Katowice postawią na tramwaje
14.12.2007
Przemysław Jedlecki
Gazeta Wyborcza 15.12.2007 r.
Przebudujemy centrum miasta, ale wszystkie samochody, które będą chciały tu wjechać, utkną w korkach na skrzyżowaniach. Tramwaj to konieczność - tłumaczą w magistracie. I zabierają się za projektowanie nowych linii tramwajowych
Wiele polskich miast stawia na komunikację tramwajową. W Łodzi szykują komfortowe, klimatyzowane wagony i remontują torowiska, a w Krakowie powstają nowe linie, które połączą odległe dzielnice.
Katowiczanie też chętnie poruszają się tramwajami - tyle, że w większości starymi i ciasnymi, niemiłosiernie trzęsącymi się na dziurawych, nieremontowanych od lat torowiskach. Jest jednak szansa, że sytuacja wreszcie się zmieni.
Tramwaje Śląskie obiecują, że za unijne pieniądze zmodernizują nitkę tramwajową od placu Alfreda do ul. Dworcowej i od pętli na Zawodziu do placu Wolności. Jest też gotowy projekt linii łączącej ulice: Chorzowską z Gliwicką, wzdłuż ulicy Grundmanna - powstały podczas budowy Drogowej Trasy Średnicowej.
To jednak nie koniec niespodzianek.
Katowiccy urzędnicy wpadli bowiem na pomysł, żeby wokół miasta zbudować tramwajową obwodnicę! Rozważane są dwa warianty trasy. Zgodnie z pierwszym, tramwaje miałyby kursować od ronda wzdłuż DTŚ w kierunku skrzyżowania alei Roździeńskiego z ulicą Jerzego Dudy-Gracza, a stamtąd aż do ulicy Warszawskiej. Druga koncepcja jest jeszcze odważniejsza. Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju w katowickim magistracie proponuje wykorzystanie miejsca po linii kolejowej do kopalni Katowice i przeprowadzenie jej aż do Szopienic.
Zych: - Katowice muszą postawić na rozwój sieci tramwajowej. Przebudujemy centrum miasta, ale wszystkie samochody, które będą chciały tu wjechać, utkną w korkach na skrzyżowaniach. Tramwaj to zatem konieczność. W dodatku jest o wiele lepszy od autobusów, które mają takie same problemy z przejazdem przez centrum.
Podobnego zdania jest Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP, właściciela Tramwajów Śląskich. - We wszystkich europejskich aglomeracjach stawia się właśnie na komunikację szynową. Tramwaj może przewieźć więcej osób i szybciej niż autobus. Jest też bardziej ekologiczny - dodaje.
Te opinie potwierdza prof. Kazimierz Kłosek, kierownik Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej przypomina, że miasta budując tylko nowe drogi nigdy nie będą miały sprawnej komunikacji: - Jeden pasażer w samochodzie w centrum miasta potrzebuje aż 50 metrów kwadratowych jezdni. Pasażerowi tramwaju wystarcza jeden metr. Od razu więc, widać na co warto postawić - mówi.
Podkreśla jednak, że tramwaj, by spełnił swoje zadanie, musi mieć wysoki standard i przede wszystkim być punktualny. - Tylko wtedy przyciągnie pasażerów - mówi. Dodaje jednak, że jeśli pomysły urzędników z Katowic mają zmienić sposób podróżowania po mieście, to powinien też powstać tu system park&ride. - Pasażer musi mieć gdzie zostawić swój samochód. Dopiero wtedy wsiądzie do tramwaju - zwraca uwagę prof. Kłosek.
Na koniec zła informacja: katowiccy urzędnicy nie ukrywają, że na nowe tramwaje będziemy musieli poczekać aż do 2014 roku. I to pod warunkiem, że uda się w 2009 roku zdobyć unijne dotacje na budowę nowych i modernizację starych torowisk. Inwestycja pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych.
podlesianin napisał(a):
Nie uwierzę jak się nie przejadę, już miał być tramwaj do piotrowic i co to juz przeminęło z wiatrem?
14.12 22:53:05
MANIAC SCAT napisał(a):
Może teraz to sie zmieni, przecież Katowice to stolica i największe miasto województwa a tramwaj w nowym wydaniu to najnowocześniejszy i najbardziej ekologiczny środek transportu miejskiego.
