Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Koszty komunikacji i dopasowanie do potrzeb pasażerów

23.02.2009

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Przedstawiamy list Czytelnika związany z likwidacją linii tramwajowej nr 12.


Właśnie przeczytałem list od KZK GOP do KMTM. Interesują mnie szczególnie podane kwoty kosztów funkcjonowania dawnej linii tramwajowej nr 12. Napisali Państwo: "Roczny koszt funkcjonowania linii według danych dla 2009 roku wyniósłby 2.522.717 zł (...)." Jeżeli kwotę tą przedzielimy przez 12 miesięcy, a następnie przez 20 dni roboczych w każdym miesiącu, wyjdzie nam ~10.511 zł nie uwzględniając dni wolnych. Zakładając, że tramwaj kursuje z taktem 30 minutowym od 6:00 do 19:00, czyli przez 13 godzin, daje nam to 26 kursów w jedną stronę, czyli 52 kursy w obie strony. Dzieląc powyższą kwotę przez tą liczbę kursów, wychodzi ~202zł, czyli średni koszt uruchomienia 12-stki w jedną stronę. Zakładając, że jeździ połowa pasażerów objętych ulgą i połowa pasażerów zakupujących bilety normalne, z tego połowa pasażerów przez 2 miasta i połowa przez 1 miasto, czyli została zakupiona równa ilość biletów o nominałach: 1,20, 2,40, 1,50 i 3,00 zł. Średnia arytmetyczna, to 2,025 zł. Zaokrąglijmy tę kwotę do równych 2 zł. Dzieląc koszt uruchomienia owego tramwaju - 202zł przez średni koszt biletu - 2zł, wychodzi nam liczba równa 101 - minimalna liczba pasażerów potrzebna do samoutrzymania 12-stki.

Oczywiście jestem w stanie zrozumieć, że rano, wieczorem oraz między szczytami takiej liczby pasażerów z pewnością nie było, jednak w szczycie na pewno. Należy doliczyć teraz kursy tramwaju przed godziną 6:00 i po 19:00, bo przecież takowe były oraz kursy w soboty i niedziele. Ileż więcej nagle nam się zrobiło. Sumując teraz te kursy "dodatkowe" z poprzednimi, wziętymi pod uwagę, stwierdzić można, że jeżeli tramwaj sam się nie utrzymał, to oba miasta musiały dopłacać naprawdę niewielkie dotacje. Przy odpowiednich skomunikowaniach z innymi liniami można było zrobić ten tramwaj naprawdę atrakcyjnym. Czyż nie? Czyżby władzom KZK łatwiej było iść na prościznę wycinając tą żywą historię? Linia mająca ponad 100 lat tak łatwo poszła pod nóż? Cóż, przykro mi, że osoby siedzące tak wysoko mają mniej wyobraźni, niż zwykli pasażerowie, czy miłośnicy. Może warto wreszcie zacząć poważnie myśleć nad taktyką organizowania komunikacji w tak wielkiej konurbacji? Póki co KZK niestety podąża krok w krok za PKP robiąc bałagan z rozkładu. Odnośnie komunikacji zastępczej w postaci linii 190: wszystko fajnie, pięknie, ale ja dobrze pamiętam jak to było z dawną T25. Na początku przez 3 dni oferowano nam i autobus i tramwaj, oferowano nam kursy autobusami niskopodłogowymi, co też nie było do końca prawdą, bo z początku jeździły autobusy zaledwie niskowejściowe w postaci Jelczów M121I "Mastero" z PKM Sosnowiec. Obiecano nam także trasę tak równoległą do dawnej tramwajowej, jak to tylko będzie możliwe oraz ten sam takt. O ile na początku KZK GOP wywiązywał się z zadania, tak potem skracano, skracano, aż skrócono wszystko, co się da. Dziś autobus dojeżdża tylko do pętli w Będzinie Kościuszki, zamiast do KWK Paryż w Dąbrowie G., przez co m.in. zabrano bezprzesiadkowe połączenie kilkudziesięciu uczniom z II LO im. Wyspiańskiego w Będzinie. Co więcej autobus już od dawna nie dojeżdża do Bobrownik, a takt na tej linii jest pojęciem fikcyjnym. Warto spojrzeć na godziny kursowania w niedziele i te wielkie luki sięgające ponad 2 godzin. Wstyd i hańba. Dlatego jaką możemy mieć gwarancję istnienia linii 190 w stałej relacji i frekwencji? Ano żadną niestety.

