Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Co piszczy w taborze tramwajowym

09.01.2007

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

Nadrabiając zaległości przedstawimy przegląd ostatnich zmian taborowych wśród wagonów Tramwajów Śląskich.


Na początek kasacje. 29 listopada 2006 r. skreślono ze stanu dwa wagony robocze z zajezdni Stroszek - lorkę-pług o numerze 29 oraz rozbity w wypadku wagon N 130R. 1 grudnia ze stanu zdjęto wagon 105Na 750 z zajezdni Zawodzie, a 27 grudnia dwa wagony 102Na z tej samej zajezdni - 172 i 225. 1 stycznia 2007 r. oficjalnie skreślony został wagon 102Na 230 - do końca pozostający na stanie zlikwidowanej w połowie roku zajezdni Chorzów Batory. Wagon ten był odstawiony po pożarze od czerwca 2005 r., a zwłoka z jego kasacją spowodowana była wyłącznie względami formalnymi i ubezpieczeniowymi.

fot. A. Muth


Z kronikarskiego obowiązku należy jeszcze odnotować wprowadzenie na stan dwóch ostatnich składów wagonów 105Na sprowadzonych z Krakowa. W dniach 21 i 22 listopada ub. roku przyjechały wagony (odpowiednio) 251 (ex 443) i 250 (ex 444), a 23 i 24 listopada wagony 261 (ex 739) i 260 (ex 738). Skład 250+251 (rocznik 1980) pozostał w zajezdni Zawodzie, a 260+261 (rocznik 1983) powędrował do Gliwic.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota


Realizowane we wrześniu i październiku prace torowe w Sosnowcu i związane z tym zmiany rozkładów jazdy, a także utrzymujący się lekki chaos taborowy związany z dużą ilością odstawionych wagonów (z powodu braku części lub po wypadkach) powodowały wypożyczanie niektórych wagonów między zajezdniami. Jeszcze przed ostateczną likwidacją chorzowskiej stacji ruchu wagony 105Na 593 i 607 wypożyczono z tej zajezdni do Zawodzia (od 29 lipca, a od 12 sierpnia przeszły już formalnie na stan zajezdni Zawodzie). Skład 105Na 576+575 od 23 września do 1 grudnia wypożyczony był z Będzina do Zawodzia. Inny skład 105Na - 578+577 od 25 sierpnia wypożyczony jest z Zawodzia do Stroszka i trwa to do dzisiaj. Natomiast gliwicki wagon 105Na 639 przemierzył długą drogę: 8 września wypożyczono go na Stroszek, 10 listopada ze Stroszka do Będzina, a 2 grudnia powrócił do Gliwic.

fot. A. Muth

Nie można nie wspomnieć o remoncie, który trwał od lipca 2004 roku i zakończył się w ostatnich dniach grudnia 2006 roku. Mowa o wagonie 790, ex 105NT. 23 lipca 2004 r. ze stanu został skreślony wagon 739 - ex 105Na zmodernizowany we wrześniu 2000 roku na typ określony przez ówczesne PKT jako 105N-2k/MK, a przez miłośników jako 105N/MB (z tyrystorowym układem rozruchu). Jego kasacja związana była z awarią czopa skrętu. Szkoda było jednak aparatury, postanowiono więc o jej przeniesieniu do innego wagonu. Tramwaje Śląskie eksploatowały dotychczas dwa wagony typu 105NT z 1989 roku wyposażone w aparaturę elektryczną produkcji krakowskiej AGH. Duża awaryjność tych wagonów (poza 790 drugim jest 789) powodowała, że generalnie w ruchu był tylko jeden, a drugi był odstawiony. 790 był bardziej awaryjny, więc jego wytypowano do modernizacji. Z uwagi na dobry stan pudła remont ograniczył się do zamontowania nowej aparatury elektrycznej i wymiany wnętrza (siedzeń, laminatów i kabiny motorniczego). Zlikwidowano też gniazda sterowania wielokrotnego pozostawiając jednak tandetne zaślepki. Pierwotnie prace prowadził warsztat zajezdni Będzin, później jednak wagon przeholowano do Chorzowa Batorego, gdzie ukończono prace. W końcowym efekcie wagon został jeszcze przetwornicę statyczną i wyświetlacze. 6 stycznia 2007 r. wyjechał pierwszy raz po remoncie na trasę z pasażerami.

fot. D. Wójcik


Na koniec warto dodać, że z początkiem nowego roku rozpoczął się wreszcie remont wagonu 105N 338. Starania Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym wreszcie odniosły skutek i docelowo wagon będzie miał przywrócony oryginalny wygląd z 1975 roku, tzn. będzie miał szybki pod przednią szybą i nad drzwiami, stare tablice, dyktę za stanowiskiem motorniczego i kilka innych historycznych szczegółów. Wagon pozostanie jednak w eksploatacji liniowej. Prace wykonuje ZUR Chorzów.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Serd napisał(a):

Co piszczy w tramwajach? - wszystko co tylko może, niestety... :( I jeszcze jedno: otóż w powyższym artykule pominięto jeszcze jeden dość istotny fakt z "życia" tramwajów śląskich a mianowicie wypożyczenie dwóch 111-tek do Krakowa, dzięki czemu mamy 14 "nowych" 105-tek.

09.01 20:08:38

memphis napisał(a):

Przecież o tym już było dawno napisane.

09.01 20:21:18

YoMaHa napisał(a):

@Serd&memphis: To nieporozumienie jest wynikiem tego, że w nagłówku brak jest informacji, jakiego okresu czasu dotyczy przegląd, a wcześniejszy dokonany przez Ciebie wespół z Jackiem Sobotą dotyczył całego roku. Pozdro

09.01 20:23:14

Serd napisał(a):

Do Memphisa: To prawda ale moim zdaniem w tym artykule też powinno coś o tym być

09.01 21:02:12

memphis napisał(a):

Przecież powyższa notka nie jest przeglądem wydarzeń taborowych w ciągu roku.

09.01 21:25:41

bodzio napisał(a):

@serd - przecież w nagłówku jest wyraźnie napisane "przegląd OSTATNICH zmian" bo rzeczywiście o ruchach taborowych w Tramwajach Śląskich dawno nie było mowy. A podsumowanie roczne na pewno jeszcze zagości w portalu - prawda @memphis ?

09.01 22:29:04

Henryk napisał(a):

Gdzie jest robione to zdjęcie z tramwajem linii 24 ? W Sosnowcu ? Czy za nim jest koniec linii, pętla ? Ma może ktoś inne zdjęcie dalszej części tej linii...

10.01 00:45:58

Dave napisał(a):

Zdjęcie robione jest w Sosnowcu na Środuli - Konstantynowie, bodaj na "pętli". A raczej tym trójkącie, co się zawraca ;-).

10.01 12:37:16

Energetyk napisał(a):

Ten trójkąt w Środuli-Konstantynowie zawsze był tylko "pętlą"?

10.01 15:12:59

eNka napisał(a):

CZY DOBRZE WIDAĆ, ZA WOZEM 102Na
numer 230 STOI ENKA CHYBA PRZYCZEPA ND?
MOŻE UDAŁO BY SIĘ WYREMONTOWAĆ TEN WA-
GON I DOCZEPIĆ DO WOZU TYPU N numer 1100.

10.01 20:38:15


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!