Wieści taborowe - Meteor Jaworzno, Irex Sosnowiec
28.05.2013
W naszym cyklu opisów zmian taborowych na przestrzeni lat 2012-2013 przechodzimy do grupy przewoźników prywatnych.
Firmy Meteor Jaworzno i Irex Sosnowiec (a także spółki Irex-1, itp.) połączone unią personalną właściciela tworzą razem jednego z największych obecnie przewoźników prywatnych w komunikacji miejskiej w naszym regionie. Obsługą także przewozy w Lublinie i Tczewie. W ich taborze zaszło sporo zmian obejmujących zarówno kasacje jak i sprowadzanie całej masy autobusów w różnym wieku.
Na początek trochę kasacji. W 2012 roku skasowano: MAN-y NG272 nr 61 i 712 oraz NL202 nr 606 (był to pierwszy niskopodłogowiec w historii Ireksu),
Jelcze 120M nr 812 (pierwszy fabrycznie nowy autobus w Meteorze), 814 (dawniej był to zasilany propanem-butanem model 120MD, przebudowany w 2001 roku na diesla) i 815 oraz M121M nr 808 (nie był wprowadzony do eksploatacji, od roku 2007 pełnił funkcję stacji paliw) i 868,
sześć Scanii CN113CLL – nry 826, 827, 828, 829, 843 i 844,
oraz Mercedesa O100 City nr 875 (dawniej należał on do firmy Alter, gdzie nosił nr 05, od kilku lat stał odstawiony na bazie Ireksu) i ostatniego Autosana H9-21 nr 626.
W 2013 roku natomiast skasowano już trzy autobusy po wypadkach – Jelcza 120M/2 nr 148, MAN-a NG272 nr 660 i Jelcza M125M nr 679.
Pojawiło się także sporo nowości. W styczniu 2012 roku na liniach zadebiutowały dwa Mercedesy O530 – nr 739 i 740 (rocznik 2000, ex Nobina Oslo),
dwa 15-metrowe MAN-y NL313-15 nr 743 i 744 (rocznik 2003, ex UniBuss Oslo)
oraz cztery MAZ-y 103 o numerach 745-748 (rocznik 2005, ex Serbia).
Z tyskiego PKM odkupiono trzy Jelcze 120M/2 (wbrew oznaczeniu nie są już one zasilane gazem LPG, lecz zwykłym dieslem) o numerach 148, 150 i 151. Autobusy te od 28 maja kursują na liniach MZK Tychy i pozostawiono im dotychczasowe numery i oznaczenia. Jeden z nich – 148, został już skasowany po wypadku (» czytaj więcej).
W czerwcu 2012 roku sprowadzono również dwa MAZ-y 203 z 2011 roku, wcześniej eksploatowane u Henryka Polaka, które w międzyczasie zaliczyły również krótki epizod w Asce/Rudpol-opie. Otrzymały numery 757 (ex Aska/Rudpol-opa 1, Polak 35) i 758 (ex Aska/Rudpol-opa 2, Polak 36). Zadebiutowały 1 lipca na liniach MZK Tychy, a od października 757 trafił do obsługi linii 223 z Giszowca do Kosztów i stacjonuje w zajezdni Transgóru na Brzezince.
W styczniu 2012 roku sprowadzono Volvo B10BLE-60 nr 749 (rocznik 2000, ex Arriva Kastrup), a w lipcu dołączyli do niego nietypowi koledzy – B10BLE-63. Są nieco dłużsi (trzyosiowi o długości 13,4 m), pochodzą prawdopodobnie również z Arrivy Kastrup. Autobusy te otrzymały numery 759 i 760.
We flocie Irex/Meteor zagościły trzy kolejne Solarisy Urbino 15 ex Veolia Warszawa z 2000 roku – w sierpniu do ruchu wprowadzono dwa wozy (nry 752 ex A028 i 753 ex A053), a 28 listopada trzeciego (nr 754 ex A052).
Tabor uzupełniły dwa zwykłe MAN-y NL202/222 nieznanego pochodzenia – 11 stycznia wyjechał wóz o numerze 741, a 17 września – 761.
12 grudnia na linii pojawił się nowy nabytek – MAN NG313 z 1999 roku pochodzący z Vestische Herten, który kilka dni później otrzymał numer boczny 763.
Ostatnim zakupem w 2012 roku był Jelcz M125M nr rej. SPI 54AC z 1999 roku. Jego poprzednim właścicielem był Telesfor Rzeczkowski, a w Ireksie został przeznaczony na części zamienne i raczej nie wyjdzie już na trasę z pasażerami.
