Rozpoczyna się remont torowiska na Burowcu
09.08.2013
12 sierpnia 2013 r. rozpoczyna się przebudowa torowiska tramwajowego na Burowcu. Wcześniej przez dwa dni trwać będą prace przygotowawcze.
W dniach 10-11 sierpnia montowane będą rozjazdy technologiczne, aby później prowadzić ruch po jednym torze. W tych dniach Tramwaje Śląskie przygotowały następującą organizację ruchu:
- linia 14 skrócona będzie od strony Brynowa do pętli w Zawodziu, a od strony Mysłowic do pętli w Szopienicach,
- linia 15 skrócona będzie od strony pl. Miarki do Pętli w Zawodziu, a od strony Pogoni do dworca w Sosnowcu (następnie pojedzie przez Rondo Gierka i ul. Małachowskiego z powrotem na Pogoń),
- linia 20 kursować będzie na trasie Brynów - Zawodzie (od tego dnia wstrzymany będzie już ruch na ul. 3 Maja w Katowicach, stąd nie ma kursów do Chorzowa).
Komunikacja zastępcza realizowana będzie następująco:
- na odcinku Sosnowiec Rondo Gierka - Szopienice Kościół kursować będzie uruchomiona specjalnie w ten dzień linia tramwajowa 36 (zwykle nie kursującą w weekendy), obsługiwana taborem dwukierunkowym,
- na odcinku Zawodzie Pętla - Szopienice Kościół kursować będą autobusy.
Od poniedziałku rozpoczną się prace przy modernizacji torowiska oraz ulicy. Projekt przewiduje przebudowę ok. 774 m podwójnego torowiska wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte - na odcinku od wschodniego wylotu skrzyżowania z ul. Korczaka do bramy wjazdowej zakładów Baterpol.
Przebieg torowiska pozostanie zbliżony do obecnego, nieco przesunięte będą osie torów w jezdni (rozstaw od 4,5 aż do 7 m), a także skorygowane zostaną włączenia torowiska wydzielonego w jezdnie - przesuniete poza obszar skrzyżowania z ul. Korczaka oraz wjazdu do Baterpolu wraz z rozsunięciem obu torów i zastosowaniem sygnalizacji świetlnej wzbudzanej przez tramwaj. Ma to poprawić bezpieczeństwo ruchu.
Na odcinku wbudowanym w jezdnię zastosowano technologię bezpodsypkową w systemie szyny w otulinie. Szyny umieszczone są w otulinie z prefabrykowanych profili gumowych zapewniających ciągłe sprężyste podparcie. Szyny zamontowane są w płytach żelbetowych na podbudowie betonowej.
Odcinki torowisk wydzielonych z jezdni zostaną wykonane w technologii podsypkowej - szyny rowkowe ułożone na podkładach betonowych na podbudowie z tłucznia kamiennego.
Modernizacji podlega również sieć trakcyjna - zastosowana zostanie sieć wielokrotna skompensowana złożona z linki nośnej miedzianej i przewodu jezdnego. Zamontowane zostaną nowe słupy trakcyjne lub trakcyjno-oświetleniowe. Ciekawostką jest fakt, że przy "parku" (nie wiadomo czy chodzi o skwer Krzysztofiaka, czy Roździeńskiego) zaprojektowano postawienie słupów "zielonych" - mają być zabudowane rusztem na którym będzie rosła zielona roślina pnąca.
Zakres modernizacji przewiduje także budowę dwóch peronów przystankowych autobusowo-tramwajowych (przystanek Burowiec). Perony będą miały długość 45 m i wysokość 16 cm nad główką szyny. Nawierzchnia wykonana zostanie z kostki betonowej.
W zakresie organizacji ruchu pojawią się nowe sygnalizacje świetlne. Jedna z nich zlokalizowana będzie na odcinku poza obszarem przebudowy torowiska - na przejeździe tramwajowym przez ul. Bednorza przy skrzyżowaniu z Obrońców Westerplatte. Kiedyś była tam sygnalizacja świetlna wzbudzana przez tramwaj, jednak została zlikwidowana (prawdopodobnie w latach 90-tych). Zastosowana zostanie sygnalizacja z priorytetem dla tramwaju - detekcja nadjeżdżącego pojazdu szynowego odbywać się będzie za pomocą pętli indukcyjnej (od strony Szopienic - 120 m od skrzyżowania) i kontaktu na sieci trakcyjnej (tzw. sanek, od strony Burowca - 105 m od skrzyżowania). Sygnalizacja świetla wzbudzana pojawi się także na włączeniach torowiska wydzielonego w jezdnię - przed skrzyżowaniem z ul. Korczaka oraz przy bramie Baterpolu. Na skrzyżowaniu z ul. Hallera sygnalizacja nie powstanie.
W związku z rozpoczęciem przebudowy wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu drogowego. Zamknięty zostanie odcinek ul. Obrońców Westerplatte na odcinku od Roździeńskiej do Hallera. KZK GOP poinformował, że od 12 sierpnia 2013 r. wprowadzone zostają następujące objazdy dla linii autobusowych:
- linie 72, 74, 108 i 109 kursować będą ulicami Hallera - Siewną - Korczaka,
- linia 70 kursować będzie w kierunku Borek bezpośrednio z Obrońców Westerplatte w Korczaka, a w kierunku Szopienic - od przystanku Burowiec ulicami Hallera - Siewną - Korczaka,
- linia 44 w ogóle pominie Szopienice i Burowiec, od Wilhelminy pojedzie ulicą Bagienną bezpośrednio do Zawodzia.
żabek napisał(a):
A po co 15 w takim kształcie po Sosnowcu? Żeby dublować 21, 24 i 27? Czy żeby szlifować łuk na rondzie Gierka?
12.08 13:33:06
dav napisał(a):
Sygnalizacja świetlna powinna być przy przejściach dla pieszych na ul.Obr.Westerplatte i Hallera,gdzie przechodzą również dzieci do szkoły.
25.08 20:01:20
nana napisał(a):
DAV, gdy jest za dużo świateł to i tak dzieci przechodzą na czerwonym. Bo auta akurat nie jadą. Jak na Hallera przy szkole (i przedszkolu). Co ciekawe te mniejsze dzieci razem z rodzicami za łapkę. Nie ma jak to dobry przykład rodzicielski.
02.07 13:50:47