Szynobus do Pyrzowic, tramwaj do Czeladzi?
14.12.2007
Magdalena Nowacka,
Polska Dziennik Zachodni, 14.12.2007 r.
Wiemy już, że budowa dworca PKP w mieście to jednak idee fixe. Ale autobus szynowy, łączący miasto z Katowicami? Czemu nie. Trwają prace nad projektem "Parkuj i jedź". W jego ramach ma powstać droga Katowice-Pyrzowice wraz z punktem przesiadkowym właśnie w Czeladzi. Problemem są jednak pieniądze.
Inwestycja ma nie tylko ułatwić dostęp do głównych tras komunikacyjnych regionu (Drogowa Trasa Średnicowa, autostrady A-1 i A-4) i centrum aglomeracji (wyraźne skrócenie czasu przejazdu), ale i poprawić warunki do inwestowania w mieście. Zadanie to realizowane będzie wspólnie przez gminy: Czeladź, Siemianowice i Katowice oraz docelowo przez Marszałka Województwa Śląskiego.
- Głównym zadaniem programu jest budowa dwupasmowej drogi szybkiego ruchu z Katowic do Czeladzi (ul. Staszica), a w dalszej perspektywie do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Zakładamy, że będzie to bezkolizyjna arteria umożliwiająca szybki przejazd z rejonu centrum handlowego Silesia City Center (Katowice) oraz Bogucic-Zawodzia poprzez Siemianowice, Czeladź, Wojkowice i Bobrowniki do projektowanej autostrady A1 - wyjaśnia Rafał Kost, koordynator programu w Czeladzi.
Wzdłuż całej trasy kursować ma autobus szynowy (Dworzec Centralny w Katowicach - lotnisko), a na odcinku Czeladź-Katowice dodatkowo tramwaj. Lokalny (miejski) układ drogowy będzie połączony dzięki czterem dwupoziomowym węzłom ulokowanym w rejonach: Przełajki i Bańgowa, ul. Kurpanka i Staszica, czeladzkiego punktu przesiadkowego oraz w pobliżu południowo-zachodniego krańca miasta.
Na czeladzko-siemianowickim pograniczu powstanie punkt przesiadkowy typu Park&Ride (parkuj i jedź).
- W jego skład wejdzie główna stacja pośrednia autobusu szynowego wraz z dworcem komunikacji podmiejskiej (tramwaj, autobus i taksówka) oraz duży parking - dodaje Rafał Kost.
Z kolei pomiędzy projektowanym punktem przesiadkowym, kopalnią Saturn oraz istniejącym osiedlem Piłsudskiego ma powstać nowe osiedle mieszkaniowe, będące "przedmieściem" Katowic, natomiast osiedle Piłsudskiego zyska ułatwiającą komunikację obwodnicę rozprowadzającą ruch samochodowy w kierunku Sosnowca, Bytomia i Będzina.
Plany są więc ciekawe, ale niestety, ich realizacja jest chwilowo zatrzymana. Główny powodem jest to, że w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 na budowę tego typu drogi nie ma już obecnie pieniędzy.
- Gminy w porozumieniu mogłyby wystąpić do Warszawy o środki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ale są tutaj istotne ograniczenia. Wnioskodawcą muszą być miasta-powiaty- mówi Robert Kost.
Wyjścia są dwa. Pierwsze - gdyby inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Oni mają jednak obecnie inne zadania niż drogi wewnątrz aglomeracji - dodaje Kost.
Drugie wyjście to ustawa aglomeracyjna, która mogłaby pomóc miastom, aby uzyskały prawa powiatu.
(Tyt. oryg. "Trwają prace nad projektem punktu przesiadkowego w drodze na lotnisko")
elgiete napisał(a):
fajnie, nowa autostrada powstanie! a zbiorowy transport w artykule to takie zapchajdziury i obiecanki że żygać się chce.
14.12 18:28:35
Dave napisał(a):
Krótko mówiąc: ROTFL! Kaktus wyrośnie na samym biegunie północnym lub połduniowym niż te plany miałyby być zrealizowane! :D Nie mówiąc juz o ich sensowności! :D
14.12 23:35:33
Kysu napisał(a):
Wreszcie wybuduja w Czeladzi dworzec kolejowy:D
15.12 01:11:37