14.12 23:28:48
suchy napisał(a):
"tramwaj to konieczność".."Od razu więc widać na co warto postawić"..taa jasne, to może niech sobie panowie i panie z kzkgop przypomną co chcą zrobić z linią 18,bo najśmieszniej to w tej sytuacji brzmi komentarz pani Lodzi - "Tramwaj może przewieźć więcej osób i szybciej niż autobus.Jest też bardziej ekologiczny"..skoro tramwaj przewozi więcej osób, jest szybszy i ekologiczny, to czemu trase 18 chce sie zastąpić autobusem? czyżby w tym jedynym wypadku to autobus był bardziej ekologiczny, szybszy, i przewoził więcej osób?
a co do katowic to owszem popieram remonty, ale czemu chcą robić remont od Alfreda? nie możnaby tak przedłużyć troche tego remontu i zacząć od pl.Skargi w siemianowicach? np dobudować drugi tor, bo jak narazie z Alfreda do SKargi biegnie tylko jeden, pętla na Skargi to też taka "pętla"...że tramwaj może tylko zawrócić i jechać dalej..a nie ma żadnego toru zjazdowego, gdyby np.się jakiś wagon zepsuł..a od pl.wolności do zawodzia tylko?a co, ci co na szopienice pojadą to niech dalej jadą słuchając cudownej dla ucha arii zgrzytów,trzasków i telepania kiedy tramwaj jedzie po maksymalnie pokrzywionym torowisku?niech kzkgop weźmie się za siebie w końcu..skoro teraz tramwaje należą do miast, to niech miasta może zrobią jakąś małą zrzute tymczasowo, żeby poprawić co niektóre rzeczy, zamiast czekać do 2009 na dotacje z unii?
15.12 11:21:58
mieszko966 napisał(a):
@suchy: Nie zapominaj, że co innego śródmieście Katowic, a co innego północne rubieże Rudy Śląskiej. Choć tramwaj idealnie sprawuje się w centrach dużych miast, to jego przydatność na przedmieściach mniejszych miejscowości drastycznie maleje. Czego by nie mówić o tramwajach, to sytuacja, w której na trasę wyjeżdża pojedyna 105ka nie wróży nic dobrego. Co z tego, że tramwaj może przewieźć więcej osób, skoro nie ma potrzeby, żeby przewoził więcej osób??
15.12 12:48:23
MKM napisał(a):
Oni tylko projektują i projektują, oraz ogłaszają coraz to nowe koncepcje zmodernizowanych, bądź to nowych linii. A co z poprzednimi projektami ?
Nie umią się na nic zdecydować, a efektów na razie nie widać.
15.12 13:34:32
(37) misiek napisał(a):
Od kilku miesięcy nic tylko się gada o nowych trasach, wagonach, remontach... a mnie osobiście już sie chce rzygać od tych artykułów. Równie dobrze mogli by pisac o niezrealizowanych projektach z lat 70.
A oprócz 18 "proponuję" skasować jeszcze 5, 9, 12, 13, 14, 17, 21 skrócic do Gołonoga, 24, 37.
15.12 14:10:56
MANIAC SCAT napisał(a):
@suchy: żeby zrobić remont od Skargi to do tego projektu musiały by sie przyłączyć Siemianowice ponieważ to jest plan rozwoju komunikacji miejskiej Katowic a w tym przypadku, na wzór PKMu Katowice mógł by sie przyłączyć jeszcze Chorzów. Razem było by o wiele łatwiej i taniej. Zawodzie jako zajezdnia czynna a Batory jako remontowa. Wspólnymi silami można by było stworzyć nowoczesna siec tramwajowa na terenie trzech miast i zachęcić przykładem pozostałe miasta GOPu.
15.12 14:36:02
butthead napisał(a):
@(37) misiek: To wygląda jakby redaktorzy kolejnych gazet "odkrywali" pdf-a na serwerach KZK i fachowo go "referowali" ubarwiając tu i ówdzie ;)
15.12 15:07:26
adam86 napisał(a):
@maniac scat: a co to Chorzów, Siemce i Katowice mają jakąś osobną firmę tramwajową od reszty czy jak? KZK jest właścicielem całego TŚ, więc wszystkie gminy się będą dorzucać do przyjętego programu modernizacji.
15.12 16:44:20
suchy napisał(a):
@mieszko966 - wiem jakie to są rubieże bo mieszkam na trasie 18, co prawda dwa przystanki od rudy południowej więc brak tego tramwaju odczułbym mniej, ale jednak i tak byłoby gorzej..kzkgop tutaj niby pod płaszczykiem rozwoju rzuca hasłami że tramwaje są ekologiczne, szybsze, lepsze,itp,a jak narazie to te "cudowne" środki transportu zlikwidowali na linii 8, 25, chcą pozbyć się 12 no i 18 i wcisnąć zamiast niej kolejny autobus na droge..i co tam, że będą jeszcze większe korki niż są teraz..jak jade na rude płd na przesiadke do 870 to w życiu nie wsiąde w autobus bo wiem czym to sie kończy => staniem w conajmniej 5minutowym korku na światłach na rudzie płd..a tramwaj ładnie i gładko przejedzie obok tego korku i nie ma stania i czekania..
tak więc gdyby panowie i panie z kzkgop siedli ze swoimi 4literami i troche pomyśleli i poplanowali, to oprócz remonciku trasy na zawodzie i na skargi to może by wymyślili też jakiś dobry sposób na trase linii 18..no ale w końcu po co, przecież to katowice są stolicą aglomeracji, niech tam będą tramwaje, a reszta niech sie tłucze busami..
