Modernizacja infrastruktury tramwajowej - Chorzów
31.07.2013
W ramach projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” na terenie Chorzowa realizowane są cztery zadania.
zadanie nr 12 – „Modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Armii Krajowej od ul. Gałeczki do ul. Dąbrowskiego w Chorzowie”
zadanie nr 14 – „Modernizacja torowiska na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do granic miasta Świętochłowice w Chorzowie”
Te dwa zadania wykonywane są równolegle. Roboty rozpoczęły się 29 kwietnia 2013 r. Przez dwa dni wcześniej instalowano rozjazdy technologiczne, gdyż prace prowadzone są przy utrzymaniu ruchu tramwajowego. Powstały dwa odcinki jednotorowe wzdłuż ul. Armii Krajowej. Jeden funkcjonuje na odcinku od skrzyżowania z ul. Wysockiego do ul. Jasińskiego, a drugi rozpoczyna się na wysokości przystanków autobusowych Chorzów Batory Dworzec PKP i biegnie do granicy miasta przed przystankiem Świętochłowice Gazownia. Przejazd pierwszego odcinka zabezpieczony jest sygnalizacją ręczną, a drugiego - przekaźnkową. Na tym etapie robót utrzymano możliwość wjazdu i wyjazdu z zajezdni Chorzów Batory.
W ramach przyjętej organizacji ruchu ul. Armii Krajowej na odcinkach objętych robotami stała się jednokierunkowa – przejazd możliwy jest tylko od strony Świętochłowic w kierunku Katowic. Spowodowało to konieczność skierowania na trasy objazdowe wszystkich linii autobusowych w tym rejonie. Linie 7 i 23 od Katowic w kierunku Zabrza kursują Drogową Trasą Średnicową (od ul. Gałeczki aż do Wolności) z tymczasowym przystankiem na łączniku al. BOWiD z DTŚ. Podobnie linia 6 – od Dąbrowskiego do Wolności przejeżdża DTŚ. Linie 22, 48, 74, 139, 144, 632 i 974 jadące od ul. Szpitalnej w kierunku centrum Chorzowa jadą al. BOWiD, a następnie DTŚ do Dąbrowskiego, obsługując po drodze tymczasowy przystanek Chorzów Racławicka.
23 lipca wprowadzono kolejne zmiany w organizacji ruchu – zamknięty został przejazd przez skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego i Armii Krajowej. Autobusy wszystkich linii kursują objazdem od Dąbrowskiego do al. BOWiD przez Drogową Trasę Średnicową.
Torowisko wykonywane jest z prefabrykowanych płyt wielkowymiarowych i szyn mocowanych w korytach szynowych za pomocą żywic poliuretanowych (materiał elastyczny, którym szyny oblane są na pełną wysokość, a pod stopką szyny jest warstwa tego materiału grubości 20 mm). Obecnie na obu odcinkach trwa układanie płyt torowych i montaż szyn. Równolegle prowadzone są ponadto prace kanalizacyjne.
Przystanki Chorzów Batory Zajezdnia i Piekarska, a także Dworzec PKP w kierunku Świętochłowic i centrum Chorzowa pozostaną przystankami „dochodzonymi” z chodnika. Projektant zaznaczył, że zastosowanie peronów wyniesionych (tzw. przystanki wiedeńskie, nazywane w dokumentacji szwajcarskimi) nie jest możliwe z uwagi na pozostający do dyspozycji przekrój ulicy wynoszący 12 m przy koniecznej do uzyskania szerokości pasa ruchu i znacznym natężeniu ruchu samochodowego.
Zmiana obejmie natomiast przystanek Chorzów Batory Dworzec PKP w kierunku Katowic. Istniejące dzisiaj dwa stanowiska przed wjazdem na skrzyżowanie zostaną zastąpione jednym nowym – za skrzyżowaniem (obok budynku dworca kolejowego). Zostanie tam wybudowany peron wyspowy, a geometria skrzyżowania ulegnie zmianie. Na samym skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej, Szpitalnej i al. BOWiD nie przewidziano priorytetu dla tramwajów.
zadanie nr 8 – „Modernizacja torowiska na odcinku od przystanku Chorzów AKS do przystanku Chorzów Chopina”
To zadanie wykonywane jest w ramach tego samego kontraktu co prace na odcinku od Stadionu Śląskiego do Wesołego Miasteczka. W dniach 27-30 lipca 2013 r. podczas przerwy w ruchu tramwajowym związanej także z podłączaniem wyremontowanych torów przy Stadionie Śląskim, wyłączono z użytkowania jeden tor na odcinku Chorzów AKS – Chorzów Chopina. Ruch odbywać się będzie wahadłowo prawym torem w kierunku jazdy do Katowic.
Na tym odcinku zaprojektowano torowisko wydzielone w postaci szyn tramwajowych na podkładach strunobetonowych na podsypce tłuczniowej, ze sprężystym mocowaniem szyn SB-4. Na przejściach dla pieszych zostanie wykonana nawierzchnia z kostki betonowej. Natomiast na przejeździe drogowym zastosowane zostaną płyty wielkowymiarowe VRZ z korytami szynowymi, gdzie zagłębione będą szyny z komorami wypełnionymi bloczkami betonowymi, a całość zamocowana zostanie za pomocą materiału elastycznego.
Na terenie Chorzowa wykonywane będzie jeszcze jedno zadanie – nr 62 – „Modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Wolności od granicy ze Świętochłowicami do ul. Bolesława Chrobrego w Chorzowie”. Nie ogłoszono jednak jeszcze przetargu na wykonawcę.
Przemek W. napisał(a):
Od Batorego do Gazowni jest wzbudzana ;)
31.07 14:12:15
Rafał napisał(a):
Od Dworca PKP do Gazowni jest zdaje się sygnalizacja przekaźnikowa.
31.07 17:55:53
Michałek napisał(a):
Znaczne natężenie ruchu na Armii Krajowej?! Kuźwa, a 500 metrów leci równolegle DTŚ. Po coś ta trasa za grube miliony była budowana?
Dobrze chociaż, że nie robi się całkowitej, chamskiej odtworzeniówki średniowiecznego układu, jak trasa do Zawodzia czy Łagiewniki Targ. Jak patrzę na Batory Dworzec PKP to niby fajnie, ale dla naszych projektantow wiecej niz jedno dojscie na peron to abstrakcja. Lepiej nasadzić żółtych barierek, coby ktoś nie chciał wygodniej dotrzeć do pociągu.
31.07 22:50:12
memphis napisał(a):
Faktycznie, przekaźnikowa, rozpędziłem się :)
01.08 23:18:09