Coraz więcej MAZ-ów w GOP-ie
09.01.2012
Tagi: tabor, Powichrowski, Omnitech, Kłosok, Aska, Irex, Meteor, Pawelec, Polak, Lazar – Dodał: Jakub Jackiewicz
Kolejne rozstrzygnięte przetargi na obsługę linii KZK GOP to kolejne autobusy marki MAZ na naszych drogach. W czym tkwi fenomen tego białoruskiego producenta, że tak zdobywa klientów w GOP?
Zapewne podstawą jest dość niska cena (autobusy te są o kilkanaście procent tańsze od konkurencji, choć zależy to od wielu czynników i nie zawsze tak wychodzi), a także szybki termin realizacji dostaw, przynajmniej w segmencie autobusów standardowych. MAZ produkuje rocznie setki autobusów na rynki wschodnie, dodatkowych kilka sztuk dla odbiorców w GOP nie stanowi dla fabryki problemu. Ma to ogromne znaczenie w przypadku przetargów na obsługę linii organizowanych przez KZK GOP, gdzie przewoźnikom daje się bardzo niewiele czasu na przygotowanie taboru (w skrajnym przypadku zaledwie kilkanaście dni). Same autobusy są względnie dobrze oceniane przez przewoźników, ze względu na swoją dość prostą budowę. Choć jakość wykonania czasem budzi wątpliwości to sytuację ratuje wykorzystanie w układzie napędowym podzespołów Mercedes-Benz. Można się więc spodziewać, że kolejne autobusy z Białorusi jeszcze się w GOP-ie pojawią.
Na początku stycznia 2012 r. na liniach KZK GOP i MZKP eksploatowanych było 55 autobusów marki MAZ – najstarsze są z 2005 roku, najnowsze mają kilka miesięcy. Producentem jest Minskij Awtomobilnyj Zawod z Mińska na Białorusi. Jest to przedsiębiorstwo państwowe, które produkuje autobusy, trolejbusy i ciężarówki od 1947 roku (»
zobacz stronę polskiego przedstawiciela)
Historia MAZ-a na Górnym Śląsku zaczęła się 5 lipca 2006 r. kiedy na linię
753 wyjechał pierwszy autobus tego producenta, sprowadzony przez Tadeusza Powichrowskiego (MAZ 103 nr tab.
07).
W 2007 roku kolejne takie autobusy pojawiły się u tego przewoźnika po wygraniu przetargu na obsługę linii
165 – do pierwszego egzemplarza dołączyło 5 kolejnych (pierwotne nry tab.
08,
09,
11,
12,
13), wkrótce zadebiutował również pojazd kolejnej generacji – MAZ 203 (późniejszy nr
01). Dzięki uprzejmości właściciela zorganizowano wówczas małą prezentację dla naszej redakcji (»
czytaj więcej). Do obsługi linii
165 zgłoszony był jeszcze jeden MAZ 103 o numerze
10, jednak nigdy nie pojawił się w GOP.
Łącznie przez firmę pana Powichrowskiego przewinęło się więc sześć egzemplarzy modelu 103, z czego pięć zostało już sprzedanych do nowych właścicieli po zakończeniu umowy na obsługę linii (dwa do Aski nr
03 ex
13 i
08 – na linię
96, jeden do Omnitechu nr
07 – na linię
57 i dwa do Polaka nr
11 i
12 – pozostały na linii
165), na liniach
57 i
80 spotkać można jeszcze wóz o numerze
26 (ex
09).
Kolejne lata to kolejny napływ białoruskich autobusów. Model 103 reprezentowany jest jeszcze przez 2 pojazdy z 2007 roku u Nowaka (nry
062 i
063 – pierwotnie linie
135,
734 i
735, a od 2012 roku linia
607) oraz jeden z 2008 roku u Polaka (nr
26 – linia
51).
