Zmiany taborowe na początku 2012 roku
10.02.2012
W styczniu i na początku lutego 2012 roku w parku taborowym naszych przewoźników zaszło kilka zmian.
Prawie każdy z PKM-ów dokonał jakichś zakupów, żaden z autobusów nie był jednak fabrycznie nowy.
W PKM Katowice pojawiły się dwa Mercedesy O530 z 2004 roku (nr 510 i 511) sprowadzone z firmy Norgesbuss Kolbotn nieopodal Oslo. Nowe nabytki zostały przemalowane na żółto i wyposażone w diodowe wyświetlacze R&G.
PKM Sosnowiec wzbogacił się o dwa przegubowe MAN NG313 z 2003 roku (nr 508 i 509). Trafiły do zajezdni Gołonóg, otrzymały biało-czerwone malowanie zakładowe, zaprogramowano także wyświetlacze, które już posiadały.
Do PKM Gliwice trafiły tymczasem trzy przegubowe Lion'sy (MAN NG323). Autobusy wyprodukowano pierwotnie dla firmy SPPK Police, jednak w wyniku odwołań w przetargu ostatecznie trafiły tam Solarisy, a MAN-y sprzedano do Gliwic (otrzymały numery 148-150). Autobusy pozostały na razie w białym malowaniu (był to podkład pod miejskie malowanie "Floating Garden" ze Szczecina), ale wyposażono je tradycyjnie po gliwicku w matrycowe wyświetlacze Pixela.
W Jaworznie na trasę wyjechał sprowadzony w grudniu z Kempten trzydrzwiowy MAN NL263 z 2000 roku. Został gruntownie odmalowany w jaworznickie barwy firmowe, przeprogramowano także wyświetlacze. Otrzymał numer 296.
W PKM Świerklaniec chwilowa przerwa w dostawach zakontraktowanych wcześniej "unijnych" MAN-ów, tabor uzupełniany jest autobusami używanymi. Na początku stycznia wyjechały sprowadzone w grudniu Mercedes O405GN z 1997 roku (nr 1127, ex Havelbus Potsdam) oraz Neoplan N4416 z 2000 roku (nr 1128, ex Larcher Markt Schwaben, do 16 stycznia był wypożyczony do PKS Gliwice). W lutym do świerklanieckiej zajezdni dotarły trzy Mercedesy O405N z 1993 roku, które wcześniej jeździły w Solingen w Zagłębiu Ruhry.
Trwają ponadto dostawy autobusów do PKM Tychy. Zakontraktowanych jest 28 Solarisów Urbino 12 CNG z 2009 roku, które zostały wycofane z eksploatacji w Sztokholmie (» czytaj więcej). W grudniu do Tychów trafiło 10 pierwszych autobusów, które na trasach pojawiły się 2 stycznia. Kolejnych 13 wyjechało w kolejnych tygodniach. Początkowo autobusy kursowały w dotychczasowym czerwonym malowaniu, uzupełnionym szarymi wstawkami związanymi z wymianą niektórych zniszczonych elementów nadwozia. Są jednak sukcesywnie przemalowywane w tyskie barwy zakładowe (zielono-żółte). Autobusy ponumerowano od 325 do 340 (uzupełnienie luki w numeracji) i następnie od 348 wzwyż.
Wśród przewoźników prywatnych też pojawiło się kilka nowości. Najstarsze są pochodzące z 1993 roku Mercedes O405N u Rzemyka (nr 617, wg rejestracji dotychczas jeżdżący w MZK Piotrów Trybunalski, ex Mannheim, choć autobus ma inną kolorystkę wskazują na przeszłość w Hamburgu) oraz MAN NL202 w Murgór-Trans Katowice (jako rezerwa na linię 707 w Pyskowicach, nr 091, z bujną przeszłością - jeździł w Legionowie i Lublinie, a wcześniej w Luksemburgu). Nieco młodszy, bo z 1995 roku, jest Mercedes O405GN2 nr 65 w firmie Omnitech, ex BVG Berlin. Berlińską przeszłość ma też nieco młodszy Solaris Urbino 12 nr 67 z 2002 roku, który również pojawił się u Kłosoka (przemalowany z oryginalnych barw na biało).
