Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Styczeń w tramwajach

04.02.2011

Tagi: Tramwaje Śląskie, tabor, PKT – Dodał: Jakub Jackiewicz

Wieści w sprawie komunikacji tramwajowej przełomu roku i stycznia 2011 r.


Zakończył się proces wprowadzania do ruchu wagonów Düwag Pt sprowadzonych w październiku i listopadzie z Frankfurtu nad Menem. Jako ostatnie, w styczniu 2011 r. zadebiutowały wagony nr 903 i 909, oba zostały oklejone folią z reklamą Muzeum Śląskiego. W ruchu planowym w dni robocze znajduje się 6 wagonów (5 na linii 16 i 1 na linii 23), w okresie ferii i wakacji kursują tylko 3 wagony na linii 16, a w dni wolne nie kursuje żaden. Zajezdnia Zawodzie ma do dyspozycji 9 wagonów, gdyż z powodu grudniowej kolizji wagon 902 jest w naprawie w Chorzowie.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcikfot. D. Wójcik
fot. D. Wójcikfot. J. Sobotafot. D. Wójcik

Skład E1+c3 4503+1224 sprowadzony z Wiednia, po odbyciu nocnych jazd próbnych, oczekuje w Chorzowie na dalsze decyzje odnośnie swojej przyszłości - czy i w jakim zakresie będzie remontowany i przystosowywany do polskich warunków technicznych. Nie zapadły dotychczas żadne decyzje odnośnie dalszych zakupów z Wiednia. Rozważana jest alternatywa w postaci wagonów 105Na z Warszawy.

fot. M. Bul
Tymczasem, w zamian za sprowadzone "helmuty", z dniem 31 grudnia 2010 r. skreślonych ze stanu zostało 6 wagonów serii 105N z lat 1977-78:

- 105N 448 z zaj. Będzin

fot. A. Muthfot. J. Sobotafot. Ł. Chrzan

- 105N 482+483 z zaj. Stroszek

fot. M. Makulafot. Ł. Chrzanfot. J. Jackiewicz

- 105Na 505+504 z zaj. Zawodzie

fot. P. Wiśniewskifot. Ł. Chrzanfot. Ł. Chrzan

- 105N 539 z zaj. Będzin

fot. P. Wiśniewskifot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Prawie wszystkie te wagony były w ruchu do chwili zdjęcia ze stanu (482+483 pojawił się w ruchu nawet 2 stycznia 2011 r.), za wyjątkiem 539, który był odstawiony od czerwca 2010 r. Po tych kasacjach spółka Tramwaje Śląskie posiada 348 wagonów liniowych (nie licząc E1 i c3 oraz 2 wagonów Pt na części), w tym: 14 105N, 266 105Na, 33 105N-2K 6 111N, 2 N, 17 116Nd i 10 Pt.

W Chorzowie Batorym trwają remonty bieżące wagonów 116Nd. Z końcem roku 2010 zakończył się remont wagonu 803 - podobnie jak poprzednie został pomalowany w barwy zakładowe. Obecnie trwa remont czwartego citadisa - nr 814. Oprócz niego warsztat pracuje przy remontach kapitalnych wagonów 105Na 254, 679 i 680, a także przy naprawie 105N-2K 347.

fot. A. Ciepluchfot. J. Sobota

Początek stycznia to także pociągi specjalne. 6 stycznia 2011 r. po raz ostatni po 18 dniach kursowania zakończyła się Świąteczna Jazda z Muzeum Śląskim. Obsługę konduktorską i informację o akcji udzielali członkowie Klubu Miłośników Transportu Miejskiego. W przeciągu tych dwóch tygodniu wagon kursował po Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Zabrzu i Sosnowcu, ciesząc się sporym zainteresowaniem zarówno przypadkowych pasażerów jak i już corocznych stałych zwiedzających.

fot. D. Wójcik
9 stycznia 2011 r. z okazji XIX Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy uruchomiono pociąg specjalny obsługiwany wagonem zabytkowym N 1100. Tegoroczny ogólnopolski finał odbywał się w Chorzowie (na placu przez Śląskim Ogrodem Zoologicznym), więc w godzinach 7:50-20:50 kursował on na trasie Katowice Plac Wolności - WPKiW - Chorzów Metalowców. Obsługę konduktorską wagonu zapewniał Klub Miłośników Transportu Miejskiego. O godz. 20 wagon uczestniczył w akcji "Światełko do nieba".

