MAN-y Lion's City G w Katowicach
18.11.2007
W piątek 16.11. do katowickiego PKM-u zawitały dwa długo oczekiwane MAN-y. Trzeci przegubowiec dotarł w sobotę, zaś dwa pozostałe dojadą wkrótce.
Jest to drugi zakup nowych przegubowców w ostatnich latach. Autobusy wyposażone są jedynie w trzy pary drzwi. Fakt ten może dziwić, jest jednak w pełni zgodny ze specyfikacją przetargową. Pojazdy wyposażone są w skromną wersję pulpitu VDO oraz sterownik wyświetlaczy Pixel STR 1-3. Dodatkowo zostaną zamontowane w nich kamery systemu monitoringu wnętrza firmy Przybylski.
Nowe przegubowce otrzymają kolejne numery od 235 do 239. Na trasach autobusy pojawią się prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, są już oklejane informacjami taryfowymi oraz numerami taborowymi. Kojarząc pewne fakty domyślać się można, że nowe wozy najczęściej widywać będziemy na linii 37.
Niestety po raz kolejny nikogo w Katowicach nie obchodzi estetyka taboru. Reprezentacyjne MAN-y serii Lion's City, konstrukcji nagrodzonej iF Design Award w roku 2005 (prestiżowe wyróżnienie we wzornictwie przemysłowym) oznakowane zostały w sposób niechlujny krzywymi cyferkami.
MANIAC SCAT napisał(a):
Mimo wszystko dobre i to, pierwsze nowoczesne, przegubowe niskopodlogowce w PKM Katowice. Ciekawe czy bedzie wiecej?
18.11 04:17:37
tynf napisał(a):
może to taki obowiązujący art-design w PKM Katowice?
18.11 07:30:10
zonk napisał(a):
Ło!!! Poszli na całość :] (cyferki)
18.11 07:51:50
andrzej69 napisał(a):
Autobusy są ładne, ale dlaczego do cholery 3 drzwiowe??!!! A te nierówne cyfry na numerze taborowym to już wogóle żenada! Niedosyć że kupuję tylko 5 nówek przez cały 2007 rok to jeszcze takie jaja robią.. PKM Kce to coraz większe dziadostwo! Zaraz pewnnie jakimiś syfiatymi reklamami je obkleją żeby czasaem nie zadługo przypominały nowe autobusy.
18.11 09:06:20
Tomek napisał(a):
Gliwicekie zdecydowanie lepsze i ładniejsze
18.11 09:08:23
abes napisał(a):
wiec jak dla mnie Gliwickie maja jeden + (uklad drzwi). Mam nadzieje ze od czasu do czasu pojawia sie na 830 w koncu to linia przyspieszona i jezdzi nia nie malo osob.
18.11 10:50:13
reksio napisał(a):
Skoro pracownicy maja problem ze wzrokiem lub niedowład rąk niech zamówią sobie gotowe żółte naklejki już z cyferkami albo takie w przezroczystym kwadracie.:-PPP
18.11 12:37:38
Greg napisał(a):
Numery powinny być mniejsze, podobnie jak w katowickich Manach z 1999 roku. To poczucie estetyki... Nie każdy to ma.
18.11 12:45:32
karolix napisał(a):
Czy maja w środku wyświetlacze LCD, bo cos mi sie takiego wczesniej obiło u uszy?
Ogólnie zakup in plus :)
Autobusy sa całkiem ładne i komfortowe.
pozdrawiam :D
18.11 13:03:48
markvw napisał(a):
Rzeczywiście skromny ten pulpicik nawet obrotomierza nie ma w takiej klasie autobusu troche to dziwne. Ale autobusy są super. A co do numerków to juz chyba tradycja katowickiego pkm-u
18.11 13:44:39
Rafał Bąk napisał(a):
Owszem wozy ładne ale dobija cała deska rozdzielcza kierowcy nie mówiąc o braku pół kabiny:( i ja mam tym jeździć na lini
18.11 13:45:41
david82 napisał(a):
abes: one są przeznaczone na 37 tylko i wyłącznie...
