Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

MZK Tychy: przetargi w 2013 roku

28.12.2013

Tagi: MZK Tychy, przetarg, PKM Tychy, Irex, Meteor, Transgór Mysłowice, Gaschi, Brożek, Frodzi, Kłosok, Intrans – Dodał: Jakub Jackiewicz

W 2013 roku MZK Tychy przeprowadził 26 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na obsługę linii komunikacji miejskiej, jedno zamówienie zlecono w trybie z wolnej ręki, a dwa kolejne postępowania właśnie trwają. Przedstawiamy przegląd ofert, cen i taboru.


Zgodnie z wieloletnią tradycją konkurencyjnym rozstrzygnięciom poddawane są tylko wybrane linie komunikacyjne – wszystkie mikrobusowe i pojedyncze obsługiwane pełnowymiarowymi autobusami. Reszta włączona jest w jeden pakiet, który z natury rzeczy trafia do PKM Tychy. Pakiet obejmuje linie 1, 2, 4, 14, 21, 25, 29, 31, 33, 36, 45, 51, 75, 82, 101, 128, 131, 137, 157, 245, 254, 262, 268, 273, 291, 536, 605, 655, 696, E-2, Sz oraz kursujące tylko w okresie Wszystkich Świętych CmA, CmB, CmC, CmD i CmE.

Ogłoszony w 2013 roku przetarg na obsługę pakietu linii obejmuje umowę na okres od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. PKM był tu jedynym oferentem, zaproponował stawki wynoszące 4,64 zł za tabor AN, 6,37 zł za tabor B i BN oraz 7,40 zł za tabor C i CN. Średnia stawka wynosi więc 6,74 zł i jest dokładnie równa maksymalnej kwocie jaką MZK zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W skali umowy jest to nieco ponad 51 mln zł.

(autor: Jacek Sobota)

PKM jednak nie radzi sobie samodzielnie z obsługą wszystkich linii, zleca więc część zadań podwykonawcom. Robi to w dwóch częściach – osobno wynajmowani są kierowcy, a osobno pojazdy. Kolejne przetargi od wielu lat wygrywają zawsze ci sami wykonawcy, są jedynymi oferentami. Kierowcy wynajmowani są od konsorcjum Irex-5 Strzelce Opolskie i Transgór Trzebinia za stawkę 1,59 zł za wozokilometr (umowa została zawarta na okres od 24 kwietnia 2012 r. do 23 kwietnia 2015 r.), a autobusy dzierżawione są od konsorcjum Meteor Jaworzno i Transgór Mysłowice za stawkę 3,63 zł za wozokilometr (umowa obowiązuje od 1 sierpnia 2013 r. do 31 lipca 2014 r.) i dotyczy 18 autobusów. Oznacza to, że łącznie podwykonawcy otrzymują 5,22 zł za każdy przejechany pod szyldem PKM-u wozokilometr.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Tomasz Sieniek) (autor: Jacek Sobota)

Spośród pozostałych linii tymi nielicznymi na które ogłaszane są przetargi są 69, 294 (wraz z jednym kursem jako 157) oraz 252 i 253. Te dwie ostatnie są stosunkowo nowe, funkcjonują pod skrzydłami MZK od 1 września 2012 r. Wcześniej ich organizatorem był KZK GOP (nosiły wówczas numery 952 i 953). Cały czas obsługuje je Transgór Mysłowice. W przetargu, który obejmował umowę na okres od 28 października 2013 r. do 19 grudnia 2014 r. również był jedynym oferentem. Zaproponował stawkę 4,00 zł, czyli o 1 gr mniej niż maksymalna jaką dopuszczał MZK. Wymagano autobusu nie starszego niż z 2002 roku (o pojemności od 50 do 115 miejsc), Transgór wpisał więc do oferty dwa Jelcze 120M/2 (notabene ex PKM Tychy) o numerach 17 i 21. Jeżdżą one jednak w Chrzanowie (są nawet przemalowane na niebiesko zgodnie z wymogami ZKKM) i nie zamierzają opuszczać tamtejszej sieci komunikacyjnej. Po Lędzinach jeżdżą tymczasem wszystkie inne autobusy mysłowickiego przewoźnika, głównie Autosan A1010M nr 014 (rocznik 2000) i Autosan H7-20.02 nr 02 (rocznik 2001).

(autor: Oskar Pająk) (autor: Oskar Pająk)
(autor: Janusz Rogoń) (autor: Jacek Sobota)

Historia tegorocznych przetargów na linie 69 i 294 jest nieco bogatsza, aż czterokrotnie (po dwa razy na każdej linii) postępowania były unieważniane z powodu przekroczenia kwoty jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Za każdym razem składana była jednak tylko jedna oferta – konsorcjum Irex-1 Dąbrowa Górnicza i Meteor Jaworzno. W pierwszym podejściu (umowa na okres od 2 kwietnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r.) zaoferowana została stawka 5,13 zł na linii 69 i 4,93 zł na linii 294, przy maksymalnej 4,44 zł na obu liniach. Za drugim razem (umowa już tylko na okres od 2 kwietnia do 31 grudnia 2013 r.) stawka w ofertach złożonych na każdą z linii wyniosła już tylko 4,44 zł (przy maksymalnej 4,76 zł na linii 69 i 4,42 zł na linii 294) i zamówienie zostało udzielone.

