Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Gliwice straszą rozwodem z KZK GOP

11.11.2008

Tagi: KZK GOP, prasa – Dodał: Marek Borys

Jacek Madeja,
Gazeta Wyborcza, 12.11.2008 r.


- Albo związek zostanie zreformowany, albo się rozstaniemy - grożą gliwiccy urzędnicy. - To strachy na lachy - odpowiadają w KZK GOP.


Poszło o pieniądze. Z powodu mniejszych dochodów i zwiększonych wydatków samorządy, które powołały Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, musiały go w tym roku już dwukrotnie wesprzeć dodatkowymi składkami. Za pierwszym razem Gliwice zapłaciły 800 tys. zł, za drugim - o okrągły milion złotych więcej. - Nie chcemy dopłacać coraz więcej do tak nieefektywnego systemu - oburza się Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.

Gliwicom nie podoba się również, że pieniądze na zakup nowoczesnych tramwajów Karlików muszą spłacać wszystkie 23 gminy skupione w KZK GOP, podczas gdy korzystają z nich jedynie Katowice, Chorzów i Bytom. Do zarzutów dołączają też zaniżone stawki i nieefektywne wytyczenie tras, przez co autobusy nieraz dublują się z tramwajami.

Czarę goryczy przelał czerwcowy przetarg na obsługę linii 57, 80 i 288. Wygrało go konsorcjum, w którego skład wchodzą firmy Omnitech z Gliwic i Transport Osobowy Tadeusz Powichrowski z Bytomia. Zaproponowało najniższą cenę, ale szybko okazało się, że wiek autobusów i jakość usług pozostawiają wiele do życzenia. Np. pasażerowie linii 57 skarżyli się, że autobusy są zbyt krótkie i jeżdżą niepunktualnie. Zdarzyło się nawet, że musieli sami pchać niesprawny pojazd, a jedna z maszyn zaczęła się pewnego razu palić.

- Dla nas utrata tych połączeń to poważne pieniądze - około 5 mln zł na cały, prawie 50-milionowy, budżet - wylicza Henryk Szary, prezes PKM Gliwice, które wcześniej obsługiwało linie. - To nieuczciwa firma, a całą sprawą powinna zająć się prokuratura - mówi o konkurencji.

Gliwiccy urzędnicy od razu zaskarżyli przetarg. - Nikogo nie forowaliśmy. Takie jest po prostu prawo o zamówieniach publicznych. Zdajemy sobie sprawę, że jakość usług świadczonych przez Omnitech jest poniżej dopuszczalnych norm. Będziemy się starali rozwiązać tę umowę, ale najpierw trzeba zebrać solidne dowody, żeby przekonać sąd - mówi Roman Urbańczyk, prezes KZK GOP.

Pozostałe zarzuty kwituje krótko: - Nic nie poradzimy na to, że ceny transportu rosną, a liczba pasażerów spada z każdym rokiem. Nie traktuję poważnie zapowiedzi Gliwic, że wystąpią z KZK GOP. To tylko straszenie, ale nikt nikogo nie będzie trzymał siłą. Trzeba tylko pamiętać, że najbardziej stracą na tym pasażerowie - przekonuje Urbańczyk.

- Jeśli system nie zostanie szybko zreformowany, to nie zawahamy się przed wystąpieniem ze związku - odpowiada Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

zonk napisał(a):

Kolejny dowód na to, że KZK nie zależy już na niczym, tylko żeby się darmowo nachapać.

Ciekawi mnie, co się będzie działo, jak Gliwice zaczną sami se organizować KM. Wiemy, że bankowo do likwidacji pójdzie T1, T4 i T3 (chyba że Bytomska zajezdnia T3 przejmie), bo Zajezdni Tramowej też Gliwice nie będą chcieli utrzymywać. Ale jak w autobusach...?

11.11 19:12:51

Gojira napisał(a):

"Nic nie poradzimy na to, że ceny transportu rosną, a liczba pasażerów spada z każdym rokiem."