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Tego samego dnia ok. godz. 12:40 na odcinku Między Zoo, a Wesołym Miasteczkiem doszło do uszkodzenia sieci trakcyjnej oraz pantografu składu 647+648 obsługującego poc. 1905 jadący w kierunku Katowic. W związku z tym nastąpiła prawie godzinna przerwa w ruchu. Ruch wznowiono ok. 13:34.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

8 i 31 stycznia oraz 1 lutego 2011 r. wprowadzono zmiany rozkładów jazdy na liniach tramwajowych w Katowicach, Bytomiu i Zabrzu. W skrócie polegały one na uruchomieniu dodatkowych przystanków w rejonie tymczasowego dworca kolejowego w Katowicach, zmianie częstotliwości kursowania na liniach 3 i 9 oraz przywróceniu starej trasy linii 9 wraz z uruchomieniem linii 31 z Bytomia do Stroszka. O tych zmianach szerzej napiszemy wkrótce w osobnym artykule.

fot. J. Jackiewicz
(wsp. Ł. Chrzan)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

greg napisał(a):

"Rozważana jest alternatywa w postaci wagonów 105Na z Warszawy."
To bardzo dobrze. Wagony są często w doskonałym stanie a cena też nie powinna być wygórowana, bo oprócz spółki TŚ z naszej aglomeracji nikt już w kraju nie jest chyba zainteresowany kupnem tego rodzaju sprzętu.

04.02 13:38:07

Marcin napisał(a):

Mieszkam w Wieliczce. Byłem przez ostatnie 2 dni z wizytą rodzinną w Bytomiu (Bytom Olimpijska). Zmiany (kolejne!) są dziwne i śmieszne dla mnie. Jedna linia kursująca co 15 minut w normalnych składach tramwajowych plus dziwna 31 jeżdżąca co 20 lub 30 ! minut. Kursuje na niej pół tramwaju - 105 Na solo. Co to ma być ? Czy tak się ludzi zachęca do korzystania z komunikacji. Na przystanku koło Agory spędziłem dość długo czasu zanim któraś z w.w. linii nadjechała. Może na nogach przeszedłbym szybciej te 2 przystanki.
A z czy związane są remonty Citadisów ? Przecież to młode, niskopodłogowe i nowoczesne tramwaje. Choć w wielu miejscach muszą jeździć po torowisku zupełnie nie przystosowanych do parametrów nowoczesnego tramwaju.

04.02 14:07:20

arek napisał(a):

Szkoda ze nie jest rozważany zakup z warszawy 13N przynajmniej na robocze

04.02 14:10:19

memphis napisał(a):

Remonty citadisów związane są z ich przebiegiem, który już dawno przekroczył normę dla remontu bieżącego.

04.02 15:01:55

andrzejh69 napisał(a):

Propozycję kupna wagonów z Warszawy przedstawiałem razem z @adamem86 na formum. Jak widać posłuchali nas i myślą nad tym ;). A tym Wiedniem to dlatego jeżdzą w nocy żeby ludzi w dzień nie straszyć? I czy nie szkoda tych aż dwóch wagonów Pt na części? Jeden by nie wystarczył? I co z #902? Kiedy i czy wogóle zaczną go robić, czy to będzie 3-ci na części? Obecnie Gdańsk też będzie sprzedawał 105-tki.

