Przerwanie ruchu tramwajowego w Sosnowcu
02.10.2006
We wczesnych godzinach porannych 25 września rozpoczął się ostani etap przebudowy wiaduktu kolejowego w ciągu ulicy Piłsudskiego w centrum Sosnowca. Wstrzymany został ruch tramwajowy.
Remontowana jest stara jezdnia wraz z torowiskiem tramwajowym. Cały ruch samochodowy został przerzucony na nowe jezdnie wybudowane w miejscu dawnych tuneli dla pieszych. Konieczne stało się wyłączenie ruchu tramwajowego na trasach z centrum Sosnowca do Szopienic i Milowic.
Zmienione zostały trasy trzech linii tramwajowych przebiegających pod remontowanym wiaduktem. Linia 15 została podzielona na dwie części - śląską (Katowice Plac Wolności - Szopienice Pętla) i zagłębiowską (Zagórze Pętla - Sosnowiec Wspólna / Małachowskiego - Zagórze Pętla). Linia 21 została skierowana od Dworca PKP do przystanku Sosnowiec Wspólna. W kierunku Huty Katowice jazda rozpoczyna się na przystanku Sosnowiec Małachowskiego. Z kolei linia 26 została przekierowana od centrum Sosnowca do Pętli Będzińskiej - przystankiem końcowym i początkowym dla pasażerów jest Pogoń Akademiki.
Na odcinkach pozbawionych tramwajów uruchomione zostały zastępcze linie autobusowe, obsługiwane przez PKM Sosnowiec. Na trasie Milowice Hala Sportowa - Sosnowiec Estakada (przez Małachowskiego, a z powrotem przez Dworzec PKP), kursuje linia T-21, obsługiwana pięcioma wozami przegubowymi w dni robocze i trzema w dni wolne. Zadania w dni robocze zostały rozdzielone między zajezdnie Gołonóg (3 wozy) i Zagórze (2 wozy). Z przystanku Szopienice Dwór do Sosnowca jeździ linia T-15. Przebieg w centrum Sosnowca jest taki sam jak linii T-21. Przystankiem końcowym w Szopienicach jest Szopienice Kościół. Obsługę tej linii zapewnia zajezdnia Będzin - każdego dnia 3 autobusy standardowe.
Całkowicie pozbawione obsługi (również autobusowej) zostały przystanki Milowice Pętla oraz Sosnowiec Wysoka, a ponadto autobusy zastępcze nie obsługują przystanku Sosnowiec Dęblińska. Na czas objazdu, tj. około 6 tygodni, nieczynny będzie również przystanek tramwajowy Sosnowiec Dworzec PKP w kierunku Zagórza. Dla "zatramwajów" ustawione zostały dodatkowe stanowiska w pobliżu przystanków tramwajowych Sosnowiec Aleja Mireckiego, Sosnowiec Sobieskiego, Sosnowiec Wspólna i Szopienice Morawa.
Pierwszego dnia remontu i objazdów komunikacja miejska funkcjonowała bez większych zakłóceń i opóźnień. Korki przy remontowanym wiadukcie były umiarkowane.
Zastrzeżenia można mieć (jak zwykle przy okazji zmian tras) do oznakowania tramwajów, ograniczającego się najczęściej do żółtej tablicy o treści "zmiana trasy", wetkniętej za przednią szybę. Zdarzały się również tramwaje pozbawione jakiejkolwiek informacji o zmianie trasy. Nie można się zatem dziwić pasażerom wsiadającym przez pomyłkę na przystankach przy Dęblińskiej czy Wspólnej do tramwajów linii 15 czy 21 - desperaci wysiadali w czasie postoju wyrównawczego na środku ronda Gierka. O dziwo, prawidłowo oznakowane są autobusy zastępcze - wszystkie autobusy skierowane do obsługi "zatramwajów" wyposażone są w prawidłowo zaprogramowane wyświetlacze.