Wkrótce bilet przez komórkę w KZK GOP
15.07.2010
Zgodnie z zapowiedziami, Zarząd KZK GOP podjął 6 lipca 2010 roku uchwałę dotyczącą wprowadzenia sprzedaży biletów za pośrednictwem telefonów komórkowych. Podpisana zostanie umowa z dystrybutorem oprogramowania pośredniczącego w transakcji - będzie to operator usługi "moBILET", znanej już w kilkunastu innych miastach w kraju.
Usługa "moBILET" oferowana jest przez poznańską firmę Projekt & Parking Serwis Polska Sp. z o.o., która w praktyce stanie się kolejnym obok dystrybutorów biletów papierowych podmiotem, który sprzedawać będzie bilety emitowane przez KZK GOP. Bilety te prawdopodobnie będą więc ważne również w autobusach kursujących na zlecenie MZKP - organizator ten wzmiankowany jest jednakże tylko w dokumentach opisujących sposób kodowania biletu przez aplikację i nie występuje jako strona umowy. Dokładna data wprowadzenia elektronicznego biletu do oferty nie została jeszcze określona.
Niezbędne do korzystania z systemu "moBILET" jest posiadanie telefonu komórkowego (lub smartfona) obsługującego technologię midletów JAVA (MIDP 2.0) oraz dostępność połączenia z Internetem w transmisji WAP GPRS (funkcję tą posiada większość współczesnych telefonów).
![]() | ![]() | ![]() |
» Procedura kasowania biletu oraz więcej zrzutów ekranowych - na stronie producenta aplikacji "moBILET"
Użytkownik najpierw będzie musiał jednak zarejestrować się na stronie internetowej operatora systemu, następnie pobrać aplikację na telefon. W zakres informacji, jakie użytkownik musi podać wchodzą (podajemy za stroną ZDiTM Szczecin, który także oferuje bilety w systemie "moBILET"):
- numer telefonu komórkowego,
- marka i model telefonu,
- operator komórkowy,
- użytkownik i hasło,
- imię i nazwisko,
- adres,
- adres e-mail.
Kolejnym etapem jest wybranie sposobu płatności - przewidziano dwie opcje:
- polecenie zapłaty - upoważnienie operatora systemu do regularnego pobierania określonych kwot bezpośrednio z konta bankowego; wymagać to będzie jednak uprzedniego wydrukowania odpowiedniego formularza, potwierdzenia go w swoim banku oraz odesłania z powrotem do operatora systemu (doliczona zostanie jednorazowa prowizja za pobranie kwoty, nieprzekraczająca 0,50 zł brutto),
- przedpłata - zasilenie swojego konta w systemie "z góry" określoną kwotą bezpośrednio przelewem bankowym (bez dodatkowych opłat) lub za pośrednictwem systemu płatności.pl (należy doliczyć prowizję, wg projektu umowy jednorazowo nieprzekraczającą 2,9% wartości wpłaty + 0,20 zł brutto).
Za pomocą telefonu komórkowego skasujemy tylko bilety jednorazowe za 2,60 zł / 3,00 zł / 4,00 zł wraz z ich odpowiednikami ulgowymi oraz biletem bagażowym (niezorientowanym przypominamy, że taki bilet istnieje i niezależnie od ilości stref kosztuje 2,60 zł). Nie przewidziano możliwości wykupienia biletu choćby 24-godzinnego, bilety okresowe także nie będą wspierane.
Korzystanie z aplikacji (w szczególności rejestracja) jak widać nie należy do najprostszych, nie jest także skutecznym rozwiązaniem na doraźne zakupienie biletu w przypadku zamkniętego kiosku lub braku biletów u prowadzącego pojazd - konieczne jest podjęcie działań odpowiednio wcześniej.
Trudno obecnie oceniać, jaką popularnością cieszyć się będzie usługa. W Szczecinie po pół roku sprzedano 6 tysięcy biletów, podobnie w Tychach - z aplikacji korzysta około tysiąca osób miesięcznie. W swych założeniach "moBILET" stanowić ma usługę komplementarną dla dotychczasowej sieci sprzedaży.
Dołączenie do systemu przez KZK GOP stanowić może jednak interesującą propozycję dla podróżnych korzystających z komunikacji miejskiej w południowej części regionu - w systemie "moBILET" zakupić można już bowiem bilety wspomnianego MZK Tychy oraz MZK Jastrzębie-Zdrój. Posiadając aktywne konto w systemie nabyć można więc bilety różnych organizatorów, korzystając z jednej aplikacji zainstalowanej na telefonie. I to wszystko bez tak lansowanej obecnie karty miejskiej...
» Czytaj także: Po wakacjach bilet KZK GOP skasujesz przez komórkę
Arek napisał(a):
skoro bilety na okaziciela mają nie być w tej aplikacji niech się nie fatygują żeby to wogóle robić bo skoro tychy mają w ofercie bilet 24 godzinny w mobilet a tu tylko by miały być jednorazowe to trochę lipa tym bardziej że na osiedlach nie wszędzie da sie kupic ten 24 a on jest dobry :)
15.07 09:06:05
Monter Carlo napisał(a):
- - - Opisany sposób zapłaty jest zbyt uciążliwy i skomplikowany. To trochę tak, jak gdyby podchodząc do kiosku po bilet papierowy trzeba by było wcześniej założyć sobie w 'Ruchu' teczkę, mieć ze sobą kluczyk do tejże teczki i każdorazowa okazywać legitymację Klubu Klientów 'Ruchu'.
- - - Drodzy informatycy, wymyślcie prostszy sposób płacenia za przejazd telefonem. Na przykład żeby można było wysłać pusty sms na darmowy numer.
15.07 09:43:42
viator napisał(a):
Co do regulowania płatności to polecenie zapłaty jest bardziej korzystne, ale zniechęca fakt, że trzeba na początku wysłać do banku formularz. Natomiast prepaid to w ogóle jest porażka. Jak ma sens robienie dodatkowej skarbonki na bilety? To już chyba lepiej kupić kilka biletów na zapas. Na to samo wyjdzie, a nie trzeba instalować dodatkowo żadnej aplikacji w telefonie i tracić pieniędzy podczas kasowania biletu.
15.07 12:09:42
Ctulhu napisał(a):
A jak będzie wyglądać kontrola "mobiletów"? Kanary wsiądą i powiedzą:komórki do kontroli?
16.07 14:47:12
Sobol napisał(a):
@viator: dodatkowa skarbonka na bilety ma większy sens o tyle, że możesz dobierać bilety wg bieżących potrzeb (1, 2 lub 3 strefy itp). Kupując bilety w kiosku musisz z góry założyć jakie Ci będą potrzebne. Dodatkowo jeśli nie masz zapasu papierowych, to nie masz kłopotu w razie zmiany cen biletów. Z kolei płacenie dodatkowo za transmisję danych z telefonu powoduje że bilety są droższe i tutaj mogłoby być lepiej (np bilety 20gr tańsze lub coś w tym stylu).
17.07 09:28:32