W drugim rzucie przetargowym zamówienie obejmowało umowę na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Ofertę składało to samo konsorcjum, ale z odwrotną kolejnością członków (Meteor, Irex-1). Na obu liniach zaproponowana stawka to 5,44 zł, a maksymalna wyniosła 4,52 zł (na 69) i 4,49 (na 294). Postępowania znów unieważniono, a w kolejne zostały ogłoszone. Otwarcie ofert jest dopiero 16 stycznia (na 294) i 20 stycznia 2014 r. (na 69). Umowy zostaną zawarte od 24 stycznia (na 294) i od 1 lutego 2014 r. (na 69) do 31 grudnia 2014 r. Na okres od 1 stycznia do 23 lub 31 stycznia (w zależności linii) zapewne zostaną zawarte umowy w trybie z wolnej ręki.

Na obu liniach wymagane były autobusy o pojemności najmniej 95 miejsc, nie starsze niż z 2009 roku. Irex-1 i Meteor zgłosili na linię 69 dwa Irisbusy Crossway 12LE o numerach 672 i 673, a na linię 294 – Irisbusa Crossway 12LE nr 677 oraz Bogdana A601.10 nr 669.

(autor: Adam Ciepluch)
(autor: Wiktor Stryjakiewicz) (autor: Jacek Sobota)

Linia 620 kiedyś obsługiwana była nieco większymi autobusami, obecnie niewiele się różni od linii mikrobusowych oznaczanych literkami. W przetargu obejmującym umowę na okres od 1 października 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. wymagano autobusu o pojemności co najmniej 35 miejsc, nie starszego niż z 2007 roku. Maksymalna stawka wynosiła 2,37 zł.
Złożono trzy oferty – spółki cywilnej Mikrus z Żor (2,62 zł), Lucjana Brożka z Rudy Śląskiej (2,21 zł) i Andrzeja Gaschi z Mikołowa (2,19 zł). Gaschi przetarg wygrał, do oferty wpisał Iveco Daily nr rej. SMI 4G09.

(autor: Jacek Sobota)

Pozostałe linie mikrobusowe omówimy w kolejności alfabetycznej. Na wszystkich liniach wymagana pojemność taboru to minimum 29 miejsc.

Linia J – umowa od 19 września 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 2,76 zł. Rocznik autobusu: 2007. Wpłynęły dwie oferty – droższa od Andrzeja Gaschi (2,76 zł) i zwycięska od Lucjana Brożka (2,48 zł). Brożek zaoferował Mercedesa 515CDI z 2008 roku nr rej. SL 75041.

(autor: Jacek Sobota)

Linia K – umowa od 2 maja 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 2,79 zł. Rocznik autobusu: 2010. Wpłynęły cztery oferty – najdroższa od Lucjana Brożka (2,28 zł), kolejna od Intransu Sosnowiec (2,26 zł), następna od Andrzeja Gaschi (2,23 zł) i zwycięska od Andrzeja Kłosoka (2,08 zł). Kłosok zaoferował Mercedesa 510CDI z 2010 roku nr rej. SZO 37UN.

(autor: Adam Ciepluch)

Linia L – umowa od 30 grudnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 2,53 zł. W pierwszym podejściu jedyna oferta od konsorcjum Meteor Jaworzno i Irex-1 Dąbrowa Górnicza ze stawką 2,99 zł okazała się zbyt droga. W drugim podejściu była identyczna sytuacja (taka sama stawka). Wymagany był autobus z 2009 roku. W trzecim podejściu obniżono wymagania (na rocznik 2008). Konsorcjum Meteor i Irex-1 złożyło tym razem ofertę ze stawką 2,52 zł i wygrało. Zaoferowany został Mercedes 515CDI z 2008 roku nr 876.

(autor: Jacek Sobota)

Linia Ł – umowa od 10 kwietnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 4,15 zł. Rocznik autobusów (2 szt.): 2009. Wpłynęły dwie oferty – droższa od Intransu (3,34 zł) i zwycięska od firmy Frodzi Andrzeja Bugary z Bochni (2,43 zł). Bugara zaoferował Iveco Daily 50C18 nr rej. KBC 09916 (który jednak jest z 2008 roku, a nie z 2010) oraz Kapenę Irisbus Daily nr rej. KBC 10103 z 2010 roku.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Marcin Nawrot)

Linia N – umowa od 17 grudnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 2,97 zł. Rocznik autobusów (2 szt.): 2009. W pierwszym podejściu nie została złożona żadna oferta, a w drugim jedyną złożył Andrzej Kłosok ze stawką 3,05 zł. Pomimo przekroczenia kwoty maksymalnej MZK zdecydowało się udzielić mu zamówienia. Zaoferowany tabor to dwa Mercedesy 510CDI z 2011 roku nr rej. SK 9209W i SK 9210W.

