MAZ-y u Tadeusza Powichrowskiego
03.03.2007
Dzięki uprzejmości Tadeusza Powichrowskiego (obsługuje m.in. linie 68 i 236) redakcja portalu miała okazję uczestniczyć w krótkim teście pojazdów będących w posiadaniu tego przewoźnika. A okazja była nie byle jaka, te pojazdy to bowiem białoruskie MAZ-y.
MAZ (MA3) to białoruski producent autobusów, który w 2006 roku pojawił się także na polskim rynku. Jednym z jego nielicznych klientów w naszym kraju jest obecnie Tadeusz Powichrowski. Przewoźnik ten posiada obecnie 6 pojazdów tej firmy - 4 sztuki MAZ 103, 1 sztukę MAZ-a 203 i turystycznego MAZ-a 256.
MAZ jest bliżej nieznanym w naszym kraju producentem ciężarówek i autobusów z siedzibą w Mińsku. Co ciekawe jednak roczna produkcja fabryki przekracza 1000 sztuk pojazdów, których głównymi odbiorcami są państwa byłego bloku wschodniego. Ambitny producent ma jednak zamiar wejść na polski rynek, a następnie na rynki zachodnie. I - co trzeba szczerze powiedzieć - być może główna przeszkoda tkwi nie w samych pojazdach, ale ich pochodzeniu.
MAZ 103
MAZ 103 to miejski niskowejściowy (pojedynczy stopień z tyłu) autobus o długości 12 m i pojemności ok. 100 osób. Opiera się na konstrukcji neoplana z lat 90-tych. Wyposażony jest w zabudowany w tylnej wieży silnik mercedesa o mocy 231 KM, spełniający normę Euro-3. Pojazd przyjazny jest osobom starszym oraz niepełnosprawnym - przyczyniają się do tego funkcja przyklęku oraz obsługiwana ręcznie rampa w drzwiach środkowych. Kabina kierowcy jest w pełni zabudowana, pojazd posiada niezależne ogrzewanie przedziału pasażerskiego i przedziału kierowcy. Wewnątrz brak stopni, podłoga z tyłu wznosi się łagodnie.
T. Powichrowski użytkuje jeden z posiadanych egzemplarzy od kilku miesięcy. Kierowcy chwalą sobie ten pojazd, w szczególności za wytrzymałość konstrukcji i bezawaryjność. Nieciekawy design producent niewątpliwie rekompensuje ceną - ok. 480.000 zł netto za egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów to prawdziwa okazja. Kolejne 3 pojazdy zawitają wkrótce na linię 165.
MAZ 203
Ten model to następca MAZ-a 103. To już rdzenna białoruska konstrukcja, oparta jednak w sporej mierze na podzespołach zachodnich. W całości niskopodłogowy pojazd o długości 12 m napędzany jest silnikiem Mercedesa o mocy 231 KM, spełniającym normę Euro-4. Za pracę tej jednostki odpowiada automatyczna skrzynia biegów ZF. Pod względem pozostałego wyposażenia nie odbiega zbytnio od swojego starszego brata.
Pojazd wyposażony jest fabrycznie w system wyświetlaczy R&G. Z zewnątrz przypomina polskie Vecto, jednak sprzedawany jest w korzystniejszej cenie niż polski autobus (580.000 zł za egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów).
Mieliśmy okazję odbyć krótką przejażdżkę tym pojazdem. Wrażenia są jak najbardziej pozytywne, nie można bowiem zauważyć większych problemów z pracą silnika czy pojazdu w całości.
W przypadku obu pojazdów można mieć zastrzeżenia co do wyglądu wnętrza. Białoruskie fotele odbiegają nieco wyglądem od konstrukcji, do których jesteśmy na co dzień przyzwyczajeni, trudno również ocenić ich wytrzymałość. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować inne siedziska.
