Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusowy przegląd taborowy

14.09.2009

Tagi: tabor, Ampex, PKM Sosnowiec, PKM Gliwice, Meteor, PKM Czechowice-Dziedzice, PKM Świerklaniec, PKM Tychy, Elbud, Irex, Rudpol-opa, Transgór Mysłowice, Kłosok, V-Bus – Dodał: Jakub Jackiewicz

Park taborowy przewoźników autobusowych nieustannie się zmienia. Przedstawiamy przegląd nowości i zmian w ostatnich miesiącach.


Każdy tego typu artykuł rozpoczynamy od stwierdzenia, że napływ kolejnych ikarusów i jelczy M11 do GOP-u chyba nigdy się nie zakończy. I znów mamy potwierdzenie tej tezy, na liniach MZKP pojawiły się dwa kolejne jelcze M11 wyprodukowane w 1989 r. - w firmie Ampex (autobus sprowadzony od prywatnego przewoźnika Motyl z Lublina) oraz u Eugeniusza Nylca (ten egzemplarz pochodzi z Rokietnicy pod Poznaniem, ale wcześniej - do 2003 roku, jeździł w WPK Katowice i PKM Bytom). Nylec jednocześnie sprzedał jednego ze swoich jelczy M11 (zakupionego w 2005 roku z PKM Tychy) do Leszka Sochy, który zamierza go wyremontować i eksploatować dalej.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Opis autobusów wysokopodłogowych należy uzupełnić o heuliezy GX107, które w liczbie dwóch sztuk pojawiły się w Ampeksie. Tymczasem PKM Sosnowiec kontynuuje przeprowadzanie napraw głównych jelczy 120M z 1997 roku. W tym roku we własnych warsztatach przeprowadzono remonty czterech autobusów.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

PKM Gliwice natomiast wypożyczył po raz kolejny trzy ikarusy 260. Po Katowicach kolejnym przedsiębiorstwem, które w ten sposób potrzebuje ratować swoją sytuację taborową jest MPK Częstochowa. Z początkiem września pojazdy o numerach 3932, 4116 i 4118 trafiły do tamtejszej zajezdni, gdzie zostały przygotowane do kursowania na liniach (m.in. wyposażone w kasowniki do kart elektronicznych). Pojeżdżą do czasu realizacji dostawy 14 fabrycznie nowych mercedesów.

fot. W. Liberda

Firma Irex z Sosnowca sprowadziła tymczasem cztery jelcze M121M z MPK Wrocław. Autobusy zdeponowano w zajezdni w Gołonogu, jednak raczej nie należy spodziewać się ich wyjazdu na linie - są wykorzystywane w charakterze "dawców części" do innych jelczy.
» Zobacz zdjęcia jelczy M121M z Ireksu w Fotogalerii Transportowej

Meteor natomiast, po zmianach właścicielskich, zrezygnował z wprowadzenia do eksploatacji dwóch pozostałych (jeszcze nie uruchomionych) scanii CN113CLL. Autobusy, które miały dostać docelowe numery 841 i 848 posłużą tylko jako dawcy części.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Część przedsiębiorstw kasuje jednak starsze modele autobusów, zdarzają się również pożary. W kwietniu spłonęły dwa jelcze 120M - jeden z Ampeksu (ex MPK Kraków), a drugi z PKM Czechowice-Dziedzice. Jelcza 120MM/1 (nr 088) skasował również PKM Katowice, do kompletu z jelczem M11 2066. Mniejszy pożar dotknął też Jelcza M125M nr 30 z PKM Gliwice.

fot. J. Sobotafot. K. Banachfot. J. Sobota
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Ikarusy 280 trafiły do kasacji m.in. w PKM Sosnowiec i PKM Świerklaniec, a także w PKM Tychy, który tym samym zakończył całkowicie eksploatację kultowych węgierskich przegubowców. Świerklaniecki ikarus 260 nr 1452 swój żywot zakończył na Stadionie Śląskim pod kołami Monster Trucks.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. T. Kumor
fot. A. Mick

W regionie zagościło kilka autobusów, które zakupione zostały jako fabrycznie nowe:
- drugi już Bogdan A601.10 w Elbudzie Jaworzno (nr 29),
- mercedes O345C w Ireksie/Meteorze (nr 667),
- BMC MidiLux C w Ireksie/Meteorze (nr 668),
- sześć solarisów Urbino 15 w PKM Sosnowiec (nr 400-405),
- solaris Urbino 12 w Rudpol-opa Ruda Śląska (nr 07) oraz wypożyczony z Warbusa MAZ 203.067 (z 2008 roku, nr 06),
- solbus SL11 w Transgórze Mysłowice O/Trzebinia (nr 22).