18.11 13:48:28
pge napisał(a):
najpowazniejszy problem to rzeczywiscie krzywo przyklejone cyferki, idzcie sie leczyc
18.11 14:35:03
butthead napisał(a):
@david82: Na 37 potrzeba trzech CN.
18.11 15:07:44
lgor napisał(a):
Fajnie wyglądaje lecz troche szkoda że są takie ubogie. Z pewnością kierowcy PKM KAtowice po takim wozie będą się spodziewać czegoś więcej. Przynajmniej PKM Świerklaniec przy Solarisach U18 dla swoich kierowcow nie żałował dać po klimce na
18.11 15:30:44
Seban napisał(a):
rzeczuwiscie! w porównaniu z gliwickimi lions'ami to te są ubogie! pulpit kierowcy ten sam ktory montowano w nowszych NL-kach a do tego biedny w funkcje (czyli jakies 6 lat temu)... a o drzwiach nie wspomne!! 2-2-2-0 jest do strawienia w jakis zachodnich staruchach...ale zeby fabrycznie nowe busy zamawiac z systemem drzwiowym?? nie rozumie!!
18.11 16:09:41
andrzej69 napisał(a):
Kabinę kierowcy pewnie PKM we własnym zakresie dorobi, spawy i niedoróbki takiej kabiny keirowcy udekorują sztucznymi kwiatkami we własnym zakresie. W miejsce zaślepek na pulpicie powstawiają przełączniki z jelcza(te co były też w polonezach), halogeny też jakieś z ikarusa, obrotomierz ze skasowanych 120 - tam były też silniki man - bedzie pasował jak oryginał, i będzie MAN jak trzeba:))
18.11 16:12:28
adam86 napisał(a):
@rafał bąk: można wiedzieć czy będziesz tym na 632 jeździł?
18.11 16:20:17
Rafał Bąk napisał(a):
Panowie już troche lat pracuje w tej firmie i nie wierze że firma założy półkabiny.Co do lini 632 napewno się kiedyś na tej lini pojawi. to wymaga czasu aż te wozy wtopia się w krajobraz miasta zresztą pamietacie jak było z tantusami?Miały jeździć na tylko na dwóch liniach a teraz jak wiecie śmigaja gdzie popadnie.
18.11 17:14:46
MarK napisał(a):
Czego by nie kupili to sie niektórym nie będzie podobać. Mogli psinco kupić i dalej wozić ludziom dupy samymi Ikarusami. A z resztą co wam zależy i tak wszystko znów będzie jeździć na dwóch albo trzech liniach, a dla innych zostaną te resztki :) Moim zdaniem to najlepsze autobusy jakie mogli w tej chwili kupić, a że są skromniej wyposażone, bo jest jedna lampka mniej na pulpicie to chyba niewiele zmieni. Co do tych numerków, które też są na 28 planie... no to widać gołym okiem, że je kleił jakiś fachman z wielkim sercem i dokładnością <lol> Za taką kasę ubili dobry interes, nie zajmujmy sie samymi szczegółami- wystarczy na te busy spojrzeć i już jest przyjemniej ;)
18.11 17:23:35
suchy napisał(a):
widać że to pkm katowice..boże jak widze te cyferki to poprostu...szkoda słów...może niech ktoś będzie taki dobry i doradzi pkm katowice żeby zakupili sobie komplety cyferek takie jak to mają gliwice, jedna cyferka na jednej folii, gotowe do przyklejenia, już wydrukowane..wygląda estetycznie schludnie a nie tak...to to wygląda jakby ktoś z parkinsonem to kleił:/
18.11 17:44:36
butthead napisał(a):
To są zakupy z naszych pieniędzy, więc możemy chyba wymagać?