(autor: Jan Wieczorek) (autor: Marcin Nawrot)

Linia P – umowa od 25 listopada 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 1,84 zł. Rocznik autobusu: 2007. Złożono dwie oferty – droższą od Andrzeja Gaschi (2,09 zł) i tańszą od Lucjana Brożka (1,97 zł). Pomimo przekroczenia kwoty wygrał przetarg. Zaoferował autobus BMC Levend XL z 2007 roku nr rej. SK 1435Y.

(autor: Jacek Sobota)

Linia R (dawniej G) – umowa od 1 października 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 2,64 zł. Rocznik autobusu: 2009. Jedyna złożona oferta pochodziła od Andrzeja Kłosoka ze stawką 2,29 zł. Zaoferowany autobus to Mercedes 510CDI z 2010 roku nr rej. SZO 96UX.

(autor: Jacek Sobota)

Linia S. Tutaj rok rozpoczął się od zamówienia z wolnej ręki udzielonego konsorcjum Irex-1 i Meteor na okres od 18 lutego do 31 marca 2013 r. Stawka zapisana w umowie to 3,86 zł, a usługa była świadczona Mercedesami 515CDI nr 876 z 2008 roku oraz 513CDI nr 703 z 2010 roku. Kolejny przetarg dotyczył umowy na okres od 1 kwietnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Wymagany był rocznik co najmniej 2008. Postępowanie zostało jednak unieważnione, gdyż „obarczone było niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego”. Można się jedynie domyślać, że chodziło o błędy w przygotowaniu postępowania – w specyfikacji były wykluczające się daty, a kwota maksymalna była zbyt niska (stawka 1,75 zł). W powtórzonym przetargu umowa obejmowała już tylko okres od 1 kwietnia do 31 grudnia 2013 r. Stawka maksymalna wyniosła 4,10 zł, a jedyna oferta konsorcjum Irex-1 i Meteor obejmowała stawkę 3,86 zł i ten sam tabor, który został wymieniony powyżej przy umowie z wolnej ręki.

(autor: Jan Wieczorek) (autor: Jacek Sobota)

Kolejne postępowanie ogłoszono na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna wyniosła 3,96 zł, zwiększono wymagania co do rocznika autobusów (2 szt.) na 2009 rok. Jedyna złożona oferta konsorcjum Meteor i Irex-1 proponowała jednak stawkę 4,37 zł i postępowanie zostało unieważnione. W drugim podejściu rocznik autobusów wrócił do stanu poprzedniego (2008 rok), a oferta Meteor i Irex-1 zmieściła się w możliwościach finansowych zamawiającego (zaoferowano stawkę 3,96 zł, czyli równą maksymalnej). Zaproponowany tabor to dwa Mercedesy 513CDI – nr 703 z 2010 roku i 704 z 2011 roku.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Linia W – umowa od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Stawka maksymalna: 2,03 zł, rocznik autobusu: 2009. W dwóch kolejnych postępowaniach jedyną ofertę składał Intrans Sosnowiec (za pierwszym razem 2,69 zł, a za drugim 2,49 zł) oferując Mercedesa 515CDI z 2009 roku nr rej. WB 5473C. Postępowania jednak unieważniano z powodu przekroczenia kwoty. W trzecim przetargu zmniejszono wymagania taborowe (autobus nie starszy niż z 2007 roku). Otwarcie ofert odbyło się 19 grudnia 2013 r. Złożono dwie oferty – droższa od Intransu Sosnowiec i tańsza od Lucjana Brożka.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Wszystkie ceny podane w artykule są cenami netto (bez podatku VAT).

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Marcin Nawrot napisał(a):

Na 69 obsługa się nie zmieni i dalej będą jeździć dwa Crossway'e #672 i #673 (w tym drugim zamontowano nawet wymagane wyświetlacze) Na 294 może być ciekawiej bo albo wystawią dwa Conecto albo jednego Mercedesa i Bogdana #669, na inne auta bym nie liczył.

28.12 23:12:29

gość napisał(a):

672 i 673?! hahaha - to jakaś kpina! ...

29.12 09:18:54

Marcin Nawrot napisał(a):

Z całym szacunkiem, ale co jest z nimi nie tak, że uważasz to za kpinę ?

29.12 19:26:45

gość napisał(a):

Przecież to padaki...

29.12 22:48:19

Gość 2 napisał(a):

Oj nie mają miodu przewoźnicy opisani w artykule

30.12 14:22:47


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!