Libiąż, ul. Krakowska, fot. K. Ziołofot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz
fot. J. Sobotafot. J. Sobota
Trzebinia, zajezdnia, fot. K. ZiołoTrzebinia, zajezdnia, fot. K. Zioło
» Zobacz zdjęcia autobusu BMC z Ireksu w Fotogalerii Transportowej

Nieustannie napływa do nas rzeka używanych autobusów, wśród których prym wiedzie nieustannie MAN z modelem NL202 i pochodnymi. Naliczyliśmy kolejne 23 takie pojazdy. Pochodzą z różnych źródeł, głównie z Veolii Bordeaux we Francji (takie autobusy trafiły do Ireksu/Meteora, Kłosoka, Polaka i V-Busa). Pawelec sprowadził autobusy z MPK Kielce, które wcześniej kursowały w Essen, a wśród pozostałych miast znaleźć możemy Magdeburg i Hagen (PKM Czechowice-Dziedzice), Siegen (Rzemyk) i Aachen (Transkom).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. A. Ciepluch
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

W wersji przegubowej (NG272 i NG312) w regionie pojawiło się osiem autobusów, nie wszystkie jednak weszły już do eksploatacji. Tu wśród źródeł ich nabycia znajdujemy bydgoski oddział Mobilisa oraz Monachium (stamtąd ściągnął autobusy Irex/Meteor), Mülheim an der Ruhr (PKM Jastrzębie-Zdrój) oraz niewyczerpane źródło, czyli Berlin (stamtąd trzy przegubowce trafiły do PKM Jaworzno).

fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobotafot. K. Bojda

Zgodnie z przewidywaniami, kolejne solarisy Urbino 15 wycofane z eksploatacji przez Veolię Warszawa (po wygaśnięciu umowy na obsługę linii, nie ze względów technicznych) trafią do GOP-u przez różnych pośredników. Irex (2), Transgór Mysłowice (2) i Omnitech (1) - to kolejni szczęśliwi nabywcy tych mocno wyeksploatowanych autobusów.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tradycyjnie, oprócz MAN-ów i solarisów, przewoźnicy zaopatrują się też w używane modele innych producentów:
- mercedesy: O405N (Kłosok i PKM Świerklaniec) i O405G (V-Bus),
- neoplany: N4010NF (PKM Olkusz) i N4016 (Transkom Piekary Śl.),
- volvo: B10L-60 Säffle 5000 i B10BLE-60 Aabenraa (Transgór Mysłowice) oraz B10LA (Transkom Piekary Śl.).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
Mysłowice, zajezdnia, fot. K. ZiołoKopenhaga, Bushandel, fot. K. ZiołoMysłowice - Brzezinka, zajezdnia, fot. K. Zioło
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na uruchomienie przez PKM Świerklaniec Neoplana N4421 nr 0902 - autobus ten był zakupiony po wypadku, jednak został solidnie wyremontowany, pomalowany w nowe barwy firmowe i wyposażony w nowe wyświetlacze.

