Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wyjechał wagon 105N 338 po remoncie

09.11.2007

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie, historia – Dodał: Jakub Jackiewicz

Zakończyły się prace przy remoncie wagonu tramwajowego 105N 338 wraz z przywróceniem go do wyglądu fabrycznego.


105N w roku 1978. Fot. ze zb. Alstom-Konstal S.A.
3 stycznia 1975 r. w WPK Katowice rozpoczęto eksploatację wagonów tramwajowych typu 105N produkcji chorzowskiego Konstalu. Łącznie eksploatowano ich 264 sztuki, do dziś w ruchu pozostały 22 wagony. Wagon 338 wyprodukowany został w 1975 roku z numerem fabrycznym 55. 26 marca 1975 r. został przyjęty na stan zajezdni Bogucice (dziś Zawodzie) i następnego dnia wszedł do eksploatacji liniowej. Do lat 90-tych kursował jako doczepny w składzie z wagonem 337. W 1993 roku przeszedł remont kapitalny w warsztatach zajezdni Chorzów Batory (jako jeden z ostatnich, którego nie zmodernizowano do typu 105Na).

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. M. Makula
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. P. Wiśniewski

Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym podjął pod koniec 2004 roku starania o zachowanie wagonu 338 i przywrócenie go do fabrycznego wyglądu. Inicjatywa ta zyskała przychylność Tramwajów Śląskich S.A. oraz firmy Alstom-Konstal S.A., który stał się sponsorem remontu. Ze względu na sytuację taborową dopiero w 2007 roku rozpoczęto prace. Pod koniec 2006 roku wagon uległ wypadkowi (kolizja z ciężarówką), co znów odsunęło rozpoczęcie prac.

fot. P. Wiśniewskifot. A. Nokielski

Wykonawcą remontu był Zakład Usługowo-Remontowy w Chorzowie Batorym. Prace objęły część eksploatacyjną w skład której weszły naprawa powypadkowa, remont wózków, przegląd aparatury elektrycznej i remont bądź wymiana niektórych elementów takich jak wykładzina podłogowa, drzwi, poszycie i szyby.

Drugą częścią robót było przywrócenie do oryginalnego wyglądu w ramach której wykonano: szybki w dolnej części ściany czołowej oraz nad drzwiami, ugumowane zderzaki, oryginalna maskownica reflektorów (tzw. atrapa) i lampy zewnętrzne, osłony sprzęgów, klapki tylnych gniazd sterowania ukrotnionego, osłonięte sprężyny pantografów i oryginalny sposób jego opuszczania, tzw. duży pulpit, aluminiowe poręcze i złączki, klapy w podłodze i schodach z gumą ryflowaną, przyciski do otwierania drzwi na obudowach maszyn drzwiowych, komplet lamp na suficie, obicia sufitu i ścian bocznych, oryginalne tablice kierunkowe wraz z podświetleniem, mocowanie i ramiona lusterek oraz oczywiście wygrodzenie kabiny motorniczego. Wagon został pomalowany wg schematu fabrycznego, tj. na kremowo-czerwono (z kremowym fartuchem i czarną listwą) oraz oznakowany wg oryginalnego schematu WPK.

fot. A. Panderfot. A. Panderfot. A. Pander
fot. A. Panderfot. A. Panderfot. A. Pander
fot. A. Pander

Zdecydowano o pozostawieniu wagonu w ruchu liniowym. Z tego powodu, a także z uwagi na brak środków do wykonania kompleksowego remontu kapitalnego, wagon posiada niektóre rozwiązania kompromisowe, takie jak szafka z aparaturą elektryczną z tyłu wagonu, krawędzie stopni wejściowych malowane na żółto, zainstalowane współczesne kasowniki, radiotelefon i autokomputer. Ponadto zdemontowane są drzwiczki z oryginalnego wygrodzenia, a w zamian wstawiona jest ścianka z pleksi oddzielająca kabinę motorniczego od przedziału pasażerskiego. Z przyczyn eksploatacyjnych wagon posiada również zamontowaną przetwornicę statyczną (zamiast wirowej). Najprawdopodobniej będzie kursował na stałe na linii 16 w Katowicach.

Remont wagonu był możliwy dzięki pomocy firmy Alstom-Konstal S.A. w Chorzowie oraz zaangażowaniu dyrekcji i pracowników warsztatów Tramwajów Śląskich S.A., za co KMTM serdecznie dziękuje.

