Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP kupuje samochody - czy Związek dochował procedur?

21.07.2011

Tagi: KZK GOP, przetarg – Dodał: Maciej Makula

Opisaliśmy zarzuty wobec KZK GOP dotyczące możliwości naruszenia przepisów Prawa zamówień publicznych w zakresie zapisów specyfikacji przetargowej wskazującej praktycznie konkretny model zamawianego samochodu. Okazuje się, że nie jest to jednak jedyne uchybienie, które można zarzucić zamawiającemu.


W dotychczasowej praktyce stosowania przepisów o zamówieniach publicznych kryteria oceny oferty wyznaczał zamawiający. Najczęściej stosuje się kryterium ceny, ale często też zamawiający odwoływali się np. do długości okresu gwarancji czy też szybkości dostawy (np. przy zakupie autobusów, czy usługach budowlanych). Niemniej jednak dobór kryteriów był dowolny.

Sytuacja zmieniła się w tym roku, w związku z wydaniem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych (Dz.U. Nr 96, poz. 559 - » zobacz), z mocą obowiązującą od 25 maja 2011 r. Przepisy tego rozporządzenia stosuje się przy zakupie samochodów osobowych i wskazują one na obowiązkowe kryteria, które musi brać pod uwagę zamawiający przy zakupie samochodów. Przepis ten ma w szczególności na celu zakup pojazdów ekologicznych (o niskiej emisji) i oszczędnych (o jak najniższym zużyciu energii).

Zgodnie z treścią § 3 wspomnianego rozporządzenia kryteriami oceny ofert w odniesieniu do zamówień publicznych na zakup pojazdów samochodowych są:
1) zużycie energii,
2) emisja dwutlenku węgla,
3) emisje zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.

Wartości te wyrażane są w postaci wielkości zużycia energii oraz emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń albo wartości pieniężnej odzwierciedlającej koszty zużycia energii oraz koszty emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń podczas cyklu użytkowania pojazdu samochodowego, obliczonej zgodnie z metodologią określoną w § 7-9 rozporządzenia. Parametry te wynikać powinny z dokumentacji homologacyjnej pojazdu i na tej podstawie można dokonać stosownych obliczeń – według formuły określonych w rozporządzeniu.

Kryteriów tych nie można stosować tylko w przypadku, gdy specyfikacji istotnych warunków zamówienia określono wymogi techniczne pojazdu dotyczące wszystkich trzech czynników.

Analiza SIWZ dotyczącego dostawy samochodów dla KZK GOP wskazuje, że przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający zwrócił uwagę tylko na parametr emisji dwutlenku węgla, nie wskazując na wymagania co do zużycia energii oraz emisji innych zanieczyszczeń. Niewątpliwie więc w tej sytuacji kryteria ocen muszą zostać określone zgodnie z wymaganiami rozporządzenia i uwzględniać „ekologiczność” pojazdu.

Tymczasem KZK GOP jako jedyne kryterium oceny ofert wskazał cenę (100%). Oznacza to, że postępowanie o zamówienie obarczone jest istotną wadą prawną. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem dla zamawiającego jest zmiana specyfikacji (na co już nie ma czasu) lub też odstąpienie od postępowania. W przeciwnym wypadku będziemy mieli do czynienia z niezgodnym z prawem dysponowaniem środkami publicznymi.

Dodano 21.07:
KZK GOP zawiadomił, że unieważnia postępowanie (» zobacz).

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Janek napisał(a):

Proszę nie denerwować Romka. Bo będzie nowy przetarg, czyli spóźniony prezent, może gorszy, i jeszcze kolega Kanclerz odpadnie. Wtedy Romek się zemści i np da spokój z gnębieniem przewoźników. Wtedy tramwaje i autobusy dopiero będą brudne, śmierdzące i jeżdżące jak chcą. A brak kar zrekompensuje wyższa podwyżka biletów, bo bilans musi wyjść na zero.

21.07 02:08:41

Imię lub pseudonim napisał(a):

Tyle biurw, tyle biurw a jednego głupiego przetargu rozpisać nie potrafią zgodnie z prawem...

21.07 08:36:40

jut napisał(a):

postępowanie unieważniono;)

21.07 13:27:47

Serd napisał(a):

@ Jut: To pewne?

21.07 15:59:55

Piotrek napisał(a):

Przyznali się, że przepisali po prostu wyposażenie standardowe i opcjonalne z folderu konkretnych modeli opla. Najbardziej przegięli na parametrach silnika podając widełki spalania - samochód nie może spalać MNIEJ niż 9,1 l/100. Przecież normalnym podmiotom zależy na tym żeby samochód spalał jak najmniej. Ciekawe jak teraz sformułują warunki przetargu pod insignię i astrę. Urbańczyk się już nie może pewnie doczekać nowej bryki a w salonie Kanclerza już dziwnym trafem odpowiednie auta czekają do odebrania.

21.07 18:29:30

Kysó napisał(a):

Najlepsze jest uzasadnienie unieważnienia. Boki zrywać. Pewnie oni boki zrywali jak im wpk i "Dziennik Zachodni" zarzucali niegospodarność ale jak się nimi UZP zainteresował to się zaczęło robić smutno.

21.07 21:12:15

kochub napisał(a):

kobuchy nie zapierniczaja piechota maja po 2500 zl

21.07 22:25:47

myślący napisał(a):

Cyt: "UZP zainteresował to się zaczęło robić smutno' A jakie to kompetencje ma UZP żeby się komuś robiło smutno. Przeczytaj sobie Kysiu ustawę Prawo zamówień publicznych a potem pisz, bo tak to sprowadzasz poziomportalu na dno

22.07 04:59:02

Kysó napisał(a):

@kochub: niech jeżdżą Vectami w 30 stopniowym upale z włączonym ogrzewaniem bo mają darmowe przejazdy. Albo Sebzdowymi wynalazkami, które to nie wiadomo kiedy się rozlecą.

@myślący: no widocznie ma takie kompetencje skoro KZK Głąb ze smutkiem musiał przetarg unieważnić i przyznać się do błędu. Z radością tego na pewno nie zrobili.

22.07 10:23:55


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!