Na przełomie 2011 i 2012 roku przewoźnicy sprowadzili używane MAZ-y 103 z Belgradu wyprodukowane w 2005 roku - po trzy sztuki u Pawelca (nry
80,
81 i
82 – linie
135,
734,
735) i w Irex/Meteor (nry
745,
746 i
747 – linie
22 i
663) oraz dwie sztuki u Kłosoka (nry
68 i
69 – linie
89,
234). Ponadto Lazar wypożyczył jeden autobus (rocznik 2008) z KPKM Białystok (ex
918, otrzymał nr
822 – obsługuje linie
664 i
665). Pierwszy MAZ 103 w GOP, dawny
07 u Powichrowskiego, ponownie zmienił właściciela - z Omnitechu do firmy Aska (zmienił też nr z
41 na
13 – jeździ na linii
672).
W firmie Omnitech, na liniach
57 i
80, eksploatowane są także dwa autobusy MAZ 107, czyli 15-metrowe jednoczłonowe. Jeden pochodzi z 2007 roku (nr
39 ex
05), a drugi z 2008 (nr
40 ex
04). Taki sam model, choć nieco nowszy, bo z 2010 roku, można spotkać na linii
850 (u Kłosoka – 2 szt. o nrach
45 i
46) i
73 (w Ireksie – 1 szt. o nrze
694).
Kolejna generacja MAZ-ów, model 203 (w pełni niskopodłogowy autobus o długości 12 metrów) reprezentowany jest najliczniej. Oprócz pierwszego egzemplarza jeżdżącego ciągle u Powichrowskiego, w 2010 roku Krzysztof Pawelec zakupił 9 szt. takich autobusów – 4 szt. przeznaczone na linię
41 (nry
42-
45) i później jeszcze 5 kolejnych na linie
14,
92,
132,
184,
198 i
199 (nry
51-
55). Kolejne dwa autobusy (rocznik 2008) są wypożyczone z warszawskiej firmy Warbus (oddział w Gdańsku) i kursują na liniach
39 i
183 (nry
76 ex
8055 i
77 ex
8053). Wypożyczony z Warbusa został również trzeci egzemplarz tego modelu (również rocznik 2008), który jeździ u Lazara na liniach
664 i
665 (nr
8056).
W 2011 roku inwentarz wzbogacił się o 6 szt. nowych autobusów modelu 203 u Polaka (najpierw 3 szt. na linie
608 i
708 – nry
32-
34, a później 3 kolejne na linię
165 – nry
35-
37). Do obsługi wygranego przetargu na linię
23 Polak sprowadził z MPK Kielce jeszcze 7 szt. MAZ-ów 203 z rocznika 2008 (nry
40-
46). Do parku taborowego należy wliczyć także dwa MAZ-y 203 z 2011 roku eksploatowane przez Meteora na linii
180 kursującej na zlecenie MZKP Tarnowskie Góry (nry
708 i
710).
W regionie można też spotkać MAZ-y przegubowe. Są to autobusy o dość oryginalnej konstrukcji (silnik znajduje się w pierwszym członie naprzeciwko drugich drzwi), oznaczone jako MAZ 205. Jedyne w Polsce cztery sztuki eksploatują członkowie konsorcjum Kłosok i Aska na liniach
121 i
623 (2 autobusy są z 2009 roku, wcześniej służyły jako demonstracyjne – nry
69 i
70, a dwa kolejne są z 2011 roku – nr
59 i
60).
Do pełnego przeglądu autobusów tej marki w GOP należy dodać jeszcze autobusy testowe, eksploatowane przez wielu przewoźników w regionie. MAZ 103 nr
11 od Powichrowskiego w marcu 2007 r. odbył krótkie jazdy testowe w PKM Katowice, a MAZ 203 nr rej. AE 7749-7 w 2009 roku odwiedził PKM Katowice, PKM Świerklaniec, PKM Gliwice i PKM Jaworzno. W październiku 2009 r. w PUP/Sed-Baz Czeladź testowany był MAZ 206 (czyli wersja midi). MAZ 103 nr
09 od Powichrowskiego był także wypożyczany innym przewoźnikom w GOP - przez kilka dni we wrześniu 2007 r. jeździł w Henzago na linii
144 (z nrem
11), a później od czerwca do sierpnia 2008 r. u Polaka na linii
51 (z nrem
26).
