Posypały się mandaty za brud w autobusach
23.03.2011
Przemysław Jedlecki
Gazeta Wyborcza, 23.03.2011
Ponad dwieście razy KZK GOP ukarał od początku roku firmy autobusowe za brud w pojazdach. Najwięcej musi zapłacić PKM Katowice
Pasażerowie są zgodni: w naszych autobusach i tramwajach jest brudno. - Staram się nie dotykać rurek w autobusach, a jeśli już, to tylko przez rękawiczkę. Prędzej dotknę żaby - powiedziała nam Krystyna Gajewska z Mikołowa. Często w autobusach, którymi jeździ, leżą papierki i plastikowe kubki. - Można oczywiście winić za to kierowców, ale śmiecą przecież pasażerowie - mówi mikołowianka.
Brud przeszkadza nawet młodym ludziom. - Na siedzeniach są jakieś plamy i czasem śmierdzi - podsumowuje wygląd autobusu, którym dojeżdża do szkoły, licealista Kuba.
KZK GOP, który zleca przewoźnikom obsługę poszczególnych linii, regularnie sprawdza porządek w autobusach i tramwajach. - Nie jest źle, ale brak też powodów do zadowolenia - ocenia pytany o to kontroler. W pierwszej kolejności zwraca uwagę na okna, poręcze i kasowniki. Najgorzej jest na podłodze: podczas porannych kontroli znajduje pozostałości z poprzednich dni - papierki, kurz, piach i błoto.
Od początku tego roku KZK GOP ukarał przewoźników już ponad dwieście razy.
Anna Koteras, rzeczniczka związku: - Usługi przewoźników muszą być odpowiedniej jakości, a ich elementem jest też czystość. Stąd kary.
Spośród czternastu ukaranych firm najwięcej zapłacił PKM Katowice - ponad 25 tys. zł. PUP Czeladź ukarano kwotą 4,6 tys. zł, a Transkom musi zapłacić ponad 6 tys. zł. Pozostałe firmy od kilkuset do kilku tysięcy złotych. W sumie wlepiono mandaty na 51 tys. zł.
- To, co dla jednego jest czyste, inny oceni jako brudne. Brygada, która czyściła autobusy, trochę nie dopisała, ale już zmieniliśmy ekipę - zapewnia Paweł Augustyniak z Transkomu (obsługuje m.in. linie 912, 659, 89 i 111).
Wojciech Skęczek, wiceprezes PKM Katowice (obsługuje prawie 70 linii), tłumaczy się podobnie.
- W czasie mrozów czasem rezygnowaliśmy z mycia podłóg. Firma, która sprząta pojazdy, też niezbyt dobrze wywiązywała się z obowiązków i już wypowiedzieliśmy jej umowę. Ma trzy miesiące wypowiedzenia i przez ten czas będziemy pilnować, żeby dobrze sprzątała. Na pewno się poprawimy - zapowiada wiceprezes PKM.
» źródło
podlesianin napisał(a):
A ja wam napiszę jak to funkcjonuje, firmy sprzątające to są ZPCH które tną się cenami a potem nie mają pracowników. Zresztą w tym kraju brakuje pracowników do podstawowych prac i widać to po naszych miastach kto sprząta i kto pracuje , obawiam się że z tym to może być jeszcze gorzej.
23.03 20:28:24
PKM Gliwice` napisał(a):
Widzę że do REMONDISa w Gliwicach raczej nie było większych zastrzeżeń :)
23.03 20:30:21
ja napisał(a):
Pytanie z innej beczki - slyszalem pewne glosy, z roznych stron, ze ponoc bilety maja podrozec - jest to prawda?? Wiadomo od kiedy ta zmiana ma wejsc w zycie i ile beda kosztowac "nowe bilety"?? Czy tylko KZK GOP planuje podwyzszenie biletow, jak sie to ma w MZK Tychy??
23.03 20:37:39
lipkey napisał(a):
Najgorsza sytuacja moim zdaniem panuje w Tramwajach Śląskich. Tam dopiero jest syf...
23.03 20:50:13
Biały napisał(a):
Tak transkom to akurat ma ekipę sprzątającą ? Za czasów jak jeździli na 199 jeden z ich przegubów był zarośnięty syfem ! sam tego doświadczyłem dotykając górnej rurki...
23.03 21:00:32
adam86 napisał(a):
A co ma REMONDIS do brudu w autobusach?