fot. J. Sobota

Zmiany właścicielskie w spółkach Meteor i Omnitech spowodowały, że tworzą one nieformalne holdingi z firmami swoich właścicieli. Udziały w Meteorze posiada Ireneusz Kozieł, czyli Irex, a udziały w Omnitechu nabył Andrzej Kłosok, czyli PPUH Kłosok. W praktyce oznacza to wspólną gospodarkę taborem i eksploatację pojazdów, co przekłada się na kursowanie autobusów Ireksu i Kłosoka na liniach Meteora i Omnitecha, a także odwrotnie. Niezwykle trudno jest w takiej sytuacji jednoznacznie określić dla celów ewidencyjnych kto jest faktycznym właścicielem pojazdu, szczególnie jeśli część linii obsługiwana jest w ramach konsorcjum, a pojazdy albo nie posiadają oznaczeń (logo firmy) albo jest ono zmieniane. Autobusy Omnitecha przenumerowane zostały na numery kolejne niekolidujące z oryginalną numeracją taboru Kłosoka (od 31 wzwyż), natomiast starsze autobusy Ireksu, a także te nowowprowadzane otrzymują numery z zakresu 6xx z wykorzystaniem dotychczasowej charakterystycznej czcionki używanej przez Meteora (którego autobusy numerowane były w zakresie 8xx).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Przewoźnicy z naszego regionu testowali również sporo różnych autobusów. Elbud, oprócz zakupu niskopodłogowego modelu A601 zdecydował się na testy innego produktu firmy Bogdan - minibusa A092.

Libiąż, ul. 1 Maja, fot. K. Zioło

Irex/Meteor testuje dwa produkty firmy Iribus - model Crossway 12LE oraz standardowego Citelisa.

fot. J. Sobotafot. K. Zioło

W PKM Gliwice pojawiły się solbus SM12 (z silnikiem Cummins i klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej), scania CN280UB oraz volvo 7700.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

PKM Tychy badał jak sprawują się autobusy zasilane gazem CNG - jelcz M121 (z silnikiem czeskiej firmy Tedom, po modernizacji w firmie Mielec-Diesel Gaz) oraz solaris Urbino 12.

fot. T. Kumor

Wiele miast GOP-u (i nie tylko) zwiedził natomiast solaris Urbino 18 Hybrid. Zielony przegubowiec testowany był w PKM Gliwice (marzec), PKM Sosnowiec (kwiecień), PKM Tychy (kwiecień), a w czerwcu odbywał wizyty pokazowe w Transgórze Rybnik, znów PKM Sosnowiec i znów PKM Tychy (tu uczestniczył w obchodach 50-lecia komunikacji miejskiej). Na koniec ostatecznie postanowił osiedlić się w PKM Sosnowiec. Wg nieoficjalnych informacji został sprzedawany sosnowieckiemu przewoźnikowi w ramach rozliczeń kar umownych za awarie serii sześciu Urbino 15 dostarczonych w tym roku. Trafił do zaj. Zagórze, otrzymał numer 500 i został przemalowany na biało-czerwono.

fot. P. Wacławekfot. J. Sobotafot. T. Kumor
fot. A. Ciepluchfot. J. Sobota
» Zobacz zdjęcia hybrydowego solarisa z PKM Sosnowiec w Fotogalerii Transportowej

(fot. J. Sobota, J. Jackiewicz, W. Liberda, K. Banach, A. Mick,
T. Kumor, K. Zioło, K. Bojda, P. Wacławek, A. Ciepluch)

» Szczegółowe informacje w Bazie Taboru Portalu WPK

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Łuki napisał(a):

Rozumiem remonty 120-stek z pkm sosnowiec bo są całkiem niezłe jak również zakup dobrych używanych autobusów typu man. Ale kupywanie starych M11-tek to jet poprostu bezsensu....

14.09 18:46:06

KUBER napisał(a):

Czy ten MAZ z RudPol Opa to na pewno tylko wypożyczenie czy już został przez tą firmę kupiony??

14.09 19:40:50

greg napisał(a):

Solaris "staje na głowie" żeby zachęcić przede wszystkim do kupna swoich autobusów przegubowych swojego wyjątkowego klienta czyli PKM Sosnowiec. Ale to nie ta droga, bo oporność materiału jest tak duża, że nawet ten zabieg z dużą pewnością nie przyniesie oczekiwanych korzyści, ponieważ hybryda będzie wykorzystana bardziej do celów propagandowych albo wręcz politycznych związanych z propagowaniem ekologii i dbałości o jego mieszkańców.

