Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Demonstracje Sierpnia 80 ws. finansowania Tramwajów Śląskich

16.04.2009

Tagi: – Dodał: Marek Borys

PAP, Gazeta Wyborcza,
16.04.2009 r.


Demonstracje i pikiety w obronie komunikacji tramwajowej w aglomeracji katowickiej zapowiedział w czwartek związek zawodowy Sierpień 80.


Związkowcy zbierają też podpisy pod wnioskami do delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Katowicach o referenda ws. odwołania prezydentów tych śląskich i zagłębiowskich miast, które ograniczają finansowanie kursowania tramwajów, bądź rozważają całkowitą z nich rezygnację.

Komunikację tramwajową w aglomeracji obsługuje państwowa do 2007 r., a potem komunalna spółka Tramwaje Śląskie (TŚ), z początkiem tego roku przejęta bezpośrednio przez 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Niektóre decydują się remontować na swoim terenie zdegradowaną infrastrukturę, inne ograniczają bieżące finansowanie tramwajów.

Taka sytuacja ma miejsce m.in. w Będzinie, gdzie wskutek zmniejszenia kwoty dofinansowania, TŚ od marca ograniczyły tam kursowanie trzech z sześciu linii. Samorząd tłumaczył swoją decyzję koniecznością oszczędzania i powoływał się na przeprowadzone przed jej podjęciem tzw. pomiary napełnień w tramwajach.

Ich analiza wykazała, że z przejazdów tramwajowych korzysta coraz mniej osób, dlatego stają się one nieopłacalne. Średnia dopłata z budżetu miasta do kilometra trasy autobusowej wynosi w tym roku w Będzinie 3,48 zł, a do tramwajowej - 6,06 zł. Gmina wyliczyła, że na zawieszeniu części połączeń zaoszczędzi ok. 2 mln zł rocznie.

Podobne wyliczenia przeprowadziły władze Gliwic, gdzie po jedynej trasie kursują dwie linie tramwajowe - do Zabrza i Rudy Śląskiej. Tamtejsi samorządowcy od dawna rozważają ich likwidację w swoich granicach odwołując się - prócz bieżących kosztów - do wysokich kosztów potrzebnych remontów torowisk.

W ub. tygodniu gliwicki samorząd zorganizował w tej sprawie spotkanie z mieszkańcami, na które przyszli m.in. związkowcy z Sierpnia 80. W jego efekcie odbędzie się tam 23 kwietnia pierwsza z demonstracji. Związkowcy będą zbierać podpisy pod wnioskiem o referendum ws. odwołania opowiadającego się za likwidacją tramwajów prezydenta Zygmunta Frankiewicza.

Jak poinformował PAP w czwartek lider Sierpnia 80, inny wniosek - o referendum ws. odwołanie prezydenta Będzina Radosława Barana - zostanie złożony pod koniec kwietnia. W tym czasie też - 29 kwietnia - związkowcy będą pikietować siedzibę organizującego komunikację w regionie Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP (KZK GOP).

"Będziemy demonstrować przed KZK GOP, bo prezydenci tworzących go miast muszą zdecydować, czy chcą mieć dobry i tani transport publiczny. Jeśli chcą, to wymaga to ponoszenia kosztów" - powiedział Ziętek, wskazując na dobry przykład władz Zabrza, które w środę podpisały z TŚ porozumienie ws. finansowania remontów torowisk.

Jednocześnie uznał, że KZK GOP, który zamawia u przewoźników usługi, powinien podnieść oferowane TŚ stawki. Pozostająca bowiem w trudnej sytuacji finansowej spółka była w stanie zaoferować w tym roku swoim pracownikom tylko "śmieszne stawki" podwyżek. Dlatego działające w niej związki już weszły z nią, lub wkrótce wejdą, w spór zbiorowy.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Gojira napisał(a):

Popieram! BRAWO. Jestem tylko ciekaw czy to coś da...?

16.04 23:48:10

Penny napisał(a):

Szkoda tylko, że podniesienie stawki za wozokilometr w TŚ przyczyni się jedynie do wsparcia opinii o tym, że tramwaje są droższe od autobusów... Z tego powodu gminy znowu potną kursy, więc w TŚ zaś będzie brakowało kasy - i tak do upadku...

17.04 02:43:18

motornicz napisał(a):

Wywalić wszystkich prezesów, prawie wszystkich dyrektorów i połowę kierowników z TS

Tyle motorniczych ma wyższe wykształcenie i lepiej znają sie niż te nieudaczniki na stanowiskach

17.04 06:44:55

Hannes napisał(a):

Jakkolwiek metody działania i filozofia Sierpnia'80 nie są mi szczególnie bliskie, tak całkowicie popieram tę akcję!