Kolejnym punktem, który chciałbym omówić był ostatni akapit Państwa listu. Pozwolę przytoczyć sobie cytat: "KZK GOP prowadzi ciągły monitoring funkcjonowania transportu zbiorowego w rejonie objętym optymalizacją. W przypadku gdy pasażerowie sygnalizować będą potrzebę dalszych korekt oferty przewozowej, KZK GOP dokona stosownych zmian, tak aby jak najbardziej dopasować ofertę komunikacji miejskiej do potrzeb pasażerów - mieszkańców naszej aglomeracji."

Cóż mogę powiedzieć, ja jeszcze nie zauważyłem, aby te zmiany były dopasowane pod nas - pasażerów. Co więcej, od wakacji 2008r. widzę stałe pogarszanie oferty przewozowej mimo dosyć dużego zainteresowania na wielu obcinanych liniach. Co gorsza, owe pogarszanie oferty wraz z początkiem 2009r. stało się cykliczne - comiesięczne. Nawiązując do zgłaszania potrzeb - ja sygnalizuję zaprzestanie likwidacji tramwajów zarówno w Zagłębiu, jak i na Śląsku pod płachtą kosztów, które i tak są ściągane z nieba. Apeluję o anulowania zmian zachodzących z dniem 1 marca 09r. Proszę także nie ukrywać swoich decyzji pod rzekomymi możliwościami finansowymi miasta Będzina, gdyż inwestycje dokonywane przez Będzin są pośrednio finansowane przez Unię Europejską. Miasto Będzin dokłada jedynie połowę wymaganych pieniędzy, a do lutego 08r. miało zabezpieczone pieniądze na dotowanie komunikacji, więc nie widzę powodu, aby zawieszać nam tyle kursów. Co więcej, proszę o przeprowadzenie badań napełnień ze szczególnym uwzględnieniem godzin szczytu w tramwajach nr 21, 22, 28, 32 oraz 24 i 27. Po przeprowadzeniu takowych badań, jestem pewny, że zmienią Państwo zdanie na temat obciążenia tychże linii. Jestem pewny, że nie ma potrzeby likwidowania tramwajów, a w zamian wprowadzenie o wiele częstszych, lub nawet stałych kontroli w celu wyeliminowania gapiostwa w wagonach tramwajowych (proszę pamiętać, że program 1 drzwi dotyczy tylko linii autobusowych i nie jest on najskuteczniejszym z powodu ignorancji kierowców). Kolejnym czynnikiem są niepotrzebnie dublujące linie autobusowe (typu linie 8xx na relacji Huta Katowice - Dąbrowa G. Centrum, itp.), ale niestety w tej kwestii nie chcecie się Państwo przekonać.

Pisząc o owych zmianach i propozycjach, liczę, że dostanę odpowiedź w sprawie dokładnych kosztów linii 12, bo przecież niemożliwym byłoby dopłacanie tak dużej ilości pieniędzy do jej egzystencji. Ciekawe także jestem ustosunkowania się KZK GOP do cięć na zagłębiowskich liniach tramwajowych począwszy od 1 marca br. Czekam na odpowiedź.

Michał Nowak

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

ik 280 napisał(a):

W ciągu dwóch lat ustosunkujemy się i damy wykrętną odpowiedź.
Urzędnik.

12.04 09:58:51


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!