Arczi napisał(a):
polecam porównać konstrukcję Neoplana N4016 z MAZem 103 :) muszę się zagłębić w zależności między tymi dwiema konstrukcjami.
09.01 08:44:46
lgor napisał(a):
Czy autobusy z Belgradu spełniają wymagania przetargowe ? Ktoś pisał na TWB że nie mają przycisków do alarmowania np. o zamierzeniu wyjścia na przystanku N/ż.
Dodałbym ze argumentem wyboru MAZa przez przewoźników są zbyt krótkie umowy. Takiemu Polakowi lepiej przecież byłoby zainwestować w MANy Lion City ale koszt ich zakupu nie zwróciłby się. W GOP jest spora konkurencja w przetargach.
Chociaż z drugiej strony nie jest ona zdrowa bo wyjątkowo niesolidni przewoźnicy nadal wożą pasażerów a KZK GOP jest w tej kwesti niekonsekwentny jednym wypowiada umowy a drugim nie mimo tych samych przewinień.
09.01 10:40:38
M O napisał(a):
Gdyby wszystkie te MAZ-y miały jeszcze w miarę jednolite malowanie, pełnowymiarowe przednie wyświetlacze, nieco bardziej estetyczne wnętrze, co można osiągnąć stosunkowo niewielkim kosztem.
09.01 12:42:22
Ktoś napisał(a):
Pawelcowy #77 to już chyba nie jest "wypożyczenie" tylko zakup. W ostatnich dniach zostały zmienione mu nr rejestracyjne na SK..
09.01 12:52:10
Biały napisał(a):
W pawelcowych ex warbusowych wozach było przejęcie leasingu więc one są na jego stanie od początku rozpoczęcia umowy na ten pakiet z 39 itd.
09.01 14:35:35
lgor napisał(a):
Jeszcze raz bo tak mi sie rzuciło w artykule n/t przegubowych MAZów ASKI. Jak to jest że wygrano nimi przetarg skoro są starsze niż z 2011 roku ?
09.01 14:52:31
Imię lub pseudonim napisał(a):
Poczekamy aż te chińskie... tfu, białoruskie cuda techniki zaczną się sypać
09.01 17:21:10
Paweł napisał(a):
Ciekawe jest jak te autobusy zostały zarejestrowane w Polsce, skoro od dwóch lat norma spalin w krajach EU jest EURO 5 a tu spotykamy modele z euro 3 oraz 4 chyba żaden niema normy EURO 5 (Nawet na stronie producenta oferują pojazdy z Euro 3 i 4). Tłumaczy to też niższy koszt zakupu (Starsza konstrukcja silnika) i eksploatacji (Brak Ad Blue), ale do jasnej jak oni je zakupili i zarejestrowali ???
Co do autobusów to są proste i tyle, gdybym był producentem autobusów w polsce takim jak Autosan lub Solbus pomyślał bym o bardzo budżetowych pojazdach specjalnie zaprojektowane pod realia KZK GOP, np po co stosowanie stali nierdzewnej i dawanie gwarancji na 12 skoro przetargi są liczone na max 4 lata więc zastąpić zwykłą stalą, zdjąć elementy dekoracyje, zamontować ławki ze sklejki i będzie dobre. Ważne aby było miejsce na logo KZK GOP i wio na miasto ;)
09.01 18:09:05
Michał napisał(a):
Może fenomen polega na tym, że są Manoneoplanopodobne:-) Co do przetargów, MZK Jastrzębie chyba już niedługo ogłosi przetarg na obsługę lini. Zaś pewnie wygrają starzy wyjadacze, pewnie nie będzie się można spodziewać takiego małego przełomu jak w Rybniku, gdzie DLA wygrało i obsługuje linię 46.
