Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

W tramwajach nie będzie klimatyzacji dla pasażerów

21.08.2011

Tagi: Tramwaje Śląskie, tabor, prasa – Dodał: Marek Borys

Michał Wroński,
Dziennik Zachodni, 18.08.2011 r.


Pod koniec roku Tramwaje Śląskie rozpoczną poszukiwanie kupca, który dostarczy im 30 nowych wagonów - pierwszych, jakie od dobrych kilkunastu lat kupi ten przewoźnik.


Za trzy lata będą one wozić podróżnych w miastach aglomeracji śląsko - zagłębiowskiej. Kto i za ile dostarczy te pojazdy - tego jeszcze nie wiadomo. Już dziś natomiast wiadomo, że będą one pozbawione klimatyzacji w przedziałach pasażerskich.

Tymczasem w innych miastach Polski takie rozwiązanie to już dziś standard. Tak jest zarówno w Warszawie, gdzie wszystkie kupowane od 2007 roku tramwaje (a zamówiono ich w tym czasie już ponad 200) wyposażone są w klimatyzację, jak też w Częstochowie, gdzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamówiło niedawno osiem nowoczesnych wozów.

Przedstawiciele przewoźników w obu tych miastach zgodnie przyznają, że "klima" podnosi koszt pojazdów, ale równie zgodnie zapewniają, że warto ponieść ten wydatek.

- Poprawia to komfort podróży pasażerów - podkreśla Marcin Maranda, rzecznik MPK w Częstochowie.

Oficjalnie Tramwaje Śląskie zaprzeczają, by została już podjęta jakaś szczegółowa decyzja w sprawie wyposażenia nowych pojazdów.

Tyle tylko, że w ogłoszonym przetargu na przeprowadzanie "audytu energetycznego" dla modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji (ma on potwierdzić, że wymiana i remont taboru obniży zużycie energii w używanych przez tego przewoźnika pojazdach) podają podstawowe parametry techniczne 30 nowych wozów.

Wynika z niej, że mają mieć one klimatyzowaną kabinę motorniczego. Antoni Krzęciesa, szef Solidarności w Tramwajach Śląskich przypomina, że to spełnienie obietnic, jakie zarząd spółki złożył swego czasu motorniczym.

- To dla nich ważne. Bywa przecież, że temperatura w kabinie sięga 50 stopni Celsjusza - mówi Krzęciesa.

Pasażerom nikt niczego nie obiecywał, więc teoretycznie nie powinni mieć do nikogo żalu. Nie powinni się też spodziewać, że w ich imieniu wystąpi Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Nie jest tajemnicą, że organizator komunikacji miejskiej w aglomeracji nie jest zwolennikiem wyposażania pojazdów w takie nowinki.

Rzeczniczka Związku, Anna Koteras mówi wprost: częste zatrzymywanie się na przystankach i otwieranie drzwi sprawia, że "klima" się nie sprawdza. - Dlatego od przewoźników wymagamy jedynie sprawnej wentylacji i ogrzewania. Z tytułu posiadania wentylacji nie płacimy im więcej za usługę - wyjaśnia Koteras.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Jan napisał(a):

To Pypłacz po wyrzuceniu z PKM teraz w Tramwajach siedzi. Co on tam robi, oprócz tego bezsensownego przetargu. Takie wielkie Elektryczne Tramwaje Śląskie, a nawet nie potrafią sami tego pomierzyć. Za trudne, w końcu łatwiejszych czynności też wykonać nie potrafią. Przy okazji wyjdzie, że koszt modernizacji zwróci się po kolejnych 30 latach.

21.08 23:57:02

gatto napisał(a):

Chyba "sprzedawcy"? Ehhh, jakość publikacji prasowych...

22.08 08:21:49

RK napisał(a):

No tak - pasażer ma sie smażyć w puszce zwanej tramwajem lub autobusem, a zarząd KZK GOP, w tym czasie, przemyka obok w klimatyzowanych limuzynach.... K**wa, smutne i wkurzające !!!!

22.08 09:24:38

Kysó napisał(a):

"Dlatego od przewoźników wymagamy jedynie sprawnej wentylacji i ogrzewania. Z tytułu posiadania wentylacji nie płacimy im więcej za usługę"
To wymagacie czy nie wymagacie??

22.08 09:37:26

chris napisał(a):

30 sztuk to prawie 2 razy więcej niz Karlików. W naszym regionie podobałaby mi się Skoda 15T. Z jednej strony razi w niej wąskie przejscie w przegubach, jednak z drugiej strony ten masywnie wyglądający przegub wygląda na solidny i wytrzymały.

