Remont ulicy Gliwickiej w Katowicach
19.05.2007
12 maja 2007 r. rozpoczął się długo oczekiwany remont ostatniego odcinka ulicy Gliwickiej w katowickiej dzielnicy Załęże. Prace obejmują odcinek od skrzyżowania z ulicami Pośpiecha i Żelazną do skrzyżowania z ulicami Bocheńskiego i Bracką i przewidują modernizację sieci kanalizacyjnej, ciepłowniczej, wodociągowej i gazowej, wymianę torowiska tramwajowego oraz odbudowę nawierzchni jezdni i chodników.
Z uwagi na trudności finansowe spółki Tramwaje Śląskie podzielone zostały na dwa etapy - obecnie remontowany jest odcinek od ul. Pośpiecha do rejonu ul. Janasa, a pozostały fragment ma być objęty robotami na wiosnę przyszłego roku.
Na pół roku ulica wyłączona została całkowicie z ruchu tramwajowego, a remontowany odcinek również z ruchu drogowego (za wyjątkiem dojazdu do posesji). Linie tramwajowe kursują na zmienionych trasach, zmianie uległa też obsada taborowa i obsługa przez poszczególne zajezdnie, również na liniach nie kursujących tą ulicą.
Linia 7
Kursuje na trasie Bytom Plac Sikorskiego - Chorzów Batory Zajezdnia, w dni robocze co 14 minut, a w dni wolne co 28 minut. Obsługiwana jest obecnie w całości przez ZKT-3 Bytom następującym taborem:
- w dni robocze poc. 701-706 oraz w soboty poc. 701-704 - taborem 2x105N,
- w dni robocze poc. 707 oraz 713 i 715, w soboty poc. 711, 713 i 715 oraz w niedzielę poc. 701-704 oraz 711 i 713 - taborem 1x105N.
Linia 13
Kursuje na trasie Siemianowice Plac Skargi - Katowice Plac Wolności, w dni robocze co 14 minut, a w dni wolne co 14/28 minut. Obsługiwana jest w całości przez RK-2 Katowice codziennie taborem typu 1x105N (w dni robocze kursują poc. 131-134, a w dni wolne poc. 131-133).
Tymczasem już 21 maja wprowadzona zostaje zmiana rozkładu jazdy tej linii. Niechlubną tradycją (od 2000 roku) stało się, że po prawie każdej zmianie rozkładu jazdy linii 13 trzeba wprowadzać do niego na szybko poprawki związane z brakiem synchronizacji postojów z linią 12 na pętli w Siemianowicach.
Linia 20
Kursuje na dotychczasowej trasie Zawodzie Pętla - Katowice Plac Wolności. Zastępuje na tym odcinku również linie 7 i 36, więc kursuje ze zwiększoną częstotliwością: w dni robocze średnio co 5 minut, a w dni wolne co 14 minut. Wykonywane są również kursy nocne. Obsługiwana jest w całości przez RK-2 Katowice następującym taborem:
- w dni robocze poc. 201-207 i w soboty poc. 201-204 - taborem 2x105N,
- w dni robocze poc. 2011 i 2013, w soboty poc. 2011 oraz w niedziele i święta poc. 201-204 oraz 2011 - taborem 1x105N.
Linia 36
Kursuje na trasie Chorzów Ratusz - Chorzów Batory Zajezdnia, w dni robocze co 7 minut, a w dni wolne co 14 minut. Zastępuje na tym odcinku również linię 13. Obsługiwana jest obecnie w całości przez ZKT-3 Bytom codziennie taborem 1x105N (w dni robocze kursują poc. 361-367, a w dni wolne poc. 361-364). Uruchomione zostały także kursy nocne.
Linia 37
Kursuje na trasie Szopienice Pętla - Katowice Plac Wolności, tylko w dni robocze co 28 minut. Obsługiwana jest w całości przez RK-2 Katowice taborem 1x102N (poc. 371) i 1x105N (poc. 372-373).