18.11 17:50:03
apel napisał(a):
ludzie! firma kupila 5 nowoczesnych przegobow renomowanej niemieckiej firmy , a wy sie zachowujecie jak rozwydrzone bachory- tu krzywy numerek, a tu malo guziczkow. chcecie miec wiecej guziczkow to sobie siadcie w statku kosmicznym. czy takie blachostki to naprawde tak powazny problem? zamiast sie cieszyc z nowego nabytku prawie wszyscy tu narzekacie jak stare baby. kupia uzywki - zle , kupia nowki - jeszcze gorzej. jak jeszcze komus przyjdzie ochota ponarzekac to niech sobie zestawi takiego mana np. ze 150, 112 lub swietej pamieci 721. zaraz zmieni zdanie
18.11 18:27:46
Ahorcado napisał(a):
Zawsze mogli wydać te pieniądze na coś tańszego. Jako mieszkaniec Katowic jestem zadowolony, a swoją opinię zweryfikuję po pierwszej przejażdżce.
18.11 18:52:26
butthead napisał(a):
Nikt nie podważa zasadności tych zakupów. Bardzo dobrze, że wreszcie coś się kupuje. Tylko po raz kolejny, finansowane to jest z pieniędzy mieszkańców (składki związkowe + dotacje gminne), należy więc oczekiwać, że zostaną wydane w sposób rozsądny. Czwarte drzwi czy półkabiny dla kierowców to ewidentne braki. Dlaczego w Gliwicach "da się"?
18.11 19:05:35
Rafal Bak napisał(a):
Zgadzam sie ze trzeba sie cieszyc z tych wozow bo to jest marka.I ciesze sieze bede to cudo mial przyjemnosc prowadzic. Pokladam wielkie nadzieje a tej marce iz bedzie jak najmniej zjazdow ale brak polkabiny i deski nie potrafie przebolec:( Jedno moge wam obiecac iz z biegiem czaszu numery osobiscie poprawie
18.11 19:10:57
Egon napisał(a):
Moim zdaniem brak czwartych drzwi nie bedzie aż tak dokuczliwy. W MANach trzecie drzwi są usytuowane w takim miejscu, że bez czwartych można się obejść. Zresztą 3-drzwiowe Neoplany na 37 mają ten sam układ i nie jest najgorzej. Co innego było w Zagozdowych Ikarusach - tam trzecie drzwi są tuż za przegubem i problemy przy wysiadaniu często występowały. No ale zobaczymy w praktyce. Co do wyposażenia - trudno mi się wypowiadać, bo nie jestem na bieżąco - ja robiłem prawo jazdy ponad 20 lat temu na Sanosie. Ale w autobusach miejskich halogeny nie wydają mi się jakoś szczególnie potrzebne, a im mniej automatyki, tym mniejsza zawodność ;-). Krzywe numery drażnią oczy, ale wolę jechać w nowym MANie z z krzywymi cyframi, niż w starym Ikarusie z prostymi. Tylko braku oddzielenia kabiny kierowcy żal. Ale bardzo cieszę się z tego zakupu, o wiele bardziej wolę MANy od Solarisów i uważam je za dobry wybór. Może następna partia będzie bardziej wypasiona i zadowoli malkontentów.
18.11 19:13:39
Bodzio napisał(a):
Tak szczerze mówiąc, przy automatycznej skrzyni biegów obrotomierz, to chyba zbytek......
18.11 19:31:39
Rafal Bak napisał(a):
Co do ilosci drzwi moje zdanie z praktyki jest takie.Kiedy po raz pierwszy jochalem na l.632 nerwoplanem miale obawy drzwi gdyz tam sa dosyc duze potoki pasazerskie ale szybko zmienilem zdanie na ten temat.Chodzi oto iz obslujac przystanek majac woz zlamany w lewo nie musze sie domyslac jak wyglada sytuacja przy czwartych drzwiach co jest bezpieczniejsze dla pasazera i kierowcy.A ludzie sie do tego przyzwyczaja jostem tego pewien
18.11 19:45:17
Rafal Bak napisał(a):
Potrzebny obrotomierz szczegolnie w wozach 18-sto metrowych
18.11 19:49:16
wojtek 63 napisał(a):
To dobry zakup przez PKM Katowice.Szkoda tylko , że kierowca wymarznie w połkabinie.Widać, że kierownictwo nic nie robi sobie z opini kierowców.Szkoda.Ciekawe na jak długo jest podpisana umowa serwisowa na nowe busy i czy mechanicy zostali przreszkoleni odnośnie napraw tych busów.Kto będze się zajmował elektroniką . Duch Święty.Autobusy winni otrzymać kierowcy o długim stażu i porządni, czyli dbający o autobusy.Nie powinni conajmniej przez dwa lata jeżdzić nowicjusze Tak jes w pkm gliwice.Czy jeden z nich będzie jezdził za 176 na 632 ?