(wsp. A. Pander)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

suchy napisał(a):

hehe widziałem właśnie dzisiaj ten tramwaj na kursie 163:P i aż sie musiałem nim przejechać..nawet zrobiłem kilka fotek na pętli na brynowie, jedna mi sie nawet udała, co prawda robiona telefonem :D ale tak fajnie stoją obok siebie dwie 16 - karlik i ten odnowiony:D

ale z tego co słyszałem rozmowe motorniczego z dyspozytorem to wagon jest ledwo po remoncie a już ma usterki..motorniczy sie skarżył że drugie drzwi sie zacinają przy otwieraniu i zamykaniu, lusterko boczne było niedokręcone i przy jeździe latało w lewo i prawo, i jak dobrze pamiętam-miał zaniki końcówki hamowania, czy coś takiego...no ale co sie dziwić, w końcu nie zrobili remontu kapitalnego, więc nie wszystko mogli wymienić na nowe..ale wygląda nawet fajnie:) co prawda śmieszą mnie te szybki pod przednią szybą czołową...czy to prawda co gdzieś słyszałem, że zlikwidowano je, bo panie motornicze jeżdżące niegdyś w mundurach i krótkich spódniczkach były przez te szybki podglądane?:D

09.11 21:23:37

czwarty napisał(a):

dziś go widziałem dwa razy, myślałem że mam jakieś zwidy :) ale super inicjatywa moim zdaniem i fakt jej realizacji

09.11 23:57:34

dw napisał(a):

Wagon ogólnie prezentuje się bardzo ładnie.
Oddzielenie kabiny motorniczego od części pasażerskiej jakoś da się przeżyć, ale tą naklejkę KZK GOP na szybce nad drzwiami mogli sobie darować... :/

10.11 10:34:41

Ahorcado napisał(a):

Ciekawe czy przeszedłby pomysł, żeby wszystkie "modernizowane" 105'tki były robione w ten sposób?

Bo muszę przyznać, że ten wygląd jest o wiele ciekawszy niż bulwa i produkty żelazkopochodne. No mielibyśmy atrakcję :)

10.11 10:40:23

ednet napisał(a):

To jest chore,żeby emocjonować sie takim paskudnym wagonem. Po remoncie wygląda jak cała robota Tramwajów Śląskich - ważne żeby odgrodzić motorniczego od pasażerów (barachła). Taki wagon powinien być odrestaurowany jednak nie powinien liniowo jeździć na liniach - chyba że okazyjnie lub na liniach specjalnych. Kolorystyka WPK jest nie na miejscu, kiedyś w którymś artykule była wzmianka o przyjętej kolorystyce KZK GOP żółta z niebieskim dołem - taka by mi sie podobała (powody: widoczny i żywy kolor wprowadzający dobry nastrój).

10.11 10:44:46

Greex napisał(a):

Inicjatywa super, ale wyglad po prostu tragedia :/ Oby te z zajezdni z Gliwic tak nie wygladaly...

10.11 11:17:49

dw napisał(a):

@Ahorcado: Modernizacja to zmiana elementów wagonu na nowsza, a nie na starsze ;)

@Greex: A czemu miały by tak wyglądać wagony z Gliwic? Na razie chyba nie planują przerabiania kolejnych wagonów na historyczne...

@ednet: Jak wagon jeździ liniowo, to jest to oczywiste, że powinien być odgrodzony od pasażerów, bo jakby nie był, to czasami mogłoby dochodzić do drobnych lub większych incydentów...

10.11 11:55:47

102N do odbudowy na historyczny napisał(a):

Moze tramwaje slaskie zdecydowalyby sie
na odbudowe do stanu fabrycznego ,ostatniego kancioka 102N numer boczny 150 ?

10.11 13:18:17

piotrekw napisał(a):

@dw: Naklejka nad drzwiami jest po to, żeby nie było jej na oknach.

10.11 13:21:51

Kysu napisał(a):

Najezdzilem sie tym wagonem na 15-stce.Byl jeszcze wtedy jako wagon doczepny i pamietam ze nawet mozna sobie bylo spokojnie usiąść za pulpitem.Napewno zwroce uwage na ten orginalnie odnowiony wagon i z checia sie nim przejade.

