Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wieści taborowe - Meteor Jaworzno, Irex Sosnowiec

28.05.2013

Tagi: tabor, Meteor, Irex – Dodał: Jakub Jackiewicz

W naszym cyklu opisów zmian taborowych na przestrzeni lat 2012-2013 przechodzimy do grupy przewoźników prywatnych.

Firmy Meteor Jaworzno i Irex Sosnowiec (a także spółki Irex-1, itp.) połączone unią personalną właściciela tworzą razem jednego z największych obecnie przewoźników prywatnych w komunikacji miejskiej w naszym regionie. Obsługą także przewozy w Lublinie i Tczewie. W ich taborze zaszło sporo zmian obejmujących zarówno kasacje jak i sprowadzanie całej masy autobusów w różnym wieku.


Na początek trochę kasacji. W 2012 roku skasowano: MAN-y NG272 nr 61 i 712 oraz NL202 nr 606 (był to pierwszy niskopodłogowiec w historii Ireksu),

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Jacek Sobota)

Jelcze 120M nr 812 (pierwszy fabrycznie nowy autobus w Meteorze), 814 (dawniej był to zasilany propanem-butanem model 120MD, przebudowany w 2001 roku na diesla) i 815 oraz M121M nr 808 (nie był wprowadzony do eksploatacji, od roku 2007 pełnił funkcję stacji paliw) i 868,

(autor: z archiwum spółki Meteor) (autor: Tomasz Sieniek)
(autor: z archiwum spółki Meteor) (autor: Jacek Sobota) (autor: Marcin Nawrot)
(autor: Janusz Rogoń) (autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

sześć Scanii CN113CLL – nry 826, 827, 828, 829, 843 i 844,

(autor: Jan Wieczorek) (autor: Marcin Nawrot) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Tomasz Kumor) (autor: Oskar Pająk) (autor: Mateusz Trąbka)

oraz Mercedesa O100 City nr 875 (dawniej należał on do firmy Alter, gdzie nosił nr 05, od kilku lat stał odstawiony na bazie Ireksu) i ostatniego Autosana H9-21 nr 626.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Oskar Pająk) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Oskar Pająk)

W 2013 roku natomiast skasowano już trzy autobusy po wypadkach – Jelcza 120M/2 nr 148, MAN-a NG272 nr 660 i Jelcza M125M nr 679.

(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Mateusz Trąbka) (autor: Jacek Sobota)

Pojawiło się także sporo nowości. W styczniu 2012 roku na liniach zadebiutowały dwa Mercedesy O530 – nr 739 i 740 (rocznik 2000, ex Nobina Oslo),


dwa 15-metrowe MAN-y NL313-15 nr 743 i 744 (rocznik 2003, ex UniBuss Oslo)


oraz cztery MAZ-y 103 o numerach 745-748 (rocznik 2005, ex Serbia).



Z tyskiego PKM odkupiono trzy Jelcze 120M/2 (wbrew oznaczeniu nie są już one zasilane gazem LPG, lecz zwykłym dieslem) o numerach 148, 150 i 151. Autobusy te od 28 maja kursują na liniach MZK Tychy i pozostawiono im dotychczasowe numery i oznaczenia. Jeden z nich – 148, został już skasowany po wypadku (» czytaj więcej).

(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Jacek Sobota) (autor: Tomasz Sieniek)

W czerwcu 2012 roku sprowadzono również dwa MAZ-y 203 z 2011 roku, wcześniej eksploatowane u Henryka Polaka, które w międzyczasie zaliczyły również krótki epizod w Asce/Rudpol-opie. Otrzymały numery 757 (ex Aska/Rudpol-opa 1, Polak 35) i 758 (ex Aska/Rudpol-opa 2, Polak 36). Zadebiutowały 1 lipca na liniach MZK Tychy, a od października 757 trafił do obsługi linii 223 z Giszowca do Kosztów i stacjonuje w zajezdni Transgóru na Brzezince.

(autor: Tomasz Sieniek) (autor: Tomasz Sieniek)

W styczniu 2012 roku sprowadzono Volvo B10BLE-60 nr 749 (rocznik 2000, ex Arriva Kastrup), a w lipcu dołączyli do niego nietypowi koledzy – B10BLE-63. Są nieco dłużsi (trzyosiowi o długości 13,4 m), pochodzą prawdopodobnie również z Arrivy Kastrup. Autobusy te otrzymały numery 759 i 760.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

We flocie Irex/Meteor zagościły trzy kolejne Solarisy Urbino 15 ex Veolia Warszawa z 2000 roku – w sierpniu do ruchu wprowadzono dwa wozy (nry 752 ex A028 i 753 ex A053), a 28 listopada trzeciego (nr 754 ex A052).

(autor: Marcin Nawrot) (autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Tabor uzupełniły dwa zwykłe MAN-y NL202/222 nieznanego pochodzenia – 11 stycznia wyjechał wóz o numerze 741, a 17 września – 761.

(autor: Marcin Nawrot)

12 grudnia na linii pojawił się nowy nabytek – MAN NG313 z 1999 roku pochodzący z Vestische Herten, który kilka dni później otrzymał numer boczny 763.

(autor: Jacek Sobota)

Ostatnim zakupem w 2012 roku był Jelcz M125M nr rej. SPI 54AC z 1999 roku. Jego poprzednim właścicielem był Telesfor Rzeczkowski, a w Ireksie został przeznaczony na części zamienne i raczej nie wyjdzie już na trasę z pasażerami.

