3,29 zł, autobus MAN NL202 z 1997 roku (w leasingu)

fot. J. Sobota
- Usługi Transportowe Apolinary Lazar i Marcin Lazar s.c. z Zendka: stawka 3,27 zł, autobus Van Hool A360 z 1996 roku (pochodzący prawdopodobnie z Holandii, dostawcą miała być firma Alkom z Warszawy) (» Zobacz zdjęcie autobusu tego samego typu z firmy DSW Dortmund w Fotogalerii Transportowej)

- konsorcjum PKM Gliwice i Comfort Lines Service Gliwice: stawka 2,96 zł, autobus to volvo B10BLE z 1998 roku, jeden z posiadanych od nowości przez PKM

fot. J. Jackiewicz
- Usługi Przewozowe "Irex" Ireneusz Kozieł z Sosnowca: stawka 2,87 zł, autobus MAN NL222 z 1996 roku (w leasingu)

fot. J. Sobota
- "Aska" Joanna Kałek z Żor: stawka 2,74 zł, autobus Mercedes-Benz O405N z 1996 roku (w leasingu)

fot. A. Ciepluch
- Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec z Biechowa gm. Pacanów: stawka 2,74 zł, autobus MAN NL202 z 1996 roku (w leasingu, jeździ obecnie z numerem 21)

fot. J. Sobota
O tym która oferta została wybrana jako najkorzystniejsza zdecydowała swoista dogrywka, gdyż dwie najtańsze oferty miały dokładnie tę samą cenę. W dogrywce pani Kałek zdecydowała się drugi raz postawić na tę samą stawkę (2,74 zł), tymczasem pan Pawelec obniżył swoją ofertę zaledwie o grosz i ze stawką 2,73 zł wygrał (co ogłoszono 26 lutego 2009 r.). Od 1 kwietnia 2009 r. przez najbliższe 48 miesięcy będzie nadal obsługiwał linię 250.

Linia 607

Ta linia to komunikacja zastępcza za tramwaje linii 7 na odcinku od Łagiewnik do centrum Bytomia. Tramwaje na tym odcinku nie kursują od 1 sierpnia 2008 r. (ruch wstrzymano ze względu na fatalny stan torowiska » czytaj więcej), a nadal nie wiadomo co dalej z remontem. Tymczasem skończyła się poprzednia umowa na obsługę tej linii (obsługuje ją Irex Sosnowiec) i przyszedł czas na kolejny przetarg. Tym razem umowa podpisana zostanie na 19 miesięcy (poprzednia była na 7). Od oferentów wymagano dwóch autobusów niskopodłogowych, nie dłuższych niż 12 m i posiadających co najmniej 91 miejsc, a także nie starszych niż z 1993 roku.

Chęć obsługi linii zgłosiło pięciu przedsiębiorców:
- Małgorzata Trestka z Wojkowic: za 3,35 zł, dwoma posiadanymi autobusami MAN NL202 z 1993 roku

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

- Ireneusz Kozieł (Irex) z Sosnowca: za 3,23 zł, również dwoma autobusami MAN NL202, ale z 1994 roku

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

- Krzysztof Pawelec z Pacanowa: za 3,21 zł, podobnie jak wyżej dwa MAN-y NL202, tym razem z 1993 roku

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

- Andrzej Mastalerz (PUH Delta) ze Świętochłowic: za 3,10 zł, z jednym własnym DAB-em 15-1200C z 1993 roku (nr tab. 4) oraz użyczonym od Benedykta Nowaka MAN-em NL202 z 1993 roku (nr tab. 028)

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tymczasem zwycięzcą w dniu 24 marca 2009 r. ogłoszony został Henryk Polak z Chorzowa. Zaofiarował się, że będzie jeździł za 3,09 zł dwoma leasingowanymi MAN-ami NL202 wyprodukowanymi w 1995 roku. Ponieważ przewoźnik ten posiada tylko dwa autobusy z tego rocznika, więc można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że są to te same wozy, które zgłoszone są już do obsługi linii 139 z Chorzowa na Bykowinę (nry tab. 18 i 22). Nie powinno więc dziwić jeśli na tej lub innej linii obsługiwanej przez tego przewoźnika zamiast rozkładowego autobusu niskopodłogowego będzie jeździł nieśmiertelny ikarus 260, co już teraz zdarza się dość często.

fot. J. Sobotafot. M. Bul

Linie 67 i 97

Po raz kolejny opisujemy te dwie linie łączące dziesiątki miejscowości powiatu będzińskiego z jego stolicą. Poprzednia umowa (również po przetargu) podpisana została tylko na 6 miesięcy, począwszy od 1 listopada 2008 r. Kolejny przetarg również obejmuje tak krótki okres czasu (tym razem 7 miesięcy od 1 maja 2009 r.) co jest właściwie przedłużeniem stanu tymczasowego. Wymagania nie zmieniły się, nadal potrzebne trzy autobusy nie dłużej niż 10 metrów, posiadające co najmniej 60 miejsc i wyprodukowane co najmniej w 1996 roku.

