Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Remont torowiska na ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach

07.03.2009

Tagi: inwestycje, infrastruktura, Tramwaje Śląskie, za tramwaj, Socha, Rzeczkowski – Dodał: Jakub Jackiewicz

Z początkiem marca 2009 r. ruszył długo oczekiwany remont jednej z najważniejszych tras tramwajowych w regionie - wzdłuż ulic Warszawskiej i 1 Maja od Rynku w Katowicach do pętli w Zawodziu. Długość remontowanego odcinka wynosi 6433 metry toru pojedynczego.


Roboty wykonuje wyłoniona w przetargu grupa ZUE S.A. z Krakowa. Zakres robót obejmuje:
- wymianę nawierzchni torowej oraz podbudowy (wraz z korektą wysokościową i sytuacyjną geometrii torów)
- wymianę nawierzchni drogowej na przejazdach i ciągach dla pieszych,
- przebudowę przystanków.

Przetarg na remont torowiska rozstrzygnięto w październiku 2008 r., jednak przedłużające się uzgodnienia spowodowały, że przekazanie placu budowy nastąpiło dopiero w grudniu, a rozpoczęcie robót pod koniec lutego 2009 r. Stąd też wpisany w specyfikacji przetargu pożądany termin realizacji zamówienia do 10 czerwca 2009 r. najprawdopodobniej nie zostanie dotrzymany. Koszt remontu to ponad 30 mln zł.

Torowisko ma być wykonane w dwóch technologiach:
- bezpodsypkowej (3461,40 mtp: od Rynku do ul. Bogucickiej): na podbudowie z betonu ułożone szyny rowkowe mocowane z podparciem ciągłym na prefabrykowanych płytach betonowych,
- podsypkowej (2971,60 mtp: od ul. Bogucickiej do pętli w Zawodziu): na podbudowie z tłucznia kamiennego ułożone szyny rowkowe mocowane sprężyście na podkładach strunobetonowych.

Przykładowy przekrój torowiska po remoncie:


Remont przeprowadzany jest na zasadzie odtworzeniowej, więc oprócz drobnych korekt geometrii torów nie są planowane żadne zmiany, czy to w przebiegu torowiska, przejazdów i przejść, czy też w lokalizacji przystanków. Również sterowanie ruchem drogowym (sygnalizacje świetlne) pozostanie nietknięte. Warto wspomnieć, że na tym 3-kilometrowym odcinku czynnych jest obecnie aż 9 sygnalizacji bez priorytetu dla tramwaju.

Pełna dokumentacja torowiska, organizacji ruchu i inne rysunki określające przebieg prac:
» Czytaj więcej w Biuletynie Informacji Publicznej Tramwajów Śląskich S.A.

Dziś torowisko to jest jednym z najbardziej zniszczonych i najbardziej obciążonych ruchem odcinków na sieci tramwajowej w GOP. Dodatkowo na jego stan wpływa od kilku lat przebudowa kanalizacji w śródmieściu Katowic co skutkuje m.in. odcinkowym wprowadzaniem ruchu samochodowego (w tym ciężarówek) na torowisko.

fot. A. Muthfot. W. Liberdafot. A. Mick

Teraz kilka słów o przebiegu robót. Mają one być realizowane przy utrzymaniu ruchu tramwajowego. W związku z tym wprowadzany będzie ruch na odcinkach jednotorowych (maksymalnie dwóch na raz) oraz zwężana będzie jezdnia w rejonie objętym pracami. W pierwszym etapie roboty obejmują odcinek od rejonu Akademii Ekonomicznej do pętli w Zawodziu.


Ostatni większy remont z zastosowaniem takiego rozwiązania (z utrzymaniem ruchu po jednym torze) realizowany był w okresie od 14 września 2000 r. do 13 sierpnia 2001 r. na trasie Katowice Park Kościuszki - Brynów św. Huberta.


Zabudowę tymczasowych rozjazdów i prace przygotowawcze przeprowadzono w godzinach nocnych w dniach 24-27 lutego. Podłączenie pierwszego odcinka jednotorowego (i jednocześnie wyłączenie z eksploatacji jednego z torów, który będzie remontowany) zrealizowano w nocy z 3/4 marca (rano prace nieco się przedłużyły). Na odcinku Zawodzie Ośrodek Sportowy - Zawodzie Pętla od 4 marca ruch odbywa się w obu kierunkach jednym torem (lewym torem w kierunku jazdy do pętli).



Drugi odcinek jednotorowy powstał 7 marca i od godzin popołudniowych jednym torem ruch odbywa się na odcinku Zawodzie Bogucicka - Zawodzie Bohaterów Monte Cassino (również lewym torem w kierunku jazdy do pętli).