W styczniu 2013 r. park taborowy wzbogacił się o Jelcza 120M/3 nr 762, odkupionego z Delty Świętochłowice. Pochodzący z 2002 roku autobus został przemalowany w całości na niebiesko i podobno miał jeździć w Chrzanowie, jednak na razie obsługuje linie MZK Tychy.
Drugim tegorocznym nabytkiem jest Volvo B10L-SN12 nr 764, ex Translub Luboń. Autobus pochodzi z 1999 roku. W lutym przez dni kursował na linii 294 w Mikołowie, lecz później wrócił na bazę w Lipinach.
W lutym na linie wyjechały dwa kolejne autobusy. To MAN-y NL263 z 1999 roku, które dotychczas jeździły w firmie Postbus z Wiednia. Otrzymały numery 765 i 766. Odstawiony jest trzeci podobny autobus (prawdopodobnie nr 767), dotychczas nie wprowadzono go do eksploatacji.
Ostatnią jak na razie nowością są dwa kolejne Volva B10BLE-60 Aabenraa. Podobnie jak poprzednie pochodzą z Arrivy Kastrup, a wyprodukowano je w 1998 roku. Otrzymały numery 768 i 769. Jednego z nich przemalowano na zielono.
Należy jeszcze dodać, że przez kilka lipca 2012 roku na linii 29 kursował Solaris Urbino 15 nr 42 wypożyczony od Kłosoka.
Irex wypożyczył do LZ Zendek dwa sprowadzone 15-metrowe MAN-y: NL353-15 nr 1209 i NL313-15 nr 1210. Kursują one na linii 634 z Dąbrowy Górniczej do Sławkowa obsługiwanej przez LZ.
Warto wspomnieć jeszcze, że Irex eksploatuje już dwa pogotowia techniczne na bazie Ikarusa 280 – poza pierwszym (ex 853), który obecnie pracuje w Tczewie, jest też drugie. Nie ma numeru bocznego (nr rej. SO 0031H), pochodzi z 1981 roku, a wcześniej służyło w PKM Bytom z numerem 7003 (ex WPK 1023A), od upadku tej firmy korzystał z niego Dan-Złom Zawiercie.
Od początku 2012 roku Meteor rozpoczął obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie (» czytaj więcej). Z tego powodu pojawiło się w parku taborowym sporo nowości. Do nowego oddziału skierowano 11 świeżo sprowadzonych MAN-ów NL202/222 (nry 705, 724-733)
oraz midibusy MAN 14.220 Berkhof Junior (rocznik 2003, ex Connexxion Hilversum) w liczbie pięciu sztuk (nry 734-738).
Oprócz nich z GOP przeniesiono 9 kolejnych MAN-ów NL222 (nry 617, 618, 629-631, 713 i 716-718), jednego NM222 nr 627 (przez jakiś czas jeżdżący z numerem 727) i Neoplana N4011NF nr 628. Stawkę uzupełnia MAN NL222 nr 680 ściagnięty z oddziału w Lublinie (nosił tam numer 5011).
Do Lublina pojechał za to MAN NG312 nr 699 przenumerowany na 5113. Lubelska flota uzupełniona została ponadto o jeszcze jednego przegubowca – MAN NG312 z 1995 roku (ex KVS Schwalmtal), który otrzymał drugą obsadę numeru 5114. Do Tczewa wysłany został także skrócony o przyczepkę Ikarus 280, dawniej noszący w Meteorze numer 853, a od 2010 pełniący służbę jako pogotowie techniczne. Wszystkie autobusy obsługujące komunikację w Tczewie otrzymały tamtejsze miejskie malowanie (białe ze złoto-czerwonymi wstawkami).
Zdjęcia z Tczewa dzięki uprzejmości Michała "Wave'a" Łuczaka.
xxx napisał(a):
Napiszcie prosze artykuł o LZ Zendek i ŚKA. Mam tam od lipca pracowac. Z góry dzięki. PZDR
29.05 16:23:39
xxx napisał(a):
Drogi autorze, zapomniałeś o 2 sztukach manów deskorolkach z irexu które garażują u Lazara. Maja Lazarowe nr 1209 i 1210.
30.05 11:22:56
memphis napisał(a):
Racja, już uzupełniamy.
30.05 17:37:55
xxx napisał(a):
ok. Cieszę się że pomoglem. Pozdrawiam.
30.05 18:47:24
:) napisał(a):
Kłosokowy Solaris jeździł również na linii 45.
31.05 08:24:19
oskarpaj napisał(a):
Warto dodać również, że Irex przemalował kilka wozów w chrzanowskie malowanie, są to: Jelcz 120M - #835, #836, Jelcz M121 - #709 oraz Mercedes Sprinter - #872 :)
02.06 13:22:08
shagi napisał(a):
A #679 został skasowany przez zanik kratownicy a nie wypadek.
21.07 01:01:17