Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

10 lat spółki Meteor (cz. 2)

29.10.2007

Tagi: Meteor, tabor, historia – Dodał: Jakub Jackiewicz

W związku z przypadającą dziś 10 rocznicą rozpoczęcia działalności przewozowej przez spółkę Meteor Jaworzno zapraszamy do lektury obszernego artykułu opisującego jej historię.


» Wcześniejsze lata - w pierwszej części artykułu

2004

W 2004 roku tempo zakupów znacznie spadło. Spowodowane było to pogłębiającym się kryzysem w firmie. Uzupełniając wcześniejsze zamówienie pojawił się nowy Solaris Urbino 12 809. Ponadto, w celu obsługi linii w Chrzanowie zakupiono Fiata Ducato Maxi 870, którego zabudowę wnętrza przeprowadzono samodzielnie. W firmie pojawił się też używany Autosan H6-10 879 (ex PKM Olkusz 17).

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

Do Altera Strzelce Opolskie sprzedano Mercedesa Sprintera 313CDI 871 (który później jeszcze wypożyczany był z powrotem do Meteora jako pojazd rezerwowy).

fot. Jacek Sobota

Odbyły się też pierwsze w Meteorze kasacje autobusów. Na złom trafiły dwa Ikarusy 260.04 851 i 852 oraz Jelcz M11 823. Nadwozie Jelcza M11 816 sprzedano na przydrożny bar. Jelcz M081MB 861 uległ poważnemu wypadkowi (zderzenie ze śmieciarką) i sprzedano go Dolnośląskim Liniom Autobusowym, gdzie przeszedł odbudowę i jeździ do dziś (z numerem 503). W czerwcu wypożyczono Jelcza M11 837 do firmy Rudpol-opa z Rudy Śląskiej, gdzie otrzymał on numer 05 (przez pierwsze dwa miesiące 04).

fot. Jakub Jackiewiczfot. Sławomir Nadolskifot. Sławomir Nadolski
fot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

4 sierpnia 2004 r. na pętli w Wieszowie (gm. Zbrosławice) miało miejsce tragiczne zdarzenie. Kierowca autobusu linii 132 (Jelcz 120M 820) śmiertelnie ugodził nożem pasażera. Tuż po tym zdarzeniu, aby nie rozpalać konfliktów, przez pewien okres czasu Meteor kierował do obsługi tej linii dwa Jelcze 120M 813 i 833. Autobusy te były białe (nie zostały przemalowane w barwy firmowe po zakupie od poprzedniego właściciela), teraz dodatkowo zlikwidowano firmowe oznaczenia, a na autobusy naklejono numery boczne 13 (813) i 21 (833). Ponadto kierowcy prowadzili autobusy bez firmowych krawatów.

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

Wśród obsługiwanych linii zaszły drobne zmiany. 1 maja 2004 r. zlikwidowana została linia S-2, a od 1 października 2004 r. Meteor przestał obsługiwać linie 242 i 243. W okresie od 12 lipca do 8 sierpnia 2004 r. firma obsługiwała tymczasową linię minibusową 703 w Zabrzu (Makoszowy Dworzec PKP - Kruszyny), natomiast 1 grudnia 2004 r. rozpoczęła kursowanie na innej linii minibusowej - 984 w Dąbrowie Górniczej (Strzemieszyce Dworzec Północny - Zakawie).

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobota

W ciągu roku trzy razy autobusy Meteora wyjeżdżały w ramach komunikacji zastępczej: 1 i 2 maja 2004 r. w Zabrzu (linie T-1, T-3 i T-5), od 13 do 15 października 2004 r. w Katowicach (linia T-6) oraz od 27 listopada do 4 grudnia 2004 r. w Bytomiu i Chorzowie (linia T-6).