(autor: Jacek Sobota)

W styczniu 2013 r. park taborowy wzbogacił się o Jelcza 120M/3 nr 762, odkupionego z Delty Świętochłowice. Pochodzący z 2002 roku autobus został przemalowany w całości na niebiesko i podobno miał jeździć w Chrzanowie, jednak na razie obsługuje linie MZK Tychy.

(autor: Jacek Sobota)

Drugim tegorocznym nabytkiem jest Volvo B10L-SN12 nr 764, ex Translub Luboń. Autobus pochodzi z 1999 roku. W lutym przez dni kursował na linii 294 w Mikołowie, lecz później wrócił na bazę w Lipinach.

(autor: Jacek Sobota)

W lutym na linie wyjechały dwa kolejne autobusy. To MAN-y NL263 z 1999 roku, które dotychczas jeździły w firmie Postbus z Wiednia. Otrzymały numery 765 i 766. Odstawiony jest trzeci podobny autobus (prawdopodobnie nr 767), dotychczas nie wprowadzono go do eksploatacji.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Ostatnią jak na razie nowością są dwa kolejne Volva B10BLE-60 Aabenraa. Podobnie jak poprzednie pochodzą z Arrivy Kastrup, a wyprodukowano je w 1998 roku. Otrzymały numery 768 i 769. Jednego z nich przemalowano na zielono.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Należy jeszcze dodać, że przez kilka lipca 2012 roku na linii 29 kursował Solaris Urbino 15 nr 42 wypożyczony od Kłosoka.

(autor: Jacek Sobota)


Irex wypożyczył do LZ Zendek dwa sprowadzone 15-metrowe MAN-y: NL353-15 nr 1209 i NL313-15 nr 1210. Kursują one na linii 634 z Dąbrowy Górniczej do Sławkowa obsługiwanej przez LZ.

(autor: Oskar Pająk) (autor: Oskar Pająk)

Warto wspomnieć jeszcze, że Irex eksploatuje już dwa pogotowia techniczne na bazie Ikarusa 280 – poza pierwszym (ex 853), który obecnie pracuje w Tczewie, jest też drugie. Nie ma numeru bocznego (nr rej. SO 0031H), pochodzi z 1981 roku, a wcześniej służyło w PKM Bytom z numerem 7003 (ex WPK 1023A), od upadku tej firmy korzystał z niego Dan-Złom Zawiercie.

(autor: Jacek Sobota)

Od początku 2012 roku Meteor rozpoczął obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie (» czytaj więcej). Z tego powodu pojawiło się w parku taborowym sporo nowości. Do nowego oddziału skierowano 11 świeżo sprowadzonych MAN-ów NL202/222 (nry 705, 724-733)

(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)

oraz midibusy MAN 14.220 Berkhof Junior (rocznik 2003, ex Connexxion Hilversum) w liczbie pięciu sztuk (nry 734-738).

(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)

Oprócz nich z GOP przeniesiono 9 kolejnych MAN-ów NL222 (nry 617, 618, 629-631, 713 i 716-718), jednego NM222 nr 627 (przez jakiś czas jeżdżący z numerem 727) i Neoplana N4011NF nr 628. Stawkę uzupełnia MAN NL222 nr 680 ściagnięty z oddziału w Lublinie (nosił tam numer 5011).

(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)
(autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak) (autor: Michał Łuczak)

Do Lublina pojechał za to MAN NG312 nr 699 przenumerowany na 5113. Lubelska flota uzupełniona została ponadto o jeszcze jednego przegubowca – MAN NG312 z 1995 roku (ex KVS Schwalmtal), który otrzymał drugą obsadę numeru 5114. Do Tczewa wysłany został także skrócony o przyczepkę Ikarus 280, dawniej noszący w Meteorze numer 853, a od 2010 pełniący służbę jako pogotowie techniczne. Wszystkie autobusy obsługujące komunikację w Tczewie otrzymały tamtejsze miejskie malowanie (białe ze złoto-czerwonymi wstawkami).

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Zdjęcia z Tczewa dzięki uprzejmości Michała "Wave'a" Łuczaka.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

xxx napisał(a):

Napiszcie prosze artykuł o LZ Zendek i ŚKA. Mam tam od lipca pracowac. Z góry dzięki. PZDR

29.05 16:23:39

xxx napisał(a):

Drogi autorze, zapomniałeś o 2 sztukach manów deskorolkach z irexu które garażują u Lazara. Maja Lazarowe nr 1209 i 1210.

30.05 11:22:56

memphis napisał(a):

Racja, już uzupełniamy.

30.05 17:37:55

xxx napisał(a):

ok. Cieszę się że pomoglem. Pozdrawiam.

30.05 18:47:24

:) napisał(a):

Kłosokowy Solaris jeździł również na linii 45.

31.05 08:24:19

oskarpaj napisał(a):

Warto dodać również, że Irex przemalował kilka wozów w chrzanowskie malowanie, są to: Jelcz 120M - #835, #836, Jelcz M121 - #709 oraz Mercedes Sprinter - #872 :)

02.06 13:22:08

shagi napisał(a):

A #679 został skasowany przez zanik kratownicy a nie wypadek.

21.07 01:01:17


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!