18.11 20:23:29
Rafal Bak napisał(a):
Pisalem wczesniej jak moze wyladac sytuacja z obsluga lini 632
18.11 20:35:20
MM napisał(a):
Panie Rafale, gratulacje!! :):) Po tych komentarzach domyślam się, że to wy byliście z kolegą kiermanami #176 ?(sorry za takie pytania, ale kojarzę panów z widzenia, a nie z imienia ;)) Jeśli tak jest, to widzę że jeden z MANów trafił w jak najbardziej odpowiednie ręce! ;) Zafundujcie przynajmniej od czasu do czasu pasażerom z 632 (czyli również mi :P) przejazd takim cackiem ;) pozdrawiam :)
18.11 20:42:36
wojtek 63 napisał(a):
Kierowcą ze 176 na 632 ten autobus się jak najbardziej należy.
18.11 21:22:18
Rafał Bąk napisał(a):
Dobrze sie domyslasz i dzieki za uznanie.Bede sie staral aby taka bryka smigala na 632 bo tak narawde jest tam potrzebny niski lamaniec!Choc mam pewne obawy oo zime i zle zaparkowane osobowki-czas pokaze
18.11 21:26:08
meteor napisał(a):
@Rafał Bąk : odnośnie "złamanych przystanków" to w tych wozach jak i Neoplanach jest przecież system chroniący pasażera przed przytrzaśnięciem, więc akurat czwarte drzwi mogły by być...Jak dla mnie jedyną niedogodnością są przydziały - pan Serwatka, #220, #226. Oczywiście Panu gratuluje, z tego co pamiętam #176 zawsze dobrze wyglądał...
18.11 21:45:13
Mały napisał(a):
Jeżdżę w pkm katowice i moim zdaniem Man to przechwalone auto i wcale mi się tym dobrze nie jeździ. Niewiem co inni w tym widzą bo osobiście 100 razy wolę Jelcza 120MM/2 i zgadzam się że taki układ drzwi jest dobry np w Niemcach. U Nas powinny być 4 pary drzwi i przede wszystkim pełne kabiny tak jak to jest np w Tyskich Solarisach.
18.11 22:10:07
Rafał Bąk napisał(a):
Proponuje bez nazwisk.A uklad drzwi bede bronil bo ja na to patrze z perspektywy kierowcy.
18.11 22:37:19
palex :) napisał(a):
Brak kabiny ma jedną zaletę. Kierowca nie zapomni włączyć ogrzewania w pojeździe. W przeciwnym wypadku sam zamarznie. :) Co jakiś czas mam chęć zabić kierowcę z tantusa, który jedzie w sweterku, a w pojeździe jest lodowato i kurtka nie wystarcza....
18.11 22:49:35
Arass napisał(a):
Czyli mam rozumieć, Panie Rafale, że pisał pan Egzamin, razem ze zmiennikiem, Panem Leszkiem żeby dostać te Lionsy? Bo dla mnie rozpisywanie konkursu na to, kto ma nimi jeździć jest trochę bez sensu. Wam one może się należą, ale innym? Dużo młodszym? I po co komu wiedza z obsługi tych aut, jak i tak nie można nic w nich samemu robić, bo wszystko może robić tylko zaplecze techniczne?
18.11 23:39:31
przemo napisał(a):
panie rafale ja zawsze jeżdze na 632 i widze że umiecie ze zmiennikiem zadbać o kazdy bus oby tak dalej
19.11 00:18:40
M11 napisał(a):
@Rafał Bąk Broń Boże nie polemizuję, z potrzebą wyposażania busów w obrotomierze... Proszę mi wyjaśnić, dlaczego one są tak ważne akurat w 18metrowcach? THX.