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jakub Jackiewiczfot. Sławomir Nadolski

2005

Ostra zima jaka nastała z początkiem 2005 roku mocno dała się we znaki firmie. Kłopoty taborowe spowodowane były także trudnościami z zapleczem technicznym, a dokładniej z bazą w Zabrzu. W marcu w hali zajezdni wybuchł pożar - doszczętnie spaliło się wnętrze hali i pomieszczenia biurowe, a także autobus, Jelcz 120M/3 824.

fot. Adam Mick

Rozpoczęła się również seria (jak się później okazało) pożarów autobusów. Zainaugurował ją Jelcz M101I 860, który 6 stycznia zapalił się w drodze do Katowic. Kolejnym wozem był Jelcz M121 869, który 6 maja spłonął doszczętnie. Pożar instalacji elektrycznej dotknął też Jelcza 120M 833.

fot. Adam Muth

Trudności taborowe spowodowały, że Meteor zaczął sięgać po pomoc innych przewoźników. W drugim kwartale zlecono firmie PUH Delta z Bytomia opiekę techniczną nad taborem - likwidacji uległa baza w Zabrzu, a autobusy zaczęły parkować na bazie Delty w świętochłowickiej dzielnicy Lipiny. W razie braku sprawnych autobusów Meteora Delta wysyłała w rezerwie swoje autobusy. Pierwszym pożyczonym autobusem była jednak Scania CN113CLB 306 z Transgóru Mysłowice, kursująca po raz pierwszy w lutym na linii 20. W ciągu roku pojawiała się jeszcze kilka razy. W maju całą linię 92 przez kilka dni obsługiwała firma PUP Czeladź kierując tam dwa autobusy (ikarusy 260 i jelcze M11).

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

W 2005 roku w Meteorze pojawiły się tylko dwa nowe autobusy. Nie były jednak fabrycznie nowe. W celu poprawy sytuacji taborowej sprowadzono Jelcza 120M 829 (ex MPK Włocławek 408) oraz Ikarusa 280.26 859 (ex PKM Tychy 240). W marcu powrócił z wypożyczenia do Rudpol-opa Ruda Śląska Jelcz M11 837. Przegubowy Ikarus 859 był pierwszym w historii Meteora autobusem w całopojazdowej reklamie. Warto jednak zauważyć, że była to reklama umieszczona jeszcze przez poprzedniego właściciela.

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

W lipcu firma wystawiła na sprzedaż kilkanaście autobusów. Nabywców znalazły Jelcz 120M 813 (K. Pawelec Katowice, otrzymał numer 011), Jelcze 120M/3 826 i 834 oraz Jelcz 120M 833 (Polbus-PKS Wrocław, otrzymały numery, odpowiednio: 1403, 1404 i 1401) i Autosan A1010M 848 (Transkom Skoczów). Skasowany został Ikarus 280.26 850.

fot. Marcin Pudełkofot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota
fot. Adam Mick

Kolejne wypożyczone autobusy pojawiły się w grudniu w olkuskiej bazie Meteora. Z PKM Olkusz wypożyczono Jelcza M11 2185 oraz drugiego, pozbawionego numeru bocznego, a sprowadzonego chwilę wcześniej z MPK Częstochowa, gdzie nosił nr 1. Do właściciela oba autobusy wróciły w styczniu. Przez kilka tygodni w połowie roku olkuskie linie obsługiwał też Jelcz PR110M sprowadzony z MZK Kęty (ex 16).

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

Nienajlepsza sytuacja finansowa spowodowała, że właściciele zaczęli rozglądać się za dodatkowym źródłem zarobku. Od 1 marca 2005 r. po raz pierwszy w historii sprzedano powierzchnię reklamową na autobusach. Pierwszym reklamodawcą był producent bananów.

fot. Jacek Sobota

Drastyczne pogorszenie jakości usług spowodowało, że gmina Zbrosławice (po terenie których kursują m.in. linie 20, 132 i 184) zażądała zmiany przewoźnikach na tych liniach. KZK GOP wypowiedział Meteorowi umowę - od 8 sierpnia (linia 20) i od 29 sierpnia (linie 132 i 184) firma przestała obsługiwać te linie.