Zmiany objęły też inne linie. Obsługa linii 11 przeniesiona została z ZKT-3 Bytom do RK-2 Katowice i to rozwiązanie ma już pozostać na stałe (również po zakończeniu remontu ulicy Gliwickiej). Zmianie uległa też obsada taborowa, która obecnie wygląda następująco:
- w dni robocze szkolne: poc. 111, 115 i 117 - 1x102N, a poc. 112, 113, 114, 115 i 118 - 2x105N,
- w dni robocze w okresie ferii i wakacji: poc. 111, 115 i 117 - 1x102N, poc. 113, 114 i 118 - 2x105N, a poc. 112 i 116 - 1x105N,
- w dni wolne: poc. 111, 112, 114 i 118 - 1x102N, poc. 113, 115 i 117 - 2x105N, a poc. 116 - 1x105N.
Na linii 6, poza korektami odjazdów w godzinach nocnych, zmianie uległa obsada taborowa poc. 604 i 606 w dni robocze (uruchamianych przez ZKT-3 Bytom). Obsługiwane są obecnie taborem 2x105N. Dodatkowe składy pojawiły się również na linii 41, takim taborem obsługiwane są dodatkowo poc. 4102 w dni robocze szkolne, poc. 4109 w dni robocze w okresie ferii i wakacji oraz poc. 4105 w dni wolne.
Zawracanie pociągów linii 7 i 36 w zajezdni Chorzów Batory odbywa się tradycyjnie, przez przejazd torami nr 9 i 10. Z uwagi jednak na to, że zajezdnia ta od sierpnia ub.r. nie jest użytkowana w ruchu liniowym, wymagało to odpowiedniego przygotowania tej trasy. Ostatecznie nie zdecydowano się na odbywanie postojów nocnych przez część taboru obsługującego te linie, wagony zjeżdżają codziennie do zajezdni Stroszek.
W zamian za tramwaje KZK GOP uruchomił autobusową komunikację zastępczą. W jej skład wchodzi "duża" linia T-7 oraz "mała" linia 970.
Linia T-7
Kursuje na trasie Katowice Dworzec PKP - Chorzów Batory Piekarska. Trasa różni się nieco od dotychczas stosowanej na tym odcinku:
- na dworcu autobusowym obsługiwane jest stanowisko nr 6 (należące niegdyś do linii jeżdżących w kierunku Mysłowic, obecnie skróconych do Zawodzia),
- niespodziewanie dopuszczono skręt autobusów z ul. Słowackiego w lewo w ul. 3 Maja, dzięki czemu autobusy mogą obsłużyć tramwajowy przystanek Katowice Plac Wolności,
- odcinek objęty robotami autobusy pokonują objazdem ulicami Grundmanna - Chorzowską - Bracką,
- z uwagi na prace drogowe na innym odcinku ulicy Gliwickiej (od Wiśniowej do Wyplera) linia poprowadzona została od ul. Brackiej Drogową Trasą Średnicową do węzła w rejonie Osiedla Tysiąclecia, gdzie autobusy wracają na ul. Gliwicką.
Linia kursuje średnio co 7 minut w dni robocze oraz co 14 minut w dni wolne, wykonywane są również kursy nocne. Obsługiwana jest przez PKM Katowice następującym taborem:
- w dni robocze wozy 1, 5 i 7 - tabor B, a wozy 2, 3, 4, 6, 8 i 9 - tabor C (wozy 1 i 7 kursują również w nocy),
- w dni wolne wóz 1 - tabor B, a wozy 2, 3, 4 i 5 - tabor C (wóz 1 kursuje również w nocy, ponadto wóz 4 zastępowany jest wieczorem i w nocy wozem 6 obsługiwanym taborem B).
