Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje znów zawracają w Łagiewnikach

02.09.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, infrastruktura, inwestycje, rozkład jazdy, KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

28 sierpnia, ponad rok po wstrzymaniu ruchu, przywrócono zawracanie tramwajów linii 7 na trójkącie torowym Łagiewniki Targowisko.


Wstrzymanie ruchu tramwajów na trójkącie w Łagiewnikach nastąpiło 19 lipca 2009 r. Od tego czasu linia 7 była wydłużona do pętli w Chebziu, a ze względu na ograniczenia przepustowości odcinków jednotorowych kursowała ze zmniejszoną częstotliwością.

» Czytaj więcej o remoncie w Łagiewnikach

Pierwotnie remont skrzyżowania miał trwać tylko 6 tygodni. Dopiero w grudniu nastąpił odbiór techniczny torowiska i sieci trakcyjnej. Jednak dopiero 12 sierpnia 2010 r. dopuszczono ruch tramwajowy. Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu poinformował nas, że powodem opóźnienia w przywróceniu zawracania tramwajów był brak oznakowania pionowego i poziomego oraz sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez ul. Świętochłowicką.

Przed przebudową skrzyżowanie nie było wyposażone w sygnalizację świetlną, obecnie jest ona zainstalowana. Wprowadzono także dodatkową sygnalizację zabezpieczającą przejazd tramwaju po łączniku służącym zwykle do zawracania. Jest ona wzbudzana automatycznie przy zawracaniu od strony Katowic. Działa ona w ten sposób, że po obsłużeniu przystanku (stanowisko linii 17 w kierunku Chebzia, służy za przystanek do wysiadania dla linii 7) należy zatrzymać wagon za zwrotnicą, a detekcja pojazdu nastąpi po ok. 20 sekundach i po wyświetleniu sygnału czerwonego dla samochodów można przejechać przez łącznik. Przed odjazdem ze stanowiska przy pawilonie w kierunku Katowic również należy zatrzymać wagon na pętli indukcyjnej i oczekiwać na wzbudzenie fazy zezwalającej na przejazd przez skrzyżowanie na wprost. W przypadku chęci przejazdu torem w kierunku Chebzia konieczne jest ręczne wywołanie sygnału zabezpieczającego przejazd łącznikiem za pomocą przycisku na słupku sygnalizatora. Podobną operację należy wykonać w przypadku zawracania opisanego wcześniej, jeśli nie zadziała automatyczne wykrycie wagonu przez pętlę indukcyjną w torowisku. W praktyce korzystanie z sygnalizacji napotyka na drobne trudności - program nie uwzględnia bowiem czasu potrzebnego na ręczne przełożenie zwrotnicy skutkiem czego motorniczy musi ręcznie wzbudzać sygnalizację i tracić czas na dodatkowe oczekiwanie.


Na trójkącie zawraca, tak jak przed zamknięciem skrzyżowania, linia 7, która kursuje na skróconej trasie ze względu na zamknięcie torowiska od Łagiewnik do centrum Bytomia. Będzie tak kursować dopóki torowisko nie zostanie odbudowane, co jest zaplanowane w ramach programu modernizacji infrastruktury dofinansowanego z funduszy europejskich. Tramwaje Śląskie nie zdecydowały się obecnie na uruchomienie punktu regulatorskiego na trójkącie co skutkuje brakiem personelu zabezpieczającego manewrowanie wagonów. Stąd też do obsługi linii 7 kierowane mogą być wyłącznie wagony wyposażone w pulpit manewrowy na tylnym pomoście. W rozkładzie jazdy założono w całości obsługę wagonami zmodernizowanymi typu 105N-2K (po naprawie głównej w MPK Łódź). W rzeczywistości oprócz nich kursują także inne wagony, w których przy okazji remontów kapitalnych zabudowano pulpit manewrowy.


W poprzednim artykule na temat Łagiewnik wspominaliśmy o mankamentach przeprowadzonej inwestycji (» czytaj więcej). Inwestor, czyli Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu udzielił nam skromnych wyjaśnień na ten temat. Przystanki wybudowano na wysokości główki szyny (bez podwyższenia ułatwiającego wsiadanie i wysiadanie) gdyż w ich rejonie odbywają się manewry wagonów po łukach o małych promieniach. Ponadto "odtworzono w tym wypadku stan pierwotny przystanków". Nie zrealizowano żadnych modyfikacji układu torów ani lokalizacji przystanków, gdyż "zmiana przystanków wiązała by się z przebudową dalszej części układu torowego lub jezdni", prace wykonano wg dokumentacji zatwierdzonej przez Tramwaje Śląskie, a "ponadto układ drogowy nie pozwalał na inne rozwiązania". Sygnalizacja świetlna podobno przewiduje priorytet dla tramwaju. Łączny koszt przebudowy infrastruktury tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Świętochłowickiej i Ostatniej wyniósł 3,77 mln zł brutto.

Po wznowieniu ruchu tramwajowego KZK GOP wprowadził nowy rozkład jazdy na linii 7. Zawieszeniu uległa linia 37 zastępująca 7-kę w relacji Zawodzie-Chebzie w dni robocze do godzin popołudniowych. Obecnie linia 7 kursuje już na całej trasie Szopienice - Łagiewniki w takcie 15-minutowym (w dni robocze, gdyż w dni wolne co 30 minut). Linia obsługiwana jest w dni robocze przez 12 pociągów, a w dni wolne przez 6 pociągów taborem 1x105N. Trzy pociągi w dni robocze (702, 705 i 712) oraz jeden w dni wolne (705) uruchamiane są przez zajezdnię Zawodzie, a pozostałe przez zajezdnię Stroszek (wyjazdy i zjazdy rozkładowo są z/do zajezdni Chorzów Batory, a w praktyce z/do Zawodzia ze względu na zamknięcie ul. Sądowej w Bytomiu).

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

MiS napisał(a):

W robocze 3 są z Zawodzia: 702, 705 i 712.

03.09 11:31:25

DW napisał(a):

Zawodzie obsługuje też poc. 712 :)

03.09 12:39:54

piotrekw napisał(a):

Już poprawione. Dziękujemy za czujność ;)

03.09 13:32:37

Rafał napisał(a):

Ciekawe, czy 7-mka kiedykolwiek jeszcze pojedzie przez Łagiewniki do Bytomia?

03.09 22:11:22

Piaśnik napisał(a):

Były składy, są solówki. Ktoś jeszcze pamięta czasy 7-ki na składach i stodwójkach co 10 minut???

05.09 22:03:32

andrzejh69 napisał(a):

Jeszcze w 2000 r 7-ka jeżdziła co 10 min na 102-jkach, a 17-tka co 28 min. Od około 2003 zaczęły się pojawiac 105-tki, ia jak już 7-ka przeszła całkiem na składy to była co 14 min.
Czas przejazdu z Targowiska na 3go Maja był 37 minut, dzis jest 44.

06.09 08:11:09

Rekin napisał(a):

Pamiętam 7 w całości na 102Na, to były najlepsze czasy dla tej linii i obsada na styk dopasowana do potoków ruchu. Ale od tamtych lat 2/3 pasażerów przesiadło się na samochody...

16.09 11:49:08

andrzejh69 napisał(a):

między innymi ja :), od 1993 roku dojeżdzałem 7-ką z Targowiska do Katowic to dokładnie pamietam jak było, mam też stare rozkłady. Do paru lat dojeżdzam autem, choć te 2-5 razy w miesiacu korzystam z KM, najgorzej było do 27 sierpnia br - T37 co 30 minut!

17.09 08:57:20


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!