Listopad i grudzień w Tramwajach Śląskich
03.01.2011
W listopadzie i grudniu życie Tramwajów Śląskich upływało pod znakiem uruchamiania kolejnych wagonów z Frankfurtu, sprowadzeniu używanego wagonu z Wiednia oraz uruchamianiu wielu pociągów specjalnych z różnych okazji.
Od wielu tygodni śledzimy losy wagonów Düwag Pt, które sukcesywnie wprowadzane są do eksploatacji liniowej. Od poprzedniego odcinka PKT, kiedy informowaliśmy o debiucie liniowym wagonu 900 i jazdach próbnych 901 wiele się zmieniło. Obecnie z pasażerami kursują wagony nr 900, 901, 904, 905 i 906, a 907 i 908 wejdą do ruchu lada dzień. Wagon nr 902 ma już za sobą premierę liniową, jednak został uszkodzony w kolizji do jakiej doszło 14 grudnia 2010 r. na pętli przy Stadionie Śląskim (podczas cofania wagon uderzył w skład 2x105Na 713+714). Zakończył się już także remont (przystosowanie do polskich warunków technicznych) ostatnich dwóch wagonów - 903 i 909, obecnie są one malowane i oklejane reklamami. Oprócz dziesięciu wagonów liniowych z Frankfurtu przyjechały także dwa wagony przeznaczone na części (nie będą wprowadzane do eksploatacji), nosiły u poprzedniego właściciela numery 653 (stoi w Zawodziu) i 671 (stoi w Chorzowie Batorym). Wcześniej, podczas jazd próbnych, wagon 901 zapędził się aż do zajezdni w Gliwicach. Wagony Pt powinny obsługiwać rozkładowo kursy pociągów 161, 163 i 232 w dni robocze.
Tymczasem 17 grudnia 2010 r. do Chorzowa przyjechały kolejne używane wagony tramwajowe, tym razem z Wiednia. Wagony produkcji firmy Lohner, oznaczone symbolami E1 (wagon silnikowy) i c3 (doczepa bierna) zostały sprowadzone w celu przeprowadzenia jazd próbnych i stwierdzenia przydatności takich pojazdów w naszych warunkach. W przedsiębiorstwie Wiener Linien nosiły numery 4503 (wagon silnikowy, rocznik 1971) i 1224 (doczepa, rocznik 1961). Wagon E1 jest sześcioosiowym wagonem przegubowym o długości 20 m, wyposażonym w cztery pary drzwi, napędzanym dwoma silnikami o mocy 150kW każdy. Doczepa c3 ma 14,7 m długości i trzy pary drzwi. Pojemność wagonu silnikowego to ok. 105 pasażerów (w tym 40 miejsc siedzących), a doczepy 75 pasażerów (w tym 32 na siedząco). Wagony E1 i c3 są od 2004 roku eksploatowane w Krakowie.
» Czytaj więcej na stronie Michała Wojtaszka z Krakowa
» zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej:
Oprócz używanych wagonów z Frankfurtu i Wiednia w chorzowskich warsztatach remontowane są citadisy. Po wagonach 807 i 808 właśnie kończy się remont bieżący wagonu 803, który wkrótce powróci do ruchu liniowego. Kolejnym przy którym prowadzone są prace jest 814. 20 listopada do ruchu liniowego powrócił wagon 105Na 625 po remoncie kapitalnym wykonanym w ZUR. Wagon wyposażono w design ściany czołowej i tylnej (firmy Astromal) znany z remontów prowadzonych w MPK Łódź.
Oprócz spraw taborowych ostatnie tygodnie charakteryzowały się wzmożonym ruchem pociągów specjalnych. Najpierw okazją były wybory samorządowe, których pierwsza tura odbyła się 21 listopada. Tramwaje stały się więc częścią kampanii wyborczej, choć tylko jako skromny dodatek. W większości przypadków były to tramwaje, w których pasażerowie mogli odbyć darmową podróż wśród kandydatów do rad miejskich, sejmiku województwa, czy kandydatów na prezydentów (w tramwaju kursującym po Sosnowcu obecny był poseł Jarosław Pięta, który kandydował na urząd prezydenta tego miasta).
17 listopada w godzinach przedpołudniowych po Katowicach i Chorzowie kursował wagon 116Nd 808, w którym pod hasłem „Głosuj na kobiety” reklamowały się kandydatki Partii Kobiet i Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Tramwaj nie zabierał pasażerów. Jedynie na wybranych przystankach kandydatki nim podróżujące rozdawały ulotki wyborcze.
W tym samym dniu, lecz popołudniu, kursował jeszcze jeden tramwaj wyborczy -; wagon 105N-2K 762 wynajęty przez Platformę Obywatelską. Poza ulotkami wyborczymi kandydaci proponowali pasażerom również gorącą kawę.
