Przebudowa Ronda w Katowicach
02.11.2004
Relacja ze zmian w organizacji ruchu tramwajowego w związku z przebudową Ronda w Katowicach.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej wielokrotnie wymuszała przebudowę okolicznej infrastruktury tramwajowej. Budowa DTŚ na odcinku wschodnim osiągnęła w tym roku ostatni etap wspólny z linią tramwajową - jest nim trwająca przebudowa Ronda im. gen. Ziętka w Katowicach. Podczas budowy Ronda (1964-65) tramwaje kursowały bez przeszkód korzystając z tymczasowego torowiska ułożonego po zachodniej części placu budowy. Tym razem jednak, z uwagi na zakres i rozmach prac (głównie ziemnych), jak również koszty i czas trwania robót zdecydowano się przerwać ruch tramwajowy.
Pierwszy etapem robót było "przełączenie", które trwało w dniach od 1 do 3 maja 2004 r. Wówczas podłączono do sieci nowy odcinek torowiska (od przystanku Katowice Sokolska aż w pobliże Ronda) oraz uruchomiono tymczasowy odcinek jednotorowy umożliwiający jazdę z Dębu na Koszutkę i odwrotnie - odcinek jednotorowy miał długość około 100 metrów, rozciągał się od tymczasowego przystanku Katowice Bank (uruchomionego w zastępstwie przystanków na płycie Ronda) aż do alei Korfantego. Przejazd zabezpieczony był sygnalizacją świetlną przekaźnikową, dodatkowo uruchomiona została sygnalizacja tramwajowo-drogowa na przecięciu torowiska z jezdnią alei Korfantego. Od 4 maja prowadzony był już normalny ruch tramwajów - uruchomienie tego skrętu pociągnęło jednak za sobą pojawienie się relacji linii dotąd niespotykanych na naszej sieci tramwajowych: linia 6 kursująca z Bytomia do Siemianowic, czy linia 11 z Chebzia do Pętli Słonecznej. Ponadto zamiast linii 41 rozpoczęła kursowanie linia 31 (relacji Bytom - Alfred) oraz uruchomiona została linia nr 33 w relacji Chorzów Metalowców - Katowice Słoneczna Pętla. Po "drugiej stronie" linia 14 została wydłużona aż do Chorzowa Rynku, a linia 16 od Brynowa kończyła bieg na Rynku, przy tzw. Domu Mody. Na trasie Katowice Rynek - Katowice Słoneczna Pętla kursowała linia autobusowej komunikacji zastępczej oznaczona jako T-16.
Tramwaje spokojnie sobie jeździły, a tymczasem w miejscu Ronda powstała dość szybko wielka dziura w ziemi. Z dziury tej powoli wyłaniały się zarysy przyszłych konstrukcji drogowych, w okolicy czerwca można było dostrzeć również fragment wiaduktu tramwajowego nad jednym z przejść podziemnych. Po północnej stronie Ronda budowano tymczasem torowisko nowego trójkąta torowego - dzięki przebudowie Ronda układ torowy w tym rejonie wzbogacił się o brakujacy łącznik i po wznowieniu ruchu tramwaje mogą skręcać we wszystkich kierunkach. Jedyny stary element, pamiętający czasy sprzed rozpoczęcia przebudowy to podwójne odgałęzienie (rozjazd) przy wyjeździe z płyty Ronda w kierunku północnym (pochodzi on z 2000 roku) - został przykryty płytami tymczasowej jezdni.
W dniach 13-17 października ruch tramwajowy w rejonie Ronda został przerwany - w tym czasie podłączany był trójkąt torowy. Odcinek jednotorowy uległ likwidacji, tramwaje wpradzie nadal jeździły na zmienionych trasach, ale już po docelowym torowisku. W czasie tych kilkudniowych robót uruchomiona została oczywiście komunikacja zastępcza (linia T-6 ze Stadionu Śląskiego do Dworca PKP w Katowicach oraz T-33 ze Stadionu Śląskiego do Pętli Słonecznej) - ciekawostką był fakt, że linie te obsługiwało aż pięciu różnych przewoźników (PKM Tychy, Meteor Jaworzno, Transkom Piekary Śl., Zagozda Ruda Śl. i Sebzda Czeladź).
Od 1 listopada od samego rana, zgodnie z założonym terminem, tramwaje wróciły na Rondo.