04.02 15:04:26

andrzejh69 napisał(a):

memphis - i zapomniałeś dodać że także upiększaniem wnętrza - - nowoczesne gumowe usczelki/parapety zastąpiono ordynarnymi aluminiowymi, wyciętymi byle jak płaskownikami.
Marcin - tu wszystko jest dziwne i anormalne dlatego z KM korzysta coraz mniej ludzi. Tu w GOP musisz mieć zdrowe nogi, rower albo puszkę.

04.02 15:08:43

butthead napisał(a):

Nie wiadomo, w jakim stanie są te dwa dodatkowe wagony Pt - zapewne już we Frankfurcie odpowiednio je "przygotowano". Wkrótce natomiast VGF pozbywać się będzie Ptb w większych ilościach - ciekawe, czy TŚ byłyby skłonne tego pozyskać więcej licząc się z przeróbkami stopni?
A gdańskie stopiątki, to chyba też wyłącznie w charakterze dawców? Stamtąd co najwyżej pre-citki by miało sens sprowadzić, gdyby zechcieli sprzedać ;)

04.02 15:48:42

wb napisał(a):

Myślę,że pozyskać można zarówno E1 jak i 105Na w małych ilościach, ale też zainteresować się dwukierunkowymi N8C z Kassel(prawdopodobnie mocniejsze silniki niż w takich samych gdańskich N8C"dortmundach") z możliwością przerobienia na częściowo niskopodłogowe. Chyba Gorzów Wlkp już ich nie chce kupić. Pozdrawiam!

04.02 16:09:45

obeznany napisał(a):

Gdańsk już pewnie dawno na liście rezerwowej na N8C z Kassel ;)

04.02 20:31:12

Marcin napisał(a):

MPK Kraków w ostatnim roku skreślił ze swojego stanu 30 wagonów 105 Na. Część z nich było w na tyle dobry stanie że mogły by sobie jeździć po śląsko-dąbrowskich torach. Każdy z nich był bardziej zadbany i dobrze utrzymany od wielu stopiatek TŚ.
Wobec zaniedbań w utrzymaniu wielu tramwajów, uważam każdy nowo przybyły wagon za cos pozytywnego. Choć osobiście jestem przeciw sprowadzaniu używanych Wiedeńczyków do Krakowa.

OT. Czy po Śląsku kursowały trójskłady ? Gdyby była możliwość połączenia 3 stopiątek, to byłby dobry pretekst do imprezy komunikacyjnej ;)

04.02 23:32:57

memphis napisał(a):

Po Śląsku nie jeździły. Jeździły za to w Zagłębiu i w przyszłym roku, z okazji 35-lecia linii do Huty Katowice jest bardzo wstępnie i luźno planowana impreza potrójniakiem.

04.02 23:47:49

Piotrek napisał(a):

I znowu te kretyńskie reklamy na oknach. Ale co tam, przecież oficjelom, którzy rządzą komunikacją to nie przeszkadza - oni wożą ciężkie d... limuzynami. Ciekawe, jakby ktoś tak im zakleił okna w limuzynach? Strasznie by darli r... że to zamach na wolność obywatelską. Pasażer to nie jest osoba - to jest towar do przewiezienia i nie ma prawa o niczym decydować. Ma prawo milczeć. Od decydowania są mądrzejsi -"fahofcy i specjaliści", którzy wiedzą, że wygodniej jest wozić d... limuzyną.

05.02 13:15:09

kojot napisał(a):

memphis:
Jeździły.

05.02 14:06:18

memphis napisał(a):

Trójskłady _stopiątek_ nigdy nie jeździły _planowo_ na _Górnym_ Śląsku, skoro chcesz się czepiać.

05.02 14:15:44

kojot napisał(a):

No to widać dosyć często te "nadplany" były.

05.02 17:53:45

Serd napisał(a):

Owszem,Memphis, jeździły. Na nieistniejącej już dziś linii 21 BIS. Ponadto były też jakieś próby na 4-ce. (tak, tak !)

05.02 18:53:36

memphis napisał(a):

Na Górnym Śląsku nie jeździła linia 21bis.