22.08 10:39:43

Kaim Argonar napisał(a):

Kupiec to też sprzedawca. Tylko bardziej to określenie nadaje się na bazar, a nie do artykułu publicznego.

Śmieszy mnie komentarz ,,Nie jest tajemnicą, że organizator komunikacji miejskiej w aglomeracji nie jest zwolennikiem wyposażania pojazdów w takie nowinki" - my wszyscy to przecież wiemy, a takie coś GOPu po prostu nie wzrusza xD

22.08 11:00:56

nowoczesny napisał(a):

"Pasażerom nikt niczego nie obiecywał, więc teoretycznie nie powinni mieć do nikogo żalu. Nie powinni się też spodziewać, że w ich imieniu wystąpi Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Nie jest tajemnicą, że organizator komunikacji miejskiej w aglomeracji nie jest zwolennikiem wyposażania pojazdów w takie nowinki. "
Ja rozumiem ciąć wydatki, ale te wozy będą służyć pewnie z kolejnych 20 lat i tak np. w roku 2020 taki wóz bez klimatyzacji to nieco śmieszne... Przy takich kwotach może warto by było popatrzeć z perspektywy.

22.08 13:18:20

Bodzio napisał(a):

@gatto - co ty gadasz ? Określenie "kupiec" kojarzy się jednoznacznie ze słowem "handlowiec", "sklepikarz", itp. czyli osoba zajmująca się zawodowo handlem. Ty idąc do sklepu nie jesteś przecież określany jako "kupiec".

22.08 14:24:47

Imię lub pseudonim napisał(a):

Hmm, zakładam, że nowe tramwaje i zmodernizowana infrastruktura będą przystosowane do rekuperacji energii. Ale, gdyby np. część energii odzyskiwanej w czasie hamowania wykorzystywać wyłącznie na potrzeby klimy dla pasażerów to koszt jest praktycznie zerowy.
Pani Koteras niech lepiej wróci do szkoły i posiedzi troszkę w ławce. Równym poziomowi jej wypowiedzi argumentem mogę stwierdzić, że ogrzewanie pojazdów w zimie też jest pozbawione sensu, gdyż ze względu na częste otwieranie drzwi ciepło wydostaje się na zewnątrz.
A Panu Związkowcowi przypomnimy, bo może nie wie,wożąc się związkowym autem, że w części pasażerskiej panuje taka sama a czasem wyższa temperatura - motorniczy jeździ sobie z otwartym skrzydłem drzwi a ludzie nie mogą okna otworzyć!

22.08 17:25:20

lopez napisał(a):

Śmiech na sali

22.08 19:41:51

tomix_780 napisał(a):

w 2000 kupili przecież karliki
Znowu to bezsensowne gadanie p.Koteras że klima się nie sprawdza-jakoś w Warszawie i innych miastach odległości między przystankami wiele się nie różnią.
Dzięki takim ludziom (jak p.koteras i jej bezsensowne gadanie) to może moje wnuki załapią się na "klimę" w tramwajach i autobusach (oczywiście używaną na co dzień).
Przy obecnych cenach biletów nie dziwie się niektórym że "dokładają" i wolą jeździć autem.Przynajmniej nie jęczy im jakaś babcia że przeciąć i żeby okno zamknąć.

22.08 20:32:28

tomix_780 napisał(a):

Panie Krzenciesa-Jak w kabinie motorniczego jest 50 stopni to wiele mniej nie jest w przestrzeni pasażerskiej

22.08 20:34:30

adam86 napisał(a):

@imię: energia, która powstaje w czasie hamowania nie może być wykorzystywana na potrzeby klimatyzacji ani innych urządzeń pracujących w oparciu o prąd z przetwornicy. To są zbyt duże prądy, zeby je w ten sposób wykorzystac. Zaś żeby inny tramwaj ją wykorzystał do rozruchu musi znajodwac się na tym samym odcinku sieci, gdyż podstacje nie są i nie będą przystosowane do jej odbioru.

22.08 21:15:26

marakesh napisał(a):

"Rzeczniczka Związku, Anna Koteras mówi wprost: częste zatrzymywanie się na przystankach i otwieranie drzwi sprawia, że "klima" się nie sprawdza"

Oczywiście w hipermarketach "klima" też się nie sprawdza. No przecież drzwi przesuwane pracują nonstop. I nikt oczywiście nie słyszał o kurtynach powietrznych by zminimalizować straty.

