Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Odcinki jednotorowe w Zabrzu

14.01.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, infrastruktura, inwestycje, za tramwaj – Dodał: Jakub Jackiewicz

Budowa Drogowej Trasy Średnicowej na odcinkach Z1 i Z2 w Zabrzu, a także prace kanalizacyjne w centrum miasta są przyczyną zmian w organizacji ruchu tramwajowego wzdłuż ulicy Wolności.


Prace związane z kanalizacją na odcinku ulicy Wolności w ścisłym centrum prowadzone były w jezdni, a biegnie tamtędy również torowisko tramwajowe. Stąd wyniknęła konieczność uruchomienia odcinków jednotorowych, aby zachować ciągłość ruchu tramwajowego.

Funkcjonowały trzy odcinki jednotorowe:
- od Banku Śląskiego do wiaduktu kolejowego (od 12 lipca do 15 października),
- od wiaduktu kolejowego do ul. Brysza i do Filharmonii (od 29 października do 12 grudnia),
- od Filharmonii do ul. Sienkiewicza (od 27 sierpnia do 22 października).

Ruch zabezpieczony był każdorazowo sygnalizacją ręczną. Podczas prac na odcinku od wiaduktu do ul. Brysza i Filharmonii była to sygnalizacja trzywlotowa. W czasie zabudowy tymczasowych rozjazdów ruch prowadzony był jednym torem przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

W związku z budową Drogowej Trasy Średnicowej na odcinku zabrzańskim poszerzana jest także ul. Wolności oraz przebudowywane skrzyżowania. W związku z tym występuje konieczność przesunięcia torowiska tramwajowego. Na odcinku od przystanku Poremba Bielszowicka do rejonu pętli na Zaborzu prace wykonano również z wykorzystaniem odcinka jednotorowego w okresie od 23 sierpnia do 12 grudnia (od 15 listopada ruch odbywał się już jednym z nowych torów). Przejazd zabezpieczony był sygnalizacją przekaźnikową.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. A. Mick

Podczas prac torowych związanych z przełączaniem torów ruch tramwajów był wstrzymany - linia 1 kończyła bieg na pętli w Zaborzu, a do Chebzia kursowały dwa autobusy.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Już podczas wcześniejszego etapu robót wybudowano nowe perony na przystanku Ruda Klary. Zastanawia zupełny brak refleksji projektanta nad lokalizacją tego przystanku - znajduje się na początku odcinka jednotorowego (przed rozjazdem) co wymusza podwójne zatrzymanie tramwaju - najpierw na przystanku, później przy skrzynce sygnałowej. Stanowisko w kierunku centrum Zabrza jest bardzo wąskie i na dodatek na środku peronu znajduje się słup trakcyjny i betonowy kosz na śmieci utrudniający poruszanie się wzdłuż peronu.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Obecnie rozpoczęto prace w rejonie ul. Skargi i Rymera, gdzie powstaje łącznik DTŚ z ul. Wolności. Od 9 stycznia 2010 r. powstał tam kolejny odcinek jednotorowy (pomiędzy przystankami Zaborze Skargi i Zaborze Elektrociepłownia) zabezpieczony sygnalizacją przekaźnikową.

fot. S. Nadolskifot. S. Nadolskifot. S. Nadolski

Podczas podłączania tego odcinka jednotorowego wystąpiła konieczność wstrzymania ruchu tramwajowego. Z uwagi na fatalną elastyczność układu torowego w centrum Zabrza (likwidacja pętli przy Dworcu PKP odbija się czkawką po raz kolejny) linie 4 i 35 były zawieszone w całości, a linia 5 od strony Bytomia skierowana została do Makoszów (kursowała w parze z linią 3). Linia 1 kursowała tylko od Chebzia do Zaborza. Pociągi linii 17 i 18 w kursach wyjazdowych i zjazdowych musiały odbyć długą podróż przez Makoszowy i później trasą linii 5 aż do pl. Sikorskiego w Bytomiu, gdzie dopiero zawróciły do Chebzia. Na odcinku Zaborze Pętla - Gliwice Zajezdnia oraz Zaborze Pętla - Zabrze Plac Wolności kursowało łącznie 9 autobusów komunikacji zastępczej.

fot. S. Nadolskifot. S. Nadolskifot. S. Nadolski
fot. S. Nadolskifot. S. Nadolskifot. S. Nadolski

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

rafalurbino18 napisał(a):

"Obecnie rozpoczęto prace w rejonie ul. Rymera, gdzie powstaje łącznik DTŚ z ul. Wolności. Od 9 stycznia 2010 r. powstał tam kolejny odcinek jednotorowy (pomiędzy przystankami Zaborze Skargi i Zaborze Elektrociepłownia) zabezpieczony sygnalizacją przekaźnikową." -
Łącznik powstaje przy ulicy Rymera. Z tym się akurat zgodzę. Jednak późniejsze określenie "powstał tam jednotor" jest nie na miejscu. Jednotor powstał przy ulicy Skargi. Poza tym, tak dokładnie mówiąc nie jest on między tymi przystankami tylko między Elektrociepłownią, a biblioteką/bankiem spółdzielczym, któr-a/y znajduje się trochę dalej niż sam przystanek Zaborze Skargi. Warto byłoby wspomnieć, że ten przystanek jest po obu stronach jednotoru, co powoduje opóźnienia z uwagi na dłuższą wymianę pasażerów.