I podobnie jak poprzednio, zgłosił się tylko jeden chętny do jeżdżenia, czyli Irex Sosnowiec. Tym razem troszkę podwyższył cenę - będzie jeździć za 3,17 zł (poprzednio 2,97 zł), ale tymi samymi autobusami, czyli MAN-em NM222 nr tab. 27 (rocznik 1996) oraz dwoma autosanami A1010M (nr 846 z 1999 roku i nr 847 z 1998 roku - oba ex Meteor Jaworzno).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Linia 860

Ostatni przetarg jest bardzo ciekawy i skupia uwagę opinii publicznej. Linia 860 łącząca Katowice z Piekarami Śląskimi była przez ostatnie miesiące areną zaciętej walki o wozokilometry w której pasażer był właściwie zbędnym dodatkiem. Po wystąpieniu Piekar Śląskich z MZKP Tarnowskie Góry i przyłączeniu się do KZK GOP (najpierw na podstawie umowy) ten drugi związek ogłosił przetargi na poszczególne linie obsługujące miasto.

Czytaj więcej w artykułach:
» "Euro 1 na Euro 2012"
» "Autobusy w Piekarach Śląskich po przetargach"

Ostatecznie przetarg na obsługę linii 860 wygrała znana i lubiana firma Henzago z Rudy Śląskiej, która zaskoczyła wszystkich zgłaszając do obsługi cztery autobusy marki SAM, które na linię wyjechały od 1 grudnia 2008 r. Różnego rodzaju trudności jakie napotkała obsługa linii przez rudzką firmę (najpierw przejściowe, później jednak pogłębiające się) spowodowały, że KZK GOP zdecydował się wypowiedzieć umowę. Jako formalną przyczynę wypowiedzenia podano przekroczenie dopuszczalnego poziomu niezrealizowanych zadań przewozowych w miesiącu grudniu 2008 r. Zgodnie z umową wykonane musi być co najmniej 98% wozokilometrów, tymczasem Henzago osiągnęło poziom 97,95%. Warto przy tej okazji zauważyć, że dane te pochodzą z raportu przewoźnika, który sam musi się przyznać kiedy nie jechał, a tylko są uzupełniane i weryfikowane w pewnym zakresie na podstawie wyrywkowych kontroli służb KZK GOP. Od 1 lutego 2009 r. na linię powróciły autobusy PKM Świerklaniec, a nieco później ogłoszono nowy przetarg.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tym razem KZK GOP w końcu zdecydował się podnieść wymagania odnośnie taboru. Od oferentów wymagano posiadania (lub zobowiązania się do posiadania) czterech autobusów niskopodłogowych typu C - wszystkie miały być dłuższe niż 12 metrów i posiadać co najmniej 140 miejsc, a oprócz tego dwa z nich miały być przegubowe. W kwestii wieku zachodzi wątpliwość - zapisano, że autobusy mają być nie starsze niż z 2006 roku i spełniać normę emisji spalin Euro 4. Zapis w specyfikacji jest jednak dość niejasny i w zależności od interpretacji zdania (a dokładniej przecinków) można dojść do wniosku, że albo wszystkie autobusy mają spełniać ten warunek albo tylko dwa przegubowe (a pozostałe dwa mogą być dowolnie stare). Oferenci, jak pokazujemy w dalszej części artykułu, również w różny sposób interpretowali te zapisy. Co ciekawe, pomimo dość wysokich wymagań dano przewoźnikom dość krótki okres czasu na sprowadzenie taboru, gdyż obsługa linii ma rozpocząć się od 1 czerwca 2009 r. (przypomnijmy, że cykl produkcyjny nowego autobusu to minimum 3 miesiące).

Przejdźmy do przeglądu złożonych ofert. Najdroższa okazała się oferta dotychczasowego przewoźnika, czyli PKM Świerklaniec. Zażądał on za swoje usługi 6,38 zł, a do obsługi linii zaproponował mercedesy Citaro - trzy przegubowe O530G (ale trzydrzwiowe) i jednego 15-metrowego O530L, wszystkie z 2006 roku. Takie autobusy zobowiązała się dostarczyć nieznana szerzej firma "P.W. Kawon Jan Nowak" z Rudy Śląskiej.

fot. K. Bojdafot. K. Bojda

Kolejna była oferta Konsorcjum Komunikacji Miejskiej "KKM Czeladź" - tym razem obejmującego firmy Sed-Baz z Czeladzi i Transport Benedykt Nowak z Nowego Chechła. Za 5,69 zł konsorcjum chciało wozić pasażerów czterema mercedesami Conecto G (czterodrzwiowymi) z 2008 roku, które zgodnie z dołączonym zobowiązaniem miał dostarczyć producent, czyli EvoBus Polska (» zobacz zdjęcie autobusu tego typu eksploatowanego w Tallinie w Fotogalerii Transportowej).