fot. Jacek Sobota

Tymczasem od 1 kwietnia 2005 r. Meteor rozpoczął kursowanie na linii S w Tychach (Żwaków - Mąkołowiec). W sieci KZK GOP od 1 marca 2005 r. Meteor przestał obsługiwać linię 926, od 25 czerwca 2005 r. linię 984 (na skutek jej likwidacji w dotychczasowym kształcie), za to od 1 stycznia 2005 r. rozpoczął kursowanie na linii 954 (Wesoła - Golcówka).

fot. Jacek Sobota

2006

Rok 2006 przyniósł sporo zmian taborowych, choć ilostan taboru znacząco się nie zmienił. Skasowanych zostało sześć autobusów. Dwa Jelcze M11 886 i 889 oraz Jelcz PR110R 811 zastąpione zostały trzema Jelczami M11 71, 72 i 73 sprowadzonymi z PKM Jaworzno (ex 171, 158 i 172). Autobus 73, jeszcze przed oznakowaniem tym numerem, nosił przez jakiś czas numer 00172 nadany mu przez PKS Olkusz. Przez Meteora przewinęły się też wozy o numerach 157 i 163, ale zostały dość szybko skasowane, nie otrzymały żadnych nowych numerów taborowych. Autobusy te nie zostały przemalowane w barwy firmowe, otrzymały również numery w innym zakresie, traktowane są jako rezerwa. Do kompletu dokupiono jeszcze od prywatnego właściciela z miejscowości Brzozy Autosana H9-21 74, który wykorzystywany był na wynajmy.


fot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota
fot. Tomasz Sieniekfot. Jacek Sobotafot. Tomasz Kumor
fot. Jakub Jackiewicz

Ponadto do kasacji trafił Jelcz 120M 829. W zamian na trasie pojawił się Jelcz 120M 823 (ex PKM Jaworzno 147). Był to jeden z trzech autobusów tego typu sprowadzonych z PKM Jaworzno. Ex 148 i ex 150 posłużyły jako dawcy części do innych autobusów (m.in. do Jelcza 120M 822).

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobotafot. Jakub Jackiewicz

Na złom wywieziony został także Ikarus 280.26 859. Pod koniec wakacji do eksploatacji wprowadzony został, sprowadzony z Francji (ex STRAV Brunoy 298) przegubowy autobus Setra SG219SL 858. Autobus przeszedł wcześniej naprawę bieżącą, w tym wymianę blacharki i malowanie oraz wymianę siedzeń na plastikowe z Autometu.

fot. Jacek Sobotafot. Sławomir Nadolski

Firma zakupiła również od PKM Tychy cztery Jelcze M121M. Trzy z nich 861 (ex 145), 868 (ex 137) i 869 (ex 135) weszły do eksploatacji w drugiej połowie roku - 868 przeszedł gruntowny remont, pozostałe przeszły drobne naprawy (w tym przemalowanie w barwy firmowe). Czwarty 808 (ex 133) po pomalowaniu farbą podkładową został odstawiony na bazie, prawdopodobnie nie będzie on jednak wprowadzony do eksploatacji liniowej. Ciekawostką jest fakt, że autobus 869 przez kilka tygodni kursował z numerem bocznym 9.

fot. Jacek Sobotafot. Jakub Jackiewiczfot. Tomasz Kumor
fot. Sławomir Nadolski

W lutym spłonął Jelcz M121 884. Ponadto sprzedane zostały trzy autobusy: Autosan A1010M 844 (do Transkom Skoczów), Jelcz M121M 863 (do KM Łomianki, po remoncie przeprowadzonym przez KZNS Solec Kujawski) i Mercedes Sprinter 313CDI 872 (osobie prywatnej z Mielca). Pożar nie ominął też Jelcza M121 885, który uległ częściowemu spaleniu w październiku 2006 r. w Łaziskach Górnych.

