Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Przebudowa Ronda w Katowicach

02.11.2004

Tagi: Tramwaje Śląskie, infrastruktura, inwestycje, KZK GOP, za tramwaj – Dodał: Jakub Jackiewicz

Relacja ze zmian w organizacji ruchu tramwajowego w związku z przebudową Ronda w Katowicach.


Budowa Drogowej Trasy Średnicowej wielokrotnie wymuszała przebudowę okolicznej infrastruktury tramwajowej. Budowa DTŚ na odcinku wschodnim osiągnęła w tym roku ostatni etap wspólny z linią tramwajową - jest nim trwająca przebudowa Ronda im. gen. Ziętka w Katowicach. Podczas budowy Ronda (1964-65) tramwaje kursowały bez przeszkód korzystając z tymczasowego torowiska ułożonego po zachodniej części placu budowy. Tym razem jednak, z uwagi na zakres i rozmach prac (głównie ziemnych), jak również koszty i czas trwania robót zdecydowano się przerwać ruch tramwajowy.

Pierwszy etapem robót było "przełączenie", które trwało w dniach od 1 do 3 maja 2004 r. Wówczas podłączono do sieci nowy odcinek torowiska (od przystanku Katowice Sokolska aż w pobliże Ronda) oraz uruchomiono tymczasowy odcinek jednotorowy umożliwiający jazdę z Dębu na Koszutkę i odwrotnie - odcinek jednotorowy miał długość około 100 metrów, rozciągał się od tymczasowego przystanku Katowice Bank (uruchomionego w zastępstwie przystanków na płycie Ronda) aż do alei Korfantego. Przejazd zabezpieczony był sygnalizacją świetlną przekaźnikową, dodatkowo uruchomiona została sygnalizacja tramwajowo-drogowa na przecięciu torowiska z jezdnią alei Korfantego. Od 4 maja prowadzony był już normalny ruch tramwajów - uruchomienie tego skrętu pociągnęło jednak za sobą pojawienie się relacji linii dotąd niespotykanych na naszej sieci tramwajowych: linia 6 kursująca z Bytomia do Siemianowic, czy linia 11 z Chebzia do Pętli Słonecznej. Ponadto zamiast linii 41 rozpoczęła kursowanie linia 31 (relacji Bytom - Alfred) oraz uruchomiona została linia nr 33 w relacji Chorzów Metalowców - Katowice Słoneczna Pętla. Po "drugiej stronie" linia 14 została wydłużona aż do Chorzowa Rynku, a linia 16 od Brynowa kończyła bieg na Rynku, przy tzw. Domu Mody. Na trasie Katowice Rynek - Katowice Słoneczna Pętla kursowała linia autobusowej komunikacji zastępczej oznaczona jako T-16.


Tramwaje spokojnie sobie jeździły, a tymczasem w miejscu Ronda powstała dość szybko wielka dziura w ziemi. Z dziury tej powoli wyłaniały się zarysy przyszłych konstrukcji drogowych, w okolicy czerwca można było dostrzeć również fragment wiaduktu tramwajowego nad jednym z przejść podziemnych. Po północnej stronie Ronda budowano tymczasem torowisko nowego trójkąta torowego - dzięki przebudowie Ronda układ torowy w tym rejonie wzbogacił się o brakujacy łącznik i po wznowieniu ruchu tramwaje mogą skręcać we wszystkich kierunkach. Jedyny stary element, pamiętający czasy sprzed rozpoczęcia przebudowy to podwójne odgałęzienie (rozjazd) przy wyjeździe z płyty Ronda w kierunku północnym (pochodzi on z 2000 roku) - został przykryty płytami tymczasowej jezdni.

W dniach 13-17 października ruch tramwajowy w rejonie Ronda został przerwany - w tym czasie podłączany był trójkąt torowy. Odcinek jednotorowy uległ likwidacji, tramwaje wpradzie nadal jeździły na zmienionych trasach, ale już po docelowym torowisku. W czasie tych kilkudniowych robót uruchomiona została oczywiście komunikacja zastępcza (linia T-6 ze Stadionu Śląskiego do Dworca PKP w Katowicach oraz T-33 ze Stadionu Śląskiego do Pętli Słonecznej) - ciekawostką był fakt, że linie te obsługiwało aż pięciu różnych przewoźników (PKM Tychy, Meteor Jaworzno, Transkom Piekary Śl., Zagozda Ruda Śl. i Sebzda Czeladź).


Od 1 listopada od samego rana, zgodnie z założonym terminem, tramwaje wróciły na Rondo.


fot. J. Jackiewicz, J. Sobota, S. Nadolski, A. Muth

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Brak komentarzy.


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!