Na to pierwsze faktycznie trudno zaradzić, ale na to drugie KZK GOP pracuje sobie sam. Podam mój przykład:

Na Brzezinach Śląskich mój dziadek miał działkę, na którą jeździł codziennie tramwajem linii 8, miesiąc po likwidacji tramwaju postanowił sprzedać działkę, bo stwierdził, że nie czuje się na siłach by chodzić na dworzec w Bytomiu a potem szukać, który to autobus jedzie na przystanek "Brzeziny Śląskie Dom Kultury". Jako że wychowałem się na działce i tam jest moje dzieciństwo postanowiłem, że ja wezmę działkę od dziadka - i tym sposobem dziadek przepisał mi działkę... Ja na działkę dojechać muszę ze Stroszka, podróż autobusem jak się okazało w jedną stronę nie rzadko kosztowała mnie ponad 90minut, kiedy tramwajami zazwyczaj trwało to do 45minut. Gdy wracałem z działki nie rzadko na Przystanku w Brzezinach Śląskich w stronę Bytomia spędziłbym 60 minut - spędziłbym, bo wtedy wybierałem nogi, bo BYŁEM SZYBCIEJ! Stanąłem wtedy przed wyborem - kupić samochód albo sprzedać działkę. Wybrałem to pierwsze. Z samochodu korzystałem sporadycznie - zazwyczaj tylko po to by dojechać na działkę. Jakiś rok później rozpoczął się remont pl. Sikorskiego w Bytomiu. I co się okazało? Tramwaj linii, 19 który dotychczas kursował, co 6 minut po remoncie kursuje, co 14 minut. Spowodowało to, że teraz codziennie do pracy i na uczelnie w centrum Bytomia dostaję się samochodem. A z komunikacji miejskiej korzystam tak często (albo i rzadziej) jak na samym początku z samochodu...

KZK GOP SAM JEST SOBIE WINNY!!!!! BRAWA DLA GLIWIC BRAWA!!!!!

11.11 19:37:27

suchy napisał(a):

"Roman Urbańczyk, prezes KZK GOP pozostałe zarzuty kwituje krótko: - Nic nie poradzimy na to, że ... liczba pasażerów spada z każdym rokiem"

no prawda nic nie poradzą, w końcu to przecież nie ich wina że sie wycina linie, ogranicza kursowanie, skraca relacje, wciska solówki zamiast przegubów albo składów.. to ciekawe tylko czyja - nas pasażerów? no racja, przecież to my zasiadamy w zgromadzeniu, to my siedzimy w referatach i wydajemy decyzje o cięciach, likwidacjach itp, prawda?

niech romek ruszy swój leniwy tyłek ze swojej limuzyny i przejedzie sie jakąś starą 105 albo śmierdzącym ikarusem i niech szczerze z ręką na sercu odpowie czy zapłaciłby 4 zeta za wątpliwą przyjemność czekania pół godziny na przystanku na zawaloną solówke , wlokącą sie po zdezelowanym torowisku bądź stojącą w korku na drodze wśród puszek.. wtedy będzie miał odpowiedź czemu liczba pasażerów spada..

11.11 20:17:58

martin napisał(a):

"Będziemy się starali rozwiązać tę umowę, ale najpierw trzeba zebrać solidne dowody", mówi p.Urbańczyk o "Omnitechu". Przepraszam czy narażanie posażerów na spalenie to mało? Może KZK czeka na ofiary śmiertelne wtedy chyba już dowody będą...na cmentarzu. Szacunek dla Gliwic za podjęcie tematu.

11.11 20:19:53

podlesianin napisał(a):

Moim zdaniem KZK GOP powinien przeliczyć ile teraz osób korzysta z tych wymienionych linii autobusowy ,jak jest ubytek pasażerów to za straty obciążyć te pseudo konsorcjum. Zresztą ja to samo obserwowałem z liną 37 jak się pojawił wspaniały przewoźnik z rudy to zaraz połowę pasażerów uciekło, czyli kasa była wywalana w błoto, pod hasłem tani przewoźnik a czy tani oznacza dobry raczej nie i to jest kolejny przypadek że coś z tym trzeba zrobić w końcu.