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobotafot. Leszek Peczyński

Zima na początku roku spowodowała, że na liniach Meteora pojawiło się sporo wypożyczonych autobusów od różnych przewoźników. M.in. turystyczna Setra S215HR kursująca na linii 45, natomiast bazę Lipiny, poza Deltą wspomagał też Transkom Piekary Śląskie, Elbud Jaworzno oraz ponownie PUP Czeladź. Od połowy lutego 2006 r. na linii 46 w Katowicach w dni robocze kursowały dwa autobusy PKS Będzin - spośród trzech Jelczy 120M/3, które oznaczono w marcu numerami bocznymi 1, 4 i 7. Około maja PKS obsługiwał już tylko zadanie szczytowe na tej linii, a koniec jego kursowania na linii 46 przypada na czerwiec 2006 r. Tymczasem przestała funkcjonować samodzielna baza Meteora w Olkuszu. Obsługą taboru zajął się PKS Olkusz, który również wspomagał Meteora wysyłając w rezerwie swoje autobusy. Jednocześnie, w lutym 2006 r. Meteor wypożyczył do Transgóru Mysłowice Autosana A1010M 847, który otrzymał tam tymczasowo numer 015.

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota fot. Jacek Sobota
fot. Jacek Sobotafot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobota

Nowa polityka przetargowa tyskiego MZK w postaci zorganizowania przetargu na bardzo duży pakiet linii (do którego włączono niektóre linie obsługiwane dotychczas przez Meteora) oraz jednocześnie nieustanny brak taboru w PKM Tychy, który jest beneficjentem tejże polityki przetargowej spowodowało, że PKM rozpoczął podzlecanie przewozów na swoich liniach Meteorowi. Od 1 czerwca 2006 r. Meteor rozpoczął więc kursowanie na linii 69 (Mikołów - Żory). Od 4 września 2006 r. dołączyła do niej linia 605 (Mikołów - Orzesze). Od 1 czerwca 2006 r. podzlecania jest również linia pośpieszna E-1 (Katowice - Tychy), jednak tu Meteor kursuje cały czas od początku jej istnienia we współczesnym kształcie. Jedynie od 3 lipca 2006 r. przestał obsługiwać jedno z zadań na tej linii, gdzie rozpoczął kursowanie autobus z PKM Tychy. Od 2 października 2006 r. Meteor wkroczył na kolejne linie PKM Tychy - rozpoczął obsługę jednego z zadań na liniach 25K+25S+709 oraz całej linii 245. Na obu kursują, odkupione od tegoż PKM-u, dwa Jelcze M081MB: 851 (ex 146) i 852 (ex 147).

fot. Jacek Sobotafot. Tomasz Sieniekfot. Jakub Jackiewicz

1 października firma Sed-Baz Czeladź (spółka-córka PUP Czeladź) rozpoczęła obsługę linii autobusowej 25 z Będzina do Wojkowic. Ze względu na procedury przetargowe KZK GOP w ofercie zapisała ona trzy autobusy należące do Meteora - były to Solaris Urbino 12 881 oraz Jelcze M121 885 i 887. Dwa z nich - 881 i 885 zostały do Czeladzi wypożyczone i oznaczone tam numerami bocznymi (odpowiednio) 104 i 103. W zamian w parku taborowym Meteora pojawiły się MAN NL222 22 (oznaczony tymczasowo numerem 4) i Solaris Urbino 12 27 (oznaczony tymczasowo numerem 7). Po kilku dniach sytuacja nieco się unormowała, w Czeladzi jeździł już tylko Solaris Urbino 12 881, a w Meteorze - MAN NL222 4. Z końcem października dokonano zwrotu autobusów, niestety Solaris 881 nie nadawał się do dalszej eksploatacji, gdyż był uszkodzony - odstawiono go na terenie zajezdni w Bieruniu.

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

W drugiej połowie roku kończono naprawy bieżące i remonty odstawionych wcześniej autobusów. Wyjechały Jelcz 120MM 814, Jelcze 120M 820, 821 i 822, Jelcze 120M/3 835 i 836 oraz Jelcz M11 839. Remont przeszedł też Mercedes Sprinter 313CDI 871, wypożyczany z firmy Alter i służący za pojazd rezerwowy.

