Sierpniowe wieści autobusowe
23.08.2008
Powoli mijają wakacje i sezon urlopowy, jednak przewoźnicy autobusowi z naszego regionu nie próżnują i nieustannie zaskakują różnymi nowinkami. Poniżej czytelnicy znajdą krótki przegląd autobusów, które wyjechały na linie bądź zostały zakupione i jeszcze oczekują na swoją premierę.
Największe zakupy poczyniło katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Pod koniec lipca do zajezdni na ulicy Mickiewicza dotarło pięć fabrycznie nowych mercedesów O530K przeznaczonych do obsługi linii Katowice - Lotnisko Pyrzowice. Pomalowane na szaro autobusy zostały kilka dni później oklejone (za wyjątkiem jednego) reklamami promującymi miasto Katowice i linię "Lotnisko". Począwszy od 4 sierpnia nowe nabytki oznaczone numerami 240 - 244 zostały sukcesywnie wprowadzone do ruchu.
Z początkiem sierpnia do PKM-u zawitały nieco większe autobusy, tym razem używane, sprowadzone zza morza. 10 sztuk ośmioletnich autobusów MAN NG312 zostało zakupionych w Oslo od przewoźnika AS Sporveisbussene. Zanim autobusy dotarły do Katowic zostały przemalowane na żółto przez firmę DWZ w Sosnowcu i Bielsku-Białej. Przegubowce otrzymały numery z zakresu 245 - 254. 22 sierpnia dwa z nich (245 i 248) wyjechały na linie, pozostałe rozpoczną liniową eksploatację po zainstalowaniu nowych wyświetlaczy diodowych R&G.
Prężnie rozwijający się Irex, co kilka tygodni obejmujący kolejne linie (ostatnio zatramwaje 211 i 607), przygotował do eksploatacji następne krótkie MAN-y drugiej generacji. Autobusy z numerami 19 i 20 (ex HCR Herne, nr inw. 80) zostały już przemalowane w barwy zakładowe. Wóz z numerem 22 obsługujący obecnie linię pracowniczą SEGU nie otrzymał jeszcze nowego lakieru i jak na razie pozostaje czerwony. Pochodzenie MAN-ów nr 19 i 22 nie jest na razie znane
Niemałe zaskoczenie wywołały zapewne wśród pasażerów jak i miłośników komunikacji autobusy renault S53R oddelegowane przez Irex do obsługi linii 67. Dotychczas autobusy te służyły wyłącznie do realizowania przewozów szkolnych, jeden z nich pojawiał się też czasami na linii K. Dwa z nich otrzymały numery (21 i 27) oraz stosowne naklejki na drzwiach (francuskie wynalazki wyposażone są w dwie pary, z przodu automatyczne, tylne na klamkę) - strzałki i zakazy wchodzenia.
W krótkie MAN-y serii NL202 zbroi się również Krzysztof Pawelec. Od MPK Kielce zakupił cztery 15-letnie autobusy tego typu. W Kielcach oznaczone były numerami 337, 338 (obydwa ex SWK Krefeld), 339 i 342 (obydwa ex RVO Monachium). Dwa z nich jeżdżą już na liniach KZK GOP i liniach bezpłatnych do marketu Auchan w Mikołowie. Biały MAN z numerem 342 otrzymał nowy numer 23 (początkowo jeździł z numerem kieleckim), a biało-czerwono-zielony wóz posiadający w Kielcach numerek 338 to obecnie 25. Docelowo wszystkie cztery autobusy znajdą 1 października zatrudnienie na linii 20.
Oprócz tych czterech autobusów Pawelec zakupił również bliżej nieokreśloną liczbę autobusów prosto z Niemiec. Wszystkie z nich to krótkie MAN-y drugiej generacji. Dwie sztuki pochodzą z Bochum (ex Bogestra, nr inw. 9302 i 9316), pozostałe to na razie zagadka.
Pozostajemy w kręgu autobusów oznaczonych kryptonimem "NL202". Przed dwoma tygodniami na linię 51 wyjechały obydwa autobusy austriackiej marki Gräf&Stift NL202, zakupione w połowie czerwca przez Henryka Polaka. Egzemplarz pochodzący od wiedeńskiego przewoźnika Dr. Richard otrzymał numer 27 (ex 338). Drugi, pochodzący z Salzburga (ex Marazeck, nr inw. 1126), oznaczony został numerem 28. Obydwa autobusy zostały wyposażone w wyświetlacze wymontowane z kasowanych lub odstawionych ikarusów.