Do obsługi linii po wygranych przetargach przewoźnicy sprowadzili również cztery 15-metrowe MAN-y NL313-15 z 2003 roku z Oslo. Po dwa u Aski (nr 12 i 52) i w Ireksie/Meteorze (nr 743 i 744). W tej drugiej firmie znalazły się też dwa Mercedesy O530 z 2000 roku (739 i 740, ten drugi ex Nobina Larvik). Ciekawostką jest Volvo B10BLE-60 z 2000 roku (nr 749, ex Arriva Kastrup), podobne do tych z Transgóru Mysłowice, gdyż dotychczas Irex nie gustował w taborze skandynawskim. Stawkę uzupełnia bliżej niezidentyfikowany, ale dość wiekowy, MAN NL202 (nr 741). Przewoźnicy zakupili także trzy standardowe MAN-y trzeciej generacji - jednego PKS Gliwice (NL313 z 2001 roku, kolejna obsada numeru bocznego 591), a dwa debiutant na liniach KZK GOP, czyli Polkar Kraków (NL223 z 2000 roku, nr 06 ex Wiedenhoff Solingen i nr 07 ex Provinz Reisen Vlotho).
W przyrodzie nic nie ginie, a autobusy często po latach wracają do macierzystego regionu. Trzy MAN-y SL223 z 2001 roku eksploatowane do 2006 roku przez nieistniejący już PKM Bytom zostały później sprzedane do DLA Wrocław. Teraz wróciły na Górny Śląsk za sprawą V-Bus Żory (w międzyczasie, na początku 2011 roku były przez kilka tygodni wypożyczone do PKM Katowice). Otrzymały tam numery 8 (ex 904, w Bytomiu 7502), 22 (ex 903, w Bytomiu 7505) i 29 (ex 902, w Bytomiu 7504). Tym sposobem wszystkie ex-bytomskie SL223 jeżdżą w sieci MZK Jastrzębie-Zdrój, dwa pozostałe od 2006 roku posiada bowiem tamtejszy PKM (nr 237 ex 7503 i nr 238 ex 7501).
Pojawiły się również kolejne autobusy marki MAZ. O części z nich pisaliśmy już na naszych łamach (203 nr 8056 u Lazara, dwa 103 nr 68 i 69 u Kłosoka oraz trzy 103 nr 745-747 w Ireksie/Meteorze). Tymczasem przybyły kolejne - u Kłosoka (103 nr 15) i w Ireksie/Meteorze (103 nr 748), a szykują się kolejne u Kłosoka (prawdopodobnie trzy sztuki, są w trakcie malowania). Jak wyjadą to w GOP eksploatowanych będzie 60 różnych MAZ-ów.
Wspomnieć należy również o dwóch warszawskich pożyczkach. Z firmy Mobilis ściągnięto Solarisa Urbino 18 (Aska Żory, dostał numer 50) i Solarisa Urbino 12 (Lazar Zendek, dostał numer 821).
Nastąpiło także kilka roszad. Kłosok przemieścił MAN-a NL202 nr 24 z Rybnika do Biskupic i przenumerował na 70. Nowak przenumerował MAN-a NL202 024 na 079 i wypożyczył do Transgóru Mysłowice, gdzie ten autobus z 1991 roku udaje rocznik 2000. Z V-Busa do Aski przetransferował się Mercedes O405N i zmienił numer z 22 na 51. Ostatnim transferem, ale najciekawszym jest zmiana właściciela Jelcza M11 nr 02 z rudzkiej firmy Rudpol-opa. Ten wyprodukowany w 1987 roku autobus (po remoncie kapitalnym w 2006 roku) trafił na początku lutego do Leszka Sochy z Piekar Śląskich.
wojtek1611 napisał(a):
Ciekawe jak zrobili z tym manem z '91. Do łapy pewnie dostali, bo jeżeli nie, to ciekawe kogo w KZK zatrudniają, że nie umię po równej linii okien poznać.
10.02 18:15:36
robson napisał(a):
No i mamy fajny zestaw starych hebli ,gniotów i strupów które mogą wozić ludzi w KZK GOP. Szczególnie podobają mi się te od prywaciarzy!
10.02 18:19:31
stachu napisał(a):
Co do gliwickiego PKMu to MANy są nowe. Wszak w przetargu było zapisane: Dostawa 3 fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej w 2011/2012roku.
10.02 18:57:42
memphis napisał(a):
Niby nowe, bo nie zostały nikomu sprzedane, ale jednak chwilę stały po wyprodukowaniu.
10.02 19:32:00
stachu napisał(a):
Niby tak i to samo można powiedzieć o Scaniach, też trochę postały zanim przyjechały ;) Ale ok. To Wy piszecie także nie ma sprawy :)
10.02 19:38:41
Tunkol napisał(a):
Od stania to przebiegu nie przybywa.
10.02 21:20:14
motley napisał(a):
Możecie też napisać że nowe tyskie Solarisy wyposażają w routery.
10.02 21:54:53
kierowca80 napisał(a):
a w irex-ie nie wiedzą co znaczy grzać!jechałem dziś chwilę 73 przegubowym 715 i prawie dostałem odmrożenia!!!
11.02 01:45:23