Wieści taborowe - PKS Gliwice
22.05.2013
Po przeglądzie PKM-ów czas na "pekaesy". Przedsiębiorstwa z tej grupy w naszym regionie znikają jedno po drugim. W ostatnich latach zlikwidowano PKS Chrzanów, Olkusz, Będzin i Zawiercie (nieco dalej także Cieszyn i Myszków), obecnie działalność zakończył PKS Katowice, a Rybnik jest w stanie likwidacji choć jeszcze prowadzi działalność. Działa PKS Gliwice, jest obecnie w fazie przekształceń (połączenie z PKS Żary).
Od Gliwic zaczynamy. W segmencie komunikacji miejskiej przedsiębiorstwo wzbogaciło się o kilka autobusów.
17 stycznia 2012 r. na linię 236 wyjechał MAN NL313 z 2001 roku o numerze bocznym 591, ex KVB Ingolstadt. Zastąpił tam kursującego od początku 2012 roku Neoplana N4416 nr 1128 wypożyczonego z PKM Świerklaniec.
W czerwcu 2012 r. wyjechał MAN NL263 Lion’s City, oznaczony kolejnym wcieleniem numeru bocznego 532. Wyprodukowany został w 2006 roku i dotychczas jeździł w gdyńskim oddziale Veolii Transport.
W lipcu tego samego roku pojawiły się dwa Irisbusy Crossway 12LE. Pierwszy z nich (nr 526) to autobus używany z 2008 roku odkupiony od PKS Tarnów, drugi natomiast (nr 527) to nowy pojazd z 2012 roku.
W marcu 2013 r. do ruchu wprowadzono dwa MAN-y NL263 z 2000 roku (ex Baumann München). Oznaczono je numerami 522 i 523. Ten drugi to kolejna obsada tego numeru, jego poprzednik – również MAN NL263, ale ex Saarbahn Saarbrücken od 23 lutego jest odstawiony po kolizji.
W czerwcu 2012 r. sprzedano dwa Neoplany N4421 (nry boczne 526 i 527), które rok wcześniej sprowadzono z PKS Żary.
W ciągu 2012 r. wycofano z eksploatacji także MAN-y NL202 nr 532 i 591, które dwa lata wcześniej trafiły do PKS-u z Bus Service Center Gliwice.
Na początku 2013 roku pozbyto się także Neoplanów N4021 (nr 536) i N4016 (nr 525). Ten drugi trafił do firmy Jan-Mir Kamieńsk.
Na koniec warto wspomnieć o zmianach organizacyjnych. Wszczęto procedurę połączenia spółek Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Spółka Akcyjna w Żarach i Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Gliwicach. PKS Żary przejmie cały majątek PKS Gliwice (jest jedynym udziałowcem), a to drugie przedsiębiorstwo tym samym przestanie istnieć. Tymczasem rozwijana jest działalność innych spółek zależnych – w Gliwicach siedzibę ma spółka z o.o. pod nazwą Feniks V. Zarejestrowano ją już w 2009 roku, jedynym udziałowcem jest PKS Żary. Według różnych doniesień ma ona przejąć przewozy prowadzone przez PKS Gliwice. Na razie część taboru została oznakowana logotypem nowej spółki.