11.11 20:29:39

KZKGOP1779 napisał(a):

@martin: nie chodzi o 80, tylko o 57 i nie o pasażera tylko o PKM.

11.11 20:36:22

Transportowiec napisał(a):

Obawiam się, że wystąpienie z KZK GOP pogorszy dobrą obecnie sytuację finansową PKM Gliwice. Choć wiemy wszyscy, że płonący autobus to nie żart.
Zaistnieje tkże koniecznośc kolejnych podziałów taryfy na które tak w Polsce narzekamy.
A propo autobusów Omnitechu, to stan techniczny wynika z nierzetelnych przegłądów, bo to samych wozów przyczepić się nie mogę.
Pewnie Omnitech I Powichrowski nie nają też pieniędzy na nowe wozy przegubowe, lecz teraz można sprowadzić np. MAN-a NG 272.

11.11 21:07:57

butthead napisał(a):

Można też kupić nowego NG363, tylko trzeba mieć pewność że się z nim nie zostanie na lodzie.

11.11 21:30:31

dexiu89 napisał(a):

Było WPK. Było źle? Wszystko grało. Zamiast zwiększyć ofertę przewozową to się ją zmniejsza. A w końcu klient nasz pan.

11.11 21:53:46

Martinek napisał(a):

@dexiu89: "Było WPK. Było źle? Wszystko grało" - jasne, łącznie z kierowcami oddziałów będzińskiego i gołonoskiego, którzy grali w karty na Kościuszki lub pod Hutą zamiast jeździć.

11.11 22:26:54

Ravel napisał(a):

"Nikt nikogo nie będzie trzymał siłą" - to jest odpowiednia reakcja na zarzuty nieudolności w zarządzaniu systemem komunikacji miejskiej. Ani słowa jakichś deklaracji o podjęciu starań, aby sytuacja uległa poprawie. Jedyny scenariusz to cięcia, cięcia, cięcia... Żadnej wizji, żadnych prób, żadnych reform, tylko umywanie rąk. Oni naprawdę mają szczęście, że nie działają na zasadach wolnorynkowych.

Dziadek, gdyby mógł, to chyba by się dzisiaj odwrócił tyłem do tych wszystkich delegacji składających wieńce pod jego pomnikiem i obsypał je konfetti spod ogona Kasztanki.

12.11 00:07:42

ff napisał(a):

Jest to słuszne rozwiązanie. Związek jest nieefektywny i jest pasożytem w systemie, więc należałoby go zdemontować (jak nie da się od razu, to małymi kroczkami, pierwszy taki by zrobiły Gliwice). Obawiam się jednak, że jak pan Frankiewicz przeliczy ile zainkasował diet za posiedzenia zarządu, z których absolutnie nic pozytywnego nie wynika, to uzmysłowi sobie, że jednak KZK GOP warto utrzymywać i w nim tkwić do końca świata i o jeden dzień dłużej (a już przynajmniej za czasów swojej prezydentury, która wygląda na dożywotnią).

12.11 02:55:12

panewniczanin napisał(a):

Szkoda tylko, że przyczyną tych gróźb nie są ostatnie ograniczenia i dupowatość KZK, tylko roszczenia PKM-u do pakietu zbrosławickiego... Szkoda też, że p. Urbańczyk i spółka nie wie, że o pasażera można walczyć (atrakcyjną ofertą!). Im więcej cięć, tym większy odpływ pasażerów.

12.11 08:10:25

Ahorcado napisał(a):

Wstyd jak... z tym KZK GOP.

12.11 08:12:29

viator napisał(a):

@Gojira: Nie chcę być źle zrozumiany, zgadzam się, że KZK niejednokrotnie traci pasażerów na własne życzenie, niemniej przesadziłeś podając przykład z dojazdem do Brzezin po likwidacji T8. Dojazd autobusem na odcinku Stroszek - Brzeziny również i teraz może zająć pasażerowi 45 minut (a nawet nieco mniej). Jeżeli jeździ tą trasą stale, to tym bardziej zna się rozkład i wie kiedy najlepiej wyjechać. A z ogródka przy DDK do centrum Brzezin nie jest więcej niż 500 metrów. Nie widzę więc żadnego problemu, by przejść ten kawałek jak akurat w rozkładzie 42 i 148 jest większa przerwa.