Tego samego typu autobus trafił na początku sierpnia na Stroszek, do zajezdni Tadeusza Rzemyka. Pochodzący z Wiednia "Gräf" (ex Postbus Wien, nr rej. BD 2528) za pośrednictwem Gryfu Kartuzy znalazł się na początku tego roku w Piotrkowie Trybunalskim. Nie został jednak przez tamtejszy MZK zakupiony lecz tylko wydzierżawiony na okres kilku miesięcy. W tym czasie oznaczony był numerem 38.
Rzemyk nadał mu numer 615, taki sam jaki posiada jeden z DAB-ów. DAB ten już od dłuższego czasu był odstawiony, teraz prawdopodobnie czeka go kasacja. Taka sama przyszłość rysuje się przed jednym z dwóch jelczy M11, oznaczonym numerem rej. STA 10SV. W czerwcu został odstawiony i od tego czasu jest on sukcesywnie rozszabrowywany. W ruchu pozostaje ostatni "mig", oznaczony niedawno numerem 626.
Inny autobus z Piotrkowa Trybunalskiego znalazł się w Raciborzu. Tamtejsze Przedsiębiorstwo Komunalne zakupiło od piotrkowskiego MZK (przez pośrednika z Bydgoszczy) siedemnastoletniego MAN-a NL202, oznaczonego tam numerem 111. W Polsce autobus ten znalazł się w 2005 roku, wcześniej eksploatowany był w Niemczech, w przedsiębiorstwie RSVG Troisdorf (ex 383). Po ulicach Raciborza biało-czerwony MAN jeździ z numerem 1070.
Przenosimy się do pobliskiego Rybnika, gdzie miejscowe PKS dokonało zakupu czterech używanych mercedesów O530. Poprzedni właściciel tych autobusów nie jest na razie znany, wiadomo tylko, że dotychczas jeździły w Belgii. Aktualnie mercedesy przygotowywane są do eksploatacji w zajezdni wodzisławskiej.
Jednak nie tylko MAN-y i mercedesy zmieniają swoich właścicieli. Również poczciwe ikarusy znajdują jeszcze swoje miejsce na rynku, między innymi za sprawą polityki przetargowej KZK GOP.
Dwa przegubowe ikarusy serii 280.70E należące do PKM Bytom, zamiast na złomowisko trafiły do piekarskiego Transkomu. Autobusy z numerami 7208 i 7212 zostały już przemalowane w barwy nowego właściciela. Obydwa ikarusy zakupione zostały w celu obsługi piekarskiej linii 114, na obsługę której niedawno został rozstrzygniety przetarg. Najkorzystniejsza okazała się oferta Transkomu, który oprócz dwóch ikarusów (w ofercie wpisane były zupełnie inne, nieistniejące już ikarusy) zgłosił także dwa przegubowe MAN-y oraz dwa jelcze 120M.
Po dłuższym zastoju bramy zajezdni PKM w Świerklańcu opuścił kolejny autobus z licznej tegorocznej dostawy. Tym razem wyjechał jeden z trzech "berlińczyków" - mercedes O405N nr 1085 z BVG Berlin, który w Świerklańcu otrzymał numer 0818. Od 19 sierpnia obsługuje linię nr 19.
Na koniec nowość u najmłodszego przewoźnika w naszym regionie - w firmie Omnitech. Od 21 sierpnia na linii 80, zamiast jednego przegubowego volvo, jeździ MAN NG272 oznaczony numerem 14. Trzydrzwiowy autobus ma 16 lat, a pochodzi z firmy Bogestra (ex 9269) obsługującej komunikację w Bochum i Gelsenkirchen, w ramach związku VRR.
Amalio napisał(a):
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że Irexowy #20 to ex. HCR Herne #80
23.08 19:30:26
jacekso napisał(a):
A co konkretnie na to wskazuje?