15.09 08:36:53

andrzejh69 napisał(a):

lepsza ta hybryda niż nic:), ale ciekawe czy za pare lat jak się skończy żywotność batreii nie zamienią go na zwyklego diesla. Jak Solaris bedzie juz produkował tramwaje to ejst szansa ze PKM Gliwice ktory tak lubi Solarisa zamiast autobusow Solaris bedzie kupowal tramwaje Solaris.. Sosnowiec też:)

15.09 11:02:43

Kysó napisał(a):

@greg: propaganda propagandą, ale nie na wszystkie linie hybryda pojedzie (o ile się orientuję to pod wiadukt na Piłsudskiego w Sosnowcu się nie zmieści czyli linie typu 815, 825, 835 odpadają. Średnia to propaganda nie pochwalić się nową zabawką "za granicą"

15.09 11:13:03

lgor napisał(a):

@Luki Remont 120-stek w PKM Sosnowiec jest tak samo debilny jak ich kupno biorąc pod uwagę że jesteśmy w XXI wieku. No ale my jako pasażerowie mamy łaskawie się cieszyć że owy przewoźnik po wygranym przetargu i to pewnie ze stawką jak za nowy wóz będzie nas woził wyremontowaną 120-stką.

15.09 11:43:11

waldeck napisał(a):

Sosnowiec mógłby pozbyć się tych M11.

15.09 14:15:23

jacekso napisał(a):

Gliwickie ikarusy powróciły kilka dni temu z Częstochowy, chyba ani razu nie wyjechały na linie MPK.

15.09 17:47:16

greg napisał(a):

To przegubowe Volvo B10LA #38 należące do Transkom Piekary Śl, to prawdopodobnie zakup z MPK Lódź. Tam te wozy (rocznik 1998 i 1999!) zostały już wycofane i w większości zezłomowane. Przyczyną wycofania jest wadliwa konstrukcja pojazdu, ale nie beż znaczenia jest także zły stan łódzkich dróg. Ciekawe jak długo przetrwa tez wóz w naszych warunkach?

15.09 18:06:22

Paweł napisał(a):

Widziałem już przemalowanego tego Hybrid'a na lini 35. Nie wiem czy się nie zmieści pod wiadukt - faktycznie aby ? Poza tym słyszałem o planach utworzenia nowej lini ZKM Zawiercie relacji Zawiercie - Ogrodzieniec - Podzamcze (PKS chyba już całkiem padnie wtedy) i zakupach na tą linię kilku/kilkunastu autobusów przez oba miasta. Nie znam bliższych szczegółów...

15.09 18:55:20

aso napisał(a):

@Kysó: chyba jednak się zmieści, bo dziś spokojnie na 815 hula. Czyli kolejna plotka...

17.09 12:48:53

markus napisał(a):

Przewoźnik "Nowak Transport" też się wzbogacił o nowo zakupionego przegubowca. 2 października wieczorem na linii 146 zauważyłem MAN-a o numerze bocznym 069.

04.10 14:42:19

camo napisał(a):

Mam taką propozycję dla wszystkich MKM-ów, może z faktu przetargu PKM-u K-ce na nowe przegubowce podpowiedzmy szefostwu jakich 15 Ikarusów w najblizszym czasie najprędzej niechcielibyśmy już dalej widywać na naszych ulicach ze względu na stan np.blacharki, silnika, ogólnego zapuszczenia,rocznika, itp. Niech każdy MKM daje swoje propozycje. Co wy na to? pozdrawiam.

04.10 21:28:50

P Śl napisał(a):

Ale co tu jest do wybierania ? Na stanie maja 16 do 18 moze Ikarusow, ktore nie maja zadnej kapitalki, ani estetycznego wygladu. 1-3 beda mogli wybrac, zeby jeszcze na troche je zostawic, a reszte chlastac z gory na dol.

07.10 22:30:30

Rosikoń napisał(a):

Od kilku dni po Tarnowskich Górach krąży plotka że znowu ma jeździć Tesco bus.Ciekaw jestem czy to prawda.

16.10 11:35:27

jacekso napisał(a):

Jeździ już trzy dni.

17.10 16:51:38


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!