Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wieści autobusowe z Gliwic

14.03.2009

Tagi: tabor, PKM Gliwice, PKM Katowice – Dodał: Sławomir Nadolski

Miesiąc marzec przynosi nam kilka nowych informacji z Gliwic. Do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej na testy przyjechał solaris U18 Hybrid, a w autobusach należących do gliwickiego PKM uruchomiono funkcję głosowego zapowiadania przystanków. Bez zbędnego rozgłosu pożegnano również ostatniego jelcza M11 i wypożyczono do Katowic dwa ikarusy 260.


Niepewna przyszłość na rynku paliw, a także modny ostatnio trend ekologiczny skłania producentów taboru do poszerzania oferty o pojazdy, które choć trochę ograniczają obciążenie dla środowiska naturalnego.

fot. J. Sobota
Solaris Urbino 18 Hybrid korzysta z podzespołów napędowych firm Allison Transmission (system Ep50) oraz Cummins (silnik w wersji 250-konnej ISB ISBe5-250B o pojemności 6,7 litra). Tradycyjna jednostka napędowa diesel wspomagana jest silnikami elektrycznymi: nadwyżka mocy silnika jest wykorzystywana do ładowania baterii podczas jazdy, energia z hamowania również gromadzona jest w bateriach i wykorzystywana do przyspieszania autobusu. W skład układu hybrydowego wchodzą również napęd Ev (centralny element systemu hybrydowego, gdzie dokonywane jest sumowanie, "blending", momentu silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego, wygląda jak tradycyjna skrzynia biegów), podwójny moduł przetwornicy (Dual Power Inverter Module, złożony z dwóch modułów przetwornic AC/DC - DC/AC) oraz jednostka sterująca (2 moduły sterujące firmy Allison serii 1000/2000). Pierwszy moduł kontroluje i zarządza pracą napędu hybrydowego, natomiast drugi - odpowiada za współpracę z innymi układami pojazdu. Ostatnim elementem są baterie umieszczone na dachu autobusu, natomiast wszystkie pozostałe elementy są rozłożone równomiernie w całym autobusie, co służyć ma zrównoważeniu nacisków na osie. Pozostałe rozwiązania konstrukcyjne oraz wnętrze pojazdu nie różnią się niczym od modelu podstawowego.

U18 Hybrid dla Drezna - zobacz zdjęcie na transport.wroc.biz

Jeden z egzemplarzy hybrydowego solarisa od pewnego czasu testowany jest w Dreźnie. Poczynione tam obserwacje wskazują, że zużycie paliwa dla pojazdu hybrydowego spada średnio o 16 % w porównaniu ze standardowymi modelami. W najbardziej optymalnych warunkach udało się osiągnąć redukcję zużycia paliwa na poziomie 24 %. Biorąc pod uwagę wysoką cenę zakupu pojazdu (ok. 400 tys. euro) oraz nieznane na chwilę obecną koszty eksploatacji pojazdu o tak zaawansowanej technice, trudno ocenić czy hybrydowe rozwiązanie sprawdzi się w szerszej skali.

"Hybryda", która pojawiła się w Gliwicach już we wtorek 10 marca 2009 r., zwiedziła w ubiegłym roku kilkanaście miast północnej Polski. Autobus oznaczony został numerem taborowym 997, który został naklejony obok pozostałego po testach w Gdyni numeru 5200. 12 marca odbyło się oficjalne szkolenie dla kierowców z przedsiębiorstw komunikacyjnych południowej części kraju, gdzie autobus pojawi się w najbliższym czasie, natomiast już w piątek 13 marca pojawił się na linii 126, a dzień później na 32. Zgodnie z harmonogramem testy w Gliwicach potrwają łącznie dziesięć dni, po czym 23 marca autobus wyruszy w dalszą trasę.

fot. S. Nadolskifot. S. Nadolski

Na początku marca 2009 r. pasażerowie jeżdżący autobusami PKM Gliwice mieli po raz pierwszy możliwość usłyszenia nazw przystanków z głośników zamontowanych we wnętrzach pojazdów. System dynamicznej informacji pasażerskiej przechodził wówczas fazę testów. Od 15 marca 2009 r. system ten działa już oficjalnie na liniach 8, 8bis, 58, 58bis, 59, 60, 71, 81, 156, 617, 677 i 702. Na dzień dzisiejszy w funkcję głosowego zapowiadania przystanków wyposażone jest 38 solarisów Urbino 12 i 18 (numery 41 - 78). Autobusy przegubowe dodatkowo zostały wyposażone w wyświetlacze w naczepie. W miarę możliwości system zostanie w przyszłości rozszerzony na inne obsługiwane przez PKM linie i pojazdy należące do przedsiębiorstwa.

