Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP organizator czy likwidator komunikacji?

05.11.2008

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Marek Borys
gkw24.pl, 05.11.2008


Kupimy nowe tramwaje, zamotujemy w nich monitoring wyremontujemy 100 kilometrów torowisk – tak chwali się organizator komunikacji największej aglomeracji w kraju. Tymczasem po cichu zlikwidował dwie linie tramwajowe 23 i 33, utrudniając życie mieszkańcom Katowic. Na tym nie koniec. W kolejce do likwidacji są linie 12, 18, 24 i 27.


KZK tłumaczy to oszczędnościami, które musi wprowadzić z racji zmniejszających się dochodów. Po raz kolejny cięcia dotkną tramwaje. Jednak czy w XXI wieku pomysł likwidacji tramwajów można uznać za racjonalny? W każdym innym, polskim mieście takie posunięcie uznano by za absurd i nie mogłoby mieć miejsca.

O ile w obronie linii 24 i 27 stanęła gmina Sosnowiec, o tyle los linii 12 jest przesądzony. Prezydent Chorzowa – Marek Kopel, popiera ten pomysł, nie oglądając się na potrzeby mieszkańców Chorzowa Starego, dzielnicy, do której dociera tramwaj. Pasażerowie są tym faktem oburzeni. Ruda Śląska także rozważa likwidacje „osiemnastki” na swoim terenie. Sprzeciwia się temu Bytom, po którym tramwaj także kursuje. W tym przypadku może zakończyć się rozbiciem trasy na dwie: po stronie bytomskiej pozostanie tramwaj, w Rudzie pojawi się autobus. Takie rozwiązanie przyczyni się do kolejnego wątpliwego sukcesu związku, jakim będzie dalsza rezygnacja z usług komunikacji zbiorowej, tym samym do ponownego zmniejszenia dochodów.

Związek proponuje, alternatywną komunikacje autobusową. Jednak mieszkańcy nie wierzą już takim zapewnieniom, oglądając się jak taka komunikacja autobusowa wygląda na zlikwidowanych 2 lata temu trasach 8 i 25. Tamtejsze autobusy kursują rzadziej niż tramwaje, a ich trasy nie pokryły się w pełni z tramwajowymi. W Katowicach zlikwidowane linie nie zostały zastąpione niczym.

Nie trzeba się za nadto przyglądać komunikacji w GOPie by wysnuć wniosek, że jest ona najgorsza w kraju. Systematyczne ograniczanie oferty przewozowej, kursujące przepełnione wagony pojedyncze na obleganych trasach dla urzędników KZK GOP są już czymś normalnym, dla mieszkańców codziennym utrapieniem. Obowiązujące dla wielu linii rozkłady jazdy oparte o moduł 14/28-minutowy są zupełnie nieatrakcyjne dla pasażerów i niespotykane w żadnym innym mieście. Również brak wizji rozwoju komunikacji publicznej odbija się na coraz gorszych wykonywanych usługach.

W dużych aglomeracjach kręgosłupem komunikacyjnym jest transport szynowy, a autobusy dodatkiem. Tymczasem w aglomeracji górnośląskiej transport kolejowy wykorzystywany jest w minimalnym stopniu, a tramwaje są systematycznie likwidowane. W Warszawie, Krakowie, czy Poznaniu rozbudowuje się sieć tramwajową jako szybszą i czystszą. Ale nie na Górnym Śląsku i Zagłębiu. Tutaj inwestuje się w autobusy stojące w korkach. Mieszkańcy chyba nie tak wyobrażali sobie funkcjonowanie komunikacji, kiedy to rok temu KZK GOP przejmował spółkę Tramwaje Śląskie od Skarbu Państwa.

Warto nadmienić, iż likwidacje tramwajów niczego nie rozwiązują, jedynie odsuwają problem w czasie. Tym istotnym problemem jest nie dofinansowanie komunikacji publicznej przez śląskie i zagłębiowskie gminy oraz zła polityka transportowa prowadzona przez KZK GOP. Z raportów GUS oraz Ernst & Young wynika, że gminy wspierające KZK GOP płacą na utrzymanie autobusów i tramwajów najmniej w Polsce.

Nastał już czas, żeby nasze gminy w znacznie lepszym stopniu wywiązywały się z obowiązku zleconego ustawą, dotyczącego organizacji transportu publicznego, w ślad, za czym muszą pójść większe pieniądze,. Działania takie należy podjąć jak najszybciej, zanim nastąpi zupełny odwrót mieszkańców od komunikacji publicznej. Nie chcemy wszyscy utknąć w korkach na 5-cio pasmowych autostradach przecinających nasze miasta.

o problemach tramwajów w GOP: www.ratujmytramwaje.pl

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

młody pasażer napisał(a):

głupota z tą likwidacją nieeeeeeeeeeeeeenawidzę kopla.

19.01 10:41:18


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!