N-ka w Zabrzu
16.06.2007
Otwarcie zabytkowej kopalni Guido w Zabrzu było okazją do zaprezentowania mieszkańcom tego miasta zabytkowego tramwaju typu N, który w sobotę 16 czerwca kursował na trasie Zabrze Plac Wolności - Makoszowy Pętla.
Tradycyjnie do wykonania tego zadania skierowano wagon o numerze taborowym 1100, który przyjechał z Chorzowa Batorego. Kursowanie rozpoczął o godzinie 11, aby po 4 godzinach zjechać z powrotem do zajezdni.
![]() | ![]() |
Przejazd był bezpłatny, w środku wagonu podróżującym towarzyszyli muzycy z zespołu jazzowego. Niestety do poziomu imprezy nie dostosowała się pogoda - padający od czasu do czasu deszcz miał negatywny wpływ na frekwencję.
anna napisał(a):
Wszędzie tę dwójkę wsadzą. Wcześniej była jedynka bo nie była obsadzona. Mogli się postarać i dać jakąś linię która kończyła pod Guido np 3 - ewentualnie 3BIS - lub PB
16.06 15:54:06
Serd napisał(a):
Do Anny: PB? A co to za linia była? Nigdy o takiej nie słyszałem...
17.06 09:44:04
kolej_grzesiek napisał(a):
PB to była linia tramwajowa kursująca w latach 50 na trasie Rokitnica Ratusz - Zabrze Guido, o rewelacyjnej częstotliwości - 120 minut.
17.06 16:31:08
budda napisał(a):
Ma ktoś więcej informacji na temat tej linii? Czy kursowała ona trasą niegdysiejszego tramwaju 31 ulicą Ofiar Katynia?
17.06 18:25:07
Penny napisał(a):
Tak, kursowała ulicą Ofiar Katynia, jednakowoż była to linia 33, a nie 31 ;]
18.06 02:07:02
budda napisał(a):
Rzeczywiście, 33. Na żadnej starej mapie nie mogę tej linii znaleźć chociaż mam tych map troszkę. No, ale.. nie zbaczajmy z tematu...
18.06 13:29:07
Bodzio napisał(a):
@budda. Z tematu za bardzo nie zbaczamy, rozmawiamy o historycznych ( zabytkowych ) tramwajach. Ongiś przez Rokitnicę kursowały 3 linie tramwajowe : 31 - Bytom-Wieszowa, 32 - Bytom-Stolarzowice i 33 - Bytom-Mikulczyce. Pierwsza została zlikwidowana linia 33 z powodu rzekomych szkód górniczych. Ale jej ślady w postaci szpaleru drzew rosnących wzdłuż byłego torowiska można zobaczyć jeszcze do dziś. Zaś linie 31 i 32 zostały zamknięte z powodu budowy estakady w Bytomiu-Karbiu. Ową estakadę zaprojektowano i wybudowano z myślą o reaktywacji tramwajów na tej trasie ( patrz dodatkowe przęsła po północnej stronie estakady ), ale niestety do dziś tory tramwajowe do Miechowic ( a może i dalej ) pozostały w sferze marzeń.
18.06 22:12:52
budda napisał(a):
Dzięki Bodzio. Czyli jednak pętla tramwaju 3 była wspólną pętlą z linią nr.33, tak jak myślałem. No więc w takim razie wspomniana wyżej linia PB (Guido- Rokitnica Ratusz) kursować musiała tym samym torem co 33 (nawet jeszcze pozostał most w ciągu nasypu nad uliczką dochodzącą do ul. Ofiar Katynia, na wysokości ul. Mazurskiej.
19.06 11:28:34