Kolejny minus to jakość wykończenia wnętrz, co wschodni producent - chcąc realizować plany ekspansji - musi poprawić. Być może jednak w przypadku MAZ-a 203 to typowa choroba wieku dziecięcego, gdyż prezentowany nam egzemplarz był dopiero czwartym, który zjechał z taśm fabryki w Mińsku.
MAZ 203 może być ciekawą alternatywą wobec Jelcza Vecto. Ten sam typ konstrukcji, porównywalne wyposażenie, jednak zdecydowanie niższa cena, powodują iż autobus ten ma szanse zagościć wkrótce w większych ilościach na polskich drogach. Wystarczy tylko nie patrzeć na znaczek producenta, a w specyfikację pojazdu i opisy doświadczeń użytkowników.
Rufio napisał(a):
ładniejsze niż vectozłomy
04.03 02:26:04
l92 napisał(a):
może PKM Świerklaniec też się skusi na takie(lub przegubowe???)
04.03 09:35:08
Bus napisał(a):
A kiedy wyjadą na linię ??
04.03 09:38:54
robert_knurow napisał(a):
Zapowiada się ciekawie, moeimy nadzieje, że firma się bedzie nadal rozwijać i powodzenia:)
04.03 10:04:19
Jarek5 napisał(a):
203 całkiem ciekawie się zapowiada i niemam nic przeciew niemu:)
04.03 10:39:06
M. Szczuka napisał(a):
"Z zewnątrz przypomina polskie Vecto, jednak w tym wypadku przebija je ceną (580.000 zł za egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów)."
"MAZ 203 może być ciekawą alternatywą wobec Jelcza Vecto. Ten sam typ konstrukcji, porównywalne wyposażenie, jednak zdecydowanie niższa cena"
Jak się ma jedno zdanie do drugiego, bo nie zrozumiałem.
04.03 11:01:31
emem napisał(a):
@M.Szczuka: to jest chyba jasne - MAZ 203 jest tańszy od Vecto i oferuje ten sam standard za mniejsze pieniądze.
04.03 11:15:34
Ahorcado napisał(a):
Sądząc po zdjęciach - nie bardzo, prędzej porównałbym go do sosnowieckich Mastero.
04.03 11:53:12
palex :) napisał(a):
emem: właśnie nie - pierwsze zdanie w pierwszej chwili odczytuje się tak, choćby to MAZ był droższy niż Vecto. Pozdrawiam :)
04.03 12:10:28
Badziewie11111 napisał(a):
Kto kupuje takie badziewie.Może i Jelcze są złomy ale serwis na Śląsku-a te to co-pojadą na Białoruś??Paranoja.A ta deska żywcem ze ruskiego statku kosmicznego zdjęta.
04.03 12:23:56
adam86 napisał(a):
Sorry, ale wnetrza Vecta wygląga jednak lepiej. W jelczu przynajmniej są siedzenia na niskiej podłodze. Nie wydaje mi się, zeby ktoś kupił tego większą ilość, tym bardziej, ze silniki MB są dość drogie w utrzymaniu.
04.03 13:38:43
tomek88 napisał(a):
"Kierowcy chwalą sobie ten pojazd, w szczególności za wytrzymałość konstrukcji"
Ciekawe, skąd kierowcy wiedzą, że MAZ jest wytrzymały :)
04.03 14:01:56
Gocek napisał(a):
Idźcie mi z tym złomem... blee
04.03 16:20:00
mamiol93 napisał(a):
Te autobusy to nie są takie złomy jak co poniektórzy tu piszą i moga sie równac z Vecto to są spoko autobusy i fajnie że Tadeusz Powichrowski jeKupił:)
04.03 16:30:57
Ahorcado napisał(a):
Te wozy są tandetne, zarówno wewnątrz, jak i z zewnątrz. Daleko im do Jelcza i Solbusa. Dla prywaciarzy, którzy sprowadzają do GOPu byle co z zagranicy, to spoko autobus, może któryś się na niego skusi. Natomiast jeśli chodzi o poważnych przewoźników - zakup tego byłby wielkim krokiem wstecz.
