Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Alstom Konstal: nowoczesny tabor szynowy z Chorzowa

07.07.2010

Tagi: tabor, inwestycje, Alstom Konstal – Dodał: Jakub Jackiewicz

Chorzowska fabryka taboru szynowego Alstom Konstal kończy właśnie realizację kontraktu na tramwaje dla Stambułu. Z tej okazji zaprezentowano hale fabryczne i aktualną ofertę producenta.


Alstom Konstal S.A., spółka należąca od 1997 roku do koncernu Alstom (d. GEC Alsthom), działa w branży transportu szynowego już od 1864 roku, kiedy powstały Warsztaty Przetwórcze Huty Królewskiej. W okresie Polski Ludowej fabryka (pod nazwą Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal) produkowała m.in. wagony tramwajowe dla całego kraju.

Pod koniec 2008 r. przygotowując się do realizacji kontraktu na wagony tramwajowe dla tureckiego Stambułu w chorzowskim zakładzie prowadzono próby badawcze prototypowego egzemplarza. Przechodził on również jazdy próbne na trasie do Stadionu Śląskiego (» czytaj więcej). Po zakończeniu prac konstrukcyjnych rozpoczęto produkcję. Łącznie zamówienie obejmuje 37 wagonów.

Wagon należy do rodziny Citadis 301. Charakteryzuje się całkowicie niską podłogą, stalowym podwoziem i słupkami bocznymi oraz aluminiowym dachem. Wagon ma budowę modułową, składa się z trzech członów - skrajne oparte są na wózkach napędowych, a środkowy - na tocznym. Przystosowany jest do pracy z siecią trakcyjną zasilaną prądem stałym o napięciu 750V.

Citadis 301 dla Stambułu jest dwukierunkowy, wyposażony w cztery pary dwuskrzydłowych drzwi po obu stronach. Wnętrze przewidziane jest dla 246 pasażerów, w tym 48 może zająć miejsca siedzące.

fot. Alstom Konstalfot. Alstom Konstal

Oprócz tramwajów dla Stambułu chorzowska fabryka wykonuje obecnie również inne projekty. Jednym z nich jest zamówienie na 37 składów wagonów metra dla Budapesztu. Zamówienie obejmuje 110 wagonów dla linii 2 (pociągi pięciowagonowe) oraz 60 wagonów dla linii 4 (pociągi czterowagonowe - bezobsługowe). Metro dla Budapesztu należy do rodziny Metropolis, z której pochodzą również wagony dla metra w Warszawie (18 pociągów składających się ze 108 wagonów). Metropolis dla Budapesztu posiada aluminiowe pudło i modularną budowę. Wyposażony jest w dodatkowe drzwi na końcach składu, które służą do ewakuacji pasażerów w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa.

W Chorzowie produkowane są także komponenty dla innych produktów koncernu. Należą do nich pudła wagonów pociągów X'Trapolis dla kolei podmiejskiej w Australii (228 malowanych pudeł) i pudła pociągów CTR dla włoskiego klienta FNM (70 malowanych pudeł). Oprócz tego zakład wykonuje dachy, zakończenia wagonów, kabiny, ściany boczne i podwozia dla wagonów z rodzin TER, AGC, Citadis i TTNG.

fot. Alstom Konstal
Dziennikarzom, studentom i rodzinom pracowników zaprezentowano pod koniec czerwca funkcjonowanie fabryki od środka. Hale są nieustannie modernizowane i przystosowywane do kolejnych realizowanych projektów. W jednej z hal umieszczono nowoczesną lakiernię. Aby ułatwić wykonywanie jazd próbnych różnego rodzaju taboru zmodernizowano dotychczasową bocznicę kolejową prowadzącą od zakładu w kierunku Chorzowa Starego - w praktyce wykonano nowe torowisko o długości ok. 800 metrów wyposażone w sieć trakcyjną. Podstacja trakcyjna zasilająca ten odcinek umożliwia przełączanie systemu zasilania na odpowiedni dla danego typu wagonów (750, 1500 lub 3000V prądu stałego lub prąd zmienny). W przypadku wagonów zasilanych z trzeciej szyny (np. metro) na dachu montowany jest tymczasowo pantograf. Podczas prezentacji zakładu zorganizowano przejazd Citadisem 301 dla Stambułu.

fot. Alstom Konstal
(fot. ze zb. Alstom Konstal)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Paweł Dg napisał(a):

Wszystkie aglomeracje stawiają na tramwaje i nowoczesne autobusy, a włodarze miast naszego kochanego GOP-u mają swoich mieszkańców głeboko w d.pie, każąc im jeździź zdezelowanymi 105Na, po krzywych rozłażących się szynach, a w kwestii autobusów 20 letnimi ikarami:(

07.07 15:45:03

Tramwajorz napisał(a):

Chorzowska fabryka taboru szynowego Alstom Konstal kończy właśnie realizację kontraktu na tramwaje dla Stambułu.
Łącznie zamówienie obejmuje 37 wagonów.
Kończy? a na fotce jest dopiero gotowy TRAM 26, więc zostało jeszcze do zrobienia 30% kontraktu.

07.07 19:02:41

memphis napisał(a):

A gdzie jest napisane, że zdjęcie jest z dzisiaj?

07.07 19:12:58

bastek napisał(a):

ciekawe kiedy zrobi coś dla GOP-u?

07.07 19:43:17

zonk napisał(a):

@bastek: Jak upadnie Protram, PESA, Solaris, Skoda, Bombardier, Siemens i producenci ze wschodu, ew. jak Alstom obniży cenę :)

07.07 21:46:30

mark napisał(a):

Czy to nie jest czasem citadis 304, nie 301?

08.07 17:38:34

memphis napisał(a):

Wg Alstomu to jest 301.

08.07 18:28:12

Tramwajorz napisał(a):

@memphis: A gdzie jest napisane, że zdjęcie jest z dzisiaj?

Zdjęcie jest z dni otwartych czyli z przed półtora tygodnia, a bana dalij jest na terenie Konstalu od tyłu jak pojedziesz to ją widać.

08.07 18:31:49


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!