15.01 07:03:06

andrzejh69 napisał(a):

Skoro nasza sieć jest mało elastyczna (mało pętli oraz możliwości skręcania na krzyżówkach) to posiadanie tramwajów dwukierunkowych jest jak najbardziej zasadne. Ile po co je kupić, lepiej dalej wyrzucać pieniądze w błoto których i tak jest bardzo niewiele - betonowa polityka TŚ+KZKGOP.

15.01 09:56:54

gość napisał(a):

Autobus zatramwaju 4 do Gliwic Zajezdni to niespełnione marzenie Frankiewicza o likwidacji całych linii 1 i 4. Dobrze że prezydent Zabrza jest mądrą osobą i nie dała się głupim działaniom Frankiewicza i Urbańczyka - głównych likwidatorów tramwajów na Śląsku. Oby szybko odeszli ze swoich stanowisk a historia oceniła ich bezgraniczną głupotę!

15.01 11:28:24

misza napisał(a):

"Pociągi linii 17 i 18 w kursach wyjazdowych i zjazdowych musiały odbyć długą podróż przez Zaborze i później trasą linii 5 aż do pl. Sikorskiego" Skoro jechały przez Zaborze to nie mogło być przeszkód do Chebzia. Chodziło chyba, że jechały przez Makoszowy zawracały ponownie do Zabrza i dalej linią 5 do Bytomia

15.01 11:30:33

memphis napisał(a):

@rafalurbino i misza: uwagi słuszne, poprawki wprowadzone. Choć co do tych dojazdów 17 i 18 to w czasie prac torowych na Porembie (jak tylko 1-ka była skrócona) to jechały właśnie przez Zaborze i Bytom.

15.01 11:54:04

Rafał napisał(a):

Z tą 5-tką na Makoszowy to widać rzeczywistą głupotę włodarzy KZK GOP i prezydenta Gliwic. Eh, gdyby nie ta niska frekwencja (skromne 12%, z czego 83% za odwołaniem), już dawno by tego gliwickiego pajaca nie było na jego stołku. Jestem zdania, że człowiek pokroju prezydenta Gliwic, im dłużej na stanowisku, tym może mniej skory do chapania na swoje konto, ale bardziej skory do głupoty wynikającej z przeświadczenia o tym, że władza daje patent na nieomylność.
Mam pytanie co o tego, czy poza prezydentem Zabrza jest jeszcze na Śląsku, jakikolwiek prawdziwy obrońca tramwajów?

15.01 14:36:16

andrzejh69 napisał(a):

no powiedzmy że Prezydenci Katowic i Sosnawca są obrońcami tramwajów. Swego czasu KZKGOP (koło 2007) chciało zlikwidować 24 i 27 ale prezydent nie pozwolił.

15.01 16:00:24

rafalurbino18 napisał(a):

@Rafał Akurat ta 5-tka na Makoszowy to zły przykład. Nie chwalę tutaj prezydenta Gliwic, ale głównym winowajcą tego był były prezydent Zabrza, a dzisiejszy przewodniczący KZK R. Urbańczyk.
Tak sobie teraz myślę, że gdy 17 i 18 wyjeżdżały z zajezdni to można było je spiąć zadkami i już na pl. Wolności zmienić wagon prowadzący oraz tor i pojechać do Bytomia :P :P

15.01 21:03:06

Gojira napisał(a):

@ Rafał i andrzejh69:

Ja bym jeszcze tak dodał Bytom... pomimo, iż ma duże problemy z finansami i odsuwa troszkę inwestycje to jednak wciąż usilnie bronią to co mają (18 - prezydent stanął murem za tramwajem) oraz planują odbudowę starej linii do Miechowic (wiem, że tak planują już przez lata, ale jak wspomniałem Bytom ma straszne problemy finansowe przez co przesuwają wszystkie inwestycje - między innymi remont linii 7 - jednak należy wziąć pod uwagę, że i wiadukt na Karb został wybudowany "pod tramwaj" i wszystkie inwestycje na planowanej trasie uwzględniają przyszły tramwaj) ;)

Jeszcze Dąbrowa Górnicza oraz Czeladź, (jednak niestety są mocno hamowani przez Będzin od którego są zależni) i Siemianowice Śląskie (które przez Chorzów starciły swój potencjał).

15.01 22:28:55

ff napisał(a):

Tylko po co jak KZK i tak zapłacił za te dojazdy :/

15.01 22:41:40

Pan G. napisał(a):

A ja za tramwaje z 9.01 [linia T5] skierował Biskupic na pętlę, a Zatramwajki jechały by również do Biskupic na pętlę.

16.01 08:03:31

Gleiwitzer napisał(a):

Zabrzanie, cieszcie się, że macie taką Panią Prezydent, jaką macie! Prawdziwego gospodarza miasta a nie szkodnika, jak Frankiewicz w Gliwicach! Modernizacja torowiska wygląda imponująco, a że sa przejściowe trudności - no cóż: zawsze musi być gorzej żeby potem było lepiej.
Poza tym macie teatr, filharmonię, porządnie zrobione Centrum - tylko pozazdrościć!!

16.01 13:02:28


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!