23.03 21:09:39
Imię lub pseudonim napisał(a):
Spoko spoko, PKM Katowice odbije sobie z nawiązką te 25 tysięcy. Wypowie jakąś umowę, zaoferuje jako jedyny wyższą stawkę niż obecnie i się zwróci. Albo powstanie "paląca potrzeba utworzenia nowej linii w związku z przebudową dworca" i tyle. Powinszować :D
23.03 21:20:53
gość napisał(a):
Na pochwałę za czyste wozy zasługują kobiety z zajezdni w Lipinach. Nie jedna firma nawet ta sprzątająca w Tychach mogłaby się od nich uczyć. Autobusy wewnątrz są posprzątane wszędzie łącznie z rurkami, szybami, siedzeniami itd..
23.03 22:24:03
Bodzio napisał(a):
Ciekawe, na co KZK GOP wyda uzyskane z mandatów pieniądze ( w artykule jest mowa o 51 tys ). Pewnie na premie dla prezesów.
23.03 23:00:31
Paweł Dabrowiak napisał(a):
W PKMie Sosnowiec też jest syf. Autobusy szczególnie te z zajezdni w Gołonogu wyglądają tak jakby nigdy nie były sprzątane, a noc spędzają w końcu w zajezdni.
23.03 23:16:25
P Śl napisał(a):
Co to znaczy czystość wg KZK, jest to gdzieś dokładnie unormowane, czy jak to zwykle u nich, kolejne wyimaginowane pojecie stosowane wedle uznania ?.
24.03 00:00:18
spyker34 napisał(a):
w Lipinach jaka jest zajezdnia?
24.03 00:25:36
Serd napisał(a):
I bardzo dobrze że się wreszcie KZK za to wzięło. Żeby tak jeszcze poleciały mandaty za zamykanie wozów na pętlach (zwłaszcza w PKM-ach, szczególnie w Gliwickim).
24.03 00:55:18
Longer napisał(a):
@Serd: Przerwa jest dla kierowcy, nie dla pasażera, to on decyduje czy wpuścić ludzi wcześniej czy nie. Autobusy to nie poczekalnia, wsiada się do nich po to żeby gdzieś dojechać, a nie żeby sobie siedzieć i siedzenia dłubać.
24.03 09:01:00
memphis napisał(a):
Autobus, jak i cała komunikacja miejska jest dla pasażera, a nie dla kierowcy, żeby mógł kurzyć cygarety i dłubać w nosie w czasie kiedy pasażerowie marzną albo mokną na przystanku.
24.03 09:34:55
Bodzio napisał(a):
@Longer
http://www.kzkgop.com.pl/st...
Przeczytaj uważne § 2 pkt. 3. Przy czym do czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy na pewno nie należy drzemka kierowcy. W pełni zgadzam się z @Serdem
24.03 10:14:46
pycio1400 napisał(a):
@Bodzio
W tych zasadach porządkowych nie jest ujęte dokładnie kiedy kierowca powinien wpuścić pasażera na przystanku początkowym.
§ 2 pkt. 2 mówi:
"Wsiadanie do pojazdu na przystankach końcowych dozwolone jest za zgodą kierującego, dopiero po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy."
Ale nie jest powiedziane kiedy kierowca powinien "zakończyć czynności związane ze zmianą kierunku jazdy". A więc kierowca równie dobrze może to zrobić minutę przed odjazdem.
24.03 13:02:39
Bodzio napisał(a):
@pycio1400
Dobrze wiesz, że we współczesnych pojazdach nie ma do wykonania żadnych czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy. Kiedyś do tych czynności należała m.in. zmiana kodu dziurkującego w kasownikach. Obecnie sprowadza się to jedynie do sprawdzenia, czy wszyscy pasażerowie dojechawszy do przystanku końcowego opuścili pojazd. Tak więc nie mieszaj. Kierujący obowiązany jest podjechać na przystanek NIEZWŁOCZNIE.
24.03 13:40:13
PKM Gliwice` napisał(a):
@adam - Remondis jest firmą która sprząta autobusy PKM Gliwice.
@lipkey - TŚ są fajne :D ostatnio jechałem T21 i taka duuża pajęczyna była z całkiem sporym ,,krzyżakiem" - atrakcja polegała na możliwości wrzucania mu much do sieci które akurat latały po wagonie :D
24.03 14:01:39
PKM Gliwice` napisał(a):
@Serd - jak już wyżej padło przerwa jest dla kierowcy. Jeśli jednak pada deszcz, lub jest zimno kierowcy przecież otwierają drzwi, dając możliwość chociaż trochę ogrzania się i uniknięcia deszczu.