04.03 20:47:17
Ahorcado napisał(a):
W sumie to Łady i itp. to też okazja w porównaniu do Chevroleta i Fiata.
04.03 20:50:26
M. Szczuka napisał(a):
emem: Zdecydowanie oczywiste. Teraz.:)
04.03 21:37:33
holmes napisał(a):
Ostatnio MAZ podpisał kontrakt na MAZy 103 i MAZy 105 w ilościach po 50 sztuk z Kubą. 10 sztuk kupią też Węgrzy. Zobaczymy jak one będą się sprawować na co dzień i wtedy można będzie ocenić te wózki.
04.03 22:01:35
mieszko966 napisał(a):
Jeśli tylko nie będą się psuć tak często, jak Jelcze, to już będzie pół sukcesu. Nie mniej, dla poważnych graczy, to i MAZy, i Jelcze są zdecydowanie pójściem na łatwiznę. Z pewnością stać nas na coś lepszego i trwalszego.
04.03 22:14:05
jacekso napisał(a):
Kogo stać? Przy obecnych stawkach chyba tylko PKM-y dotowane przez miasto mogą sobie pozwolić na nowe Solarisy, MAN-y i Merce.
04.03 22:48:54
adam86 napisał(a):
@Jacekso: ale przy obecnych uwarunkowaniach prędzej kupią gnioty, niz to. BTW od gniota to chyba nie jest tańsze?
04.03 23:05:59
Daro85 napisał(a):
Nie ma co się z brdzo podniecać. Nalezy apmiętać, ze kolosalna wadą MAZa jest to ze fabryka mieści się w kraju mocno niestabilnym politycznie- stojącym na krawędzi rewolucji. O ile nawet pierwsze egzemplarze są udane o tyle w przyszłości te wózki beda musialy byc pod szczegolnym nadzorem jakościowym- kolejne egzemplarze moga nie byc już tak dobre.
04.03 23:22:33
bolko napisał(a):
A Wawa kupuje już nawet z klimą ciekawe kto im dokłada bo tyle lat budują już metro a nie umieją go skończyć ?
05.03 00:02:28
ikarek napisał(a):
Ze strony:
http://www.maz.lt/index.php...
<<MAZ -256
Współczesny, nowego pokolenia, o małej klasie, o współczesnym dyzajnie, karoseria wyprodukowana z plastyku.
Płyty oraz szyby okienne sklejone z karkasem. To - postępowa technologia we współczesnym przemysle montažu autobusów.
Z powodu tego inžynieryjnego rozwiązania zrezygnowano z uszczelek i profili, pokrywających połączenia i szwy spawania.>>
LOL
05.03 14:47:50
IK@RUS napisał(a):
LOL ;)
05.03 19:17:48
Gaz_doskonały napisał(a):
Te busy to p. Powichrowski wysyła na linie nie jeżdżące w kzkgop, czy stoją na bazie? Trochę zdziwiony jestem, bo na 236 kursują jelcze, a jeszcze niedawno obsługiwał 752 i 753 Mazami.
06.03 07:53:26
kysó napisał(a):
ja tylko czekam, kiedy ktoś sprowadzi do nas 25-letnie pojazdy z takich państw jak: Somalia, Uzbekistan, Sudan, Nigeria, Bangladesz, Etiopia, Zair. Chętnie bym się czymś takim przejechał.
10.03 16:30:05
bzwKATO napisał(a):
Dziś (13.03.2007) widziałem (z balkonu) zóltego Maza na linii 7 PKM-u Katowice.
13.03 14:36:23
marek napisał(a):
czy to prawda ze powichrowski z tymi mazami bedzie jezdzic na 608 i 708 bo podobno wygrał przetark
17.05 16:26:42