Koniec Ikarusów i nowe Solarisy w Gliwicach
03.01.2014
Przełom roku oznaczał dla Ikarusów z PKM Gliwice koniec eksploatacji liniowej. Niejako w zamian na trasy wyjechały niedawno zakupione nowe Solarisy.
W okresie świątecznym z uwagi na okrojony rozkład jazdy gliwickie Ikarusy kursowały już ograniczonym zakresie. 20 grudnia można było spotkać na trasie wozy o numerach 1564, 4258, 4291, 4329, 4330 i 4342.
27 grudnia kursował jeszcze 125, a ostatnim liniowym gliwickim Ikarusem 280 był wóz o numerze 1565, który 30 grudnia obsługiwał jeszcze linię 197.
Oprócz wyżej wymienionych na koniec roku 2013 w PKM pozostały jeszcze przegubowce o numerach 132, 1523, 1566, 1582, 4334, 4387 i 4409. Niektóre z nich były już odstawione. 12 z nich trafi w styczniu do kasacji, a trzy z nich pozostaną jeszcze w zajezdni - przez jakiś czas mają służyć za głęboką rezerwę, ewentualnie do przewozu kibiców. Najprawdopodobniej będą to 1565, 1582 i 4387.
Oprócz Ikarusów 280 kres eksploatacji nastał także dla ich krótszych odpowiedników. PKM Gliwice był ostatnim przewoźnikiem w GOP, który eksploatował jeszcze Ikarusy 260. Młodszy z nich - 260.30A nr 3 z 1997 roku ostatni raz pojawił się na trasie 20 grudnia, obsługiwał wtedy linię 186.
Dwa starsze - 260.04 nr 3926 i 3931 z 1983 roku kursowały najczęściej na linii nocnej 32N.
W przeciwieństwie do przegubowców nie trafiają do kasacji, a przynajmniej nie od razu. PKM ogłosił przetarg na ich sprzedaż. Pierwsze podejście zorganizowane w grudniu skończyło się unieważnieniem postępowania - wygrała bowiem oferta, która nie była otwarta podczas otwarcia ofert i po medialnej burzy PKM wycofał się z takiego rozstrzygnięcia. Następnie opublikowano drugie ogłoszenie, które dotyczy sprzedaży tych trzech Ikarusów 260, ale już nie w formie przetargu. Rozstrzygnięcia znane będą w połowie miesiąca.
2 stycznia 2014 r. gliwickie Ikarusy zostały pożegnane w formie okolicznościowego przejazdu. Uczestniczyły w nim 280.26 nr 1565 i 260.04 nr 3926.
Razem z Ikarusami do kasacji trafił też DAB 12-1800B nr 123 z 1992 roku (sprowadzony w 2008 roku z Århus), który od pewnego czasu był już odstawiony po wypadku.
Po wycofaniu Ikarusów 280 w Gliwicach pozostają one w eksploatacji w GOP już tylko w PKM Katowice. Jest ich tam jeszcze 45 - 18 sztuk 280.26 z lat 1985-89 i 27 sztuk 280.70 z lat 1995-97. Na obszarze dawnego WPK można jeszcze spotkać dwa Ikarusy 260. Jeden z nich - 260.59E nr 09 z 1997 roku jeździ w PKM Czechowice-Dziedzice, a drugi - 260.74 nr 126 z 1993 roku w ZKM Zawiercie.
Tymczasem od 2 stycznia 2014 r. na linie zaczęły sukcesywnie wyjeżdżać nowe Solarisy Urbino 12 i 15 zakupione niedawno przez PKM. Łącznie jest ich 22 (12 szt. Urbino 15 - numery od 175 do 186 i 10 szt. Urbino 12 - numery od 187 do 196). Ich charakterystyczną cechą jest wyświetlacz numeru linii z przodu pojazdu - jest diodowy, a reszta wyświetlacza (podobnie jak boczny i tylny) zgodnie z wieloletnią gliwicką tradycją jest matrycowa. Łącznie w Gliwicach są już więc 94 Solarisy (33 szt. Urbino 12, 20 szt. Urbino 15 i 41 szt. Urbino 18).
M11 napisał(a):
Mała poprawka, 20 grudnia kursowały następujące Ikarusy: #125, #1523, #4291, #4258, #4330, #4329, #1582, #1564, #4342.
23 grudnia jeździli #4258 i #4330.
27 Grudnia #125 i #1582 a 30 grudnia zaś #1565(który nie był ostatnim liniowym) i #1582. Ponadto, 24 i 31 grudnia byli jeszcze na 32.
Ikarus 260 #3 wykonał jeszcze 32N przynajmniej w nocy z 20 na 21 grudnia.
03.01 15:30:08
:) napisał(a):
Tutaj juz wyswietlacz zepsuty ?
http://wpk.katowice.pl/inde...&
04.01 00:57:27
kierowca80 napisał(a):
Ktoś wie ile chcą za te krótkie ikarusy?
04.01 05:16:47
berger napisał(a):
ale tak dupa z tymi solankami ani jedna nie ma klimy
04.01 11:22:21
moherfucker napisał(a):
klima to zło, wymysł szatana
04.01 11:27:29
Serd napisał(a):
Ale za to w końcu mają te duże okna a nit te gówniane lufciki.
04.01 12:07:57
lk napisał(a):
Skąd ta różnica w zamówieniu. Czy te 2 U15 były dostarczone w ramach rozszerzonego zamówienia?
04.01 14:24:04
pasażer napisał(a):
"Ich charakterystyczną cechą jest wyświetlacz numeru linii z przodu pojazdu - jest diodowy, a reszta wyświetlacza (podobnie jak boczny i tylny) zgodnie z wieloletnią gliwicką tradycją jest matrycowa" - (Gli)wiocha jak nic.
05.01 17:28:02
maciej napisał(a):
diodowy wyświetlacz linii jest lepiej widoczny tak mi sie zdaje
05.01 23:30:09
markos napisał(a):
Pana pasazera zazdrosc zrzera
06.01 11:09:58
TRANSPORTOWIEC napisał(a):
260.30A mógł jeszcze trochę pojeździć.
06.01 19:05:09
pasażer napisał(a):
@markos - po pierwsze pisze się ZŻERA , a nie zrzera , kup sobie słownik , a po drugie z czego miałaby mnie zżerać? Chce mi się śmiać jak widzę te wyświetlacze - może następnym razem zamówcie tak aby każda litera była inaczej wyświetlana - wiocha i tyle w temacie.
06.01 19:27:55
Paweł napisał(a):
Świetnie się reprezentują solarisy gliwickie.
Numery linii autobusowej lepiej się odznaczają są bardziej widoczne za dnia jak i wieczorem oraz nazwa kierunku na wyświetlaczu solarisa w kolorze zielonym.
06.01 22:23:32
Kurek napisał(a):
#1565 smiga dzis na 197. Inwazja zombie? :)
09.01 12:46:16
malkontent napisał(a):
Jeżeli chodzi o wycofanie autobusów o Ikarus to ok jednak jesli chodzi o eksploatację tylko autobusów niskopodłogowych to treba zapytać kiedy wycofane zostaną inne wysłużone wysokopodłogowe autobusy np. DABY. Wtedy dopiero można będzie świętować!!!!
12.01 01:37:23