Weekendowe występy wagonów typu N w Zabrzu i w Gliwicach
17.09.2007
W miniony weekend na górnośląskich torach codziennie można było spotkać wagony typu N obsługujące okolicznościowe linie specjalne.
W sobotę 15 września br, z okazji 85-tej rocznicy nadania Zabrzu praw miejskich oraz 110 lat Elektrociepłowni Zabrze S.A. uruchomiono (na wniosek tej drugiej) pociąg specjalny kursujący na trasie Gliwice Zajezdnia - Zaborze Lompy Pętla. Okolicznościową linię obsługiwała zabytkowa N-ka 1100, uruchomiona przez ZUR Chorzów.
Następnego dnia, na wniosek Muzeum w Gliwicach (z okazji V Gliwickich Dni Dziedzictwa Kulturowego) również uruchomiono kursy zabytkowego tramwaju, tym razem z gliwickiej zajezdni w stronę pętli na Wójtowej Wsi. Pociąg specjalny obsługiwał wagon N 954, który na co dzień obsługuje linię 38, uruchamiany przez RK-3 Bytom. Wykorzystano okazję, że na ulicy Piekarskiej w Bytomiu służby techniczne Tramwajów Śląskich dokonywały konserwacji sieci trakcyjnej (więcej informacji o komunikacji zastępczej w odrębnym artykule).
Bytomski wagon nie dotrwał jednak do końca służby. Niestety, około godziny 12:15 w wozie spaliły się opory. Do zdarzenia doszło na przystanku Gliwice Kościuszki w kierunku centrum. Ponieważ liniowe wagony typu N mają zdemontowane sprzęgi, natychmiastowe odholowanie uszkodzonego tramwaju nie było możliwe. Linia 1 kursowała w kierunku Chebzia lewym torem. Pewne problemy sprawiła zwrotnica przy ulicy Ligonia, której nie dało się przełożyć, jednak po włożeniu klinów przejazd był możliwy. Około godziny 14:30 przyjechało pogotowie techniczne. Mechanicy sprawnie wymienili opory, po czym wagon ruszył pod prąd na pętlę Wójtowa Wieś. Ostatecznie z powodu pewnych problemów z hamowaniem, zadecydowano o zjeździe do zajezdni. Profilaktycznie zamontowano z przodu sprzęg, po czym wagon zjechał w eskorcie nadzoru ruchu. Za N-kę z zajezdni Gliwice wyjechał zaś wóz 105Na 653 otablicowany jako pociąg specjalny. Z kolei wagon 954 po postoju w gliwickiej zajezdni wyruszył do Bytomia przez Chebzie, w asyście bytomskiego wagonu 105Na 715.
SOLARIS 18 napisał(a):
Szkoda..
17.09 17:38:19
anna napisał(a):
Szkoda, że nie wykorzystano będzińskiej 20ki.
17.09 19:10:13
butthead napisał(a):
Zanim ten wagon by się przytelepał z Będzina...
17.09 19:44:44
Dave napisał(a):
A czemu ta pierwsza eNka ma na górze linię "0" skoro to z tą linią nie ma nic wspólnego?! :>
18.09 21:30:05
butthead napisał(a):
Bo nikt rano na Batorym nie wlazł i nie zdjął? :)
18.09 22:47:40