Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Stawki za usługi tramwajowe w Polsce

28.10.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, infrastruktura, przetarg – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tramwaje Śląskie S.A. są jednym z 16 przewoźników tramwajowych w Polsce. W kraju występują różne rozwiązania organizacyjne jeśli chodzi o zlecanie usług przewozowych tramwajami, a także w zakresie własności infrastruktury tramwajowej. Zapytaliśmy w innych miastach jakie są stawki za usługi oraz kto odpowiada za utrzymanie infrastruktury.


Porównując dane należy jednak pamiętać o tym, że na wysokość stawek za usługi wpływają też czynniki niezależne od przewoźnika, przede wszystkim poziom płac w danym mieście. Różne są też sposoby określenia miary usługi - w jednych miastach jest to wozokilometr, w innych - pociągokilometr. W przypadku przewoźników funkcjonujących jako zakłady budżetowe nie otrzymują oni stawki za wykonane usługi lecz dotację podmiotową.

Sieci tramwajowe w Polsce można podzielić na dwie grupy - takie w których właścicielem infrastruktury jest bezpośrednio przedsiębiorstwo tramwajowe i samodzielnie finansuje utrzymanie tej infrastruktury oraz takie w których infrastruktura jest własnością miasta i zarządzana jest przez odpowiednią jednostkę miejską (np. zarząd dróg).

Wysokość stawek w tej pierwszej grupie miast uwzględnia również utrzymanie infrastruktury, więc jest wyższa niż w tej drugiej grupie. Poszczególne stawki wynoszą:
- MPK Częstochowa: 7,62 zł/wzkm (w noce weekendowe: 8,45 zł/km)
- Tramwaje Warszawskie: 9,77 zł/wzkm
- MPK Poznań: 15,95 zł/pockm (105N), 13,28 zł/pockm (3G), 11,62 zł/pockm (GT6), 12,88 zł/pockm (GT8), 21,59 zł/pockm (Tatra), 18,68 zł/pockm (Combino)
- Tramwaje Elbląskie: 8,68 zł/wzkm (do 30 IV i od 1 XII: 7,26 zł/wzkm)


Druga grupa miast rozdzieliła własność infrastruktury od usług przewozowych. Obowiązują następujące stawki:
- MPK Łódź: 4,77 zł/wzkm
- MPK Kraków: 10,27 zł/pockm
- ZKM Gdańsk: 5,88 zł/wzkm
- MPK Wrocław: 7,07 zł/pockm (skład dwuwagonowy), 6,30 zł/pockm (wagon wieloczłonowy)
- MZK Bydgoszcz: 4,59 zł/pockm (jeden wagon), 7,29 zł/pockm (skład dwuwagonowy)
- MZK Grudziądz: 6,60 zł/pockm (jeden wagon), 9,04 zł/pockm (skład dwuwagonowy) (do 30 VI odpowiednio: 6,20 zł i 8,50 zł/pockm)


W miastach tych utrzymanie infrastruktury tramwajowej finansowane jest bezpośrednio z budżetu miasta, a realizowane przez różne jednostki. Nie zdążyliśmy jeszcze uzyskać informacji odnośnie Tramwajów Szczecińskich i MZK Gorzów Wlkp. oraz Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej i Tramwajów Podmiejskich w Łodzi. Gdy otrzymamy te informacje uzupełnimy zestawienie.

W przypadku MZK Toruń trudno mówić o stawce za wozokilometr płaconej przez miasto za usługi, gdyż MZK jest zakładem budżetowym i otrzymuje dotację przedmiotową - wynosi ona 1,09 zł / wzkm (do 30 września: 0,81 zł / wzkm) i dotyczy całej działalności MZK, łącznie z autobusami.

Podane są stawki netto (bez podatku VAT), na podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorstw lub urzędów miast, obowiązujące w roku 2010 (» zobacz materiały źródłowe)

Dla porównania Tramwaje Śląskie w październiku 2010 r. otrzymują następujące wynagrodzenie za świadczone usługi:
- za wagon N, 105N lub 111N (solo lub pierwszy w składzie): 8,61 zł / wzkm
- za wagon N, 105N lub 111N (drugi w składzie): 6,91 zł / wzkm
- za wagon 116Nd: 11,19 zł / wzkm
- dodatkowo do każdego wozokilometra 0,11 zł za wykonane modernizacje infrastruktury (zgodnie z Uchwałą nr 11/2010 Zarządu KZK GOP z dnia 2 marca 2010 r.)
- dodatkowo 10% więcej za kursy wagonem 105N po modernizacji (czyli 9,47 zł za pierwszy wagon i 7,60 zł za drugi wagon)

Ze względu na zróżnicowane określenie stawek (typu taboru) przedstawiamy zestawienie porównawcze obejmujące stawki przeliczone w odniesieniu do składu 2x105N:

  Przewoźnik
Stawka w zł
A
Tramwaje Warszawskie
19,54
Tramwaje Elbląskie
17,36
MPK Poznań
15,95
Tramwaje Śląskie
15,74
MPK Częstochowa
15,24
B
ZKM Gdańsk
11,76
MPK Kraków
10,27
MPK Łódź
9,54
MZK Grudziądz
9,04
MZK Bydgoszcz
7,29
MPK Wrocław
7,07

(A: infrastruktura własnością przewoźnika; B: infrastruktura własnością miasta)

(wsp. M. Sobala)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Tomasz Flaga napisał(a):

Wydaje mi się, że przewoźników jest szesnastu w Polsce (trzech w Łodzi).

28.10 00:02:43

memphis napisał(a):

No tak, 15 + TŚ, drobna pomyłka w liczeniu :)

28.10 08:18:07

andrzejh69 napisał(a):

Bardzo ciekawy artykuł. Co do TŚ - kolejny absurd za niskopodłogowego Karlika-11,19 tylko trochę więcej niż za solową 105-tkę po modernizacji-9,47. A za ile będą Helmuty jeździć?

28.10 09:46:55

memphis napisał(a):

Nie wiem za ile, prawdopodobnie wg stawki za 116Nd - w umowie nie ma nic o niskiej podłodze, jest tylko kryterium pojemności.

28.10 10:56:55

P Śl napisał(a):

Patrzac na ta tabelke pokusilbym sie o stwierdzenie, ze za utrzymanie infrastruktury srednio dostaje sie jakies niecale 8 zł.

28.10 13:09:22

dyskutant napisał(a):

Tramwaje Ślaskie mają zdecydowanie za dużo jak na świadczoną jakość usług, tabor w większości bardzo wiekowy, czystość średnia lub zła, punktualność też nienajlepsza. A stawki porównywalne do Poznania. Uwzględniając fakt wyższych wynagrodzeń motorniczych w Warszawie mozna przyjąć tezę, że koszty pozaosobowe tj. np amortyzacji, napraw, energia sa podobne w Warszawie i GOP. Stąd nie dzieię się że miasta nie chcę płacić takich stawek za taka jakość i likwidują tramwaje.

28.10 15:09:59

Kaziu napisał(a):

Jak wyglądają torowiska- każdy widzi, szyny powyginane, zapadnięte, miejscami przerwane, torowiska zarośnięte trawą i chwastami, pokrywy betonowe torowisk mają różną pozycję (każda inna od poziomej). Tramwaje Śląskie wybitnie nie radzą sobie z utrzymaniem tras, dlatego powinny przejąć je gminy, co jak dotychczas myślałem, już się stało, ale widać jestem w błędzie. Niech TŚ zajmą się taborem, może chociaż ten ciężar udźwigną, a torowiskami niech zajmą się miasta.

07.11 18:07:08


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!