23.08 20:04:23
Kamilus90 napisał(a):
W bazie taboru zauważyłem że w wykazie Polaka pojazd #15 ma przesunięte rubryki ;) Możecie to poprawić? Pozdro
23.08 20:12:19
Tysiąclatek napisał(a):
No nareszcie nowe zakupy przez PKM Katowice:) Wprawdzie jako jeden z największych przewoźników w regionie mógł się lepiej postarać pod względem używanych przegubowców ale te 8 letnie MANy to i tak jedne z najmłodszych w regionie używek:)a co do Mercedesów... miodzio tylko czemu normalny użytkownik miesięcznego nie bedzi emiał okazji się nim przejechać...
23.08 20:30:04
Amalio napisał(a):
@Jacek te trzy autobusy przyszły razem. Jeden z HCRu ( był to na 100% #80 - poznałem po reklamie ) i dwa czerwone. Tego z Herne można odróżnić po kierunkowskazach nad przednimi nadkolami oraz przede wszystkim po tym małym czymś po obu stronach szyby wyświetlacza. To na pewno on.
23.08 20:43:45
jacekso napisał(a):
OK, dzięki.
23.08 22:21:03
butthead napisał(a):
@Amalio: może masz jeszcze jakieś jego foty z VRR? :)
23.08 22:31:56
Jędrula 482 napisał(a):
Wreszcie coś normalniejszego i fajniejszego na 80!!!!!!!!!!!!
24.08 08:22:32
zonk napisał(a):
Fajnie z zakupem PKMu K-ce, ale szkoda trochę, że jak zwykle trzydrzwiowe.
24.08 11:11:15
ojlus napisał(a):
Mój komentarz jest krótki: Śląsk staje się jedną wielką kupą jeżdżącego złomu.Inni się pozbywają a nasi przewoźnicy kupują stare pojazdy. Wstyd mi gdy czytam takie rzeczy "Trzydrzwiowy autobus ma 16 lat" ,
"Od MPK Kielce zakupił cztery 15-letnie autobusy tego typu."
"10 sztuk ośmioletnich autobusów MAN NG312 zostało zakupionych w Oslo "
24.08 12:06:21
Kamilus90 napisał(a):
@zonk: jak mawia przysłowie "lepszy rydz niż nic" ;) ciesz się tym co masz
24.08 12:13:51
lukas123405 napisał(a):
Swoją drogą poczciwe Ikarki o których piszą są i tak młodsze przynajmniej od części tych ''nowych''starych Manów ;)
24.08 13:09:45
AbeS napisał(a):
czyzby jeden z przegubowych MANów mial zamiar zawitac na 830... milo by bylo
24.08 14:28:09
Shadow238 napisał(a):
Dobrze, że zakupili chociaż ze 2 automaty ex PKM Bytom.
Co do reszty: za 5-10 lat będziemy sprowadzać z zachodu używane Solarisy III generacji :| Jedno co mnie cieszy tylko w tych używkach- niektóre MANy są całkiem fajnie wyposażone jak na ten wiek.
"Oprócz tych czterech autobusów Pawelec zakupił również bliżej nieokreśloną liczbę autobusów prosto z Niemiec. Wszystkie z nich to krótkie MAN-y drugiej generacji. Dwie sztuki pochodzą z Bochum (ex Bogestra, nr inw. 9302 i 9316), pozostałe to na razie zagadka."
Co te dwa NL-e mają taki przedłużony tylny zwis- czyżby wersja podmiejska ?
Na zajezdni na razie nie stwierdzono kolejnych NL-ów.
24.08 14:46:26
Mikey napisał(a):
@lukas123405: rozumiem, że masz na myśli wszystkie Ikarki-"dwupłatowce" - 280.70E, 280.38A, 260.30A ;) bo jeżeli chodzi o 280.26, 260.04 i inne "harmonijkowce", to akurat byś nie trafił...
24.08 14:48:03
lukas123405 napisał(a):
Oczywiście chodzi mi o te "dwupłatowce".
24.08 15:25:56
butthead napisał(a):
@Kamilus90: Nie ma specjalnie podstaw do tego, żeby się cieszyć. Prócz miłośniczych aspektów rzecz jasna, jak frajda w ustaleniu skąd dany złom pochodzi.
24.08 16:03:33
Ahorcado napisał(a):
Dokładnie, nie ma się z czego cieszyć, chociaż w przypadku PKMu Katowice wiele z tych sprowadzonych MANów wydaje się być w lepszym stanie niż te które Katowice kiedyś kupiły nowe. Podobnie jest w porównaniu do kilkuletnich VECTO które coraz bardziej trzeszczą i sapią (tu również lepsze wrażenie robią MANy).