05.02 20:25:38

kojot napisał(a):

W Katowicach dosyć często widywałem 3-składy. A co jest zapisane w archiwalnych obiegach tego nie wiem.

05.02 20:56:21

MARIANO napisał(a):

Jeśli chodzi o kasowane składy (#482... i #505...) to uważam że to mała przesada. Są w naszym regionie wozy w gorszym stanie technicznym, które oczywiście są w ruchu. Warto wspomnieć o odwiecznym problemie jakim jest brak składów... Myślę, że remont w/w wagonów byłby jak najbardziej wskazany i opłacalny!!!

05.02 20:58:38

butthead napisał(a):

To jest właśnie daremne, że zwykłe komercyjne reklamy jakoś da się wykonać nie zaklejając okien (vide #731+730), a Muzeum które pewnie dostało nośnik w ramach współpracy nie da się narzucić minimalnych standardów.

05.02 21:45:37

adam86 napisał(a):

@kojot: a na jakiej linii te trójskłady i mniej więcej kiedy?

05.02 22:44:27

kojot napisał(a):

adam86:
Daruj ale nie pamiętam po 30 latach na której linii widziałem składy w Katowicach. Dla mnie wtedy liczyły się w Katowicach dwie linie ale autobusowe 7 i 23 :). A 3-składy widziałem najczęściej na rynku, co mi się zawsze podobało :).

06.02 11:50:05

butthead napisał(a):

A nie były to przypadkiem składy stodwójek? :)

06.02 11:57:36

andrzejh69 napisał(a):

Koledzy.. jak od 1972 tramwajami na śląsku jeżdżę to nigdy nie widziałem w Katowicach trójskładów 105-tek.
Jeździły owszem 3-składy ale N-ek! ZTCP na 11-tce najdłużej bo do 1979 roku. W zagłębiu może i 3-składy 105-tek były ale ich nie kojarzę, tam barzo długo kursowały też N-ki.
Z ciekawostek.. na liniach 37 i 40 w latach 80-tych kursowały 2-składy 102-jek.

07.02 09:54:57

Tom_89 napisał(a):

Dzisiaj za to widziałem ok 12:20 na 3-go Maja w Zabrzu jak w stronę centrum jechał tramwaj lini 1 a za nim poczwórny skład 105-tek - złączone ze sobą dwa pociągi na lini 3 które jechały do zajezdni.

07.02 12:54:51

Adam_Warszawa napisał(a):

Dlaczego wagony Duewagu kursują Tylko po Katowicach skoro Tramwaje są Śląskie a nie Katowickie?

07.02 19:03:50

andrzejh69 napisał(a):

Adam_Warszawa -Bo przydzielili je do katowickiej zajezdni "Zawodzie" .. ponoć dlatego bo gdzie indziej są tak zniszczone tory, jeżdząc po których by się szybko rozsypały. Tak mówiąc prawdę faktycznie, w Katowicach jest najwięcej wyremontowanych, w dobrym, a nawet bardzo dobrym stanie torowisk. Inna sprawa że Katowice traktują siebie jak króla a resztę miast jako plebs. Stąd też takie Gliwice się wycofały ze wspólnych inwestycji tramwajowych, bo kasę by ładowały a nowoczesne tramwaje i tak by po nich nie jeździły.

08.02 07:55:13

jan napisał(a):

andrzejh69, były, były składy 3 wagonowe 105, niech mnie ktoś poprawi na 28 BIS?

09.02 16:27:35

memphis napisał(a):

Na 21bis, a później też na 28.

09.02 17:22:03

timin napisał(a):

a ten 21 bis nie kursował przypadkiem na trasie Zagórze Pętla - Huta Katowice

10.02 03:43:03

andrzejh69 napisał(a):

21BIS i 28BiS kursowały po Zagłębiu (czyli Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa) więc w Katowicach (śląsk) ich nie było, jak już wcześniej pisał memphis. W Sosnowcu ani w Dąbrowie G. w latach 80tych nie bywałem :). 21BIS na jakiej jezdziłą trasie Huta Katowice-?

