Będą kolejne MAZ-y w PKM Tychy
28.11.2013
Do końca grudnia 2013 r. do PKM Tychy powinny trafić po trzy sztuki nowych MAZ-ów 107 i 215.
W lipcu informowaliśmy, że PKM ogłosił przetarg na zakup sześciu nowych autobusów - trzech 15-metrowych i trzech przegubowych (» czytaj więcej). Tamto postępowanie zostało unieważnione - cena najkorzystniejszej oferty przekroczyła kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Wkrótce potem ogłoszono jednak kolejny przetarg, na tych samych warunkach.
W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta - od Piotra Wójcika prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą "Peterbus" z siedzibą w Warszawie.
Chwilę później ogłoszono kolejny przetarg, tym razem na leasing operacyjny tych autobusów zakupionych w ramach wcześniejszego postępowania. Leasing ma być na okres 5 lat z możliwością wykupu za 1% wartości netto. Ten przetarg wygrała firma ING Lease.
Jakie autobusy trafią do PKM-u i za jaką cenę? Dowiadujemy się tego ze specyfikacji przetargowej postępowania na leasing. Otóż autobusy 15-metrowe to MAZ 107.469 - jedna sztuka kosztuje 719,5 tys. zł netto. Autobusy przegubowe (o długości aż 18,75 m) to MAZ 215.069 - za jedną sztukę PKM zapłaci 893 tys. zł netto. Łącznie sześć autobusów kosztować będzie 4 837 500 zł netto (plus koszt obsługi leasingu). Co ciekawe, wszystkie te autobusy mają być wyposażone w klimatyzację również dla pasażerów.
MAZ-y 107 są już obecne w naszym regionie. Nawet w samym PKM Tychy - od prawie roku jeżdżą w przedsiębiorstwie trzy sztuki modelu 107.468. Oprócz nich w GOP-ie jeździ jeszcze 5 sztuk. Dwa z nich są nieco starsze (107.066 z lat 2007-2008, obecnie u Kłosoka), dwa kolejne to model 107.468 (z 2010 roku u Kłosoka), a jeden egzemplarz to właśnie model 107.469 (egzemplarz z 2010 roku jeździ w Ireksie).
MAZ 215 to nowość - prezentowany był m.in. na targach komunikacji miejskiej w Sosnowcu. To dłuższa wersja znanego już w GOPie modelu 205 (który występuje w liczbie czterech sztuk u Kłosoka i w Asce). Według katalogu autobus mieć 176 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. Napędzany jest silnikiem Mercedes-Benz OM926LA o mocy 240 kW spełniającym normę euro 5.
» zobacz film przedstawiający MAZ-a 215 na targach w Sosnowcu:
Oprócz dostawy MAZ-ów, PKM ogłosił też przetarg na dostawę 4 używanych autobusów niskopodłogowych jednej i tej samej marki oraz takiego samego typu. Mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2008 roku i mieć udokumentowany przebieg nie większy niż 550 tys. km. Parametry: długość co najmniej 12 m, liczba miejsc minimum 90 (w tym 29 siedzących), silnik 6-cylindrowy o pojemności skokowej 9000-10000 cm i mocy 180-200 kW, spełniający normę co najmniej euro 4, automatyczna skrzynia biegów. Autobusy mają być trzydrzwiowe (układ 2-2-2).
Przetarg wygrał Solaris Bus & Coach. Autobusy ma dostarczyć w ciągu 30 dni od podpisania umowy, czyli mniej więcej do końca bieżącego roku.
Serd napisał(a):
Mazy 215? To znaczy że doczekamy się pierwszych w Gopie (a może i w Polsce) pięciodrzwiowych przegubowców?
28.11 18:39:42
P Śl napisał(a):
Ile taki MAZ 215 jest tańszy od cywilizowanych autobusów ?. 100 tys. ? Patrząc na to, że to bęzie służyło latami i jakość wykonania to się ani nie ma co łaszczyć ;).
28.11 20:31:02
genio2311 napisał(a):
Z tego co wiem to chyba urbino 18 kosztuje 910 tyś http://www.twojafa.cba.pl/c... Jak ten cennik jest aktualny to mogli brać autosana bo i tańszy
28.11 23:59:14
P Śl napisał(a):
O, fajne. Wiadomo, że cena zależy od różnych czynników, ale ta cena U18 to mimo wszystko jest jakaś błędna. Cena Capacity <3
29.11 15:08:11