W ciągu roku 2006 Meteor obsługiwał jedną nową linię na zlecenie KZK GOP - była to linia minibusowa 924 w Wojkowicach uruchomiona od 8 maja 2006 r. Jednak 9 lipca 2006 r. linia została zawieszona na okres wakacji, później zawieszenie to (choć bez informacji dla pasażerów) przedłużono do końca września, kiedy wygasała umowa i tym samym linia została zlikwidowana.

fot. Jacek Sobota

Tymczasem 1 lipca 2006 r., na skutek ogłoszenia likwidacji PKM Bytom S.A. nastąpiły zmiany przewoźników na wielu liniach w rejonie Bytomia. Ze względu na brak dodatkowego taboru i kierowców Meteor obsługiwał jedynie przez dwa dni (sobota i niedziela) linię 183 (Bytom - Miechowice) na której kursował Jelcz 120M/3 825.

fot. Tomasz Kumor

19 maja 2006 r. miała miejsce premiera wyremontowanego zabytkowego Jelcza 043 801, zakupionego w 1999 roku. Autobus remontowany był własnymi siłami przez Meteora. Odtworzono w nim wszystkie oryginalne elementy, z wielką dbałością o detale. Premiera odbyła się przy okazji I Międzynarodowego Zlotu Ogórków jaki odbył się w dniach 19-21 maja 2006 r. w Warszawie. Autobus kursował w nocy z 20/21 maja 2006 r. na specjalnej linii D uruchomionej z okazji Nocy Muzeów. 8 lipca 2006 r. zaprezentowano "Ogórka" miłośnikom w regionie. Odbyła się impreza bez okazji podczas której uczestnicy zwiedzili zabytkowym autobusem ciekawe trasy w rejonie Katowic, Mysłowic, Lędzin i Bierunia.

fot. Maciej Makulafot. Jakub Jackiewicz

2007

W roku 2007 sporo się działo w taborze autobusowym Meteora. Na początku roku firma odkupiła od PKM Tychy cztery Jelcze M11: 811 (ex 165), 813 (ex 160), 816 (ex 106) i 824 (ex 156). W sierpniu do tej kolekcji dołączył jeszcze Jelcz M11 819 (ex 157), który jako jedyny został przemalowany w barwy firmowe.

fot. Jacek Sobotafot. Tomasz Sojdafot. Marcin Bul
fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota


Jednocześnie w czerwcu skasowano cztery inne autobusy - Jelcze 120M 818 i 819 (ten drugi w trakcie niedokończonego remontu, który okazał się nieopłacalny) oraz 823, a także ostatniego w firmie Ikarusa 260.04 853.

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobota
fot. Adam Jarosz

Ponadto w kwietniu 2007 r. w Ornontowicach spłonął Jelcz 120M 820. Tymczasem w styczniu powrócił z wypożyczenia do Transgóru Mysłowice Autosan A1010M 847.

fot. Łukasz Nieużyłafot. Tomasz Sojda

Kupowane rok wcześniej z Jaworzna Jelcze M11 71, 72 i 73 w pierwszej połowie roku zostały skasowane, podobnie jak Autosan H9-21 74. W zamian w bazie Olkusz pojawiły się inne autobusy. Najpierw w lutym przybył Jelcz L11.2 75 (ex Dunn-Line Gdynia 4530), a później z likwidowanego PKS Olkusz trafiły Jelcze L11 76 (ex 80517), 77 (ex 90512) i 79 (ex 90555) oraz Jelcze M11 78 (ex 00503), 80 (ex 80540) i 81 (ex 80542). Stawkę uzupełnił turystyczny Jelcz PR110DLux 82 (ex 60813). Pod koniec wakacji autobusy 76 i 77 zostały jednak skasowane. Likwidacja PKS Olkusz spowodowała, że Meteor uruchomił ponownie własną bazę, gdzie garażowane i naprawiane są autobusy.