18 listopada uruchomiony został wagon N 1118, który kursował w godz. 7:30-12:00 kursował po części trasy linii 9 na odcinku Godula Inkubator - Zgoda Komenda Policji. W tym pojeździe reklamował się Ruch Autonomii Śląska.
W piątek 19 listopada na zlecenie Platformy Obywatelskiej uruchomiony został pociąg specjalny obsługiwany składem 2x105Na 751+752. W godz. 13:30-15:30 skład ten kursował po Sosnowcu, gdzie wykonał kursy jako pociąg linii 27 na trasie Pogoń Akademiki - Kazimierz - Pogoń Akademiki zamiast poc. 272. Od zwykłego liniowego tramwaju różnił się tylko paroma plakatami na burtach i obecnością osób rozdających w pojeździe ulotki.
W zupełnie innym klimacie można było podróżować wagonem 116Nd 808 wieczorem 18 listopada. Odbyła się w nim bowiem kolejna edycja imprezy „Tram Party”, czyli dyskoteka w tramwaju.
Po emocjach wyborczo-dyskotekowych czas na spokojniejsze klimaty. 25 listopada z okazji święta tramwajarzy, czyli „Katarzynki”, na Rynku w Katowicach stanął wagon 4N 1167 (roboczy nr 20, specjalnie oznakowany historycznym numerem) w którym członkowie Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym promowali swoją działalność. Zaprezentowane zostały plansze pokazuję historię i perspektywy tramwajów w regionie.
6 grudnia Święty Mikołaj tradycyjnie odwiedził także tramwaje. W Bytomiu na linii 38 osobiście prowadził tramwaj. W Chorzowie dzieci ze świetlicy środowiskowej Domu Aniołów Stróżów z Katowic miały okazję zwiedzić warsztaty tramwajowe, a w Zabrzu grupa dzieci odbyła specjalną mikołajkową podróż „helmutem”.
Od 17 grudnia 2010 r. trwa „Świąteczna Jazda z Muzeum Śląskim”. Jak co roku w wagonie N 1100 prezentowana jest wystawa bożonarodzeniowa, obsługę w tramwaju zapewniają członkowie KMTM. Zabytkowy wagon kursuje do 6 stycznia 2011 r. po miastach regionu (» czytaj więcej).
rifi napisał(a):
wszystko pięknie opisane tylko brakuje tutaj jeszcze jednego tramwaju specjalnego który kursował od 6.12 do 8.12 z okazji pierwszych urodzin radia fest pozdrawiam
03.01 16:08:55
AREK napisał(a):
na jakiej lini jest testowany ten lohner ?
03.01 21:22:34
memphis napisał(a):
Póki co nie będzie kursował z pasażerami.
03.01 21:29:54
pasec75 napisał(a):
Hah teraz nowa strategia TŚ sprowadzac stare złomy z zachodu--poprostu dno
04.01 20:46:32
K. napisał(a):
pasec75 - rozumiem dasz na nowe wagony jak i odremontujesz torowisko żeby miały po czym jeździć...
04.01 22:35:06
Kim napisał(a):
pasec75 ma rację TŚ to dno, autobusy wycofują stare wozy, a TŚ kupuje coraz starsze.
Firma która w nazwie ma nazwę województwa powinna być wizytówką i chlubą Śląska. A oni robią śmietnik nawet Częstochowa potrafi i to z 85% dotacją Unii
05.01 07:42:01
Kim napisał(a):
WPK napiszcie jaki jest średni wiek pojazdów komunikacji miejskiej tj. w TŚ., PKM-y i prywaciarze.
05.01 11:14:05
Rekin napisał(a):
Przestańcie wreszcie pleść farmazony o średnim wieku. Średni wiek wagonów metra w Buenos Aires wynosi 95 lat (ostatnia modernizacja 1987) i nadal bardzo dobrze jeżdżą. Z autobusami w tym wieku bywa już niestety gorzej, gumki im parcieją :-)
05.01 13:30:03
Kim napisał(a):
Rekin to dlaczego Tramwaje Śląskie tak źle jeżdżą? I skąd wiesz że one tak dobrze jeżdżą? Jeździsz nimi na co dzień? W tramwajach nie ma gumek? pierwsze słyszę. z tego co ja wiem to nawet w kołach gumki mają nie licząc wszystkich na wózku.
05.01 14:09:06
Piotrek napisał(a):
Tylko że nowe busy trzeba kupować na okrągło, bo szybko się robią stare. Z wyjątkiem może dabów wysokopodłogowych. To chyba jedyny autobus ponadczasowy. Od reszty można po paru latach dostać czasem trzęsionki wibracyjnej, patrz gliwickie many, które parę lat temu były nowe.
05.01 23:08:33