24.03 14:04:27
pycio1400 napisał(a):
@Bodzio
Ależ są. Kierowca powinien zmienić kierunek jazdy, sprawdzić (przynajmniej teoretycznie) stan techniczny pojazdu, oraz czy pasażerowie nie zostawili tam jakiś rzeczy typu telefon itp. Dopiero potem musi podjechać na przystanek.
24.03 16:52:53
Oj. napisał(a):
Jeśli w autobusie w czasie postoju na końcowym przystanku są pasażerowie, to nie można zaliczyć tego czasu jako przerwy na wypoczynek. Taka była interpretacja pana podczas kursu na przewóz osób. Można się z tym zgodzić, albo nie ale czy kierowca nie może się zdrzemnąć gdy ma przerwę, czy może spokojnie zjeść kanapkę i napić się kawy czy herbaty, bez pasażerów zaglądających do kabiny. Może sobie wyjść zapalić, potem wrócić podłubać w nosie, czy zrobić sto innych rzeczy. Potem zabiera pasażerów i jego obowiązek bezpiecznie zawieść ich do celu. Więc proszę bez skrajności w wypowiedziach. W końcu nikt nie jest doskonały. A może się mylę.
24.03 17:37:29
timin napisał(a):
tak w lipinach jest zajezdnia bodajże trzech firm przewozowych: IREX [Irex-Meteor, Delta, i jak się nie myle Pawalca]. zmienilem teraz miejsce zamieszkania wraz z organizatorem komunkacji. do tej pory mieszkałem w sosnowcu wiec jeżdziłem tylko komunikacja KZK GOP. z ta czystościa było róznie. teraz mieszkam w Jaworznie. tu mogę powiedzieć że autobusy są naprawdę czyste
24.03 18:20:54
obeznany napisał(a):
Śmiesznie się czyta te wypowiedzi o spokojnym zajadaniu kanapek bez strasznych wścibskich pasażerów. Jak zwykle GOP pod tym względem wyjątkowy, w sumie jazda autobusem przez całe miasto nie przekraczając prędkości 30 km/h wymaga skupienia i po dowleczeniu się do pętli przerwa jest niezbędna, najlepiej godzinna jak to w PKM-ach lubią :)
24.03 19:25:03
Mihu napisał(a):
@obeznany
Pojeździj sobie kiedyś po mieście, najlepiej pełny wymiar godzin kierowcy PKMu, zobaczysz jaka to fajna, łatwa praca i jak nie wymaga skupienia. Do tego dodaj pasażerów wsiadających/wysiadających na każdym przystanku, którzy od czasu do czasu chcą kupić u Ciebie bilet i różne inne czynniki wpływające na przyjemność wynikającą z prowadzenia autobusu miejskiego.
Przerwa dla kierowcy jest niezbędna i tu nie ma co spekulować nawet, nie zmienia to faktu, że w momencie kiedy np pada deszcz, powinien wpuszczać do autobusu ludzi. Nie trzeba do tego specjalnych przepisów, wystarczy odrobina dobrej woli.
24.03 20:27:41
memphis napisał(a):
Każdy zawód ma swoją specyfikę, ma swoje lepsze i gorsze strony, ale ma też konsekwencje. Zawód kierowcy autobusu oznacza kontakt z pasażerami, jak komuś to nie pasuje to niech się przesiądzie na ciężarówkę.
Co do przerwy - oczywistym jest, że jest ona niezbędna. W nieco lepiej funkcjonujących sieciach komunikacyjnych tego typu problemy już dawno rozwiązano przez odpowiednie uregulowanie (np. doprecyzowanie kiedy autobus musi być udostępniony pasażerom, a kiedy kierowca ma prawo nikogo nie wpuszczać). Tylko w GOPie trzeba odkrywać Amerykę na nowo i liczyć na widzimisię kierowcy. A kierowcy, tak jak i pasażerowie są różni - jedną są mili i sympatyczni, a inny są skończonymi chamami i nie można liczyć na ich dobrą wolę.
24.03 21:04:32
PKM Gliwice` napisał(a):
@obeznany - Zażalenia że kierowcy jeżdżą po 30kmh do KZK GOP! Oni dostają słone kary za nawet trzyminutowe odchylenie od rozkładu!!!
