Remont wagonu N 954 zakończony
18.07.2008
W piątek, 18 lipca 2008 r. lakiernię zajezdni Stroszek opuścił wagon typu N numer 954 z 1949 roku, będący zarazem najstarszym liniowym tramwajem w Europie Środkowo-Wschodniej. Ukończenie malowania wozu było ostatnim etapem remontu, jaki wagon ten przechodził od maja bieżącego roku.
Wagon 954 został zmodernizowany w 2002 roku: zarejestrowany 7 lutego, a 9 lutego wyruszył na linię po raz pierwszy wyposażony w obwód niskiego napięcia i hamulce szynowe. Po sześciu latach pracy remont stawał się co raz bardziej konieczny, a ponieważ rejestracja wozu skończyła się 7 lutego 2008 r. od tego czasu nie pojawiał się już na trasie.
W przypadku defektu bliźniaczej N-ki 1118 oznaczało to przerwy w kursowaniu linii 38 w Bytomiu. W związku ze zbliżającym się terminem kolejnych rejestracji w maju 2008 r. przystąpiono do remontu, podczas którego wymieniono całą konstrukcję podłogi pod przedziałem wagonu, wyremontowano silniki trakcyjne, nastawniki i obwód niskiego napięcia, a także przeprowadzono bardziej kosmetyczne prace. Końcem czerwca, jeszcze przed zakończeniem malowania, wagon przeszedł jazdę próbną i został dopuszczony do ruchu. Później został zabrany z warsztatu na lakiernię celem dokończenia prac.
Wewnątrz wozu w oczy rzuci się najbardziej brak drewnianych listewek podłogowych, poza tym nie nastąpiły tam praktycznie żadne zmiany. Kolorystyka pozostała taka sama. Z zewnątrz wagon przeszedł metamorfozę. Już na początku 2007 roku zmienił się wygląd ściany przedniej pomostu "A", gdzie przeniesiono reflektory powyżej odboju. Odnowa malatury spowodowała drobne zmiany - z listew przy oporach rozruchowych zniknął napis "Tramwaj twoim przyjacielem", na ścianach przednich nie pojawiło się już logo Tramwajów Śląskich, a jedynie powyżej atrap reflektorów (pochodzących z lokomotywy wąskotorowej) znajduje się numer taborowy.
Same numery zostały z kolei wykonane od szablonu, czcionką zbliżoną do stosowanej w PKM Świerklaniec - obok kosmetycznych elementów jest to najbardziej widoczny element kolorystyki zaproponowanej przez jednego z miłośników, związanego z KMTM Chorzów Batory. Odnowiono tablice dachowe i wykonano przy użyciu starych szablonów nowe tablice
kierunkowe.
Wagon od 19 lipca br. będzie wystawiany do obsługi linii 38, na zmianę z 1118 (który drobne prace remontowe przechodził w styczniu bieżącego roku).
morfeusz napisał(a):
Bardzo piękny. Miło popatrzeć!!!!
18.07 18:58:53
Bodzio napisał(a):
Wiem, że to niemożliwe, ale jakie by to było wspaniałe ujrzeć zabytkowy skład trzywagonowy : N + 2 doczepy ... Taki, jakie ongiś kursowały po Zabrzu na "czwórce" i "piątce"
18.07 19:31:55
greg napisał(a):
Bardzo podoba mi się czcionka, którą wykonano numery. Kiedyś podobne, choć czarne znajdowały się wewnątrz autobusów WPK (lata 70-te). Podcieniowane jeszcze czarnym kolorem wyglądałyby może lepiej???
18.07 19:55:46
Rafał napisał(a):
Czyżby na ostatnim zdjęciu było widać grzybka i kabel WN???
18.07 22:49:01
Leon napisał(a):
W Gdańsku widziałem wczoraj - jeżdżą normalnie składy trzywagonowe..
18.07 23:41:00
Mark II napisał(a):
Czcionka ładna, kolory ładne. Natomiast współczesne reflektory i lampy zespolone zdecydowanie szpecą ten wóz.
19.07 02:30:41
1132 napisał(a):
@Rafał: Tak, jest w tym wozie już z półtora roku.
19.07 09:42:11
Penny napisał(a):
Gratulacje dla autora tekstu za odpowiednie zaangażowanie i pomysł :)
19.07 10:23:47
dimekk napisał(a):
Śliczny! Dzisiaj widziałem go wyjeżdżającego na 38 na Placu Żeromskiego.
