Wieści taborowe - PKM Katowice
10.05.2013
Odrabiając zaległości będziemy przedstawiać przegląd zmian taborowych jakie nastąpiły u poszczególnych przewoźników autobusowych w regionie. Tworząc te materiały opieraliśmy się przede wszystkim na naszej bazie taboru w której mogą być jakieś nieścisłości, mimo zaangażowania osób ją tworzących. Jeśli jakieś zauważycie - dajcie znać.
Na pierwszy ogień - PKM Katowice. W ciągu ostatniego roku wyjechało trochę nowych autobusów, przewinęło się nieco pojazdów testowych, jak również skasowano pokaźną ilość starszych pojazdów.
W stołeczno-metropolitalnym mieście Katowice lokalny PKM rozpoczął rok 2012 od zakupu dwóch używanych Mercedesów O530 Citaro z 2004 roku. Nowe nabytki wyjechały w styczniu na trasy, otrzymały numery 510 i 511, a pochodzą z Norgesbuss Kolbotn w Norwegii.
Do końca maja 2012 r. trwały dostawy 15 Solarisów Urbino 18 zakupionych w ramach realizacji projektu „Zmniejszenie wpływu na środowisko i poprawa jakości transportu na obszarze obsługiwanym przez PKM Katowice Sp. z o. o. przez zakup autobusów niskopodłogowych przystosowanych do potrzeb niepełnosprawnych”, który był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.
Debiut wszystkich piętnastu sztuk nastąpił 11 czerwca 2012 r. Autobusy otrzymały numery w zakresie 1315-1329 (co ma nawiązywać z jednej strony do numeracji Solarisów kupionych w 2010 roku, które noszą numery 300-314, a z drugiej do Mercedesów Citaro G, które ponumerowano od 1000 do 1014).
Sporo działo się wśród autobusów testowych i czasowo dzierżawionych. W styczniu 2012 r. zakończyło się wypożyczenie Solbusa SM18, który w Katowicach przebywał dość długo, bo od 11 lutego 2010 r. (jeździł z numerem 412).
W dniach 22-28 maja testowano dwa Solbusy SM12 zasilane rzadko spotykanym paliwem LNG (skroplony gaz ziemny, nie mylić z LPG). Pozostawiono im warszawskie numery boczne 922 i 923.
Kolejne testy wypadły w czerwcu. Wówczas na dwa tygodnie przyjechał do Katowic Solaris Urbino 18 CNG (otrzymał numer boczny 428) oraz turystyczny Mercedes Tourismo RH (nr 427), który eksploatowany był na komercyjnej linii do lotniska w Pyrzowicach.
W lipcu zakończyła się też ponad półroczna (od grudnia 2011 r.) dzierżawa trzech Solbusów SM12 oznaczonych numerami 424, 425 i 426. Dziś autobusy te jeżdżą w Bydgoszczy.
Następny tester zawitał do Katowic 6 lutego 2013 r. To MAZ 203, który otrzymał numer 432. Swój pobyt zakończył 28 lutego. Poprzedni raz autobus tego typu gościł w PKM-ie w styczniu 2009 r. Wkrótce po nim, w dniach 3-28 marca 2013 r. testowany był jego mniejszy odpowiednik – MAZ 206. Jeździł na linii lotniskowej z numerem bocznym 433.
Przeprowadzono również sporo kasacji. Zezłomowano lub sprzedano w celu złomowania:
- Jelcza M121M nr 007
- Jelcze 120MM/1 nr 019 i 069 oraz Jelcza 120MM/2 nr 130
- MAN-a NL222 nr 131 (po pożarze)
- Ikarusy 280.26 nr 112, 136, 230, 1570, 4251, 4280, 4286, 4336, 4337, 4349, 4400, 4404 i 4421, 280.58 nr 1605 oraz 280.70E nr 096 i 098 (ten ostatni po wypadku)
- całą serię pięciu Neoplanów N4021 (nry 224, 225, 226, 228, 229) zakupioną w 2007 roku,
- pług odśnieżny na bazie Jelcza 272 (nr 252A), Multikara M24 (nr 325A) i holownik Tatra T813 (nr 769A).