24.03 22:43:18
obeznany napisał(a):
Słone kary? Dobre. Katowicki kierowca potrafi wyjechać pięć minut po czasie z pętli, żeby tylko zostać zajechanym na trasie przez inny autobus i nie musieć się użerać z tzw. bydłem, nie mylić z pasażerami. Paradoksalnie jedyna nadzieja w ŚKUP, może dopiero wtedy KZK sobie uświadomi skalę problemu. "Zażalenia" nie są kierowane bezpodstawnie - KZK działa pod dyktando PKM-ów, realizując wszystkie zachcianki łącznie z rozwleczonymi do granic niemożliwości czasami, bo kierowcy lubią sobie poluzować albo zaoszczędzić na paliwie. A pasażera szlag trafia.
24.03 23:41:26
PKM Gliwice` napisał(a):
Hahaha - co do Katowic to nie wiem, ale PKM Sosnowiec (oba oddziały) PUP Czeladź i PKM Gliwice miało kilka dni temu nalot z GOPu i czepiali się dosłownie wszystkiego. Tak więc skoro szlag Cię trafia, to zamiast się żalić całemu światu jak to nie jest źle - weź się za zrobienie czegoś w tym kierunku. Ciekawe co by powiedział GOP na petycję o regularnych odchyleniach autobusów PKM K-ce od czasów? I jak by taką petycję podpisało 100 osób?
... i jak jeszcze raz usłyszę o UrbanCard to chyba puszczę pawia...
25.03 03:14:53
SK napisał(a):
Widać że macie tylko zamilowanie do komunikacji i autobusów przy czym nie macie pojęcia o pracy kierowcy autobusu i to każdego nie tylko miejskiego chociaż ta jest bardziej uciążliwa niż praca w autobusie turystycznym.Czasem czasy przejazdu są tak poukładane że autobus przyjeżdża na przystanek końcowy już po odjeździe więc kierowca bez przerwy zasuwa powiedzmy przez pięć godzin.W końcu za którymś razem uda mu się przyjechać o czasie i faktycznie chciałby sobie zwyczajnie odpocząć,zjeść coś,zwyczajnie sie odlać (czasem nie ma gdzie np 297,43 i wiele innych a o czyms grubszym nie wspomnę) ale zaraz ma podobnych Wam upierdliwców którzy wręcz wymagają że kierowca natychmiast wpuścił go do autobusu.Ciekawe Memphis czy Ty w pracy masz przerwe dla siebie czy może załatwiasz jakieś sprawy słuzbowe,a cała reszta piszących tu nawiedzonych miłośników?
25.03 04:55:49
kojot napisał(a):
Zobacz jakie czasy są w Zabrzu na takich liniach jak 86, 720, 234, 89, czy zza płotu 41, i porównaj to z czasami np. takiego 47. Zresztą poczytaj rozkłady np. na liniach knurowskich i nanieś se to na mapę. A jeśli chodzi o wyjeżdżanie 5 po czasie żeby inny autobus wskoczył przed niego to zobacz jak jeżdżą 83. Tak jak memphis napisał kierowcy są różni w każdym przedsiębiorstwie a "czasy przelotów" bynajmniej w rejonie Zabrza i Gliwic nie są szczególnie rozciągane dla PKM (bo znajdziesz wiele "prywatnych" linii gdzie prędkość eksploatacyjna jest dużo niższa niż na pkm'owskich).
25.03 07:58:11
Piotrek napisał(a):
PKM Gliwice, ależ wszyscy wiemy, że wasze busy są "ekstra zaj...ste". Tylko ci wredni pasażerowie ciągle się tam pętają, brudzą i zakłócają spokój kierowcy. A w ogóle co się stało, że wsiadłeś do tego reliktu przeszłości, T21? Siłą cię wciągnęli? Tylko się Szaremu nie przyznawaj.
25.03 08:01:32
P Śl napisał(a):
@PKM Gliwice: Katowice to chyba jedyny taki punkt na mapie GOPu gdzie te rozklady sa okropnie rozwlekane i czas, zeby ktos wreszcie z tym skonczyl, bo kierowcy PKMu przypuszczam tez maja po dziurki w nosie postojow wyrownawczych co przystanek.
25.03 10:02:57
podlesianin napisał(a):
Tak czytam i czytam co tu piszecie tylko jakoś to nie jest nic na temat mycia autobusów.
25.03 10:52:16
adam86 napisał(a):
@PKM: skończ już te bajki opowiadać. Żadnych nalotów nikt nie robił. Bo ani zawodowi z RKB, ani PK nic nie organizowało. A jedyne kontrole taboru jakie były to dotyczyły TŚ.