19.07 12:30:47
Tatra T1 napisał(a):
Teraz tylko go złapać na linii i odbyć nim podróż...
19.07 14:19:50
YoMaHa napisał(a):
@Leon, jeśli naprawdę widziałeś taki skład trzywagonowy w Gdańsku, o jakim pisze Bodzio, to... powiedz, co to za zioło i gdzie można to kupić ;-)
19.07 14:21:44
Rafał napisał(a):
@1132: Rozumiem, że to do zasilania doczepki w postaci pługu na przykład... Są takie w Radzionkowie? Bo myślałem, że tylko Będzin je ma.
20.07 00:47:27
Bodzio napisał(a):
@leon - no właśnie ... ( powtarzam za @YoMaHa )
20.07 13:09:08
1132 napisał(a):
@Rafał: Jest obecnie cała jedna. ;-)
20.07 20:59:45
AdaM napisał(a):
Podoba mi się ta bablica czołowa - dobrze wiedzieć wsiadając do 38, że się jedzie do Bytomia ;-)
A osobiście zostawiłbym starą czcionkę numerów. Listewki na podłodze pewnie były dla niektórych osób niewygodne, ale miały swój urok.
Proszę nie uznać mojej wypowiedzi za wybitnie negatywną - wiem czym się różni wagon liniowy od historycznego i nie mam do nikogo pretensji.
21.07 08:24:18
greg napisał(a):
@AdaM: Jeśli stara czcionka to może ta z lat 50-tych czy 60-tych, czyli kolor biały, czcionka tzw. prosta, cyfry większe od obecnych na #954? (w muzealnym #1100 użyto jeszcze innej czcionki z lat 80-tych) Najmniej oryginalnym pomysłem, moim zdaniem, byłyby współczesne tzw.naklejki(na jednym ze zdjęć wnętrza wagonu #954)
21.07 15:52:22
Anders napisał(a):
Hej slązaczki
Czy ten trawaj to szczyt techniki na waszym sląsku??
Ponoc tylko takie u was jeżdża i reszta to rozwalające sie podobne do tych .
Pozdrawiam Anders z Monachium
24.07 09:35:14
Kozin napisał(a):
ja ja andreas, jak ci tak dobrze w tym monachium to po co wchodzisz na te badziewne polskie strony? Opa kazala?
24.07 18:18:48
Daro85 napisał(a):
@anders: ty se lepiej policz ile km linii tramwajowych zlikwidowano w Monachium w latach 60.-90.a tak się nie mądrz :P. Może tak pogadamy o konkretach? :P
25.07 08:11:01
ik 280 napisał(a):
Pamiętam z dzieciństwa te dwu i trzywagonowe czasem sklady. Raz widziałem czterowagonowy. Kiedy widzę resztki podkładów po dawnych liniach 31, 32 i 33, to łza się w oku kręci. Może ktoś jeszcze pamięta te linie?
26.07 17:13:07
Bodzio napisał(a):
@ik 280 a co ja co chwilę piszę ( no może przesada z tym "co chwilę" ) ? Właśnie o tych liniach. Kiedy w 1976 roku przeprowadziliśmy się na Helenkę, to co noc stukały nam na stykach torów koła tramwajów linii 32. Niestety budowa estakady w Karbiu spowodowała niby zawieszenie, a w rezultacie likwidację linii do Rokitnicy i dalej - Wieszowy i Stolarzowic. Linię 33 z Bytomia do Mikulczyc ( którą również dobrze pamiętam ) ten los spotkał dużo wcześniej.
27.07 16:14:43
Daro85 napisał(a):
@Bodzio: Nie budowa estakady spowodowała zawieszenie, a raczej brak tej budowy.
28.07 07:29:11
Transportowiec napisał(a):
Super. tylko czemu zrezygnowano z oryginalnej drewnianej podłogi.
01.11 22:21:26
Lajkonik napisał(a):
W Krakowie jeździ też pięknie wyremontowana eN'ka ale tam listewki na siedzeniach wyszlifowali i pomalowali bezbarwnym (tak jak w oryginale) a nie sraczkowatym olejnym ! Mała rzecz a wstyd.
08.11 08:35:04