W całej Polscie tramwaje z klimatyzacją są standardem... a u nas Średniowiecze :/ KZK - Koniec Z Klimatyzacją

23.08 11:35:35

Kaim Argonar napisał(a):

Tak sobie myślę, wieszanie psów na KZK GOP nic nie da. Raczej musimy liczyć na to że każdy przewoźnik na własny koszt zamontuje klimatyzację w pojazdach.

@adam86 - W Hybrydzie też jest odzyskiwana energia podczas hamowania i jest jednocześnie kumulowana. Podobno jeśli akumulatory się naładują to automatycznie pojazd jest zasilany prądem a nie paliwem. (Raczej się nie mylę :P) Więc dlaczego nie można zrobić tego samego w tramwajach?

Hahahah, mam pomysł na miarę KZK GOP!! Niech każą w każdym autobusie/tramwaju założyć panel słoneczny na dachu żeby klimatyzacja była zasilana DARMOWĄ!!! energią słoneczną :P

23.08 18:35:22

Imię lub pseudonim napisał(a):

@adam86:
primo - istnieją (nie u nas rzecz jasna) podstacje trakcyjne pozwalające na wykorzystanie rekuperacji energii - nie magazynują jej tylko robią machniom z DC na AC i z powrotem do sieci energetycznej;
secundo - co to znaczy "zbyt duże prądy"? Większe niż przy ruszaniu na wzniesieniu? Dlaczego energia nie może być wykorzystywana do tego celu. Konkrety proszę, inaczej między bajki wkładam, dwie strony za wypowiedzią Koterasowej...

23.08 21:09:14

qwerty napisał(a):

@Imię lub pseudonim : Kolega adam86 jest wybitnym specjalistą od tramwajów, autobusów, zamówień publicznych, językoznawcą, polonistą, energetykiem i każdej dziedziny innej technicznej, więc jak śmiesz w ogóle z nim polemizować? Jest tak jak On napisał. Jeśli jeszcze w to wątpisz, poczytaj Jego wypowiedzi pod innymi artykułami o forum nie wspominając. :>

23.08 22:25:38

P Śl napisał(a):

@Kaim Argonar: Nie mam pojecia jak to technicznie wyglada, ale sam pomysl wydaje sie nieglupi, zwazywszy, ze zapotrzebowanie na energie w klimatyzacji rosnie dosc proporcjonalnie do natezenia swiecenia slonca.

23.08 22:36:37

tomek napisał(a):

Dzisiaj jedna starsza pani typu moher wydarła się na osobę, której jakis facet zwrocil uwage ze klima jest wlaczona a ta jedzie przy otwartym oknie, sama otwarla. potrzebna jest jakas blokada na okna

24.08 13:10:23

Jan napisał(a):

Dobrze piszecie o ładowaniu energii nazot do sieci energetyce. Do tego są jeszcze rozwiązania oparte o kondziole i akumulatory. Ale to wszystko jest nierealne w przypadku TŚ, oni nawet zmierzyć poboru energii na banie nie potrafią. Tak jak pisałem w 1 komencie. No chyba że znów chodzi o co innego, adam86 pewno wie o co chodzi.

24.08 14:06:50

Imię lub pseudonim napisał(a):

@qwerty: Przepraszam :P
@Jan: wyobrażasz sobie takie kondensatory albo akumulatory? :>

24.08 17:33:03

qwerty napisał(a):

@Imię lub pseudonim: Nie mnie przepraszaj, lecz Jego, "Skarbnicę Wiedzy Wszelakiej" :D

24.08 18:59:01

ślązak napisał(a):

elektrycy amatorzy dajcie sobie spokój z zagadnieniami technicznymi bo takich bzdur żal czytać a jeśli mowa o poborze energi w wagonach to jest on możliwy poprzez system r&g który jest zamontowany od wielu już lat

24.08 19:37:21

Kaim Argonar napisał(a):

@qwery i Imię - Ej weźcie się odwalcie od kogoś kto jest od Nas wszystkich mądrzejszy - pochylcie czoła o Wy niedouczeni :D

Hah, a co do panelu słonecznego, to rzuciłem ot tak taki pomysł, jednakże jak by się głębiej zastanowić? Nie wiadomo tylko po jakim czasie zwrócił by się koszt samego kupna i założenia takiego panelu. Mógłby on też pełnić funkcje dodatkowego (dlatego że przecież w zimę słońce tak intensywnie nie świeci) źródła zasilana ogrzewania w zimę.