10.02 07:52:04

memphis napisał(a):

21bis w latach, które nas interesują (1977-1990) kursował z Huty Katowice do Kopalni Paryż. 28bis nigdy nie było.

10.02 10:02:43

michał napisał(a):

Składy stodwójkowe kursowały też na "siódemce" po zawieszeniu kursowania linii 37.

10.02 20:38:40

andrzejh69 napisał(a):

@michał a kiedy to było? Bo od roku 1993 korzystam z T7 i nie widziałem takich. Do około (?) 2000 r na T7 jeżdziły wyłącznie pojedyńcze 102-jki pzy częstotliwości 10min, a poźniej zaczęły się pojawiać skąłdy 105-tek. Gdzieś od 2005 były już same składy 105-tek z czestotliwością co 14 minut. ZTCP to chyba też były składy 102-jek na T15 jak jeszcze dojeżdzała do Chorzowa-Rynek (około 1980-1985)

11.02 08:38:29

memphis napisał(a):

Składy 2x102Na jeździły do lipca 1993 r. Na 7-ce zdarzały się od 1991 roku (po likwidacji 37), natomiast cały czas okupowały linię 40. W latach 80-tych dodatkowo były na 0, 15 i 23.

11.02 09:38:58

andrzejh69 napisał(a):

No tak na O-rówce też faktycznie były składy 102-jek, a T7 zaczęłem jeździć od sierpnia 1993 to się trochę na składy spóźniłem ;). Przeważnie drugim wagonem był N102(z tą szybą z ujemnym skosem przez która w nocy nic nie było widać) a pierwszym 102Na.

11.02 10:02:11

MARTIN napisał(a):

Jeżeli chodzi składy złożone z wagonów 102 to pamiętam że pojawiały się one na liniach "0", "6", "7", "37", "40" i "41". Były z Zajezdni Batory. Na "0" później zastąpiono je nowymi 105 z numerami od 765 wzwyż. Były to pierwsze 105 na Zajezdni Batory. Na "6" składy 102 pojawiały się tylko w soboty, niedziele i święta na 2,3 i 5 brygadzie. Często były to także solowe 102. Brygad było 9. Resztę robiły Bogucice. Jeśli chodzi o "41" to też pojawiały się w soboty, niedziele i święta na brygadach od 1 do 5. Pozostałe tj.6 i 7 robiły Bogucice. W dni robocze na "41" zamiast Batorego jeździł Bytom. Nie przypominam sobie składów 102 na "15" i "23" bo w połowie lat 80- tych o których piszę linie te obsługiwały Bogucice i nie jestem pewien czy spinali tam 102 w składy. Wiem że Bogucice w 80-tych latach jeździły 102-kami w Sosnowcu na "24" i "26".

11.02 13:51:12

Mikey napisał(a):

Panowie, odnośnie składów 102Na lub 102Na+102N na linii 7 - trwało to do zmiany rozkładu, która weszła w życie w dniu 2.01.1994, zatem do 31.12.1993 na tej linii była obsada 4 pociągów składami stodwójek. Były to pociągi 703, 705, 707 i 709, wtedy nawet chyba opisywane jako 73, 75, 77 i 79, a zazwyczaj obsada linii w R wyglądała tak:
poc. 701 #151 lub #155, poc. 702 #155 lub #163, poc. 703 #169+#150, względnie #178+#196, poc. 704 #225, poc. 705 #204+#175, poc. 706 #119 (bywał też często na poc. 702), poc. 707 #157+#153 lub #166+#147, poc. 708 #230 i poc. 709 #168+#199 lub #179+#176. Pojawiał się też okazjonalnie skład #205+#136 (zazwyczaj na poc. 705) oraz #183+#182, a później #172+#182 (na poc. 707). Tak to pamiętam jako widujący wszystkie tramy "zaliczające" Sikorski Square - chodziło się do IV LO, to się widziało :)

13.02 01:37:55


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!