12.11 08:42:15

Groenemeyer napisał(a):

No niby tak, mógł dojść. Ale jeżeli dziadek mieszka w pobliżu tramwaju i mu ten tramwaj wycięto, to olał sprawę bo dworzec autobusowy jest na końcu świata z punktu widzenia mieszkańca centrum. Szczególnie takiego już niekoniecznie uwielbiającego kilometrowe dojścia piesze, jak zauważył wnuczek ;)

12.11 10:00:47

stas napisał(a):

Po odejściu z KZK są cztery możliwości: samodzielna komunikacja, przystąpienie do MZKP Tarnowskie Góry, MZK Tychy lub MZK Jastrzębie.

12.11 10:26:03

Żabek napisał(a):

Widać na KZK nie działają nawet poważne groźby. Przyssali się do stołków i cieszą mordki. Szkopół w tym, że Gliwice już raz wychodziły z KZK GOP. Może tym razem spełnią groźbę i dla Urbańczyka z Alotią będzie to zimny prysznic :]

12.11 10:46:11

viator napisał(a):

@Groenmayer: Jak rozumiem Gojira mówi o dojeździe na trasie Stroszek - Brzeziny. A tam ma dwie obecnie możliwości: 19/820 i przesiadka na dworcu na autobus do Brzezin albo T19 i przesiadka na Siemianowickiej na autobus do Brzezin. W każdym z tych wariantów przejście piesze jest co najwyżej kilkudziesięciometrowe.

12.11 10:46:51

AbeS napisał(a):

ja bym chcial zeby wszystkie kursy 57 konczace na helence docieraly do Miechowic...

12.11 15:27:14

chris napisał(a):

Ja to bym chciał aby Gliwice wyszły z KZK GOP. Może lepiej pomęczyć się z dwoma biletami niż z tymi drastycznymi cięciami.

12.11 16:38:52

ik 280 napisał(a):

Jestem ciekawy, czy takie linie jak osiemsetki będą kazetkowskie czy gliwickie? Raczej na pewno tramwaje pójdą na złom. Kurna, czy ten Frankiewicz widział kiedykolwiek jakieś większe miasto poza Górnym Śląskiem?!

12.11 17:03:37

ik 280 napisał(a):

Władze Gliwic bardzo bolą pieniądze przeznaczane na tramwaje. Szkoda, że nie pamiętają ile milionów bez opamiętania lekką rączką przeznaczają na drogi.

12.11 17:07:55

Buscoholic napisał(a):

Gliwice to tak prężne i dobrze funkcjonujące gospodarczo miasto, że na pewno zorganizowaliby sobie komunikację i to na o wiele wyższym poziomie. Urbańczyk nie powinien być taki pewien, że wystąpienie Gliwic z KZK GOP jest niemożliwe. W przypadku Gliwic to nie byłaby pochopnie podjęta decyzja pod presją chwili i zniesmaczenia działaniami Związku, Gliwice to nie Bytom, gdzie tak właśnie pięknie próbą kreowania prywatnych wizerunków radnych wychodzono ze struktur organizatora w 2006 roku i wrócono z podwiniętym ogonem, a i tak przyjdzie im (a praktycznie to nam pasażerom) za to zapłacić. Ot spójrzmy na linię 280 - już nie zawita do Bytomia dezorganizując życie mieszkańcom choćby Biskupic.

12.11 17:18:24

KZKGOP1779 napisał(a):

@chris: a myslisz, że jak Gliwice wyjdą to nie będzie cięć? Bedzie piękna okazja do wycięcia tramwaju.

12.11 18:14:50

kolos napisał(a):

"To strachy na lachy" MZKP tez tak mowilo...;)

12.11 18:21:38

urban napisał(a):

O ile mnie pamięć nie myli to zjarała się 80-tka.