Linia 970
Ma stanowić uzupełnienie oferty i umożliwiać dotarcie w rejon ulicy Gliwickiej, gdzie nie mieszczą się zwykłe autobusy. Dwa minibusy (tabor M) z firmy PPUH Kłosok Żory kursują codziennie co 14 minut na trasie Katowice Sobieskiego - Załęże Dwór. Od strony centrum Katowic zawracają na pl. Wolności, remontowany odcinek pokonują objazdem ulicami Pośpiecha - Ondraszka - Janasa, a w Załężu zawracają po prostu na ulicy, obsługując przystanek gdzie zwykle zatrzymywały się autobusy linii 70.
Na trasę objazdową, ulicami Bracką - Chorzowską - Grundmanna, skierowana została także linia autobusowa 70, która omija w ten sposób remontowany odcinek Gliwickiej.
Informacja o zmianach w komunikacji była tym razem wykonana w miarę dostatecznie - na przystankach zawisły nowe rozkłady jazdy oraz komunikaty, a w tramwajach i autobusach zamieszczone zostały ogłoszenia. Informacja przystankowa ma w zasadzie tylko jeden mankament - na rozkładach jazdy komunikacji zastępczej oraz na odcinkach linii tramwajowych w kierunku "do ul. Gliwickiej" brakuje komunikatów informujących o tym dlaczego właściwie jest komunikacja zastępcza i dlaczego są skrócone trasy np. linii 13, czy 37 oraz o tym, że po dojeździe do końca trasy tramwaju bądź zastępczego autobusu można przesiąść się na inny środek transportu i kontynuować podróż na podstawie tego samego biletu.
Mis napisał(a):
Ciekawe, że 36 zastępuje tylko 13, a 37 już nie... Hmmm tak jak na stronie KZK...
19.05 21:48:57
zmorgow napisał(a):
rychło w czas z tym artykułem...
19.05 22:12:14
Dariusz napisał(a):
No nie zgadzam się co do braku informacji na dworcu PKP (z drugiej strony rozkładu) jest duża informacja o zmianach i możliwości kontynuacji podrózy na tym samym bilecie tak samo jest na Gliwickiej oraz Zawodziu. Pomimo iż, zawsze krytycznie podchodze do zmian KZK to tym razem naprawdę zrobili dobrą robotę. Dodatkowo fajnie zrobione przesiadki, nie ma tłoku w autobusach - praktyczne mozna być szybciej niz tramwajem.
19.05 22:22:53
memphis napisał(a):
Na dworcu jeszcze parę dni temu na odwrocie tablicy były naklejki "Pilnuj się", a nie ogłoszenie o zmianach. Możliwe, że zostało umieszczone później - pozostaje tylko pochwalić.
19.05 22:53:12
butthead napisał(a):
@zmorgow: O ile nam wiadomo, remont się zaczął i trwa... A dość trudno byłoby publikować zdjęcia z objazdu, który się jeszcze nie zaczął.
20.05 00:52:23
michał napisał(a):
Za to kierowcy minibusów tlumaczą pasażerom, ze należy kasowac dodatkowy bilet...
20.05 10:22:33
adam86 napisał(a):
No na gliwickiej genralnie tramwajarze nic nie robią:P Może czekają, aż miejscowa ludność sprywatyzuje sobie szyny...
