Tramwajowy objazd w Chebziu
27.11.2006
Rozkręca się budowa zachodniej części Drogowej Trasy Średnicowej. Obecnie trwają prace przy odcinkach R1 i R2 w Rudzie Śląskiej. W związku z koniecznością budowy wiaduktu w ciągu ulicy Niedurnego w dzielnicy Chebzie tramwaje poruszać się będą tymczasowym torem objazdowym.
Budowa "obiektu Rw-8", gdyż taką nazwę nosi projektowany wiadukt, wymaga całkowitego wyburzenia istniejącego starego wiaduktu nad dawno zlikwidowaną linią kolei piaskowej. Nowy obiekt ma być gotowy w okolicy września przyszłego roku. Aby nie przerywać na dłużej ruchu tramwajowego zdecydowano o budowie toru objazdowego. Jego długość, wraz z docelowym odcinkiem toru wzdłuż ulicy Niedurnego w kierunku Huty Pokój wynosi 193 mb. Tor ułożony został na 6-metrowym nasypie w bezpiecznej odległości od miejsca robót budowlanych. Przy torowisku zlokalizowano również chodnik dla pieszych. Ruch drogowy już za dwa tygodnie przerzucony zostanie na nowowybudowany łącznik ulicy Niedurnego i istniejącego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Całość robót prowadzi generalny wykonawca DTŚ-Zachód, firma Skanska S.A.
Podłączanie toru objazdowego spowodowało konieczność wstrzymania na trzy dni i pięć nocy ruchu tramwajowego na linii 9. Od 25 listopada od godz. 0:00 do 28 listopada do godz. 4:00 tramwaje tej linii kursują w skróconej relacji Bytom Plac Sikorskiego - Chebzie Pętla. Linia obsługiwana jest przez 4 pociągi (w sobotę i niedzielę taborem 1x105N, a w poniedziałek - 2x105N) przez ZKT-3 Bytom.
Na trasie Chorzów Ratusz - Chebzie Pętla KZK GOP uruchomił autobusową komunikacją zastępczą oznaczoną jako T-9. O dziwo tym razem do niewielu elementów organizacji tego przedsięwzięcia można mieć zastrzeżenia. Na wszystkich przystankach zawisły ogłoszenia informujące o kursowaniu autobusów i miejscach ich odjazdów. Rozkłady jazdy tramwaju i autobusu były ściśle skoordynowane, a pojazdy wzajemnie na siebie oczekiwały na pętli w Chebziu umożliwiając przesiadki. Wreszcie pojemność taboru autobusowego była odpowiednia, tzn. kursowały wyłącznie autobusy przegubowe. Obsługę komunikacji zastępczej zapewniły łącznie trzy firmy przewozowe: Nowak Transport ze Świerklańca (w sobotę i niedzielę całość, tj. 5 autobusów oraz w poniedziałek 2 autobusy), PKM Świerklaniec (2 autobusy w poniedziałek) i Transkom Piekary Śląskie (1 autobus w poniedziałek). W sobotę i niedzielę 4 z kursujących autobusów, a w poniedziałek 2 były autobusami niskopodłogowymi, co praktycznie zdarzyło się pierwszy raz (dotychczas w komunikacji zastępczej można było sporadycznie spotkać krótkie wozy niskopodłogowe i zaledwie kilka razy 15-metrowe solarisy).
Prace związane z budową i podłączaniem nowego torowiska przebiegły wyjątkowo sprawnie. W piątek na nowym torze (jeszcze nie podłączonym) pojawiła się kolejowa podbijarka torowa z firmy PRK, jednak ostatecznie podbijanie odbywało się tradycyjnie "plaserem" Tramwajów Śląskich. Jazda próbna, która odbyła się w poniedziałek ok. godz. 15 zrealizowana została wagonem roboczym 13N 61R, który chwilę później posłużył do korekty mocowania sieci trakcyjnej, która zawisła na 13 nowych słupach.
Arcio napisał(a):
Taaa taki był bajzel w niedziele ze ludzie do dyspozytorni sie chodzili pytac jak dojechac bo Bytomia...
27.11 20:57:39
shinkadamo napisał(a):
Nareszcie nowe torowisko na chebziu i dobrze, bo na starym torowisku tramrzucało gorzej autobusem
27.11 21:39:16
YoMaHa napisał(a):
Nie dziwota, że pierwszy raz. W kńcu nie zapominajmy, że jeszcze całkiem niedawno przegubowy niskacz w GOPie był znany co najwyżej z wycieczek do Krakowa ;-)
27.11 22:57:46
Używane tramwaje napisał(a):
W ŚWIAT KOLEI numer 9/2006 w artykule
MIEJSKIE TORY pt:Używane tramwaje w Poz-
naniu, napisano na końcu artykułu,że je-
szcze w Dusseldorfie jset 26 wozów typu
GT8.
Może prócz krakowskich 105Na,tramwaje
śląskie skusiły by się na przegubowce GT8 z Dusseldorfu,gdyż wagony typu 102Na
są już zapewne w ninajlepszym stanie.
02.12 16:04:03