12.11 19:25:25

chris napisał(a):

@KZKGOP1779 A co za różnica czy tramwaj wytnie KZK GOP czy zrobią to same Gliwice :P
P.S Czy Gliwice jako miasto ma te akcje TŚ czy nie. Tak futurystycznie może powstaną Tramwaje Gliwickie :D

12.11 20:07:25

Gojira napisał(a):

@viator: bardzo źle zrozumiałeś, co napisałem...
Po 1. Kiedy zacząłem dojeżdżać na działkę, T19 NIE DOJEŻADŻAŁ DO SIEMIANOWICKIEJ (2 przesiadki)
Po 2. Oczywiście rozkład można świetnie zgrać - mogę wsiąść w 19/820 dojechać na dworzec - trudno przewidzieć bardzo częste spóźnienia na trasie 820, czasem autobus wypadnie, a nie zdarzyło Ci się nigdy spóźnić na autobus? Którakolwiek z powyższych możliwości może dać nawet 60 minutowe oczekiwanie na środek transportu do brzezin (na którąkolwiek z 4 linii)! Gdy na T8 czekałem najwyżej 20 minut.
Po 3. Przystanek Brzeziny Skrzyżowanie? WŁAŚNIE O NIM MÓWIĘ, rozkład na sobotę (na logikę na działkę zazwyczaj w weekendy się wybieram) po godzinie 19:00 (po spędzonym dniu na działce wracam wieczorem):
85 - 19:05, 21:10
42 - 19:06, 20:46
148 - o tej porze już nie kursuje
185 - 19:16, 20:14

CAŁE 4 LINIE!!! NA PRZYSTANKU BRZEZINY SKRZYŻOWANIE - SZKODA, ŻE JAKIŚ ****** UKŁADAŁ ROZKŁADY! - Wyobraź sobie, że spóźnisz się na 185 o 19:16, przecież przesadzam ;) Pragnę zauważyć, że to jest obecny rozkład, ale nawet po świeżej likwidacji T8 sprawa miała się prawie identycznie (148 jeszcze kursował o tej porze - co godzinę – oczywiście w stadzie z resztą)...

Po 4. Likwidacja T8 i T25 przebiegała pod nazwą "WYGODA I WIĘCEJ POŁĄCZEŃ ZAMIAST TRAMWAJÓW NA LINIACH 8 i 25" TO JAK TO SIĘ MA DO TEGO, ŻE NA T8 PRZESIADAŁEM SIĘ BEZ INTEGROWANIA SOBIE ROZKŁADU A PO LIKWIDACJI MUSZĘ SIĘ DOSTOSOWYWAĆ DO ROZKŁADU?!

Po 5. Jeśli chodzi o mnie: dojście na przystanek 19/820 to dla mnie dużo większy dystans niż na przystanek T19 (poprostu mieszkam dużo bliżej przystanku tramwajowego niż autobusowego. A masz działkę? I co zawsze jedziesz z pustymi rękami? Bo ja czasami musze wziąć kosiarkę, jedzenie, picie itd.
Jeśli chodzi o mojego dziadka: dla człowieka w wieku ponad 70 lat taki dystans, o jakim mówisz nie jest mały, a co dopiero mówić, gdy z centrum Bytomia trzeba dojść na dworzec autobusowy - ludzie zdrowi nie lubią chodzić przez tą imitację przejścia nadziemnego a co dopiero mówić o starszym człowieku.

Coś jeszcze wytłumaczyć/sprostować?

12.11 23:28:42

arekl89 napisał(a):

Jedynym plusem jest to iż związek gwarantuje w większości gmin dojazd na jednym bilecie, ale to na tyle niestety.. A co do rozwodu już kilka lat temu była o tym mowa, jak widać na straszeniu się skończyło. Nie ma co panikować za niedługo temat ucichnie i będzie spokój. Ale swoją drogą bawi mnie to iż mówi się wszędzie o wspólnej taryfie w związku z GZM, a jak widać narazie to ze sobą nawet nie umią dać sobie rady. Cóż można powiedzieć.. całe nasze kochane KZK GOP :) ... ;/

15.11 17:04:31


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!