17.04 09:31:07

pasażer km napisał(a):

Miejmy nadzieję,że nasza pani prezydent powie NIE kolejnym autobusom na trasie Gliwice-Zabrze i Frankenstein będzie uziemiony.Dlaczego? Ano dlatego,ze wtedy musiałby sobie sam zapłacić za te linie,co do których Zabrze odmówiłoby finansowania.

17.04 09:49:01

Rekin napisał(a):

Stawka za wozokilometr tramwaju jest u nas prawie najwyższa w Polsce - tuż za Warszawą, a jakość - pomińmy milczeniem. Torowcy nie potrafią torów prosto poukładać, część motorniczych najwyrażniej nie zna przepisów, ludzie, o czym my mówimy? Do roboty!

Ale się nagle obudzili, jak zakapowali że Tramwaje muszą zacząć zwalniać ludzi, bo wkrótce będą mogli dwuosobowe obsady dawać na wagon przy tej malejącej pracy przewozowej. Można pisać i pisać, a nic do mózgów nie trafia.

Panowie związkowcy, na Nowy Rok jak linię 12 zamykali, to jeszcze piliście, czy już trzeźwieliście po Świętach? Teraz to już jest po ptokach i skuli mnie to mogą was wszystkich pozwalniać. Na pewno byłoby to dla firmy lepsze, niż zwiększanie stawki.

17.04 11:25:20

Dramat napisał(a):

To nie lepiej strajk ostrzegawczy w regionie zrobić i na tramwajach reklama z wizerunkami prezydentów i napisem oni nas do tego zmusili...

17.04 11:50:05

andrzejh69 napisał(a):

Jak strajk to tylko Gliwicach.. Dlaczego miasta które chcą tramwajów mają na tym cierpieć?

17.04 13:56:03

slowak99 napisał(a):

Cóż, jestem jak najbardziej za tramwajami na Śląsku i w Zagłębiu, bo są one jak najbardziej potrzebne, tym bardziej, że komunikacja kolejowa u nas leży. Szkoda jednak, że związkowcom zależy bardziej na stawkach i pieniądzach. Fakt faktem, że przez tyle lat ignorowania komunikacji, teraz wypadałoby dołożyć trochę pieniędzy. Tym bardziej dziwi mnie postawa Gliwic, że na tyle nowych autobusów znalazły się pieniądze, ale na tramwaje, to już nie. Szkoda, że prezydenci troszczą się tylko o siebie, a nie o mieszkańców, którzy jakby nie było są pracodawcami udzędasów. Pozostaje mi mieć tlyko nadzieję, że kiedyś doczekamy się takich rządców, jak np. prezydent Wrocławia.

17.04 16:00:52

Maxx napisał(a):

Prezes TŚ zarabia więcej niż prezydent miasta Katowice, co więcej jego zastępca Pan Wodniok ma tylko o 420 zł. mniej TO SKANDAL że w TŚ mentalność się nie zmieniła i jest na poziomie komuny. Żenujące jest to pikietowanie w perspektywie podniesienia stawek i płac - bez zmian dla pasażera. Szkoda mi tylko motorniczych, bo wykonują trudną i niezapłacona robotę a kasę i tak dostanie góra.

17.04 18:42:11

Hawker napisał(a):

szkoda że niektóre miasta wbijają gwoździe do trumny tramwajom :/ obawiam się że tramwaje jeśli nic się nie zmieni zostaną zlikwidowane; największa szkodę miasta wyrządzą same sobie bo ograniczą swój rozwój :(

17.04 19:49:54

jam napisał(a):

Zła wiadomość jest taka, że jak Sierpień 80 się za coś weźmie, to zawsze to spierdoli. Ostatnio mało nie doprowadzili do bankructwa KWK Budryk.

18.04 01:05:34

adam napisał(a):

Witam,
Mam prośbę do wszystkich – stosujmy większą kulturę wypowiedzi na portalu. Niektóre „przerywniki” naprawdę nie są konieczne.

Pozdrawiam

18.04 10:39:49

bez przesady napisał(a):

Ej Maxx - za komuny to stawska dyrektora WPK była na ok. 600 pozycji na liście płac. Wtedy przeginano, ale w drugą stronę - więcej byś zarobił sprzątając mu gabinet.

20.04 13:02:54

bystki napisał(a):

Inni też likwidują, ale złomy. A może te złomy do kzklopu:
http://www.czechtradeoffice...

21.04 16:06:45


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!