W środku stawki uplasował się PKM Katowice. Komunalny przewoźnik ze stolicy województwa zapragnął świadczyć swoje usługi za 5,49 zł. Do obsługi linii zgłosił cztery posiadane już przez siebie autobusy - dwa MAN-y Lion's City G (rocznik 2007) i dwa neoplany N4421 (rocznik 1999).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Konsorcjum Komunikacji Autobusowej z Sosnowca - to kolejna złożona oferta. W skład tego podmiotu wchodzi Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno. Zaoferowano stawkę 5,43 zł i cztery solarisy Urbino 18 z 2006 roku (trzydrzwiowe), które miały być dostarczone przez firmę Solaris Bus & Coach.

fot. K. Bojdafot. K. Bojda

Najtańszą ofertę, dość nieoczekiwanie, złożyło kolejne konsorcjum, tym razem bez nazwy. W jego skład wchodzi PKM Gliwice oraz firma Bus Service Center z Gliwic (dawniej występująca pod nazwą Comfort Lines Service). Oferta obejmowała stawkę 4,85 zł oraz cztery autobusy znane już pasażerom w regionie: dwa solarisy Urbino 18 (rocznik 2008) i dwa solarisy Urbino 15 (rocznik 2005), będące własnością PKM (a kupowane przy pomocy finansowej ze strony miasta Gliwice).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Na chwilę obecną KZK GOP nie zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty. Biorąc pod uwagę różnice w interpretacji zapisu o wieku taboru możliwe są jeszcze różne rozstrzygnięcia - z nieoficjalnych źródeł wiemy, że prawdopodobnie autorowi specyfikacji chodziło jednak o to, aby wszystkie autobusy były nie starsze niż z 2006 roku. Jakie będzie ostateczny wynik - zobaczymy już wkrótce.

Tymczasem KZK GOP ogłosił przetargi na obsługę linii autobusowych w Rudzie Śląskiej (linie 144, 155, 215, 230 i 255). Już wkrótce zamieścimy artykuł opisujący historię przetargów na te linie oraz stawiane wymagania.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

PKM b napisał(a):

Ja bym wybrał 4 Solarki Irex-owe

24.04 20:14:36

MARIANO napisał(a):

Ja wybieram Solarki z Gliwic...

24.04 20:36:22

PKM b napisał(a):

Ale w ten sposób w regionie pojawiły by się prawie nowe autobusy na dodatek polskiego producenta. A w Gliwicach mogły by zostać nadal i skasowano by przy okazji 4 ikarusy.

24.04 20:48:54

Marcin_FTŚ napisał(a):

Hmm to BVG już się U18 pozbywa ?.

24.04 20:52:26

memphis napisał(a):

Nie pozbywa się, zdjęcia są tylko przykładowe.

24.04 21:06:59

Biznessmen napisał(a):

Kupię busy z PKM Bytom 7400 i 7403 kto przystąpi do konsorcjum? Moze znajdzie się inwestor? Bedziemy jeżdzić dla KZK

24.04 22:23:01

lgor napisał(a):

Dzięki za tak szczegółowy artykuł. Oczywiście najbardziej interesujący jest przetarg na 860. W sumie żaden z oferentów nie zaoferował autobusów z poprzedniego wieku co oczywiście powinno się pochwalić.Najnowsze wozy zgłosiło konsorcjum Sed-Baz/Nowak więc teoretycznie chciałbym aby to ta firma wygrała przetarg. Niestety obawiam się o jakość obsługi :/

24.04 22:43:30

Żuk napisał(a):

Albo Sed-Baz i Nowak albo Meteor i Irex.

25.04 07:49:09

dzagielon napisał(a):

Cóż wasze zdanie. Wg. mnie, gdyby PKM G-ce wygrało ten przetarg, to byscie nie narzekali przez czas trwania tej umowy.

25.04 09:42:29

viator napisał(a):

@Igor: A N4421 z PKM Katowice?

25.04 10:31:27

lgor napisał(a):

@viator pomyłka, jakoś PKM Katowice mi umknął :/
Co do fotek trzydwrziowych solarek z BVG może lepiej było postarać się zamieścić coś takiego http://www.phototrans.eu/14...
Przynajmniej irexowe barwy ;)

25.04 12:37:16

kierowca napisał(a):

i tak wygra ten co da najgrubsza koperte pod stołem...