09.01 20:09:13
M O napisał(a):
Zawsze można kupić nowy pojazd jako używany i wtedy te ograniczenia czystości spalin nie obowiązują. Nie wiem czy w ten właśnie sposób postąpili przewoźnicy.
09.01 20:32:48
artistio napisał(a):
W GOP-ie wszystko co posiada niską podłogę jest dobre. Nawet pełnoletni MAN NL 202, który byłby dobry w mniejszych miastach typu Bełchatów. Jak tak dalej pójdzie to będą sprowadzać używane LAZy, Wołżaniny i inne rosyjskie i za wschodniej granicy. Dobrze, że tylko MAZy z Belgradu, a nie z Zakaukazia. Jakby mogli to puszczaliby marszrutki na bazie GAZeli np.: Ełaton. One są łatwo dostępne tylko należy kupić i zamontować filtr cząstek stałych, a świat chińskich i wschodnich autobusów autobusów stoi otworem ( należy je sprowadzać jako części samochodowe z powodu ceł a także znajomego diagnostę w celu zrobienia przeglądu rejestracyjnego). To był mój komentarz.
09.01 20:40:14
adam86 napisał(a):
@paweł: a to Maz montuje silniki MAN-a, że niby ad blue nie ma?
09.01 20:47:42
Paweł napisał(a):
@adam86: Przy normie Euro 3 nie ma potrzeby stosowania AD BLUE, a jeżeli chodzi o EURO 4 to wcale nie musi być to silnik Marcedesa ale również może być Deutz tak podają na oficjalnej stronie.
@M O: Gdy kupujemy używany pojazd za granicy i rejestrujemy go w Polsce to zgodnie z przepisami musi ona spełniać normę spalin na dany rok produkcji:
Pojazd z roku 2010 - Euro 5
Pojazd z roku 1996 - Euro 2 itd.
09.01 23:45:11
andrzejh69 napisał(a):
Nie wiem co się czepiacie bo te Mazy 203 co na 41 jeżdzą są bardziej komfortowe od Vect z PKM Katowice czy PKM Gliwice. A 103-jki też nie są złe.
10.01 08:52:17
Piotrek napisał(a):
A tam, czepiacie się niepotrzebnie. Te mazy będa dalej jeździć tylko u prywaciarzy. "Narodowi" przewoźnicy mają zagwarantowane wygrywanie przetargów na "swoje" linie, zwłaszcza ten najlepszy z najlepszych. Tylko co będzie, kiedy wujek Franek zestarzeje się, odklei się od stolca i przestanie sypać kasą? A autobusy też się niestety szybko starzeją, nawet A4.
10.01 11:27:37
adam86 napisał(a):
@paweł: ale silniki deutza też przecież ad blue do euro 4 potrzebują. Z resztą nawet w specyfikacji jest napsiane, że autobus posiada zbiornik stosowny.
10.01 15:00:16
monti napisał(a):
co wy głupoty gadacie autobus nie musi mieć ad blue żeby spełniać normę jakomkolwiek
10.01 15:47:07
lgor napisał(a):
To normy dotycza kupujacego ? Myslalem ze unijne przepisy wprowadzajace coraz to wieksze normy EURO dotycza tylko producentow produkujacych na terenie UE.
Jeszcze raz powielam pytanie jak ASKA Mogla wygrac z MAZAMI z 2009 roku ? Jakas plota ze w dowodach maja co innego wbite.
11.01 07:48:31
marcin napisał(a):
Dlaczego Serbowie pozbyli się tych mazów?
11.01 12:31:13
tj91 napisał(a):
jechalem przeglubowym mazem na 623. z zewnatrz robi bardzo ladne wrazenie, ale komfort jazdy, wewnetrzne wykonczenie, przeglub- totalna tandeta i zalot chinszczyzna !
12.01 23:40:09
Kysó napisał(a):
@marcin: pewnie z tego samego powodu, z jakiego była Jugosławia pozbyła się EN57
13.01 10:03:49
marcin napisał(a):
2kysó Bo to dziadowskie złomy??
13.01 22:36:03