10.11 14:08:30

Ahorcado napisał(a):

@dw:

Racja - to co miałem na myśli, to żeby modernizować urządzenia w tramwajach, a jednocześnie starać się przywrócić im oryginalny wygląd. :)

10.11 14:21:24

dompedro napisał(a):

Ciekawe czy w środku ma lampy takie same jak w roku 1975 ale coś pamiętam że licznik miał nie 80 tylko 100 chyba że się mylę.

10.11 16:12:05

nikt napisał(a):

oryginalne klosze lamp oswietleniowych były inne (niemozliwe teraz do zdobycia zapewne)

10.11 16:17:30

Wojtek napisał(a):

Szczególnie spodobała mi się jedna rzecz, którą by można zastosować w innych wagonach: osłona sprzęgów. Moim zdaniem tramwaj wygląda wtedy o wiele ładniej i "zgrabniej" :)

10.11 16:25:52

Tomkul napisał(a):

Można link do fotki jak jeździ na 16stce ?

10.11 17:43:23

piotrekw napisał(a):

http://images28.fotosik.pl/... wyjazd z zajezdni

11.11 00:03:40

memphis napisał(a):

@dompedro: prędkościomierz niestety nie jest oryginalny.

11.11 09:18:53

M11 napisał(a):

...ale lusterka przy wyjeździe na linię, tez ma juz nie oryginalne :(

11.11 10:51:38

andrzej69 napisał(a):

osłony sprzęgów były takie w oryginale w 1975r? Ładnie wyglądają.

11.11 13:43:31

Greg napisał(a):

Listwy boczne w oryginale z 1975 roku były srebrne, a nigdy nie czarne. Szablon numeru bocznego był dwukolorowy: żółte cyfry cieniowane czarnym konturem. Zresztą z tym wzorem cyfr opuszczały Chorzowski Konstal nowe tramwaje nawet do 1981, a więc wozy z numerami 6XX. Numery nie były lakierowane od szablonu, ponieważ stanowiły pełny układ czyli zamykały się wszystkie pełne cyfry. I jeszcze kolor kremowy, który był bliższy białemu niż obecnie żółtemu. Wierzcie mi interesowałem się tym wtedy podobnie jak Wy teraz.
Pozdrawiam

11.11 17:32:40

memphis napisał(a):

Listwy w pierwszych egzemplarzach były czarne, są na to dowody w postaci zdjęć.

11.11 22:02:12

Kysu napisał(a):

Początkowo na liczniku mialy 120 i w tym raczej tez takowy byl.

12.11 13:01:28

Greg napisał(a):

@memphis:szkoda że się upierasz, bo 338 dużo stracił na wyglądzie przez te listwy (podobnie jak IK #176). Srebrna, metalowa listwa posiadała wewnętrzne wytłoczenia i tworzyła profile dla gumowego paska w kolorze czerwonym, który był zamocowany wewnątrz niej. Zewnętrzny zaokrąglony profil tej gumy wystawał poza obręb listwy chroniąc ją przed uderzeniami z zewnątrz. Taka listwa zamocowana jest w gdańskim oryginale 105N. Tamten pojazd posiada właśnie"żywą" kolorystykę. Wierz mi że pierwsze egzemlarze 105N wówczas budziły szczególny podziw pasażerów poprzez między innymi właśnie tę kolorystykę.

12.11 19:12:46

memphis napisał(a):

Ale celem takie odbudowy nie jest robienie jak najładniejszego wagonu, tylko jak najbardziej zgodnego z oryginałem.

12.11 20:45:21

adam86 napisał(a):

Zdaje się, że te prototypy miały czarną listwę. Ja natomiast mam fotkę #327, który ma szarą, więc prawdopodobne, że #338 też taką miał.

12.11 21:01:30

Greg napisał(a):

@memphis: Zgoda.Najważniejsze jest to że odbudowaliście ten pojazd i stanowi on niecodzienną atrakcję dla znawców "tematu".

13.11 17:30:52

butthead napisał(a):

Dodaliśmy zdjęcie 105N z 1978 roku do porównania.

18.11 16:59:54

miglanc napisał(a):

Jako pasażer mówię stanowcze nie puszczaniu tego wagonu z niewygodnymi plastikowymi fotelami na regularna obsługę linii 16.

22.11 17:36:04


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!