25.04 15:53:04

david82 napisał(a):

Nie rozumiem postępowania PKM Świerklaniec. Wystarczyłoby gdyby zamiast tych 4 merców załatwili tylko 2 i mogliby zaoferować niższą stawkę i być może wygrać.

25.04 17:35:15

viator napisał(a):

@david82: Zejść poniżej stawki PKM Gliwice i tak byłoby trudno.

25.04 18:32:07

david82 napisał(a):

viator: Ale jeśli Gliwice i Katowice odpadną, to ewentualna Świerklańca byłaby wysoce prawdopodobna.

25.04 20:47:06

Andrzej napisał(a):

to juz wiadomo ze PKM swierlaniec nie wygra i wielka szkoda, bo autobusy jezdza bardzo regularnie. Zreszta wole nawet jezdzic tymi obecnymi niebieskimi starociami, ktore jezdza terminowo niz miec neoplany czy solarisy jakiejs innej firmy ktora jest niepewna

25.04 21:04:56

Buscoholic napisał(a):

Te mercedesy citaro O530G i L dla świerklanieckiego PKM-u to jakiś kit. Które zachodnie miasto pozbyło by się 3-letnich pojazdów? Chyba że za solidną cenę, którą PKM chyba wliczył już sobie do kosztów obsługi linii i stąd tak wysoka oferta.

25.04 22:44:42

butthead napisał(a):

Czasem tak się zdarza, że przedsiębiorstwa pozbywają się 2-3 letnich autobusów z krótkich kontraktów. Albo felernych :)

25.04 23:11:29

lgor napisał(a):

@Andrzej Raczej nie wrzucałbym wszystkich prywaciarzy do worka z firmą pana Z. a mam obawy że tak właśnie myślisz :/

26.04 00:12:44

pasazer (II) napisał(a):

Albo mają (mieli) zamówić świeże, z fabryki.
Może leasing?

26.04 06:03:48

bobo napisał(a):

Jednego nie rozumiem... PKM Katowice to chyba chce stosować sztuczki z Kany Galilejskiej - gdyby wygrał przetarg z Lionsami, to co z liniami, na których Lionsy są zgłoszone aktualnie?
Druga sprawa... PKM Gliwice Solarisy wrzuca tylko (przeważnie) na linie "członkowe". Już wyobrażam sobie złość Gliwiczan, kiedy nagle cztery solarisy będę sobie jeździć po cudzych drogach... a miało być tak pięknie :D
niskie stawki to potrafią zaoferować tylko ci, którzy tabor już mają. Szkoda, że KZK GOP głównie właśnie cenę bierze na najbardziej przemawiający argument...

26.04 22:58:26

butthead napisał(a):

Katowickie Lion'sy są co najwyżej do 37 zgłoszone, a tam jedynie trzy sztuki są potrzebne.

26.04 23:08:19

bobo napisał(a):

a 632?

26.04 23:24:23

butthead napisał(a):

Jest w jednym z pakietów katowickich.

26.04 23:35:47

tytus napisał(a):

Przetarg na 860 i tak był rozstrzygnięty jeszcze przed jego rozpisaniem co potwierdza fakt że przewodniczącym komisji jest Ligorowski - fachowiec w dziedzinie przekrętów.

28.04 09:02:55

david82 napisał(a):

tytus - to może łaskawie nas oświecisz na czyją rzecz był rozstrzygnięty ów przetarg??

02.05 15:12:10

Solaris0615 napisał(a):

Wyniki opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej wskazują na wygranie PKM Gliwice i Bus Service Center z Gliwic

08.05 17:14:35

mos napisał(a):

A ten Medium na linię 222 to nie jest czasem ex-PKS Chrzanów ?

08.05 17:34:21

Mikey napisał(a):

@Solaris0615: racz łaskawie nie pier...przyć, chyba, że w różnych BIP=ach oglądamy te "wyniki", które wskazują zwycięzcę. Jakoś w BIP-ie v^ w dziale Zamówienia Publiczne ni ma ŻADNEGO ogłoszenia o rozstrzygnięciu przetargu na 860, więc spójrz wyżej i zastosuj się do tego (nie tylko tu, również w informacjach o obsadzie linii PKM Św.).
Proponuję EOT w kontekście spekulacji, kto ten przetarg wygra i spokojne czekanie na ogłoszenie przez v^, kogo wybierają. Co Wy na to?

09.05 23:16:52

MS napisał(a):

@Mikey przyjrzyj się. Jest dokument o ogłoszeniu wyników przetargu... http://bip.kzkgop.pl/siwz/l...

10.05 11:26:18

viator napisał(a):

Mikey, najwyraźniej Twój komputer nie odświeża stron ;)

10.05 20:29:04

saq napisał(a):

no i przetarg miał być zakończony a 860 dalej obsługuje Świerklaniec :)

02.06 14:47:09


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!