25.03 18:00:29
obeznany napisał(a):
No tak, zdaniem kolegi "PKM Gliwice`" to najlepiej żeby pasażer sam ułożył rozkłady, sam kontrolował ich realizację i sam sobie posprzątał w autobusie. Tylko, kurka, po co nam w takim razie organizator? ;)
25.03 18:12:20
PKM Gliwice` napisał(a):
@adam86 - nie wątpię że wiesz lepiej. Powiedz to rozzłoszczonym kierowcom.
@Piotrek - wcale siłą mnie nie wyciągali. Nie jestem egoistą, i nie nienawidzę ludzi z Zagłebia dla zasady... Nie wrzucaj mnie do wora z pospólstwem.
26.03 06:56:57
PKM Gliwice` napisał(a):
Obeznany - w takim państwie żyjemy że czasem trzeba wziąć sprawy we własne ręce. Nie potrafisz zawziąć się aby coś zmienić? To nie żal się jak bardzo jest źle.
26.03 06:58:43
budda napisał(a):
Ktoś wcześniej napisał o kontakcie z ludźmi.. jest to praca z ludźmi, ale nie oznacza to też tego że muszę pozwalać na to, żeby siedzieli mi w kabinie, zaglądali i komentowali. Zwłaszcza, że np. lubię sobie muzyki posłuchać, ale swojej a nie pospólskiego RMF fm jak "wszyscy". Dlatego dla świętego spokoju jak się ma więcej przerwy lepiej stanąć dalej..To jest chwila czasu dla mojej prywatności podczas 9 godzinnej dniówki. Zwłaszcza, ze często te przerwy wypadają.
A sprzątaczkom (nie tylko w PKM Gliwice) naprawdę współczuję, jak w okolicach 22-północ musząc obsłużyć masowe zjazdy na OC przy czym zarabiając tyle, ile zarabiając są od wszystkiego. Więc czasem się też czegoś nie dopatrzy.
A rozciągnięty czas np. na 194 nie należy bynajmniej to przyjemności..
26.03 15:33:24
pasager napisał(a):
Prywaciarze nie bójcie się , wy zapłacicie a PKM-owi umorzą całość tak jak było z karami za spadek realizacji ponad 300,tys.zł.
Nota bene spadek realizacji nastąpił pomimo skorygowania planu przez Starożenkę.
No cóż życie
27.03 15:40:58
jony napisał(a):
Czy autobus to tosz na smieci słup do nalepiania głupich nalepek malowania po szybach,gumy do żucia przyklejone do foteli to wszystko przez te krasnoludki oni tak brudzą.
29.03 10:58:51
jony napisał(a):
Krasnoludek wraca z dyskoteki pełen energi wybija szyby w wiacie przystankowej niszczy ławki rozwala kosz na smieci.Naszczęscje podjeżdrza autobus siada zmęczony kładzie nogi na drugi fotel ,teraz trzeba na szybie wydrapać kocham marysie.wypić piwko niedopitą butelke wrzucić pod fotel a niech sie kula i wylewa resztki.Trzeba sie posilić po cięzkiej pracy no i walnąć pawia bo stary kebab zaszkodził.Teraz guma żeby oddech był swieży,trzeba ją przyklejić na fotel żeby było śmieszniej.Krasnoludek zaczyna sie nudzić no to nalepka klubu a najlepiej dwie trzeba zaznaczyć swoje terytorium trzeba jeszcz napisać jokiś wierszyk na oparciu fotela.A teraz trzeba wziąść się za kierowce o kturej jedzie za ile odiazd czemu jeszcze nie jedziemy.Podjeżdrza następny autobus krasnoludek szybko sie prześiada bo dobrze wie że tamten odieżdrza szybciej a on jedzie jeden przystanek no i bardzo mu sie spieszy żeby napisać jak zmarzł na przystanku a w autobusie było b rudno.Najgorsze że krasnoludków jest coraz więcej.
30.03 10:25:31
budda napisał(a):
Brzmi dziwnie, ale udało mi się raz wyprosić pijących wódkę 7 miu (dosłownie) krasnoludków z dwiema Marysiami sierotkami z naczepy na 32. Wytrzymałem z Łabęd do Kąpieliska. Potem wyłączyłem silnik. O dziwo też zabrali ze sobą cały syf.
31.03 12:08:41
PKM Gliwice` napisał(a):
@jony - niestety masz rację :/
01.04 13:59:10
pasażer napisał(a):
dziś man na 61 w kier będzina czeladź piaski wiejska godz.14.30 między pierwszymi a drugimi drzwiami czerwona plama z krwi czy czegoś na podłodze. nr boczny 80 lub 81
23.07 20:55:14