Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zmiany w olkuskiej komunikacji miejskiej

12.07.2010

Tagi: ZKG KM, przetarg, PKM Olkusz, Kurkowska, Irex, tabor – Dodał: Jakub Jackiewicz

Kilka nowych wieści z ziemi olkuskiej. Tamtejszy związek komunikacyjny rozstrzygnął bowiem kolejne przetargi na obsługę linii autobusowych.


Ostatnio w lokalnej prasie co raz częściej możemy przeczytać o rosnących kosztach utrzymania komunikacji miejskiej w Olkuszu. Jest to spowodowane zmniejszonymi wpływami z biletów, spowodowanymi wg ZKG KM przez minibusy, których trasy pokrywają się całkowicie z prawie wszystkimi liniami komunikacji miejskiej. Ze względu na oszczędności na okres wakacji letnich została zawieszona linia 466, a pretekstem był remont drogi na Mazańcu. Zawieszonych lub skróconych zostało też wiele kursów innych linii, m.in. likwidacji uległa linia 467bis w Bukownie (prawdopodobnie od 1 maja).

W Olkuszu widać poprawę jakości taboru. Jelcze M11 oraz Ikarusy 260 nie kursują już prawie wcale. Lecz wciąż nie jest dobrze. Wśród zarzutów podnoszonych przez pasażerów znajduje się kiepska dostępność biletów jednorazowych oraz zły stan rozkładów jazdy na niektórych przystankach, które albo nie są aktualne albo w ogóle ich nie ma. Na wszystkich liniach ZKG KM wprowadzono wsiadanie pierwszymi drzwiami i sprawdzanie biletów przez kierowców.

Niedawno odbyły się przetargi na obsługę linii 457, 470, 476 i 477. Jest to uzupełnienie serii postępowań, które opisaliśmy w styczniu (» czytaj więcej). Wszystkie te linie dotychczas obsługiwał PKM Olkusz, a nowi przewoźnicy rozpoczęli ich obsługę od 1 lipca 2010 r. Przyjrzyjmy się bliżej tym przetargom.

fot. K. Ziołofot. J. Sobota
fot. T. Sojdafot. J. Sobota

Linia 457

Na tej linii przewoźnik się nie zmienił - jest nim dalej PKM Olkusz, lecz zmieniły się wymagania taborowe. Wcześniej mogliśmy zobaczyć na tej linii ikarusy i jelcze, a obecnie wymagany jest 1 autobus niskopodłogowy spełniający normę euro 2 oraz wyposażony w tablice elektroniczne. Umowa została zawarta do 31 grudnia 2011 r. PKM zaoferował cenę 2,47 zł i autobus MAN NM222 nr tab. 325. Pozostałe oferty złożyli Paulina Szczepanik z Krakowa, konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno, Transgór Mysłowice oraz firma Natan z Płazy.

Linia 470

Wymagane były 2 autobusy niskopodłogowe o pojemności co najmniej 90 osób, spełniające normę euro 2 i wyposażone w wyświetlacze. Najtańszą ofertę złożyła Małgorzata Kurkowska z Kwaśniowa Górnego, jednak została ona odrzucona. Umowę podpisano z konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno, które zaoferowało cenę 2,67 zł. Będzie obsługiwać linię dwoma MAN-ami NL202 z 1994 roku. Obecnie, w wakacje, na linii kursuje tylko jeden autobus i jest nim MAN NL202 nr tab. 620, który zwykle obsługiwał linię 466 (obecnie zawieszoną). Pozostali oferenci to Transgór Mysłowice, Paulina Szczepanik i najdroższy PKM Olkusz.

fot. J. Sobota
Linia 476 i 477

Do obsługi pakietu tych dwóch linii wymagane były 3 autobusy o pojemności co najmniej 90 osób, spełniające normę euro 2 i wyposażone wyświetlacze. Najtańszą ofertę złożyła Małgorzata Kurkowska, ze stawką 2,73 zł. Wśród zgłoszonego taboru znajdują się dwa MAN-y EL202 i Mercedes O405N. Pozostałe oferty wpłynęły od konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno oraz od PKM Olkusz.

fot. M. Nawrotfot. J. Sobotafot. J. Sobota

Po przetargach PKM Olkusz znów stracił kilka linii. Tymczasem rozwija on segment przewozów szkolnych oraz linii lokalnych, na których dawniej kursował PKS Olkusz, a ostatnio również PKS Zawiercie (m.in. w Łazach). W celu obsługi dodatkowych przewozów zakupiono od PKS Zawiercie cztery Autosany H9-21 oraz trzy Jelcze PR110D.

fot. J. Sobota
tekst: Amadeusz Kierepka

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Beaker napisał(a):

Szkoda tych Ikarusów, ale zmiany są wszędzie potrzebne ;)

13.07 19:01:49

paweł napisał(a):

tylko szkoda że na lini 457 jeszcze nie widać tej zmiany

13.07 19:24:59

Łukasz G. napisał(a):

Ładny artykuł. Widzę że rozwój dotknął nawet tę część świata ;P.

13.07 22:50:43


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!