24.08 20:00:17

Jan napisał(a):

@Imię lub pseudonim takie superkondziole mają Solarisy, a akumulatorowca Warszawa :)

@ślązak jak wiesz rg nie mierzy całego poboru, do tego jak wszystko w TŚ jest w stanie agonalnym, a poza tym już od dawna nie mają fachowca co potrafiłby to ściągnąć i obrobić.

25.08 03:34:43

ślązak napisał(a):

PANIE "JAN" znów jesteś w błędzie mierzy i aż za dokładnie mierzy swego czasu był okres spisywania takich danych i R&G był bezbłędny niestety z biegiem czasu z tego zrezygnowano a do obróbki niepotrzeba fachowca wystarczy laptop JEST program JEST i karta RAM ZUŻYŁY się niestety skutkiem czego tramwaje nie zapowiadają jak dawniej przystanków mówie o R&G 2000 a nie o 3000 który jest w CITADISACH I nowszych 105N2K do niego wystarczy laptop i irda ba w citku wystarczy w komputerze dyspozytora dodać funkcje i automatycznie przy meldowaniu i wymeldowaniu dane zostaną przesłane

26.08 14:01:45

Jan napisał(a):

Ślązaku skoro jest tak dobrze jak piszesz to dlaczego nie potrafią sobie tego zmierzyć? A może wiesz z którego dokładnie miejsca jest dokonywany pomiar prądu?

26.08 20:03:28

ślązak napisał(a):

bo niema takiej potrzeby a czujnk znajduje się na głównym przewodzie od pantografu więc cokolwiek obciąża sieć trakcyjną jest wychwytywane i wyświetlane w odpowiedniej funkcji autokomputera zarówno na liczniku zbiorczym w KWh jak i w A nawet z rozbiciem A na poszczególny wagon jeśli to skład

27.08 14:10:19

Jan napisał(a):

Ślązak skoro wg Ciebie nie ma takiej potrzeby to po co na pomierzenie tego przetarg ogłosili? Jak się tak dobrze orientujesz to pewno też wiesz co w TŚ robi b. Prezes PKM?

27.08 16:14:09

ślązak napisał(a):

nie wiem po co jak mniemam chodzi o cały pobór wszak tramwaje to nie jedyne odbiorniki prądu w tej firmie są jeszcze podstacje warsztaty i wiele innych a czym ten pan będzie się trudnił niemam pojęcia

29.08 19:45:59

adam86 napisał(a):

@imię: oczywiście, że istnieją podstacje o których piszesz, ale ja pisałem o TŚ. Poza tym pamiętaj, że tą energię ktos musi kupić potem. To nie jest tylko problem techniczny. Istnieje gdzieś w Polsce rozwiązanie o którym piszesz? A co do zbyt dużych prądów, klimatyzacja przecież pobiera mniejszy prąd i to innego napiecia niż prąd hamowania, i to w sposób ciągły, a nie tylko podczas hamowania. Żeby prąd hamowania wykorzystać trzeba by go zmagazynować w akumulatorach, a wczesniej jeszcze wsadzić tam jakąś przetrownicę. Ładownie do tramwaju wielkich akumulatorów, dodatkowej przetwornicy do tego celu jest zwyczajnie nieekonomiczne, skoro można pobrać energię z sieci. PESA zastosowała układ z akumulatorem i superkondensatorem do awaryjnego zjazdu na jednej grupie silników bez napięcia z sieci, ale to też nie jest ładowane prądem hamowania, tylko z sieci. A co do tego pomiaru poboru przez wagon, do niczego nie jest nikomu potrzebna energia zużyta przez jeden wagon, bo nikt nikogo nie uczy ekonomicznej jazdy, bo po co. TŚ płacą ryczałtem za zamówiona energię. Podstacje powinny umozliwiac otrzymywanie danych o zużytej energii dla całego obszaru.
@karim: a zauwazyłeś może ile miejsca zajmują te akumulatory? I ile to kosztuje? Był taki jeden tramwaj w Polsce, z resztą fanaberia Kaczyńskiego, z bateriami pod siedzeniami ustawionymi bokiem. Bardzo szybko wagon przywrócono do normalnej wersji. Nawet Solarisy Trollino przystosowane do jazdy bez sieci przez krótki czas mają akumulatory ważące tonę, a ich DMC wynosi 18 ton, więc świetnie widać jakie to sa proporcje.

29.08 22:33:24

Jan napisał(a):

Ślązak w przetargu chodzi tylko o tramwaje.

Adam86 TŚ płaci za moc zamówioną oraz faktyczne zużycie energii na każdej podstacji.

30.08 07:37:51


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!