19.11 08:24:10
andrzej69 napisał(a):
Dziś #176 śmigał rano na T7II ze swoim starym kierowcą jako instruktorem(to może Pan Rafał Bąk) i młodym za kierownicą którego instruował jak ma jeździć. Czyżby przekazanie #176 w nowe ręce o od jutra juz Man-ik?
19.11 08:29:46
andrzej69 napisał(a):
A do P. Bąka jedno pytanie.. #176 jak osiąga 70km/h to silnik pracuje tak z przerwami jakby coś było z pompą paliwa - to jest tak specjalnie jakieś odcięcie paliwa(oszczędzanie) czy coś jest uszkodzone?
19.11 08:32:19
przemo napisał(a):
kierowcom ze 176 się nalezy stały wóż oni umią zadbać
19.11 13:17:49
Rafał Bąk napisał(a):
@andrzej69 Wozem 176 nie jezdzimy od polowy maja.Napewno by tak nie wygladal gdyby dalej na naszym stanie.Jak chcesz porownac jego wyglad to polecam TWB
19.11 14:27:10
bumbus napisał(a):
http://transport.asi.pwr.wr...
To jest obecny kierman #176 który jest ponoć słyny z zajechania paru wozów.
Ech był bez właścicieli to se go wzioł jak był już zajechany i woli go jeszcze zajechać na maksa Ech:/ A tak pozatym Many fajne:)
19.11 18:08:56
mieszko966 napisał(a):
@M11: W 18-metrowcach silnik z tyłu jest na tyle oddalony od kierowcy, że jazda "na słuch" (jak w osobówce) zwyczajnie odpada. Trzeba polegać na obrotomierzu. Mimo wszystko przy automatycznej skrzyni biegów, kierowca nie musi chyba zanadto się tym przejmować.
19.11 18:44:00
potomek1920 napisał(a):
Panie Rafale zapraszamy na forum WPK, zawsze przydają nam się jakieś ciekawostki i "przecieki" od przyjaźnie nastawionych kierowców. Pozdrawiam
19.11 19:07:36
gp napisał(a):
@meteor: akurat przydzialy zostaly rozstrzygniete na drodze konkursu, a darkowi s. man nalezy sie jak najbardiej. o 1605 bardzo dbal.
19.11 19:38:41
wojtek 63 napisał(a):
To znaczy man były przydzielane w drodze konkursu. hm.1605 zawsze zadbany. O 176 wiem, że został wyremontowany na prośbę jednego z kierowców.Słyszałem od jednego kierowcy z pkm katowice,że na 176 jeżdżą no jeżdzili kierowcy, którzy o autobus dbali.Chciałbym zapytać,co ze 146 na 674?
19.11 20:27:26
adam86 napisał(a):
@gp: Pan S. nie dbał o ten wóz, tylko zrobił z niego wieś, ot co...
19.11 20:40:02
pszonar napisał(a):
@gp: Aż za bardzo dbał...
19.11 20:42:28
Bodzio napisał(a):
@mieszko966 - nareszcie ktoś mnie poparł. Po to są wprowadzone automatyczne skrzynie biegów i inne udogodnienia dla kierowcy, żeby on mógł większą uwagę zwracać na drogę i pasażerów, niż co chwila kontrolować obroty silnika i ręcznie dobierać optymalny w danej chwili bieg. Tak w ogóle to @Rafał Bąk - tacy ludzie jak Pan na pewno zasługują na wyróżnienie w postaci przydziału nowego wozu. Życzę tego z całego serca
19.11 21:38:53
emem napisał(a):
Z uwagi na odejście od głównego tematu notki zamykam możliwość komentowania i zapraszam na forum, gdzie zapewne będzie można podyskutować o utrzymaniu taboru przez kierowców PKM Katowice i przydziałach wozów.
19.11 22:17:07