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota
fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

W marcu 2007 r. nastąpiła zamiana Mercedesa Sprintera 313CDI 877 (sprzedanego do Mielca) na Mercedesa Sprintera 416CDI 872. Nowy nabytek wyposażony został w automatyczne drzwi, pozostał jednak w nietypowym białym malowaniu.

fot. Jacek Sobota

Wymiana taboru nastąpiła również w przeciwległej kategorii autobusów przegubowych. 15 czerwca 2006 r. wprowadzono do eksploatacji zielonkawego Ikarusa 280.26 853 sprowadzonego z firmy BTS Dąbrowa Górnicza. Wewnątrz pojazdu usunięto dodatkowe siedzenia, aby autobus nadawał się do ruchu miejskiego (wcześniej służył za przewóz pracowników). Początkowo jeździł na liniach tyskich, pod koniec wakacji przeniesiono go już na stałe do zajezdni Lipiny. Jednocześnie z końcem sierpnia wycofano z ruchu pierwszego w historii Meteora przegubowca, czyli Ikarusa 280.26 854.

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jacek Sobotafot. Janusz Rogoń

Kontynuowano również, rozpoczętą rok wcześniej, operację przywracania do ruchu i poprawy estetyki kolejnych pojazdów. Wyjechał Jelcz M121M 862 (z wymienionym silnikiem z Mielca na MAN), Autosan H6-10 879, Jelcz M121 864, Solaris Urbino 12 880 oraz przede wszystkim Jelcz M125M 866 po gruntownym remoncie. Trwa remont Jelcza 120M 815. W kolejce do remontu pozostały jeszcze Solaris Urbino 15 856, Solaris Urbino 12 881 oraz Jelcz M121 865. Nie wiadomo jakie będą losy Jelcza M125M 867 - czy będzie remontowany, czy zostanie skasowany.

fot. Tomasz Sieniekfot. Jacek Sobotafot. Janusz Rogoń
fot. Jakub Jackiewiczfot. Sławomir Nadolskifot. Tomasz Kumor
fot. Jakub Jackiewiczfot. Sławomir Nadolski

W celu podratowania sytuacji taborowej Meteor zwrócił się ku używanym autobusom niskopodłogowym sprowadzanym z Europy Zachodniej. Wybór padł na markę Scania. W kwietniu 2007 r. testowany był autobus Scania CN113CLL, wypożyczony z MZK Grudziądz. Nie otrzymał w Meteorze żadnego tymczasowego numeru bocznego, jeździł z grudziądzkim numerem 308. Autobus był nietypowy, gdyż jest szerszy niż zwykłe autobusy (2,60 m) i posiadał trzy pary, ale pojedynczych drzwi. Po oddaniu testera w maju do Meteora przybył inny egzemplarz tego samego typu. Otrzymał numer 826, jednak z uwagi na kłopoty związane z jego rejestracją (ponadnormatywna szerokość) po miesiącu został zwrócony do dystrybutora.

fot. Jacek Sobotafot. Tomasz Kumor

Tymczasem od maja zaczęły sukcesywnie przybywać kolejne egzemplarze Scanii N113CLL - już standardowych, ze zwykłymi drzwiami i normalną szerokością. Wszystkie po kolei przed wyruszeniem na trasę z pasażerami poddawane są remontowi oraz malowane są w barwy firmowe. Do końca września takich autobusów wprowadzono do eksploatacji już sześć: 827 (ex 3044), 828 (ex 3038), 829 (ex 3039), 833 (ex 3023), 834 (ex 3026) i 840 (ex 3045). Wszystkie jeździły wcześniej w duńskiej firmie Wulff Bus Roskilde (a wcześniej w Connex Kobenhavn). Kolejne cztery autobusy są przygotowywane do wyjazdu (otrzymają numery 841, 842, 844 i 848).

fot. Jakub Jackiewiczfot. Jakub Jackiewicz
fot. Tomasz Sieniekfot. Tomasz Sieniekfot. Tomasz Kumor
fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobotafot. Tomasz Kumor

Na koniec warto wspomnieć, że w dniach 10-18 lipca 2007 r. testowany był autobus MAN Lion?s City, który otrzymał tymczasowy numer 802. Ponadto w dniu 27 kwietnia 2007 r. w Meteorze przez jeden dzień kursował Jelcz 120M 446 z DLA Wrocław - była to krótka wymiana związana z wypożyczeniem do Wrocławia Jelcza 120M 823.