25 lutego 2009 r. został odstawiony do kasacji ostatni w dziejach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach jelcz M11. "Szczęśliwcem", który dożył tak sędziwego jak na te autobusy wieku, był pojazd oznaczony numerem 2161 i jeździł w barwach PKM (a wcześniej WPK) od 1986 roku. Jelcze najpierw pojawiały się na większości gliwickich linii, a w ostatnich latach jeździły głównie na liniach nocnych, z których wyparte zostały przez DAB-y.

fot. S. Nadolski
Stopniowo uszczuplana jest również niewielka grupa ikarusów 260. Dwa z nich (3932 i 4118 - oznaczone odpowiednio numerami 407 i 405) wypożyczone zostały 5 marca 2009 roku do Katowic, natomiast pozostałe oczekują na kasację. W katowickim PKM-ie po ok. dziesięcioletnim okresie przerwy pojawiają się więc ponownie krótkie ikarusy, które z powodzeniem zastępują tak wysoko-, jak i niskopodłogowe pojazdy w stolicy regionu.

Zobacz zdjęcie na transport.wroc.bizZobacz zdjęcie na transport.wroc.biz


(fot. S. Nadolski, J. Sobota oraz ze zbiorów galerii transport.wroc.biz)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Grzegorz napisał(a):

Szkoda Jelczy M11, ale postęp musi iśc do przodu. Niech inne miasta GOP-u nam zazdroszczą takiego taboru

14.03 23:53:26

GD napisał(a):

"w autobusach należących do gliwickiego PKM uruchomiono funkcję głosowego zapowiadania przystanków" - czy to kpina?

Zapowiedzi są, ale w ilości ok. 2-4 razy na prawie całą trasę, więc bardziej to dezorientuje... Jak jadę z Zabrza do Gliwic 156, to zwykle aż do centrum Gliwic następnym przystankiem jest rzekomo "Zabrze Franciszkańska"; a co bardziej dowcipni kierowcy zmieniają go na "Maciejów Kondratowicza" mijając okolice M1 (hint: z powodu objazdu ta linia nie obsługuje wspomnianego przystanku w ogóle).

No ale, może faktycznie autorowi tekstu chodziło o to, że "uruchomiono" != "używa się, we właściwy sposób"... ;)

15.03 11:26:54

Transportowiec napisał(a):

"Bez zbędnego rozgłosu pożegnano również ostatniego jelcza M11"

Fajny ten Urbio Hibrid, ale to zdanie to szczyt wszystkiego, żadnego okoliczniościowego przejazdu?!

Wejście przykład z pożegnania M11 z Wrocławia.

15.03 22:13:05

memphis napisał(a):

Te pretensje o brak pożegnalnego przejazdu to do kogo kierujesz? Trzeba było przyjść i zorganizować.

15.03 22:51:34

Buscoholic napisał(a):

Chyba wdarła się do artykułu drobna nieścisłość, cytuję: "...natomiast pozostałe [ikarusy 260] oczekują na kasację". Chyba jednak nie wszystkie, bo co z Ikaruserm 260.30A nr tab.3? Też trafi na złom, skoro został wprowadzony do użytku w 1998 roku, a więc później niż DABy, a wraz z nimi otrzymał miedzy innymi wyświetlacze? Czy ktoś ma informacje na temat co z tym wozem zamierza zrobić PKM?

17.03 21:12:41

Vecto napisał(a):

Bardzo źle, że PKM pozbył się jelczy M11. Na liniach nocnych autobusy te były jak znalazł. No i na dni meczowe w Gliwicach czy Zabrzu byłby odpowiedni na przykład na linie 198 czy 156. Po co puszczać lepszy tabor, skoro i tak z góry jest on skazany na zniszczenie przez chuliganów? Stare MIGi byłyby doskonałe na takie okazje.

17.03 21:19:05

andrzejh69 napisał(a):

Bez sensu było by kasować #3 wcześniej niż o wiele starsze 280.26- lewarowe i bez Euro 1 czy 2, a przecież unifikcja Ik 280 z 260 jest :)

18.03 07:38:28

Grzegorz napisał(a):

Na pewno #3 nie skasują, teraz pójdzie koelj na Ikarusy 280, a potem na niego.

18.03 10:31:36

TRANSPORTOWIEC napisał(a):

A no mogli coś zrobić w KMTM Chorzów Batory.

19.03 20:42:15

Gr0t napisał(a):

Prędzej bym Many NL222 dał niż #3. Czyli w/g mnie #3 pożyje jeszcze długo, i dobrze !

21.03 23:06:35

ik 280 napisał(a):

Nie wiadomo czy pożyje. Frankenstein kocha ikarki tak samo gorąco jak tramwaje.

22.03 11:41:03

Be happy napisał(a):

PKM Gliwice wymienia autobusy, tylko szkoda, że kosztem kierowców którym "płaci się" ochłapy (1500zł) za miesiąc cięzkiej i odpowiedzialnej pracy...

22.03 19:04:03


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!