15.12 19:19:16
(37) misiek napisał(a):
@butthead: To ten tekst da się jeszcze bardziej ubarwić ;-P
15.12 19:34:36
mark40 napisał(a):
@adam86; gminy bedą sie dorzucać do przyjętego programu modernizacji ale na swoim terenie. Koordynacja tych działań byłaby wskazana, choć będzie trudna. Zakup nowych tramwajów również będzie sie odbywał na zasadzie: Zagłebie kupuje tramwaje zajezdni Będzin, Gliwice zaj Gliwice itd.
15.12 23:07:31
MANIAC SCAT napisał(a):
@suchy: ja tez bym chciał żeby w całym GOPie jeździły tramwaje wiec rozumiem twój punkt widzenia ale o losie 18stki zadecydują władze Rudy wiec to je trzeba rozliczyć z głupich pomyslow.
@adam86: reksio84 nakreślił to właściwie, dziękuje, dodam tylko ze podobnie jest z torowiskami, tymi planowanymi tez, zależnie od miasta na terenie którego sie znajdują.
16.12 00:01:58
adam86 napisał(a):
@reksio: uhm, dobrze wiesz, że na razie nie ma żadnych mechanizmów i tka na prawdę nie wiadomo jak to ma być rozliczane. Zauważ, że nie jest tak, iz na terenie jednego miasta jeżdżą tramwaje z jednej zajezdni. Nie piszcie więc proszę, że wiadomo jak i co ma być finansowane, bo tego na dziś nikt nie wie.
16.12 16:10:16
mark40 napisał(a):
Można przyjąć, że nowe tramwaje będą sie pojawiać na trasach nowych i wyremontowanych. Zatem do wniosku na rozbudowę torowisk można dołaczyc zakup nowych tramwajów. Wtedy będzie to finanasować gmina/y na której występuje inwestycja (samodzielnie lub poprzez TŚ lub KZK GOP). Takze same TŚ będa mogły np wziać nowe tramwaje na kredyt i wtedy puścić je wg własnego uznania, jednak już rozbudowy sieci z ich strony spodziewać sie nie można. Jak będzie nie wiadomo, ale pewne założenia można już nakreślić.
16.12 20:27:11
prom napisał(a):
@suchy: Zważ na to, że problem z 18 tak naprawdę rozbija się o coś zupełnie innego: konstrukcja i położenie torowiska sprawia realne zagrożenie w ruchu drogowym. A poza tym, że sprawia zagrożenie, to ruch ten zwyczajnie komplikuje i to w sposób całkowicie bezsensowny. Tramwaje: tak, jak najbardziej, ale nie za wszelką cenę.
16.12 21:22:03
butthead napisał(a):
Hallo, żyjemy w UE. Tutaj przyznać się, że zlikwidowano tramwaj, bo zawadzał na drodze to zwyczajnie wstyd. Jeszcze większy wstyd dla miasta, bo nietrudno było przez dwadzieścia lat przewidzieć wzrost ruchu kołowego.
16.12 23:09:29
suchy napisał(a):
prom - zauważ że jakby pomyśleć i rozwiązać problem, to nie będzie zagrożenia w ruchu drogowym..co to za problem byłby w tym miejscu na piastowskiej zrobić drugi tor? położyć kilkaset metrów szyn od kościoła do mostu na bytomce, i już nie ma zagrożenia, bo tramwaje jeździłyby właściwą stroną jezdni..ale władze ani miasta ani kzkgop nie wykazują się żadną chęcią ani pomysłem na rozwiązanie tego, a dlaczego? bo łatwiej jest wydać kase na zlikwidowanie istniejącej infrastruktury, jak już linia pójdzie do piachu, niż wydać tą kase na dobudowanie drugiego toru..tak to jest w kzk.
17.12 10:30:00
Szkodnik napisał(a):
Zgadzam się w 100% z kolegą suchym. Też mi przez myśl przeszła budowa drugiego toru. Inną sprawą byłoby znalezienie pieniędzy przez miasto aby zbudować tą drogę, która jest w planach (od Rudy płd do Bytomia). Wtedy na pewno zmniejszy sie ruch na Piastowskiej i tramwaj będzie sobie mógl zostać. A po likwidacji 18-tki to będzie jedna wielka tragedia, że już nie wspomnę jak ktoś będzie chciał jechać autobusem na Chebzie ok 15. Powodzenia pomysłodawcom!!!
23.12 22:19:24