Przygotowania do uruchomienia odcinka jednotorowego, widoczny słupek ze skrzynką sygnalizacji ręcznej
W obu przypadkach przejazd zabezpieczony jest sygnalizacją świetlną międzymijankową obsługiwana ręcznie (tarcza D-25 udziela pierwszeństwa w przypadku jednoczesnego obsłużenia sygnału w obu przypadkach dla pociągów jadących w kierunku Rynku). Zastosowano takie rozwiązanie sygnalizacji gdyż pomimo bardziej pracochłonnej obsługi (konieczność wyjścia z wagonu w celu oświecenia bądź zgaszenia lampy sygnałowej w skrzynce) umożliwia to prowadzenie ruchu pociągów następnych (czyli jazdy więcej niż jednego pociągu w tym samym kierunku na odcinku jednotorowym), co jest ważne z uwagi na duży ruch tramwajowy na tej trasie.

» Czytaj więcej o zasadach działania sygnalizacji międzymijankowych w Magazynie Portalu WPK

Podczas zabudowy rozjazdów i uruchamiania odcinków jednotorowych ruch tramwajowy jest wstrzymany, a na trasę wyjeżdżają autobusy komunikacji zastępczej. W sobotę kursowało 6 autobusów (w godzinach od ok. 7 do 14). Linie tramwajowe skierowano na inne trasy (linie 7 i 20 od strony Załęża do pętli przy Stadionie Śląskim) lub skrócono im trasy (linia 14 do strony placu Alfreda do placu Wolności, a od strony Mysłowic do pętli w Zawodziu, podobnie jak 15 od strony Zagórza). Autobusy obsługiwały trasę Katowice Plac Wolności - Zawodzie Pętla (T-7/20) / Zawodzie Zajezdnia (T-14/15). Oprócz standardowych autobusów Leszka Sochy wyjechały również dwa pojazdy z firmy Telesfora Rzeczkowskiego.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

olaf napisał(a):

W Zabrzu z tego co wiem to od piątku 3-ka nie jeździ do Makoszów.

08.03 10:30:42

gosc napisał(a):

co bedzie z barierkami tez wymienia ??

08.03 11:27:33

podlesianin napisał(a):

Parę rzeczy mogło się jeszcze znaleźć w tym artykule a mianowicie do kiedy ten remont jest planowany , koszt i czemu tak długo czekano z rozpoczęciem prac jak chyba przetarg rozstrzygnięto w wrześniu 2008.

08.03 11:31:05

memphis napisał(a):

Artykuł został uzupełniony. Niestety nie mamy informacji na temat powodów opóźnienia w rozpoczęciu remontu, można podejrzewać, że trwały uzgodnienia choćby organizacji ruchu, a poza tym zapewne chodziło o pieniądze lub ich brak.

08.03 12:10:13

podlesianin napisał(a):

Ja zadałem te pytania żeby pokazać jak długo trwają procedury po przetargowe. A co za tym idzie jak organizować prace w firmach co wygrywają przetargi. A co do terminu wykonania prac to nawet jak by się to przeciągało o trzy miesiące to i tak szacunek patrząc na remont gliwickiej.

08.03 12:22:24

AdaM napisał(a):

Podoba mi się ograniczenie prędkości pokazane w projekcie. To co chodzimy na piechotę? - będzie szybciej. Czy był już ktoś kto by tego przestrzegał?

09.03 08:34:43

memphis napisał(a):

Nie zauważyłem, żeby to w ogóle wisiało w terenie ;)

09.03 10:49:54

Kysu napisał(a):

po rozjazdach niby jest 15 na godzine,a tam pisze 10

09.03 13:46:52

insp. Kwaśniak napisał(a):

1) Mówi się "jest napisane",
2) Bynajmniej, przepisowa prędkość na zwrotnicy wynosi 10 km/h.
pdr

09.03 18:16:49

Adam napisał(a):

Taka ciekawostka przeoczona chyba przez projektantów: Przystanek "Zawodzie Łączna" przy ul. 1 Maja, w kierunku na Szopienice. Budowa podwyższenia czy też podestu przy linii tramwajowej (nie wiem jak się to nazywa fachowo) ogranicza liczbę pasów dla ruchu kołowego na tym krótkim odcinku z dwóch do jednego i właśnie na tym zwężeniu umieszczony jest przystanek autobusowy, co sprawia, że każdy zatrzymujący się tam autobus natychmiast będzie zatrzymywał cały ruch samochodowy. Może warto by pomyśleć o przesunięciu przystanku autobusowego o parę metrów w jedną lub drugą stronę oraz o wybudowaniu zatoczki (co możliwe by było moim zdaniem tylko pod warunkiem przesunięcia tego przystanku w kierunku Szopienic, za przejście dla pieszych).

08.04 09:57:08

adam86 napisał(a):

@adam: nie, nie przystanek autobusowy jest błędnie zaprojektowany, to tego tramwajowego tam być nie powinno.

08.04 20:28:48


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!