20.05 10:24:37
andrzej69 napisał(a):
Moim zdaniem ogłoszenia były zbyt późno i ukazały się nagle, z zaskoczenia. O tym czy na tym samym bilecie, jednorazowym oczywiście, mogę dojecać z Bytomia do Zawodzia się dowiedziałem teraz, na stronie KZKGOP nic o tym nie było. Taka informacja powinna być na każdym przystanku.. bo pasażer ma wiedzieć czego ma się spodziewać(dokąd może jechać na tym bilecie) zanim wejdzie do pojazdu. A tak wogóle to przez takie oto długotrawałe komunikacje zastępcze tramwaje tracą na atrakcyjności. Dotąd miałem z Łagiewnik do Zawodzia jazdę bez przesiadek, jak się mam 2 razy przesiadać i jechać około 20 minut dłużej to wole jeżdzić puszką niż komunikacą miejską. Dla wielu ludzi czas to pieniądz i niech KZKGOP zrozumie wkońcu że większość pasażerów jedzie do pracy czy do szkoły i zależy im na czasie. Komunikacja jest też dla nich, a nie tylko dla emerytów i bezrobotnych których godzinami można wozić na odcinku 14 km. Moim zdaniem powinno się zbudować łączniki po ul. Brackiej i Grudmana i sytuacja taka nie miała by miejsca. Przecież tam jest miejsce na tory tramwajowe których razem 2 km by starczyło. A tak co jakaś awaria czy roboty drogowe to 1/4 sieci trzeba przeorganizować- skutek taki: długi przejazd lub wogóle brak dla pasażerów, a TŚ mają mniejszą pracę przewozową= mniej pieniedzy z za nią.
20.05 10:32:10
solaris18 napisał(a):
Ile to bedzie trwać???
20.05 11:21:48
YoMaHa napisał(a):
@andrzej69: KZK GOP ma pasażerów w głębokim poważaniu już od lat, więc nie powinno Cię dziwić, że po prostu idą zawsze po tzw. najmniejszej linii oporu.
20.05 13:52:05
anna napisał(a):
Ciekawe, że trzeba korygować co chwila rozkład linii 13, jakby nie można było przywrócić tego z kilku lat temu, gdy linia 13 kursowała tylko od Wolności do Siemianowic. Wymagało by to tulko korekt na linii 12 i to niewielkich lub praktycznie - żadnych
20.05 13:53:29
adam86 napisał(a):
Nie tylko, bo 14 też miała inny rozkłąd wtedy
20.05 15:13:38
kysó napisał(a):
Komentarz może być jeden: Lepiej późno niż później. Z tramwajów przez Gliwicką korzystam (a w zasadzie korzystałem do 12 maja) codziennie w drodze do i z pracy - darmowa kolejka górska w pełnym, brudnym i starym wagonie. Zastanawia mnie tylko informacja o terminie tych dwóch etapów remontu - w prasie czytałem, że jeden etap ma się zakończyć pod koniec lipca a drugi w grudniu. O przyszłym roku nic nie słyszałem. W końcu bez przesady - ja wiem, że tam trzeba tak naprawdę wszystko zrobić, ale 2 kilometry w dwa lata... Marzy nam się Euro 2012 na Śląskim, do tego czasu trzeba będzie zrobić kilkaset kilometrów torów i dróg. A impreza jest za 5 lat a nie za 500...
20.05 19:09:18
michał napisał(a):
To ja nie rozumie ... Co było przed korektą z 21 maja? Tramwaj musiał odjechać wcześniej?
20.05 19:18:02
memphis napisał(a):
Nie wiem co robił, ale miał się z 12-tką wyprzedzać.
20.05 19:23:23
michał napisał(a):
Ja słyszalem: I etap do grudnia, II - w przyszlym roku... A co samej jakości robót, wystarczy zobaczyć jakie dziury się już porobily na wyremontowanym odcinku Gliwickiej. Ta kostka się nie nadaje na nawierzchnię !!!
20.05 19:39:03
reksio napisał(a):
I etap planowo ma się zakończyć 30.11.2007 r. II ma sie rozpocząć wiosną przyszłego roku i potrwa takze do jesieni.
20.05 21:41:40
anna napisał(a):
Ciekawe czy TŚ pomyślał przynajmniej o jakiejś rezerwie w ciągu dnia na Batorym-jeśli nic ma tam nie sać w nocy? Czy podmiana zdefektowanego 36 będzie trwała przez kilka martwych (wypadniętych) kursów, aż podmiana dojedzie z Bytomia.
20.05 23:02:36