fot. Jacek Sobotafot. Jacek Sobota

27 kwietnia 2007 r. w Łaziskach Średnich wydarzył się tragiczny wypadek. Na skutek wybuchu gaśnicy kierowca autobusu Jelcz M121 887 jadącego na linii 45 stracił przytomność i panowanie nad pojazdem, po czym uderzył z wielką siłą w budynek miażdżąc po drodze samochód. Dwie osoby (w tym dziecko) zginęły na miejscu, kilkanaście innych zostało rannych. Do dziś trwa wyjaśnianie okoliczności zdarzenia.

fot. Tomasz Kumor

W obsługiwanych liniach zaszły pewne zmiany. Od 22 marca 2007 r. Meteor powrócił, po trzech latach przerwy, na linię 294 kursującą na zlecenie MZK Tychy. Od 1 lutego 2007 r. autobus Meteora kursuje również ponownie na linii 334 w Chrzanowie. Od 1 maja 2007 r., po przetargu, linię 69 z Mikołowa do Żor Meteor obsługuje już samodzielnie, a nie jako podwykonawca PKM Tychy. Z końcem sierpnia 2007 r. firma zakończyła obsługę linii minibusowej 901 w Będzinie. Wśród zadań podzlecanych przez PKM Tychy zaszła jedna zmiana - od 1 października 2007 r. Meteor obsługuje już wszystkie zadania na liniach 25K+25S+709. Warto wspomnieć ponadto, że w dniu 16 września Meteor obsługiwał komunikację zastępczą za tramwaj w Bytomiu - była to linia T-38 relacji Bytom Kościół św. Trójcy - Powstańców Śląskich.

fot. Jakub Jackiewicz

20 października miłośnicy komunikacji miejskiej spotkali się w Jelczu M125M 866, którym przemierzyli trasy w rejonie Katowic, Mikołowa i Tychów. Okazją było 10-lecie spółki Meteor, a także 25-lecie tyskich trolejbusów.

fot. Jakub Jackiewicz

W dniach 16-18 września 2007 r. Meteor zapewnił obsługę 10 bezpłatnych linii specjalnych uruchamianych przez Browary Tyskie w związku z plenerową imprezą organizowaną w WPKiW w Chorzowie. Podobne przewozy organizowane były również w poprzednich latach: 15-17 września 2006 r. i 14-16 września 2005 r.

fot. Jacek Sobotafot. Tomasz Sieniekfot. Jacek Sobota

Na koniec warto wspomnieć, że przez wszystkie lata swojej działalności Meteor wynajmuje autobusy (zarówno miejskie, jak i turystyczne, czy też minibusy) na różne okazje - wycieczki, wesela, konferencje, itp. Autosany A1010T (a wcześniej H10-10) wykorzystywane są także jako pojazdy nauki jazdy w Ośrodku Szkolenia Kierowców "Klakson" w Jaworznie.

fot. Tomasz Sojda

Tekst: Jakub Jackiewicz.


W artykule wykorzystano materiały pochodzące z archiwum spółki Meteor, a także z KZK GOP w Katowicach, MZK w Tychach, ZKKM w Chrzanowie i ZKG KM w Olkuszu, serwisów internetowych (w szczególności wpk.katowice.pl i kmtychy.pl), zbiory KMTM Chorzów Batory oraz materiały własne autora. Szczególne podziękowania należą się Jarosławowi Rechulowi, wspólnikowi spółki Meteor, za okazaną pomoc i współpracę. Do napisania niniejszego tekstu przyczynili się także Sławomir Nadolski, Tomasz Kumor i Tomasz Sieniek.

Autorzy zdjęć: zbiory spółki Meteor, Jakub Jackiewicz, Jacek Sobota, Krzysztof Bojda, Piotr Tomasik, Bartosz Mazur, Maciej Makula, Sławomir Nadolski, Adam Mick, Adam Muth, Marcin Pudełko, Tomasz Kumor, Tomasz Sieniek, Krzysztof Papoń, Leszek Peczyński, Adam Jarosz, Łukasz Nieużyła, Tomasz Sojda, Janusz Rogoń. Część zdjęć pochodzi z serwisów wpk.katowice.pl i kmtychy.pl.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Brak komentarzy.


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!