24.08 16:38:18
solidboy napisał(a):
MAN-y z PKM Katowice i tak za jakis czas bedą wyglądały jak przegubowe Neoplany kupione 2 lata temu. Jak się obije to sie trochę sprayem i wałkiem podmaluje i będzie ok. Szofer firaneczke w kwiatki powiesi w kabinie i też ok. Jak się siedzenie popruje to się wstawi z Ikarusa. Zal.
24.08 20:03:17
Solaris0615 napisał(a):
Dzisiaj debiut na linii 64 kolejnego Mercedesa 0405N2 o numerze taborowym #0820 . Ciekawe kiedy wyjedzie ostatni z Mercedesów #0819
25.08 11:39:42
wojtek63 napisał(a):
Odnosnie Manów w PKM Katowice. Słyszałem o 15 sztukach.Czy ktoś wie ile miało być zakupionych ? Odnośnie vecto Uważam, że fale krytyki przeżyją a według mnie trzymają się w Katowicach dobrze.
25.08 20:13:00
Buscoholic napisał(a):
Mamy już Śląsk-NL. Prawdziwa graciarnia. Złom kapitalny. Żeby jeszcze ci przewoźnicy te napisy niemieckie, francuskie i szwedzkie ze środka usunęli. Europa z hasioka i to za 104 zeta miesięcznie. A zobaczcie Kraków, Wrocław, Poznań...
25.08 22:37:51
TRANSPORTOWIEC napisał(a):
Chciałbym dodać, iż gliwicki CORNFORT LINES obsługujący od pewnego czasu linię 187 i niekture kursy na 677 jako podwykonawca dla KZK GOP -> PKM GLIWICE oprócz floty MAN-ów NL 202 przeznaczonych do tego celu zakupił ostatnio pojazd z nieco starszym rodowodem, ale jakże piękny i klasyczny.
Ponieważ widziałem go tylko z tyłu mogę stwierdzić,że jest to albo MAN SL 200, podmiejski bliźniak SL (nie znam typu, ale praktycznie identyczny jak Mercedes 0-307),MERCEDES 0-305, lub 0-307, ale coś z tego szeregu Manów i Mercedesów.
Czy moglibyście coś o nim napisać. Gdzie jeżdzi itd. Autobus stacjonuje w bazie CL w Gliwicach na ul.Pionierów.
Dziękuję.
25.08 23:06:39
Pyjter napisał(a):
7208 i 7212 jeszcze w czasie istnienia PKMu Bytom miały zamontowane lewarki (7208 chyba ZFa, a 7212 Csepla), więc żadne z nich automaty ;)
26.08 19:50:18
bochum napisał(a):
@butthead
Wszystkie fotki autobusow BOGESTRY i HCR mozna znalesc na stronie http://www.ruhr-bus.de/ dalej np.Fuhrparkliste i ausgemusterte Wagen der BOGESTRA, HCR itd.
27.08 10:04:52
5th napisał(a):
@Tysiąclatek: Akurat to pytanie powinien nam odpowiedzieć KZK.Zreszta przeraża mnie to, że na Śląsk trafiają heble nie tylko z zachodu ale takze z kraju... skoro juz z Kielc sprowadzają do nas autobusy to za jakis rok, nie zdziwie się jak przyjedzienie używaniec z Ukrainy albo Mołdawi :D
28.08 12:53:50
Krzychu napisał(a):
Mały błąd - raciborski MAN NL202 #1070 został sprowadzony do Polski w 2006 roku.
28.08 19:20:03
jacekso napisał(a):
Na Twojej stronce jest podana data 17.02.2005 jako dzień rozpoczęcia eksploatacji tego autobusu w Piotrkowie.
28.08 21:38:20
Patrisco napisał(a):
dziś na 155 zaszalał ten niebieski man co stoi obok jelcza ;)
28.08 22:08:10
paulek0 napisał(a):
Omnitech kupił używnego MANa. Bedzie on jeżdzić na linii 57 i 80. Został on oznaczony numerem 15. Ale oczywiście jeszcze nie ma nawet jednej wzmianki o tym...
20.09 05:08:18